Inilah kelebihan SuperZoom X3 Realm dan Narzo Realm

Selasa, 16 Jun 2020, Realme Indonesia mempersembahkan acara pelancaran produk mereka. Dua produk menarik yang menjadi perhatian adalah Realm Narzo dan Realm SuperZoom X3. Kedua-dua produk ini adalah telefon pintar yang menarik dengan segmen pasaran yang berbeza.

Narzo Realme hadir sebagai telefon pintar kelas menengah yang hadir dengan cemerlang dalam sektor prestasi terbaik di kelasnya. Sementara Realme X3 SuperZoom hadir sebagai telefon bimbit kelas atas Xiaomi yang bukan sahaja menawarkan prestasi pantas tetapi juga sektor fotografi dan videografi.

Jadi, apakah perkara menarik yang ditawarkan oleh Realm Narzo dan Realm SuperZoom X3? Berikut adalah perbincangan penuh.

Alam Narzo

kenyataan narzo

  • Siaran:  Jun, 2020
  • Skrin: LCD IPS 6.5 inci
  • Chipset: Helio G90T
  • GPU: Mali-G76 MC4
  • RAM : 4GB
  • Memori Dalaman: 64GB
  • Memori Luaran: microSDXC (slot khusus)
  • Kamera Belakang: 48 MP + 8 MP + 2 MP + 2 MP
  • Kamera Depan: 16 MP
  • Bateri:  Li-Po 4300 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Narzo, itulah nama siri telefon pintar dari Realme yang dijual dengan harga di bawah Rp 3 juta. Telefon pintar satu ini menarik perhatian kerana namanya boleh dikatakan unik dan juga kerana spesifikasi yang ditawarkan.

Alam Narzo cenderung serupa dengan Realme 6. Cuma perbezaan di sektor kamera belakang lebih rendah. Ini juga menjadikan Narzo Realme berharga lebih murah daripada Realme 6 yang dijual pada harga Rp 3 juta.

Realiti Narzo sendiri mempunyai banyak kelebihan yang menjadikan telefon ini layak dibeli. Kelebihan ini merangkumi yang berikut.

1. Persembahan Cepat dan Sesuai untuk Bermain Permainan

prestasi realisme narzo

Narzo dilengkapi dengan chipset yang hebat untuk bermain permainan. Chipsetnya adalah Mediatek Helio G90T. Chipset ini dilengkapi dengan teknologi AI kontemporari, dan sokongan grafik Mali-G76 MC yang menjadikan prestasi telefon ini agak pantas dan sesuai untuk bermain permainan.

Prestasi Narzo Realm juga meningkat berkat ciri HyperBoost. Fungsi ini menyajikan fitur Frame Boost yang berguna untuk memberikan prestasi yang sangat pantas dan Touch Boost menyajikan kelajuan tinggi dan keseronokan ketika bermain permainan.

2. Paparan Halus Ultra

Skrin 90Hz narzo

Narzo Realme dilengkapi dengan skrin 6.5 inci. Layar ini mampu menampilkan paparan yang luas berkat dimensi 6.5 inci dengan resolusi 2400 x 1080 piksel. Menariknya, Realme menjanjikan layar yang dapat memberikan apa yang disebut sebagai Paparan Ultra Smooth.

Istilah Ultra Smooth Display merujuk kepada skrin Narzo Realme yang boleh kelihatan sangat  halus  berkat sokongan  kadar penyegaran  90 Hz. Walaupun tidak banyak permainan yang menyokong 90 Hz, kehadiran layar 90 Hz memberikan pengalaman menatal video dan bergulir  yang  lebih lancar dan lancar di telefon bimbit.

3. Caj Kilat 30w

cas kilat realiti narzo

Narzo Realme dilengkapi dengan kapasiti bateri 4.300 mAh. Bateri pada telefon ini dilengkapi dengan daya tahan yang agak baik. Realme mendakwa bahawa hayat bateri telefon bimbit ini dapat bertahan satu hari.

Di samping itu, bateri pada telefon ini menyokong pengecasan pantas 30W. Dengan pengecas ini, Narzo Realm dapat dicas 100% sepenuhnya hanya dalam 55 minit. Walau bagaimanapun, dalam kotak penjualan, pengecas Narzo Realme hanya 20W.

4. Empat Kamera Belakang dan Kamera Selfie Profesional

Kamera alam Narzo

Realiti Narzo hadir dengan empat kamera belakang yang mampu. Kamera utama telefon ini dilengkapi dengan kemampuan mod 48 MP. Kamera ultra lebar 8 MP juga ada. Dua kamera lain adalah kamera makro dan kamera monokrom, aka Black & White.

Di bahagian depan, Narzo Realme dilengkapi dengan kamera 16 MP. Kamera selfie ini mampu memberikan hasil selfie yang semula jadi dan menawan. Pada kamera depan ini, terdapat penapis dan kesan Smart Beauty. Kamera ini juga mempunyai algoritma kecantikan baru dari Realme yang dapat mengenali jantina, jenis kulit dan bentuk wajah.

5. Cap Jari Sebelah

wilayah cap jari narzo

Narzo Realm hadir dengan sensor cap jari di sebelahnya, disatukan dengan butang kuasa. Sensor cap jari ini diklaim mempunyai kelajuan tindak balas 0.29 saat. Kehadiran sensor cap jari di sebelahnya tentu menarik memandangkan masih jarang telefon bimbit di kelas Rp. 2 juta menampilkan sensor cap jari di sebelahnya.

Superzoom Realz X3

SuperZoom RealZ X3

  • Siaran:  Jun, 2020
  • Skrin: IPS LCD 6,6 inci dengan perlindungan Corning Gorilla Glass 5
  • Chipset: Qualcomm SM8150 Snapdragon 855+ (7 nm)
  • GPU: Adreno 640 (700 MHz)
  • RAM : 8GB, 12GB
  • Memori Dalaman: 128GB, 256GB
  • Memori Luaran: -
  • Kamera Belakang: 64 MP + 8 MP + 8 MP + 2 MP
  • Kamera Depan: 32 MP + 8 MP
  • Bateri:  Li-Po 4200 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Spesifikasi lengkap ...

Realme X3 Superzoom adalah telefon unggulan dari Realme. Telefon ini hadir dalam kelas harga di bawah Rp 8 juta dan membuatnya kelihatan menarik. Telefon ini cukup pantas berkat chipset Snapdragon 855+ yang dibawanya.

Cuma penggunaan Snapdragon 855+ pada telefon ini nampaknya kurang menarik kerana telefon ini hadir pada pertengahan 2020.

Realz X3 Superzoom sendiri tidak menampilkan Snapdragon 855+ sebagai tarikannya. Telefon ini tertumpu pada kecemerlangan dalam sektor kamera. Jadi, apa kelebihan Superzoom X3 Realme? Penjelasan berikut.

1. Kamera SuperZoom

kamera superzoom x3 realme

Realz X3 Superzoom dilengkapi dengan empat kamera belakang. Keempat kamera terdiri daripada kamera utama 64 MP, kamera makro 2 MP, kamera ultra lebar 8 MP, dan kamera telefoto 8 MP. Kamera telefoto khas, teknologi lensa periskop tertanam.

Dengan kamera periskop, telefon ini mampu menangkap gambar dengan kemampuan zoom optik 5X dan keupayaan zoom hibrid 60X. Selain itu, lensa ini dibantu dengan Penstabilan Imej Optik (OIS). dengan OIS, kamera dapat zoom lebih stabil sehingga dapat menghasilkan gambar yang jelas dan tajam walaupun diambil dari jarak 100 meter.

Dengan kemampuan kamera teleskop ini, Realz X3 Superzoom juga dapat menangkap gambar bintang dengan baik. Ini juga berkat ciri mod Starry. Mod ini menyajikan kombinasi algoritma antara pendedahan ultra-panjang dan sistem sistemik multi-bingkai sehingga dapat menghasilkan bintang yang berwarna dan tajam dengan gambar langit penuh.

Kamera utama 64 MP tidak kurang hebatnya. Kamera ini dilengkapi dengan pelbagai ciri, seperti mod Pro yang mampu menghasilkan foto yang berkualiti. Terdapat juga ciri Super Nightscape 4.0 yang telah menggabungkan dua ciri kreatif terbaru khusus untuk peminat fotografi.

Di bahagian depan, terdapat dua kamera selfie. Satu kamera utama 32 MP dan kamera ultra lebar 8 MP yang lain. Kehadiran kamera ultra lebar jelas menjadikan gambar diri lebih menarik untuk digunakan semasa mengambil gambar dengan banyak orang.

2. Penyejukan cecair untuk prestasi yang stabil

Penyejuk Cecair Realz X3 Superzoom

Realz X3 Superzoom jelas bukan telefon bimbit berprestasi perlahan. Telefon ini dilengkapi dengan Snapdragon 855 yang cukup pantas. Prestasinya tidak hanya pantas tetapi mampu menjadikan sistem telefon bimbit lebih sejuk dan stabil.

Ini boleh berlaku berkat teknologi penyejukan cecair terkini dalam telefon ini. Teknologi penyejukan ini mempunyai tiub penyejuk wap yang diperbuat daripada tiub tembaga berdiameter 8mm. Fungsinya dapat mengurangkan haba sebanyak 176.9%.

Dengan teknologi ini, Realz X3 Superzoom dapat menjimatkan sumber haba dalaman 100% dengan berkesan. Di samping itu, suhu pemproses menurun untuk mengekalkan prestasi kelajuan telefon pintar. Jadi, Superzoom Realz X3 ini dapat menjalankan permainan berat tanpa rasa takut terlalu panas.

3. UFS 3.0

UFO Realme X3 Superzoom

RealZ X3 SuperZoom yang hadir di Indonesia, dilengkapi dengan RAM 12 GB dan memori dalaman 256 GB. Besar tentu saja. Selain mempunyai memori dalaman yang besar, RealZ X3 SuperZoom mempunyai kelajuan yang baik berkat penggunaan memori UFS 3.0.

Dalam telefon ini, teknologi tertanam untuk mempercepat kelajuan membaca UFS 3.0 Boost. Terdapat juga teknologi eksklusif HPB & Turbo Writer dari Realme. Dengan teknologi ini, kelajuan membaca memori dalaman dapat mencapai 1,500 MB / saat. Ini juga mempengaruhi kelajuan telefon semasa menjalankan permainan.

4. Skrin 120Hz

skrin realz superzoom x3

Realme mendakwa bahawa RealZ X3 SuperZoom mempunyai skrin dengan teknologi Ultra Smooth Display. Ini kerana skrin telefon bimbit ini menawarkan kadar penyegaran 120 Hz. Sudah tentu teknologi skrin ini cukup bagus. Namun, ada sesuatu yang agak mengecewakan dari skrin telefon ini, iaitu penggunaan skrin panel IPS.

5. Reka Bentuk Super

alam superzoom x3

Realz X3 Superzoom menggelar Realme sebagai telefon bimbit dengan konsep Super Design. Disebut SuperDesign, kerana reka bentuk yang ditawarkan oleh telefon ini sangat menarik. Dua model yang dipersembahkan, iaitu Artic White dan Glacier Blue, kelihatan sangat menakjubkan.

Di samping itu, reka bentuk telefon bimbit ini menawarkan konsep 3D Quad-curved Glass. Teknologi ini menjadikan reka bentuk hadir dengan ketepatan tinggi dan menghadirkan permukaan yang seragam, licin dan sangat halus pada sentuhan.

Dengan spesifikasi ini, RealZ X3 SuperZoom dijual pada harga Rp7,999,000. Harganya tetap menarik, tentu saja, walaupun anda boleh mengatakan bahawa telefon ini cenderung serupa dengan Realme X2 Pro.

Sementara Narzo Realme hadir dengan label harga Rp 2,999,000. Harga ini lebih murah daripada Realme 6 yang terjual Rp.3 juta. Dengan tanda harga ini, Narzo Realm tentunya cukup menarik untuk dilihat.

Dua Produk Realme Lain

Selain menghadirkan dua telefon pintar, pada hari yang sama, Realme Indonesia juga mempersembahkan dua produk menarik yang lain. Kedua-dua produk tersebut adalah seperti berikut.

1. Realme Watch

jam tangan sebenar

Realme Watch adalah jam tangan pintar yang mempunyai kemampuan untuk memantau degupan jantung, memantau jenis latihan, memantau tahap oksigen darah, dan pelbagai kemampuan lain.

Bukan hanya untuk kesihatan, peranti ini juga sangat berguna untuk keperluan sukan. Ini terbukti dengan adanya 14 mod sukan pada jam tangan pintar ini.

Di samping itu, Realme Watch juga dapat memaparkan maklumat data sukan masa nyata, yang memenuhi setiap keperluan peminat sukan. Jam tangan pintar ini juga dapat memantau sama ada anda berjalan atau berlari, dan menghitung dengan tepat setiap langkah yang anda ambil.

Realme Watch juga dapat berfungsi sebagai kawalan akses untuk pelbagai peranti. Contohnya untuk menghidupkan pembersih udara, mematikan lampu tidur, mengawal fon kepala untuk memainkan lagu, dan semua tetapan lain yang dapat diakses dengan mudah melalui Realme Watch.

2. Budak Air Neo Sebenar

Budak Air Sebenar Neo

Real Buds Air Neo adalah TWS alias True Wireless Stereo yang menarik. Peranti ini menawarkan beberapa ciri menarik seperti latensi rendah ketika bermain permainan, Pembantu Google satu sentuhan, Google Fast Pair, dan banyak lagi.

Real Buds Air Neo juga menawarkan kemampuan Driver Bass Boost 13mm sehingga mengeluarkan bunyi yang baik di telinga. Dan tentunya apa yang menarik, ketahanan peranti ini didakwa mampu mencapai 17 jam dalam keadaan  main semula. Maksudnya, jika keadaan tidak digunakan, alias tidak ada suara yang dilepaskan, ketahanannya dapat lebih lama.

Kehadiran Realme Watch dan Realm Buds Air Neo jelas menarik. Lebih-lebih lagi, harga rasmi masih berpatutan jika anda melihat ciri-ciri yang ditawarkannya. Sebenarnya, kedua-dua peranti ini dipersembahkan oleh Realme sebagai pelengkap kepada produk telefon pintar mereka.

The Narzo Realm, XZ SuperZoom Realm, Realme Watch dan Real Neo Buds Realm adalah empat produk menarik dan masing-masing mempunyai kelebihan masing-masing. Keempat produk ini dianggap layak untuk dibeli, tetapi tentu saja mereka juga perlu disesuaikan dengan keperluan pembeli berpotensi.