7 Permainan yang Disyorkan untuk Yu-Gi-Oh! Seronok Main di PC

Yu-Gi-Oh! adalah salah satu anime yang mendapat kejayaan besar di Jepun. Anime ini sendiri menceritakan kisah permainan kad monster duel (permainan kad perdagangan) dengan watak utama bernama Yugi Mutou. Kad sangkingnya yang terkenal, Yu-Gi-Oh! kini telah dihasilkan sebagai taman permainan sebenar untuk kanak-kanak, remaja dan juga orang dewasa.

Permainan kad Yu-Gi-Oh! seterusnya ia menjadi salah satu permainan kad perdagangan yang paling popular di seluruh dunia. Syarikat KONAMI kemudian membeli lesen anime dan mengembangkannya untuk dilancarkan ke dalam pelbagai platform permainan video mulai dari PlayStation, Game Boy Advance, Xbox, Nintendo DS hingga PC.

Melalui kejayaan ini, permainan Yu-Gi-Oh! kini dapat menembusi pasaran permainan global dan boleh dimainkan di pelbagai konsol permainan. Untuk perbincangan kali ini, adalah istimewa untuk mengesyorkan permainan Yu-Gi-Oh! di platform PC. Ingin tahu apa senarai pilihan? Berikut adalah perbincangan.

1. Yu-Gi-Oh! Kekuatan Kekacauan: Yugi the Destiny (2003)

Yu-Gi-Oh! Kekuatan Chaos Yugi the Destiny

Ini adalah permainan Yu-Gi-Oh! yang pertama dilancarkan untuk platform PC dan juga edisi perdana tiga siri permainan Power of Chaos . Permainan ini mempunyai 155 kad, kebanyakannya dari permainan kad perdagangan Yu-Gi-Oh yang disebut Legend of Blue Eyes White Dragon .

Dalam permainan ini, pemain memainkan watak mereka sendiri dan Yugi akan menjadi mentor dengan mengajar asas-asas permainan. Di samping itu, pemain boleh bertanding melawan Yugi untuk mengumpulkan pelbagai kad. Yu-Gi-Oh! Power of Chaos: Yugi the Destiny kemudiannya akan memberikan perlawanan duel kad yang sengit di arena pertempuran.

Pemain memulakan permainan dengan sekumpulan kad rawak yang terdiri daripada kad monster, kad ejaan, kad perangkap, dan kad saman khas. Kad monster boleh digunakan untuk menyerang kad monster lawan atau jika musuh tidak memiliki kad, pemain dapat menggunakannya untuk memenangi pertandingan.

Jampi dan perangkap kad memberikan pilihan serangan dan pertahanan yang berbeza, seperti meningkatkan statistik kad monster, memusnahkan salah satu kad lawan atau menangkis pergerakan lawan. Sebilangan besar monster dapat dimainkan secara langsung dari kad yang mereka miliki, tetapi ada monster tertentu yang dapat digunakan hanya melalui pilihan kad panggilan khas. Muat turun permainan di sini.

2. Yu-Gi-Oh! Kekuatan Kekacauan: Kaiba the Revenge (2004)

Yu-Gi-Oh! Kekuatan Chaos Kaiba the Revenge

Yu-Gi-Oh! Power of Chaos: Kaiba the Revenge adalah permainan kedua dalam siri permainan Power of Chaos yang dikeluarkan di PC. Permainan ini menawarkan 466 jenis kad yang terdiri daripada 155 kad dari edisi pertama dan 311 kad baru. Dalam permainan ini, pemain mempunyai tujuan untuk mengalahkan pemimpin Kaiba Corporation yang merupakan musuh fana Yugi bernama Seto Kaiba.

Terdapat tiga jenis kad yang dapat dimainkan ketika memasuki arena, seperti kad ejaan, kad perangkap, dan kad monster. Semua kad ini dapat digunakan dan disesuaikan dengan jenis kekuatan lawan yang kemudian akan mempunyai tahap kesukaran yang berbeza.

Kad monster atau kad makhluk adalah kad yang paling mudah difahami oleh pemain kerana mereka memberikan pilihan serangan dan pertahanan yang mudah. Setiap kad mempunyai dua nombor di atasnya, satu mewakili kekuatannya ketika berada dalam mod serangan, dan satu lagi menunjukkan kekuatannya dalam mod pertahanan.

Kad ejaan berfungsi untuk memanipulasi kad monster lawan dengan meningkatkan atau mengurangkan statistik musuh dan menghentikannya daripada menyerang dan melakukan aktiviti pertahanan. Bagi kad perangkap , kad ini penting kerana ia adalah satu-satunya pilihan pertahanan terbaik yang anda perlukan untuk memerangkap lawan. Muat turun permainan di sini.

3. Yu-Gi-Oh! Kekuatan Kekacauan: Joey the Passion (2004)

Yu-Gi-Oh! Kekuatan Chaos Joey the Passion

Sebagai siri terakhir Power of Chaos , permainan ini menampilkan watak yang merupakan rakan Yugi bernama Joey Wheeler. Yu-Gi-Oh! Power of Chaos: Joey the Passion mempunyai koleksi kad 771 dan menambahkan beberapa kandungan baru seperti pilihan duel, pilihan duel dan lebih banyak dek untuk lawan.

Terdapat fitur permainan baru ketika menghadapi lawan dengan tingkat kesulitan yang dilambangkan dengan tanda bintang dalam menu duel, yang berada di peringkat 1 hingga 9. Ketika pemain menang duel, setiap kali tahap kesukaran meningkat.

Pada tahap kesukaran tertinggi bintang 8 dan 9, lawan dapat menggunakan koleksi kad yang berbeza dengan pelbagai jenis kekuatan. Sekiranya pemain kalah berturut-turut, tahap kesukaran akan diturunkan secara automatik untuk menyesuaikan keadaan permainan di arena. Muat turun permainan di sini.

4. Yu-Gi-Oh! Dalam talian (2005)

Yu-Gi-Oh! Di talian

Pada awal permainan, pemain diminta membuat akaun untuk membuat identiti watak sehingga mereka dapat bermain dalam talian menentang pencabar dari seluruh dunia. Selanjutnya, pemain akan diberi 40 kad secara rawak dengan pelbagai jenis pilihan.

Pemain kemudian terus berada di lobi untuk menunggu pertarungan dari musuh atau mencabar pemain lain yang berada dalam talian.

Pemain kemudian akan menghadapi lawan dengan tahap yang sama. Sebagai permulaan, pemain tentu akan melawan beberapa lawan yang cukup mudah mengikut kemampuan mereka bermain pada masa itu.

Penentuan tahap kesukaran disusun secara rawak dan apabila pemain dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran permainan, lawan yang akan dihadapi mempunyai tahap yang lebih merata. Muat turun permainan di sini.

5. Yu-Gi-Oh! Duel Arena (2014)

Yu-Gi-Oh! Duel Arena

Permainan ini menawarkan konsep baru dengan menghadirkan tokoh pasangan sebagai cara untuk menolong pemain baru yang ingin membina setumpuk kad yang layak. Rakan kongsi ini akan terdiri daripada pelbagai raksasa dan watak, yang masing-masing mempunyai dek kad yang unik.

Semua pemain secara automatik menerima watak Yugi Muto sebagai rakan awal ketika memasuki arena buat pertama kalinya. Rakan tambahan boleh diperoleh melalui aktiviti pengambilan, acara khas dalam permainan dan menyelesaikan pencarian tertentu.

Setiap kali pemain mendapat pasangan baru, pemain secara berkala dapat menggunakan koleksi kad dari mereka. Pemain juga boleh menetapkan rakan sebagai ketua kumpulan yang berfungsi sebagai imej avatar pemain dalam permainan dan mewakili pemain di arena. Muat turun permainan di sini.

6. Yu-Gi-Oh! Pautan Duel (2017)

Yu-Gi-Oh! Pautan Duel

Duel Links menampilkan pelbagai watak dalam siri anime Yu-Gi-Oh! Duel Monsters yang mempunyai sekitar 224 episod. Dalam permainan ini, diberitahu bahawa Seto Kaiba berjaya membuat realiti maya yang disebut Duel World untuk mengumpulkan duelis terbaik sehingga mereka dapat saling bertarung. Pemain seterusnya boleh memilih untuk bermain sebagai Yami Yugi atau Seto Kaiba.

Pemain akan dapat memilih pelbagai watak NPC yang tersedia untuk dijemput untuk bertarung. Sekiranya pemain berjaya menyelesaikan misi di arena pertandingan, pemain boleh maju ke peringkat seterusnya untuk menghadapi lawan yang lebih sukar dan Legenda Duelists. Setiap langkah ke tahap yang lebih tinggi, pemain dapat membuka watak baru yang terkunci dalam permainan ini.

Dengan melengkapkan Misi Buka Karakter ini , pemain dapat membuka kunci pemain duel legenda baru untuk dimainkan. Duelists legenda berdasarkan watak utama dari Siri Yu-Gi-Oh!, Seperti Joey Wheeler, Maximillion Pegasus, Chazz Princeton, dan Dr. Vellian Crowler. Mereka akan hadir dengan kad dan kemahiran unik mereka. Muat turun permainan di sini.

7. Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist: Link Evolution (2020)

Yu-Gi-Oh! Warisan Duelist Link Evolution

Permainan ini adalah permainan terbaru dari Yu-Gi-Oh! yang dilancarkan pada 24 Mac 2020. Walaupun agak baru dan segar , permainan ini segera mendapat 447 ulasan positif dari pengguna laman web perkhidmatan Steam. Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist: Link Evolution menyajikan lebih dari 10,000 koleksi kad yang semuanya dapat dikumpulkan dan digunakan dalam setiap permainan.

Beberapa watak yang boleh dimainkan dalam edisi permainan ini adalah dari siri animasi Yu-Gi-Oh! VRAIN seperti Varis, Emma, ​​Lightning dan banyak lagi. Sekurang-kurangnya akan ada sekitar 150 pemain duel dalam permainan ini termasuk Seto Kaiba, Yami Marik Soulburner, Yubel dan Yami Yagi atau Yugi Mutou.

Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist: Link Evolution kemudian menawarkan pilihan kepada pemain untuk bertindak sebagai penjahat dan saingan dalam mod Reverse Duels. Untuk pemain duel atau pemain baru, anda boleh menggunakan ciri tutorial yang disediakan dalam permainan ini untuk mengasah kemahiran anda untuk memenangkan duel dan mara ke tahap yang lebih tinggi. Muat turun permainan di sini.

Bagi mereka yang mengikuti siri Yu-Gi-Oh! Anime! di televisyen beberapa tahun yang lalu, pastinya bermain permainan video dari cerita anime boleh membawa anda sedikit nostalgia. Sekarang, agar detik-detik menarik itu dapat kembali kepada anda, jangan lupa bermain salah satu permainan di atas secara langsung. Selamat bermain!