10 Cara Mengatasi Gedung Play yang Tidak Boleh Dibuka

Pengguna Android sudah tentu biasa dengan Google Play Store. Kerana Play Store adalah penyedia aplikasi rasmi yang dilesenkan dari Google untuk semua jenis peranti Android. Jadi, sudah pasti bahawa aplikasi yang disediakan oleh Play Store semuanya selamat dan bebas daripada virus.

Walau bagaimanapun, Play Store mungkin mengalami masalah, seperti tidak dapat dibuka. Mengapa Play Store tidak boleh dibuka? Sekarang, masalah ini boleh disebabkan oleh pelbagai perkara mulai dari tetapan yang salah hingga aplikasi yang mempunyai masalah.

Namun, anda tidak perlu risau kerana masalah ini dapat diselesaikan dengan mudah. Apa sahaja peranti Android yang anda gunakan, sama ada Samsung, Xiaomi, Sony, atau Asus, masalah Play Store yang tidak dapat dibuka dapat diselesaikan dengan cara yang sama. Ayo , lihat bagaimana menangani Play Store tidak boleh dibuka di bawah.

1. Hentikan Semua Mod Menjalankan Pada Peranti

cara berurusan dengan kedai permainan tidak boleh dibuka

Google Play Store yang tidak dapat dibuka sangat berkaitan dengan mod atau sambungan internet yang anda gunakan. Kerana untuk dapat menggunakan Play Store, anda mesti tersambung ke internet. Ikuti langkah di bawah untuk menghentikan semua mod yang sedang berjalan pada peranti anda:

  • Google Play Store: Pergi ke Tetapan> Kelola Aplikasi> Semua> Google Play Store> Pilih Menu 'Force Stop' . Setelah menghentikan Play Store, anda dapat meneruskan dengan menghapus data dan cache di Play Store. Pilih 'Clear Data' dan 'Clear Cache' untuk membersihkan timbunan data dan cache di Play Store.

Atasi Play Store yang Tidak Boleh Dibuka

  • Wi-Fi: Jika anda menggunakan sambungan Wi-Fi untuk membuka Play Store, kemudian matikan Wi-Fi anda terlebih dahulu, tunggu beberapa saat dan kemudian hidupkan semula.

Atasi Play Store yang Tidak Boleh Dibuka

  • Mod Aiplane: Mengaktifkan mod kapal terbang ini sebenarnya dapat meningkatkan prestasi Play Store. Kaedahnya sama seperti di atas, aktifkan mod kapal terbang, tunggu beberapa saat, kemudian matikan sekali lagi.

Atasi Play Store yang Tidak Boleh Dibuka

  • Peranti anda: Setelah melakukan tiga cara di atas, sekarang adalah masa anda mematikan atau menghidupkan semula peranti anda. Matikan peranti selama 5 minit, kemudian hidupkan semula dan cuba Play Store anda.

2. Lumpuhkan Beberapa Aplikasi

Permohonan berhenti secara paksa

Aplikasi yang menggunakan cache dan data yang besar dapat mempengaruhi prestasi Play Store. Peranti anda harus bekerja lebih keras untuk menjalankan beberapa aplikasi 'besar' sehingga tidak dapat membuka Play Store. Oleh itu, matikan beberapa aplikasi yang anda fikir terlalu besar dan gunakan lebih banyak ruang RAM.

Cara mematikan beberapa aplikasi ini adalah Pergi ke Tetapan> Kelola Aplikasi> Semua> Pilih beberapa aplikasi besar dan gunakan lebih banyak RAM> Pilih Menu 'Force Stop' dalam aplikasi yang ingin anda hentikan.

3. Bersihkan peranti anda

Perkhidmatan Pembawa Google 

Bukan hanya cache dan data dari aplikasi lain menyebabkan Play Store tidak dapat dibuka, tetapi sampah dan fail besar lainnya juga dapat mempengaruhi prestasi Play Store dan peranti anda. Penyelesaiannya ialah melakukan aktiviti 'membersihkan diri' pada peranti anda.

Mulailah membersihkan cache dan data semua aplikasi yang dipasang pada perangkat dengan pergi ke Tetapan> Kelola Aplikasi> Semua> Buka semua aplikasi satu per satu dan pilih menu 'Hapus Data' di setiap aplikasi . Sekiranya anda tidak mahu bersusah payah, anda juga boleh menggunakan aplikasi Clean master untuk melakukannya.

Kaedah ini mungkin membuat aplikasi Anda kembali ke pengaturan asalnya, tetapi kaedah ini cukup kuat sehingga Play Store dapat dibuka kembali. Di samping itu, bersihkan sampah dan fail yang tidak digunakan. Hapus foto, muzik, atau video yang anda rasa tidak diperlukan untuk meringankan prestasi peranti.

4. Padamkan Akaun Google anda

cara memadam akaun google di android

Sekiranya semua kaedah di atas tidak dapat membuat Play Store berfungsi kembali, maka anda mesti menghapus Akaun Google yang digunakan untuk log masuk di Play Store. Kaedah ini biasanya cukup berkesan untuk menyelesaikan masalah di Play Store.

Cara menghapus Akaun Google boleh mengikuti langkah-langkah di bawah.

  • Buka Tetapan,  kemudian pilih Akaun

cara memadam akaun google di android

  • Selepas itu, pilih akaun Google. Kelak alamat e-mel akan muncul yang menjadi akaun Google anda.

cara memadam akaun google di android

  • Pilih akaun Gmail yang ingin anda hapus, kemudian tatal ke bawah hingga anda menemui pilihan "hapus" atau "hapus"

cara memadam akaun google di android

  • Sekiranya anda mempunyai banyak akaun Google, hapus satu per satu.
  • Mulakan semula peranti anda dan buka semula Play Store. Kemudian, anda boleh mula log masuk semula dengan Akaun Google anda.

5. Nyahpasang dan Pasang Semula Google Play Store

kedai permainan google

Salah satu cara untuk menangani Play Store yang tidak dapat dibuka adalah dengan mencopot pemasangannya. Ya, Play Store akan dipadamkan buat sementara waktu dari peranti anda. Tetapi anda tidak perlu risau kerana selepas itu Google Play akan dipasang semula.

Cara yang betul untuk menyahpasang Play Store adalah seperti berikut.

  • Buka Tetapan.
  • Pilih  Aplikasi atau Pengurusan Aplikasi

Nyahpasang Google Play Store

  • Cari di Google Play Store. Sekiranya tidak, cari "Tunjukkan Semua Aplikasi" atau "Tunjukkan Proses Sistem"

Nyahpasang Google Play Store

  • Sekiranya ia telah dijumpai, buka Google Play Store

Nyahpasang Google Play Store

  • Pilih 'Nyahpasang Kemas Kini' .
  • Seterusnya, mulakan semula peranti anda
  • Kemudian masukkan semula kaedah di atas dan pasang semula versi terbaru dari Google Play Store.
  • Sekiranya tidak, anda boleh mencari di Google Play Store dari pihak ketiga. Contohnya dari App store.

6. Kosongkan Cache Perkhidmatan Google Play

perkhidmatan bermain google

Perkhidmatan Google Play juga boleh menjadi salah satu sebab mengapa perkhidmatan Google Play Store tidak dapat dibuka. Oleh itu, kaedah ini dapat menjadi penyelesaian untuk masalah Play Store yang tidak dapat dibuka. Kaedahnya adalah seperti berikut.

  • Buka Tetapan.
  • Pilih  Aplikasi atau Pengurusan Aplikasi

Nyahpasang Google Play Store

  • Cari Perkhidmatan Google Play. Sekiranya tidak, cari "Tunjukkan Semua Aplikasi" atau "Tunjukkan Proses Sistem"
  • Sekiranya telah dijumpai, buka Perkhidmatan Google Play, buka kemudian pilih "Penyimpanan"

Perkhidmatan Google Play

  • Kemudian pilih "Kosongkan cache" dan "Hapus data".
  • Selepas itu,  mulakan semula  peranti anda kemudian cuba buka Google Play Store sekali lagi.

7. Nyahaktifkan Proksi dan VPN

VPN PERCUMA

Mungkin anda secara tidak sengaja mengaktifkan proksi dan VPN pada peranti anda. Lumpuhkan kedua-duanya dengan segera: Buka Tanpa Wayar dan Rangkaian> Lagi> VPN . Sementara itu, untuk mencari proksi, anda boleh Masukkan Wi-Fi> Lanjutan .

8. Tetapkan Semula Data Peranti

Tetapkan semula Data Android

Kaedah ini agak melampau, kerana risikonya dapat menghilangkan semua data pada peranti anda. Namun, anda tidak perlu risau sekiranya anda telah membuat sandaran semua data peranti anda pada microSD atau komputer.

Pertama, buat sandaran data anda dengan pergi ke Tetapan> Sandaran & Setel Ulang> Pastikan menu 'Sandarkan data saya' aktif> Pilih akaun untuk menyimpan data . Kemudian, ulangi langkah di atas tetapi pilih 'Factory Data Reset' . Pastikan bateri anda terisi penuh kerana kaedah ini akan memakan masa.

9. Memeriksa Memori Luaran

Cara lain untuk mengatasi masalah bahawa Play Store tidak dapat dibuka adalah dengan memeriksa memori luaran seperti microSD. Sekiranya telefon Android anda menggunakan memori luaran, anda mesti mengeluarkannya terlebih dahulu. Setelah dilepaskan, ia dimasukkan semula. Ini boleh berlaku, memandangkan microSD mungkin tidak sesuai di dalam.

10. Kemas kini Sistem Operasi

samsung-galaxy-m31-android10

Penyelesaian lain untuk mengatasi Google Play Store yang tidak dapat dibuka adalah dengan mengemas kini sistem operasi. Oleh itu, cubalah mengemas kini sistem operasi jika telefon ini benar-benar mendapat kemas kini sistem.

Mengatasi Play Store tidak dapat dibuka bukan cara yang rumit, bukan ? Jadi, anda tidak perlu panik jika anda mengalami peristiwa di mana Play Store tidak dapat dibuka. Cuba kaedah di atas untuk memulihkan Play Store anda. Semoga berjaya!