10 Cara Memilih Nama Domain yang Sesuai untuk Laman Web Anda

Sekiranya anda merancang untuk membuat laman web dan bingung mencari nama terbaik untuk domain, jangan risau! Kerana, anda telah sampai ke tempat yang betul. Pada kesempatan ini, saya ingin berkongsi petua bagaimana memilih nama domain yang sesuai untuk laman web anda.

Nama domain untuk laman web sangat penting. Kenapa? Sekiranya anda cuai dalam memilih nama domain, kemungkinan orang akan sukar mencari laman web anda. Sudah tentu anda mahu laman web itu dilawati oleh banyak pengunjung, bukan? Nah, salah satu usaha adalah memilih nama domain yang tepat. Baik tidak bermaksud betul, ya.

Jadi apa sebenarnya kriteria nama domain yang betul? Sekiranya anda ingin tahu dan memerlukan rujukan tentang cara memilih nama domain yang tepat, periksa ulasannya di artikel berikut. Nantikan !

10 Cara Memilih Nama Domain yang Betul

1. Periksa Nama Domain

semak hosting domain24

Sebelum mencari nama, kita mesti membuka laman web yang menyediakan ciri pemeriksaan nama domain terlebih dahulu supaya kita dapat mencari nama dan juga memeriksanya secara langsung. Anda boleh menyemak domain di hosting24.

Mengapa menyemak Hosting24? Hosting24 mempunyai ciri yang memudahkan untuk memeriksa nama domain yang anda mahukan. Anda dapat melihat banyak pilihan nama domain yang menarik, termasuk domain gTLD dan ccTLD.

Lebih menarik lagi, anda boleh segera mendaftarkan domain yang diinginkan dengan cepat dan mudah. Anda tidak perlu melalui proses yang rumit jika menggunakan Hosting24. Jadi tunggu apa lagi?

2. Gunakan Nama Domain Berjenama

Gunakan Nama Domain Berjenama

Nama domain adalah identiti laman web. Sekiranya anda ingin kelihatan menonjol dan berbeza dari yang lain, pilihlah nama domain yang berjenama. Maksudnya, anda harus membuat perkataan baru yang mesti ada di otak pelawat laman web anda. Namun, jika anda sukar mencari kata-kata baru, cubalah membuat kata-kata yang sudah ada.

Boleh juga menggunakan kata-kata yang jarang diketahui oleh orang, tetapi masih mementingkan laman web yang ingin anda buat. Anda membuat nama domain yang bertujuan untuk memudahkan orang mengingat, jadi cubalah mempunyai nama yang menarik, mudah diingat, dan tidak sukar untuk menulis nama, ya. Itulah ciri-ciri nama domain berjenama.

3. Jangan Beri Nama Domain Terlalu Panjang

Jangan Beri Nama Domain Terlalu Panjang

Cuba perhatikan Google, mereka mempunyai nama domain pendek dan tidak lama. Walaupun ringkas, Google akan selalu dikenang oleh pengguna setia. Dari ini anda dapat mengetahui bahawa nama domain tidak perlu menggunakan nama panjang. Cukup gunakan nama domain yang pendek, jelas dan ringkas.

Dengan nama domain pendek ini, jelas bahawa pengunjung laman web akan mudah mengingat laman web anda. Ada kemungkinan mereka juga sering mengunjungi laman web anda sekiranya nama domainnya pendek. Kadang-kadang, orang malas untuk mengingati sesuatu yang panjang dan membingungkan, jadi pastikan nama domain anda pendek, jelas, dan ringkas.

4. Manfaatkan kata kunci yang sesuai dengan perniagaan anda

Manfaatkan kata kunci yang sesuai dengan perniagaan anda

Biasanya, orang membuat laman web untuk tujuan perniagaan. Anda memikirkan nama domain yang juga berkaitan dengan jenis perniagaan anda. Contohnya, anda membuat laman web untuk perniagaan dobi, kemudian anda boleh memasukkan perkataan "cucian" di nama domain anda.

Kelebihan lain menggunakan kata kunci perniagaan dalam nama domain adalah, ia membantu dan membantu SEO di laman web perniagaan anda . Oleh itu, orang yang mencari, "cucian" misalnya maka nama domain anda membenarkannya muncul di halaman pertama enjin carian. Ini juga dapat meningkatkan trafik laman web anda yang anda tahu!

5 Berfikir untuk Jangka Panjang

Berfikir untuk Jangka Panjang

Memilih nama domain yang betul, maka itu bermakna anda harus berfikir jangka panjang. Kenapa? Anda harus memikirkan bagaimana perniagaan anda di masa depan, apakah matlamat anda, atau anda ingin mengembangkan perniagaan anda menjadi lebih besar. Dengan pemikiran jangka panjang, maka anda tidak perlu bersusah payah menukar nama domain sekiranya anda ingin mengembangkan perniagaan.

Mungkin di masa depan anda menginginkan perniagaan dobi dan juga membuka perniagaan penyedia perkhidmatan pembersihan rumah. Sekiranya demikian, jangan masukkan kata kunci "cucian" dalam nama domain. Oleh itu, pastikan anda mempunyai matlamat dan perancangan yang teliti, ya!

6. Fikirkan tentang Pelanggan Sasaran

Fikirkan tentang Pelanggan Sasaran

Nama domain juga bergantung pada sasaran pengunjung yang kemudiannya akan menjadi pengguna anda. Anda mesti dapat memisahkan antara sasaran dan sasaran tempatan di luar Indonesia. Sekiranya anda hanya mensasarkan pengguna di Indonesia, maka Anda dapat memilih nama domain yang benar-benar Indonesia.

Tetapi, kisah lain jika anda mempunyai rancangan jangka panjang untuk menyasarkan pengunjung di luar Indonesia, maka pilihlah nama domain sejagat. Jangan memilih nama yang terlalu Indonesia, pelawat laman web dari luar Indonesia mungkin akan keliru dan mudah melupakan laman web anda. Oleh itu, fikirkanlah dengan teliti, ya!

7. Elakkan Penggunaan Hypens (-)

Elakkan Penggunaan Hypens (-)

Sangat digalakkan untuk tidak menggunakan Hypens (-) dalam nama domain. Kenapa? Ini akan kelihatan pelik dan rumit untuk nama domain. Ada juga kemungkinan orang akan lupa jika terdapat tanda hubung antara nama domain. Cuba bayangkan jika Facebook mempunyai nama domain hipens yang ada, ia akan menjadi "face-book.com" nampak aneh, bukan?

8. Jangan Gunakan Nama Berdasarkan Trend

Jangan Gunakan Nama Berdasarkan Trend

Ini juga penting dalam memilih nama domain. Sebaiknya elakkan penamaan domain berdasarkan trend semasa. Kerana, nama trend boleh hilang dan menguap pada bila-bila masa, jadi trend cenderung diganti dengan lebih banyak hits .

Oleh itu, anda tidak boleh mematuhi trend semasa untuk menamakan domain. Fikirkan nama domain yang lebih universal dan boleh digunakan untuk jangka masa panjang. Dengan cara itu, anda tidak perlu bersusah payah menukar nama domain, kerana menukar nama domain juga akan sukar memandangkan pengunjung anda akan menghafal nama domain yang pertama kali dibuat.

9. Jangan Gunakan Tanda Dagangan

Jangan Gunakan Tanda Dagangan

Apa maksudnya mengelakkan penggunaan tanda dagang? Maksudnya, anda melampirkan atau menggunakan jenama domain lain dan menambah beberapa perkataan di bahagian tanda dagangan. Sebagai contoh, anda menggunakan nama domain "OkayYahoo.com" tidak mustahil jika Yahoo akan menuntut anda kerana menggunakan tanda dagangan mereka tanpa kebenaran, bukan?

Kerana, jika anda ditangkap dan disaman, maka anda harus menerima akibatnya dengan membayar denda sekitar 500 juta rupiah, anda tahu. Sudah tentu anda tidak mahu kalah, bukan? Jadi itu, membuat nama domain tanpa yang tanda dagangan domain yang lain, ya.

10. Beli Domain di Hosting24

Beli Domain di Hosting24

Sudah mendapat idea untuk memberikan nama domain? Sudah tiba masanya anda membeli domain! Salah satu petua untuk memilih domain adalah membeli domain di tempat yang dipercayai, seperti hosting24.com. Mengapa membeli domain dan hos di Hosting24? Jawapannya mudah, kerana Hosting24 adalah web hosting Indonesia yang mudah, murah, selamat dan boleh dipercayai.

Pertama, Hosting24 memberikan harga domain yang murah. Jadi, anda tidak perlu menghabiskan terlalu banyak untuk keperluan domain laman web anda. Sebagai tambahan, Hosting24 telah disahkan oleh ICANN yang tentunya akan dipermudah dalam penggunaannya di internet.

Data pembeli dan pengguna di Hosting24 juga menjamin privasi mereka. Jadi, anda tidak perlu risau data anda akan dipaparkan secara terbuka kerana Hosting24 akan menjamin keselamatan privasi setiap pelanggan.

Bukan hanya domain, dalam membuat laman web, anda juga memerlukan hosting. Sekiranya anda membeli pakej hosting web di Hosting24, anda akan mendapat domain percuma untuk membeli pakej premium atau perniagaan! Jadi, lebih cekap, bukan?

Berikut adalah serangkaian petua dan trik untuk memilih nama domain yang tepat untuk laman web. Sekiranya anda mempunyai cadangan lain, jangan ragu untuk menuliskannya di ruangan komen. Saya harap ini dapat membantu!