7 Cara Mengatasi Gedung Play Tidak Boleh Dimuat turun

Terdapat berjuta-juta aplikasi, permainan, filem dan buku yang boleh dimuat turun melalui Play Store. Ini pasti akan sangat menggembirakan pengguna Android. Namun, selalu ada masalah yang menyebabkan Play Store tidak dapat selesai memuat turun aplikasi yang anda mahukan. Bermula dari pemuatan berterusan, aplikasi yang gagal disimpan kerana memori penuh, untuk memuat turun aplikasi / permainan yang tertunda di Play Store.

Telah lama menunggu ketika memuat turun  aplikasi, setelah muat turun selesai, skrin telefon pintar anda memaparkan kata-kata " Penyimpanan Tidak mencukupi " Ini menunjukkan bahawa kapasiti simpanan anda sudah penuh dan tidak dapat menyelesaikan pemasangan aplikasi anda. Ini sangat menjengkelkan, terutamanya jika kita benar-benar mahukan aplikasi.

Jadi, bagaimana mengatasi masalah tidak dapat memuat turun di Play Store kerana masalah memori yang penuh atau masalah lain? Tidak perlu risau kerana anda hanya perlu mengikuti langkah-langkah untuk memperbaiki perkara berikut. Kaedah ini juga berlaku untuk masalah Play Store yang terus dimuat di Realme, Xiaomi, ASUS, Samsung, dan telefon bimbit lain, ya.

1. Periksa Tetapan Sambungan Internet dan Play Store

Sekiranya terdapat gangguan di Google Play Store semasa  memuat turun,  masalah utama adalah masalah sambungan internet. Periksa sambungan internet yang anda gunakan, adakah disambungkan dengan betul atau tidak?

Sekiranya anda menggunakan sambungan data, sementara tetapan  muat turun  anda menggunakan rangkaian wifi, pastikan untuk mengubah tetapan ini. Kaedahnya adalah seperti berikut.

  • Buka Google Play Store.
  • Masukkan bahagian "Tetapan" kemudian pilih pilihan "pilihan muat turun aplikasi".

Tetapan muat turun di Playstore

  • Pastikan tetapan memilih pilihan "Melalui rangkaian apa pun".
  • Jika dipilih adalah makna "Over wi-fi only", Google Play Store hanya akan  memuat turun  aplikasi apabila disambungkan ke rangkaian WiFi dan tidak dapat menggunakan sambungan data.
  • Perkara yang sama berlaku untuk tetapan "Kemas kini automatik aplikasi".

2. Periksa Tetapan Masa

tarikh & masa android

Sekiranya sambungan dan tetapan Google Play Store diperiksa, maka periksa tetapan waktu. Pastikan waktu dan tarikh di telefon Android yang anda gunakan sama dengan waktu dan tarikh sebenar. Anda juga boleh mengaktifkan tetapan tarikh dan masa automatik "Tetapkan Tarikh & Masa Secara Automatik".

3. Keluarkan Aplikasi yang Tidak Digunakan

Memiliki telefon pintar Android pastinya tidak lengkap jika kita tidak mengisinya dengan pelbagai aplikasi menarik. Mungkin anda suka mengumpulkan aplikasi media sosial, permainan, aplikasi penyuntingan foto, dll. Namun, adakah anda sedar bahawa kebiasaan ini dapat menggunakan kapasiti penyimpanan di telefon pintar?

Akibatnya, anda tidak dapat memuat turun aplikasi lain kerana ruang dalam memori telefon pintar tidak lagi mencukupi. Sekarang, cuba hapus beberapa aplikasi yang mungkin tidak anda gunakan lagi dengan cara berikut:

  • Masukkan Tetapan, kemudian terus pilih menu Aplikasi atau Pengurusan Aplikasi.

pengurusan aplikasi

  • Pilih aplikasi yang anda rasa tidak pernah anda gunakan lagi. Kerana kadang-kadang terdapat banyak aplikasi yang tidak digunakan.

pengurusan aplikasi

  • Tekan menu 'Nyahpasang' pada aplikasi yang dipilih

pengurusan aplikasi

  • Ulangi langkah kedua dan ketiga untuk membersihkan semua aplikasi yang belum pernah digunakan
  • Cuba pasang aplikasi baru yang anda mahukan

4. Kosongkan Cache di Semua Aplikasi

Sebilangan besar orang mengabaikan cache yang terkumpul dalam aplikasi di telefon pintar mereka. Setiap aplikasi menyimpan 'fail sampah' (cache) yang mesti dibersihkan secara rutin. Kerana cache akan mengambil ruang dalam kapasiti penyimpanan peranti. Bukan hanya itu, cache yang terkumpul juga menjadikan prestasi peranti lebih perlahan.

Kebiasaan untuk tidak membersihkan cache juga menyumbang kepada menyebabkan aplikasi yang gagal dimuat turun di Play Store. Untuk mengosongkan cache, anda dapat mengikuti langkah-langkah dalam artikel sebelumnya atau langkah-langkah berikut:

  • Masukkan Tetapan, kemudian masukkan menu Tetapan Tambahan

Buang Cache

  • Pilih "Penyimpanan Bersih".

Buang Cache

  • Kemudian bersihkan  fail  sampah di telefon bimbit.

Buang Cache

  • Kaedah ini dapat membersihkan semua cache di Android.
  • Anda juga dapat membersihkan cache di setiap aplikasi tetapi tidak praktikal.
  • Oh ya , kerana UI Android berbeza, untuk beberapa jenis telefon, pilihan menu akan berbeza dengan yang terdapat dalam gambar. Selaraskan saja. Paling mudah untuk pergi ke "Tetapan" kemudian ketik carian "tetapan" ke bahagian  penyimpanan. 

5. Masalah Perkhidmatan Google Play

Perkhidmatan Google Play dikaitkan dengan Google Play Store. Masalah dengan aplikasi ini tentunya akan memberi kesan kepada Play Store. Penyelesaiannya, anda boleh membetulkan perkhidmatan ini terlebih dahulu dengan menghapusnya. Untuk itu, ikuti cara di bawah.

  • Buka Tetapan.
  • Pilih  Aplikasi atau Pengurusan Aplikasi
  • Cari Perkhidmatan Google Play. Sekiranya tidak, cari "Tunjukkan Semua Aplikasi" atau "Tunjukkan Proses Sistem"

Nyahpasang Google Play Store

  • Sekiranya telah dijumpai, buka Perkhidmatan Google Play, kemudian pilih "Penyimpanan"

Perkhidmatan Google Play

  • Kemudian pilih "Kosongkan cache" dan "Hapus data".

Perkhidmatan Pembawa Google 

  • Sekiranya kaedah ini tidak berfungsi, anda boleh memilih pilihan nyahpasang untuk Google Play Store
  • Selepas itu, mulakan semula dan cuba  memuat turun  aplikasi Perkhidmatan Play di Play Store.

Perkhidmatan Google Play diperlukan untuk Play Store memberikan fungsi pengesahan inti ke perkhidmatan Google dan digunakan untuk mengemas kini kemas kini aplikasi di Play Store.

6. Memindahkan Data dan Aplikasi ke microSD

Melangkaui microSDXC 330S

Selalunya apabila muat turun di Play Store gagal, masalah yang timbul adalah masalah kapasiti penuh. Kebiasaannya ralat "Penyimpanan Tidak Tersedia Tidak mencukupi" muncul . Masalah ini menunjukkan bahawa tempat penyimpanan atau  penyimpanan  penuh.

Sekiranya anda merasakan memori telefon pintar anda penuh, anda boleh mengatasinya dengan menambahkan slot microSD. Sudah tentu, jika telefon bimbit anda mempunyai sokongan slot microSD. Anda hanya perlu menambahkan microSD sebagai simpanan tambahan.

Tujuan microSD adalah menjadi tempat sandaran data besar anda. Tujuannya, supaya  storan  mudah alih tidak penuh dan ralat yang tidak diketahui  "Penyimpanan Tidak mencukupi". Anda juga boleh memindahkan aplikasi yang menyokong untuk dipasang pada microSD.

7. Padamkan Proksi

Sekiranya masalah Play Store tidak dapat memuat turun anda, ini bukan kerana kapasiti memori penuh, tetapi kerana mendapat 491 mesej ralat, 403 ralat, dan sebagainya, maka cuba hapuskan proksi dalam tetapan APN peranti anda. Bagaimana:

  • Buka Tetapan kemudian pilih Rangkaian Mudah Alih

tetapan rangkaian mudah alih

  • Pilih tetapan sambungan pada SIM yang dipasang. Contohnya di SIM1.

tetapan rangkaian mudah alih

  • Pilih nama Nama Titik Akses. Dalam gambar contoh, Nama Titik Akses adalah "Indosat-SNS"

tetapan rangkaian mudah alih

  •  Pilih bahagian, kemudian hapus lajur proksi dan port.
  • Simpan kemudian cuba muat turun semula aplikasi di Play Store

Cara lain untuk mengatasi masalah gagal memuat turun di Play Store adalah dengan membasmi telefon pintar anda. Walau bagaimanapun, jangan cadangkan kaedah ini. Kerana apabila anda membakar telefon pintar atau tablet anda, jaminan rasmi peranti tersebut akan hilang.

Penjual anda tidak akan bertanggungjawab atas kerosakan yang berlaku pada peranti anda. Dengan kata lain, root akan mematikan tuntutan jaminan rasmi yang diberikan semasa anda membeli telefon pintar. Selain itu, root juga menjadikan harga jualan semula telefon pintar atau tablet turun.

Untuk mengatasi Play Store tidak dapat dimuat turun, anda boleh menggunakan kaedah yang kami sediakan di atas. Sementara itu, jika masalahnya berkaitan dengan sambungan atau yang lain, anda boleh mengikuti tutorial pembaikan Play Store di sini.

Namun, jika semua kaedah yang anda lakukan tidak dapat dilakukan, sudah tiba masanya anda membeli peranti baru dengan kapasiti penyimpanan dalaman yang lebih besar. Sekiranya kapasiti memori dalaman yang tersedia semakin besar, itu bermakna anda lebih bebas memuat turun pelbagai aplikasi kegemaran tanpa perlu risau lagi tentang kesalahan Play Store.