Plus Minus EMoney Bank Mandiri, BCA, BRI dan JakCard

Seiring kemajuan teknologi, bank secara agresif melancarkan produk tanpa tunai yang membuat transaksi tanpa wang tunai menjadi lebih mudah. Salah satunya adalah produk e-money. Apakah produk e-wang dan kelebihan dan kekurangan?

Masyarakat Indonesia semakin biasa dengan wang elektronik (e-money). Kewajiban menggunakan e-wang untuk pembayaran tol mulai 31 Oktober 2017 telah menjadi salah satu pendorong kepada orang ramai untuk melakukan transaksi bukan tunai dengan lebih kerap.

Bank Indonesia (BI) menyatakan, jumlah wang elektronik yang beredar hingga Jun 2018 mencapai 125.18 juta keping dan akaun. Manakala jumlah penganjur adalah 29 syarikat dan 11 daripadanya adalah bank.

Sebagai sebahagian daripada strategi aplikasi perbankan mudah alih, Emoney adalah andalan banyak bank besar untuk menarik pelanggan. Contohnya, Bank Mandiri, Bank Rakyat Indonesia (BRI), Bank Central Asia (BCA), dan Bank DKI.

Penyedia emoney apa yang boleh anda pertimbangkan?

Mandiri e-Wang

Mandiri Emoney

Bank milik kerajaan ini mempunyai banyak pengguna e-money. Itulah sebabnya, mereka terus memperluas penerimaan pembayaran e-Money Mandiri, terutama di sektor pengangkutan, termasuk menambahkan infrastruktur isi ulang. Jadi, pengguna boleh mengakses Mandiri e-Money dengan mudah.

Tidak hanya itu, Bank Mandiri akan membangun masyarakat tanpa tunai di berbagai sektor perniagaan yang dekat dengan masyarakat, dari pasar, sekolah, hingga tempat-tempat pelancongan. Mandiri terus berinovasi dalam memperkukuhkan perkhidmatan perbankan elektronik untuk memberikan kemudahan dan keselesaan bagi pengguna Mandiri e-Money.

Kelebihan Mandiri e-Money adalah bahawa ia memiliki infrastruktur pengisian semula yang paling lengkap, sejumlah besar pedagang, dan mempunyai banyak rakan penerbit kad bersama di seluruh Indonesia. Jumlah peniaga yang dapat menerima transaksi Mandiri e-Money adalah lebih daripada 62,000 kedai.

Lokasi pengisian semula tersebar di lebih dari 50,000 titik, yang terdiri dari ATM, kedai runcit, perhentian TransJakarta, dan mesin tambah nilai di pintu tol. Dan, pengguna juga dapat mengisi semula melalui aplikasi telefon pintar berdasarkan komunikasi jarak dekat (NFC).

BRI Brizzi

Brizzi

Wang elektronik BRI bertajuk Brizzi melonjak 154% kepada 1.79 juta kad pada bulan Jun. Handayani, Pengarah Perniagaan Pengguna BRI, mengatakan, kekerapan urus niaga juga melonjak ke 942% hingga 131.91 juta kali.

Setelah berehat lama dengan Mandiri e-Money, pengguna Brizzi juga dapat menambah nilai melalui peranti pintar berteknologi NFC dengan aplikasi BRI Mobile.

Kelebihan lain, pengguna dapat mengisi semula pending dari bank lain dengan menu transfer. Untuk meningkatkan transaksi Brizzi, BRI akan menambahkan penerimaan di jalan tol baru atau BCA Flazz

Emoney BCA Flazz

flazz

Jumlah dan nilai urus niaga BCA Flazz hingga Jun tahun ini hampir dua kali ganda berbanding tempoh yang sama tahun lalu. Peningkatan ini disokong oleh pendapatan BCA Flazz di sektor pengangkutan.

Pada masa ini, pengguna BCA Flazz dapat melakukan transaksi di lebih dari 52,000 lokasi. Bermula dari pintu tol, pasar raya kecil, stesen pengisian bahan bakar awam (SPBU), kawasan rekreasi, hingga ke kaunter pengangkutan awam.

Kad Jak

kad jak

Kad e-money milik Bank DKI ini telah menjadi sistem pembayaran yang menyokong perkhidmatan awam dalam Pemerintah Provinsi DKI Jakarta. Anda namakannya, untuk membeli tiket untuk memasuki Taman Hidupan Liar Ragunan, Monas, juga TransJakarta.

Sejajar dengan penerapan National Chip Technology Standard (STNC) dan National Payment Gateway (GPN), Pengarah Perniagaan Bank DKI, menjelaskan, JakCard juga digabungkan dengan kad debit Bank DKI (dual-interface). Dengan perkhidmatan ini lebih mudah bagi pelanggan untuk bertransaksi menggunakan kad prabayar dan kad debit pada satu kad.

Tidak hanya berdasarkan kad, bank pembangunan daerah milik Pemerintah Provinsi DKI juga mulai mengembangkan layanan uang elektronik berbasis pelayan. Ia dipanggil: JakOne Mobile. "Ini adalah tonggak Bank DKI dalam pengembangan pembayaran digital," katanya.

Pengguna JakOne Mobile boleh berurusan di pedagang moden dan juga di ribuan pedagang tradisional ke e-dagang. Untuk urus niaga di peniaga tradisional, seperti gerai tegal dan peniaga jalanan, Bank DKI adalah perintis yang melaksanakan transaksi dengan cara imbasan untuk membayar (Pembayaran QR).

Kelebihan utama JakOne Mobile: penggabungan wang elektronik berasaskan pelayan dengan perbankan mudah alih menjadi satu aplikasi. Hasilnya, pengguna dapat memanfaatkan kedua-dua ciri tersebut dengan pilihan sumber dana dari baki wang elektronik dan akaun.

Kelebihan lain ialah pengguna dapat membuka akaun melalui JakOne Mobile tanpa perlu datang terus ke pejabat cawangan Bank DKI.

Pada masa ini, DKI Bank sedang mengembangkan fitur pembayaran dan pembelian, e-penyata, penyatuan aplikasi wang elektronik dengan sistem kesetiaan, dana bersama dalam talian, pembayaran tagihan bekerjasama dengan syarikat teknologi maklumat (tekin).

Kesimpulannya

Kehadiran Emoney menjadikan proses transaksi tanpa tunai lebih mudah dan tersebar. Setiap bank menawarkan kelebihan kepada Emoney. Kad Emoney Mandiri, BCA, BRI dan Jak adalah pilihan yang boleh dipertimbangkan oleh orang ramai.

Artikel Berkaitan