10 Jenama Antena TV Terbaik dan Terbaik pada tahun 2020

Untuk menonton siaran televisyen, anda memerlukan antena TV. Walau bagaimanapun, ini tidak berlaku jika anda melakukan streaming rancangan TV melalui internet. Sebabnya, jika anda menonton TV melalui internet, maka yang anda perlukan hanyalah kelajuan sambungan internet anda.

Baca Juga: 10 Aplikasi Streaming Bola Terbaik untuk Telefon Android

Kes lain jika anda menggunakan TV digital atau TV Analog. Kedua-dua televisyen ini memerlukan antena khas untuk dapat menangkap rancangan dari stesen televisyen kegemaran anda. Berikut ini akan mengkaji beberapa jenama antena TV yang baik. Mari , lihat lebih banyak maklumat di sini!

1. PX DA-5700

PX-DA-5700

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Cek Harga di Bukalapak

Anda mungkin keliru memilih antara  antena luaran  atau antena  dalaman . Anda lihat, kedua-duanya menawarkan kelebihan yang berbeza. Oleh itu, lebih baik memilih antena yang dapat keduanya, seperti PX DA-5700. Dilengkapi dengan  unit berdiri ketika dipasang di dalam rumah, anda dapat memasang antena dalam posisi berdiri sehingga isyarat yang ditangkap lebih kuat.

Untuk pemasangan di luar bilik tidak begitu sukar - boleh dipasang ke tiang atau terpasang di dinding. Ia dapat menangkap isyarat 203 dB untuk mengambil frekuensi UHF (470-870 MHz) dan juga VHF (47-230 MHz).

Membawa teknologi penguat dengan kebisingan yang rendah, anda tidak perlu risau pengalaman menonton terganggu jika dipasang di dalam rumah. Begitu juga, apabila dipasang di luar, anda tidak perlu risau kerana antena ini sudah anti kemudi dan tahan terhadap hujan. Harga? Cukup murah, hanya Rp 150 ribu.

2. PX DA 5120

PX DA 5120

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Semak Harga di Shopee

PX DA 5120 adalah antena TV dalaman atau luaran yang mempunyai penerimaan isyarat yang baik dengan tahap kepekaan yang tinggi. Antena yang dapat dipasang dengan mudah secara mendatar dan menegak dirancang khusus untuk sistem TV Digital HD di Indonesia.

Beberapa ciri yang terdapat pada antena TV PX DA 5120 adalah antena yang mudah disesuaikan, reka bentuk baru untuk pemasangan yang lebih mudah, Penjimatan Eko & Kuasa, dan sebagainya. Produk ini dijual dengan harga Rp 130 ribu dengan jaminan satu tahun.

3. Antena TV TECSTAR TA-728 CLS

TECSTAR-Antena-TV-TA-728-CLS

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Mahukan antena TV dengan  struktur binaan yang kukuh? Anda boleh memilih TECSTAR TV Antenna TA-728 CLS yang sangat sesuai digunakan di luar rumah. Antena ini juga menyertakan  penguat atau penguat isyarat supaya kesan yang diperoleh lebih bebas dari semut.

Bukan hanya itu, ia mempunyai kemampuan untuk berputar 360 darjah sehingga anda dapat menyesuaikannya dengan bebas untuk mendapatkan isyarat yang lebih kuat. Selain  booster , ada juga  alat kawalan jauh yang dapat digunakan agar anda dan keluarga tetap selesa.

Oh dan tentu saja, frekuensi yang dapat diambil pada antena ini adalah UHF dan VHF agar dapat memberikan siaran tempatan secara percuma. Berminat? Anda boleh membeli antena ini dengan harga Rp 300 ribu.

4. Intra INT-555DGT

Intra INT-555DGT

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Cek Harga di Bukalapak

Adakah anda suka terganggu dengan siaran TV yang tidak baik kerana antena anda salah arah atau tergoncang? Sekiranya antena TV anda dipasang di atas bumbung, tentu ini sukar bagi anda. Gunakan Intra INT-555DGT kerana antena yang satu ini dilengkapi dengan alat kawalan jauh untuk menggerakkan arah antena seperti yang dikehendaki.

Antena ini dapat menangkap siaran TV dengan kualiti yang sangat baik. Selain itu, Intra INT-555DGT juga mudah dipasang dan dikendalikan. Dengan adanya alat kawalan jauh, anda dapat melakukan siaran televisyen dengan gambar yang lebih baik tanpa perlu naik ke bumbung untuk mengubah arah antena TV anda.

5. PF HDX 82

HDF 82 PF

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Hidup di kawasan yang sukar mendapat frekuensi TV membuatkan anda putus asa? Ganti antena lama anda dengan PF HDX 82. Sebabnya, produk ini dapat menangkap frekuensi saluran TV di kawasan yang sukar. Dengan reka bentuk yang sederhana dan penggunaan bahan aluminium berkualiti, antena TV ini sangat tahan lama dan mempunyai prestasi yang cukup dipercayai.

Anda boleh mendapatkan siaran televisyen dengan gambar yang lebih baik. Walaupun tidak dilengkapi dengan alat kawalan jauh, PF HDX 82 akan menghadirkan siaran TV yang lebih stabil dan lebih baik sehingga anda tidak perlu repot menukar arah antena.

6. Titis TT1000

Titis TT1000

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Cek Harga di Bukalapak

Yang ini adalah jenama antena TV yang baik oleh penduduk Bantul, Yogyakarta. Titis TT1000 dinyatakan sebagai antena yang sangat sensitif dan anti-kerugian. Dikatakan sensitif kerana antena ini mampu menangkap frekuensi gelombang TV dengan lebih baik.

Sebenarnya, saluran TV yang dulu kelihatan kabur, kini menjadi lebih terang setelah memasang antena ini. Titis TT1000 mempunyai komponen yang kukuh dan tidak mudah jatuh walaupun hujan lebat dengan angin kencang. Jenama antena TV buatan Indonesia ini juga digolongkan sebagai buku terlaris di pasaran.

7. Toyosaki AIO 220

Toyosaki AIO 220

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Cek Harga di Bukalapak

Selain itu, terdapat jenama antena TV yang baik yang boleh digunakan di dalam atau di luar rumah, Toyosaki AIO 220. Antena ini dilengkapi dengan sejumlah ciri, termasuk penguat isyarat untuk gambar yang lebih jelas, Pengatur keuntungan, bentuk ringkas dan mudah dipasang, dan sebagainya.

Direka agar sesuai untuk frekuensi TV Indonesia (UHF), Toyosaki AIO 220 mampu menangkap semua siaran analog dan digital (DVB) dan tahan dalam semua keadaan cuaca, baik hujan dan panas. Produk ini dijual sekitar IDR 100 ribu.

8. PX HDA-5600

PX-HDA-5600

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Cek Harga di Bukalapak

Sama ada dipasang di dalam atau di luar rumah, HDA-5600 adalah pilihan antena yang kukuh. Macam mana boleh jadi? Ia dapat menangkap siaran digital untuk HDTV yang menyokongnya. Di samping itu, anda juga dapat menikmati siaran tempatan dengan frekuensi UHF 470-870 MHz dan frekuensi VHF 47-230 MHz.

Dengan reka bentuk badan yang bersih dan terkini, estetika bilik tidak akan terganggu jika dipasang di dalam rumah. Walaupun pemasangan di luar tidak menjadi masalah - badan antena dilengkapi dengan  perumahan anti-UV yang baik  dan tahan terhadap air hujan. Dapatkan antena ini dengan harga Rp 170 ribu.

9. PX HDA-5000

PX HDA-5000 jenama antena tv yang baik

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Cek Harga di Bukalapak

Nah, ini adalah antena untuk TV digital terbaik yang boleh digunakan di dalam dan di luar rumah. PX HDA-5000 mampu menangkap isyarat pada frekuensi UHF 470 - 890 MHz dan pada frekuensi VHF 47 - 230 MHz.

Antena ini boleh digunakan di TV Analog dengan bantuan peranti set top box tertentu. Bentuk antena ini sangat moden dan minimalis, sangat berbeza dengan model antena luaran lama yang kelihatan rumit dan bersaiz besar.

Adakah PX HDS-5000 memenuhi kriteria untuk antena luaran yang selamat? Sudah tentu, antena ini direka agar tahan terhadap sinaran air dan UV. Jadi, tidak menjadi masalah jika anda memasang antena bernilai Rp 300,000 di luar rumah.

10. Zehn Antena OUT-GT-8850

Zehn-Antena-OUT-GT-8850

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Satu antena luaran yang boleh anda pilih ialah Penapis Zehn Antenna OUT-GT-8850 4G. Ia dilengkapi dengan filer 4G yang bermaksud bahawa penerimaan isyarat TV tidak akan terganggu. Ia dapat menangkap isyarat dengan frekuensi UHF (470-863 MHz) yang dapat memberikan siaran tempatan percuma dari 21 hingga 69  saluran .

Walaupun untuk ketahanannya, tidak ada keraguan - antena ini mempunyai sijil IPX3, yang bermaksud ia cukup mampu melindungi badan dari hujan. Selain itu, ia juga tahan terhadap sinar UV dan kakisan. Seolah-olah itu tidak mencukupi, Zehn juga memasukkan  alat kawalan jauh dalam bungkusan itu. Sila beli antena ini seharga Rp 300 ribu jika berminat.

TV anda kabur dan tidak dapat memaparkan siaran kegemaran anda dengan jelas? Sudah tiba masanya untuk mengganti antena TV lama anda dengan salah satu jenama antena TV yang baik yang disyorkan oleh ini. Antena mana yang akan menjadi pilihan anda?