Cara Menaip 10 Jari dengan Mudah dan Juga Pantas

Menaip di PC atau komputer riba kini menjadi kebiasaan harian. Tetapi masih ada sedikit orang yang dapat menulis di papan kekunci dengan cepat dan betul menggunakan 10 jari. Cara menaip 10 jari agak sukar digunakan jika kita biasa menaip menggunakan dua jari sahaja.

Sebenarnya, menaip dengan 10 jari akan menjadikan kita lebih produktif di tempat kerja. Selain itu, menaip dengan cepat juga akan melatih otak kita untuk terus menumpukan perhatian. Jadi kali ini akan mengulas beberapa petua dan trik mudah bagi anda yang ingin belajar menaip dengan 10 jari.

Hilangkan Tabiat Buruk

Hilangkan Tabiat Buruk

Menghilangkan tabiat buruk dalam menaip adalah perkara yang paling sukar dilakukan. Perkara ini juga menjadi lebih buruk jika anda telah mengetik dengan cara yang salah dari ketika anda pertama kali menaip pada papan kekunci sehingga kebiasaan ini berterusan hingga sekarang.

Ramai orang yang hanya menaip dengan dua jari. Ini sangat tidak berkesan kerana mata kita biasanya harus terus melihat papan kekunci sehingga kita tidak menekan butang yang salah. Walaupun anda dapat menaip dengan cepat menggunakan 2 jari kerana sudah terbiasa, anda masih perlu menyingkirkan kebiasaan itu dan mula beralih ke cara yang betul.

Mula menggunakan 10 jari

Untuk menghilangkan tabiat buruk di atas, anda harus mula menaip menggunakan 10 jari. Sekiranya anda melihat atau merasakan papan kekunci dengan teliti, maka anda akan melihat penonjolan kecil di atas huruf F dan juga J. Kedua-dua penonjolan berfungsi untuk membantu anda meletakkan jari anda tepat di atas papan kekunci tanpa perlu melihatnya.

papan kekunci

Secara umum, jari di atas huruf F dan J adalah jari telunjuk. Kemudian jari-jari yang tinggal akan menyesuaikan diri dengan huruf di sebelahnya. Untuk keterangan lebih lanjut, sila lihat gambar di bawah yang menunjukkan lokasi setiap jari berdasarkan warnanya.

CARA JENIS 10 Jari

Dari gambar di atas anda dapat melihat apakah jari tengah dan jari manis hanya digunakan untuk beberapa butang. Sementara itu jari telunjuk digunakan untuk menaip bahagian tengah papan kekunci. Bagi butang navigasi, tanda baca, dan fungsi, semuanya dikendalikan oleh jari kelingking.

Sekiranya gambar di atas masih membingungkan, anda dapat melihat beberapa tutorial mudah di laman web TypingClub atau TypingClub. Kedua-dua laman web ini menawarkan kursus dalam talian untuk menaip dengan 10 jari. Program yang disediakannya juga mudah diikuti sehingga anda dapat menguasainya dengan perlahan.

Jangan Lihat Papan Kekunci

Jangan Lihat Papan Kekunci

Perkara seterusnya yang harus anda lakukan adalah membiasakan diri dengan tidak melihat papan kekunci semasa menaip. Sebabnya ialah melihat papan kekunci akan menjadikan proses menaip menjadi perlahan. Kebiasaan ini pastinya tidak akan berubah secara keseluruhan dalam beberapa jam kerana anda harus terus mempraktikkannya selama berminggu-minggu sehingga lancar.

Cara termudah untuk mempraktikkannya adalah dengan menaip beberapa perkataan yang paling biasa ditulis tanpa melihat papan kekunci. Ingat kedudukan huruf dari pelbagai perkataan dengan baik. Sekiranya lancar, mulailah berlatih dengan perkataan lain yang kurang kerap digunakan. Semakin banyak anda berlatih, semakin cepat anda akan menguasainya.

Gunakan Butang Pintasan

Gunakan Butang Pintasan

Sistem operasi Windows dan Mac mempunyai banyak kombinasi kekunci pintasan pada papan kekunci yang membolehkan kita melakukan fungsi tertentu tanpa bantuan tetikus. Mulailah menggunakan kekunci pintasan sehingga anda tidak perlu lagi menggunakan tetikus. Berikut adalah beberapa jalan pintas yang biasa digunakan:

  • Ctrl + C = Salin
  • Ctrl + X = Potong
  • Ctrl + V = Tampal
  • Ctrl + Z = Buat asal
  • Ctrl + S = Simpan
  • Ctrl + F = Pencarian perkataan
  • Ctrl + A = Serlahkan segalanya
  • Shift + Panah Kanan atau Kiri = Sorot huruf di sebelahnya
  • Ctrl + Shift + Panah Kanan atau Kiri = Sorot perkataan di sebelahnya
  • Ctrl + Panah Kanan atau Kiri = Gerakkan kursor ke perkataan di sebelahnya tanpa menyorot
  • Laman Utama = Pergi ke awal baris
  • Tamat = Pergi ke hujung garisan
  • Halaman Ke Atas = Tatal ke atas
  • Halaman Ke Bawah = Tatal ke bawah
  • Alt + Tab = Beralih ke tetingkap seterusnya
  • Alt + Shift + Tab = Beralih ke tetingkap sebelumnya
  • Alt + F4 = Menutup tetingkap yang sedang dibuka

Sebagai tambahan kepada tujuan di atas, anda juga boleh menggunakan beberapa jenis jalan pintas lain semasa melayari internet. Berikut adalah beberapa jalan pintas yang boleh anda laksanakan dalam penyemak imbas web:

  • Ctrl + Tab = Beralih ke tab seterusnya
  • Ctrl + Shift + Tab = Beralih ke tab sebelumnya
  • Ctrl + T = Buka tab baru
  • Ctrl + W = Menutup tab yang sedang dibuka
  • Ctrl + Shift + T = Buka tab yang baru anda tutup
  • Ctrl + R = Muat semula halaman
  • Ctrl + N = Buka tetingkap penyemak imbas baru
  • Backspace = Kembali ke halaman sebelumnya
  • Shift + Backspace = Pergi ke halaman seterusnya

Menggunakan pelbagai jalan pintas di atas juga secara tidak langsung akan melatih kelingking anda. Kerana pelbagai kunci pengubah seperti Ctrl, Alt, dan Shift berada di kawasan yang hampir dengan kedudukan jari kelingking.

Tetapkan Cara Duduk Semasa Menaip

Tetapkan Cara Duduk Semasa Menaip

Menetapkan cara duduk yang betul semasa menaip juga dapat membantu anda berlatih menaip dengan 10 jari dengan lebih berkesan dan tidak membuat anda sakit. Dengan cara duduk yang betul tentunya memudahkan anda menaip menggunakan 10 jari.

Anda harus duduk dengan punggung lurus dan tidak terlalu bengkok. Ini menjadikan anda tidak sakit semasa menaip. Pastikan semasa duduk, pandangan anda lurus ke arah layar dan bukannya  papan kekunci. Agar mata anda tidak sakit, maka anda mesti menjaga jarak antara skrin dengan mata sekitar 45-70 cm.

Berlatih Menggunakan Papan Kekunci Mekanikal

Gigabyte-Force-K81

Petua lain untuk berlatih menaip 10 jari adalah menggunakan papan kekunci mekanikal. Sebenarnya tidak semestinya papan kekunci mekanikal, papan kekunci penting apa pun terasa baik ketika menaip. Cuma papan kekunci mekanikal memberikan pengalaman menaip yang selesa. Lebih-lebih lagi, papan kekunci mekanikal memberikan kesan tangan tidak letih ketika menaip.

Papan kekunci mekanikal berbeza harganya. Harga rata-rata melebihi Rp 300 ribu. Anda boleh mencari papan kekunci mekanikal murah yang dapat disesuaikan dengan dana yang anda ada.

Berlatih dengan Permainan

Sekiranya anda bosan dengan amalan menaip 10 jari itu sahaja, maka cubalah berlatih menggunakan permainan. Terdapat beberapa laman web yang menyediakan permainan unik yang juga berfungsi untuk mempraktikkan kemampuan menaip dengan 10 jari. Berikut adalah senarai permainan yang boleh digunakan sebagai latihan menaip 10 jari.

1. TypeRacer

cara menaip typeracer 10 jari

TypeRacer adalah permainan sederhana di mana setiap pemain akan diberi kereta lumba. Kita harus mengawal kereta dengan menaip teks atau lirik lagu yang muncul di skrin. Lebih cepat dan tepat kita menaip, semakin cepat kereta kita sampai ke garisan penamat.

2. Typer Shark Deluxe

Typer Shark Deluxe

Typer Shark Deluxe adalah permainan menaip terbaik dan sangat disyorkan untuk digunakan. Permainan ini menawarkan permainan menaip dengan pelbagai cabaran. Terdapat mod "Adventure" dan juga "Abyss".

Permainan ini juga menyediakan tutorial hebat untuk pemula yang ingin menaip 10 jari. Anda boleh memilih mod "Typing Tutor" yang akan menyediakan tutorial menaip yang disesuaikan dengan konsep menaip 10 jari. Berminat? Anda boleh memuat turun Typer Shark Deluxe di sini.

3. Keybr.Com

cara menaip 10 keybr jari

Dalam permainan yang disediakan oleh Keybr, anda harus menaip perkataan rawak yang ditulis dengan ejaan yang salah. Anda mesti menulis semula perkataan dengan cepat dengan ejaan yang betul.

Setelah menyelesaikannya, anda akan diberi statistik yang menunjukkan bahagian papan kekunci kelemahan anda. Kata-kata dan jenis papan kekunci yang terdapat dalam permainan ini terdapat dalam pelbagai bahasa.

4. Kajian Menaip Sentuh

Kajian Menaip Sentuh

Permainan menaip 10 jari seterusnya ialah Touch Typing Study. Permainan ini akan melatih anda untuk meletakkan jari pada kedudukan yang betul. Anda akan diminta menulis beberapa huruf berulang kali menggunakan jari yang betul. Permainan ini juga terdapat dalam pelbagai bahasa.

5. Belajar Menaip

Belajar Menaip

Belajar Menaip adalah laman web mudah yang sesuai untuk belajar menaip 10 jari dari peringkat sekolah rendah hingga tahap lanjutan. Di laman web ini anda harus melalui pelbagai tahap kesukaran untuk mencapai tahap tertinggi.

6. 10 Pecahan Jari

10 Pecahan Jari

Permainan ini juga akan melatih anda untuk menaip dengan 10 jari. Dalam permainan, 10 Finger BreakOut tidak memaparkan grafik animasi moden seperti permainan hari ini. Namun, semasa anda terus bermain permainan ini, kemungkinan  kemahiran  menaip anda akan meningkat.

Bukan hanya itu, 10 Finger BreakOut juga memberikan pelbagai tahap kesukaran di mana anda akan diminta untuk menaip lebih pantas dan tepat. Permainan ini sangat ringan, malah anda boleh memasang permainan ini di Windows 98. Mahu? Muat turun di sini.

Itulah beberapa petua dan cara menaip 10 jari yang boleh anda cuba dan praktikkan di rumah. Dengan menguasai teknik menaip 10 jari, anda dapat menjimatkan banyak masa sehingga produktiviti kerja meningkat. Semoga berjaya!