Tutorial Membuat Papan Cerita Menggunakan VivaVideo

VivaVideo adalah aplikasi penyuntingan video untuk Android. Dalam aplikasi ini memberikan beberapa fitur menarik untuk mengedit video dan bahkan membuat video. Selain mengedit video yang telah kita bahas sebelumnya dalam artikel ini, VivaVideo juga dapat membuat video dengan banyak foto. Dari gambar atau gambar ini, anda boleh membuat Papan Cerita yang  unik dan menarik

Dalam aplikasinya, VivaVideo menyediakan beberapa ciri menarik untuk membuat papan cerita. Hanya dengan bergantung pada gambar dan gambar, anda dapat membuat papan cerita yang berbeza dari yang lain. Anda boleh menggunakan ciri teks yang ada dan juga menambah penapis dan dialog lucu. Ingin tahu?

Berikut ini akan memberikan tutorial mudah mengenai cara membuat papan cerita menggunakan aplikasi VivaVideo pada Android anda.

Siapkan konsep

Sebelum anda membuat papan cerita, anda harus memikirkan konsep papan cerita yang akan anda buat. Contohnya kali ini akan mengambil tema romantis di papan cerita.

Sediakan gambar / gambar

Setelah anda menentukan konsep dan memilih tema papan cerita, anda juga harus menyiapkan gambar yang akan disertakan dalam video yang akan anda buat. Dianjurkan untuk membuat folder khas yang mengandungi gambar yang akan digunakan sebagai papan cerita.

Buka dan masukkan aplikasi VivaVideo

Pertama sekali anda bermula dari membuka dan memasuki aplikasi VivaVideo. Pada paparan pertama, ada dua pilihan iaitu "Edit" untuk mengedit video yang ada dan yang kedua adalah "Tayangan slaid" untuk membuat papan cerita. Pilih menu "Tayangan slaid" untuk membuat papan cerita anda sendiri.

Pilih gambar / foto

Setelah anda memilih menu "tayangan slaid", langkah seterusnya adalah memilih gambar yang telah anda sediakan sebelumnya. Pada peringkat ini anda harus memilih semua gambar yang anda mahukan dan menyesuaikannya mengikut urutan gambar yang anda ingin paparkan di video / papan cerita.

2

Untuk susunan gambar, anda boleh memilihnya mengikut citarasa anda. Bermula dari gambar 1, gambar 2, dan seterusnya akan menjadi urutan gambar yang akan muncul di papan cerita anda. Setelah selesai memilih dan memasukkan gambar, tekan "selesai" di sebelah kanan.

Pilih tema papan cerita

Setelah anda memilih beberapa gambar yang anda rasa cukup, langkah seterusnya adalah memilih tema. VivaVideo telah menyediakan pelbagai tema dan juga muzik lalai yang disesuaikan dengan tema. Sekarang, pilih tema yang anda mahukan.

Menyunting muzik

4

Pada peringkat ini, anda boleh mengedit muzik mengikut kehendak anda. Sekiranya anda tidak menyukainya atau tidak sesuai dengan muzik lalai dalam tema, anda boleh menggantinya atau menghapusnya. Untuk mengedit muzik, pilih menu "muzik". Jika anda ingin menghapus muzik dalam tema, klik gambar tong sampah di sudut kanan bawah.

5

Setelah anda menghapus muzik yang ada, anda dapat mengklik "Ketuk untuk menambahkan muzik" yang terletak di bahagian bawah bersebelahan dengan simbol "muzik". Selepas itu, anda akan diberi tiga menu untuk memilih muzik. Yang pertama adalah menu Muzik Saya, Dimuat turun, dan yang ketiga adalah Perpustakaan Saya.

6

Untuk menambahkan muzik yang anda mahukan dan yang telah anda sediakan pada awalnya, kemudian pilih menu Perpustakaan Saya. Dalam menu ini, semua muzik yang anda ada di telefon anda disenaraikan. Kemudian, pilih satu lagu atau muzik mengikut kehendak anda.

7

Dua blok putih di baris muzik anda boleh meluncur untuk menyesuaikan bahagian lagu yang akan dipaparkan di papan cerita anda. Setelah anda fikir betul untuk papan cerita anda, maka langkah seterusnya adalah mengklik "tambah" dalam lagu.

Tetapkan tempoh papan cerita

8

Sekiranya anda merasakan papan cerita anda mempunyai jangka waktu yang terlalu pendek atau terlalu cepat, anda dapat menyesuaikan jangka masa papan cerita anda dengan bergantung pada fitur "tempoh" yang disediakan oleh VivaVideo.

Dalam ciri jangka masa ini, anda boleh memperlahankan dan mempercepat jangka masa atau panjang papan cerita video anda. Di bahagian bawah terdapat garis seperti pembaris dengan beberapa nombor di bahagian atas. Bermula dari nombor terkecil, 0.2 dan nombor terbesar adalah 10.

Sekiranya anda memindahkan bulatan putih ke sebilangan kecil, tempoh papan cerita anda akan dipercepat. Sekiranya anda mengalihkan bulatan putih ke bilangan yang lebih besar, tempoh papan cerita anda akan diperlahankan lebih banyak lagi.

Apa yang mesti dipertimbangkan ketika mengubah durasi adalah bahagian muzik yang anda edit sebelumnya. Pastikan muzik yang anda edit sebelumnya sesuai dengan jangka masa papan cerita yang anda buat. Sekiranya tidak sesuai, biasanya muzik akan berhenti di tengah papan cerita.

Tambahkan teks dan dialog

Tidak lengkap untuk membuat papan cerita tanpa teks atau dialog sebagai pemanis untuk papan cerita. Lebih-lebih lagi jika papan cerita yang anda buat adalah papan cerita yang membawa tema romantis. Untuk menambahkan teks dan dialog, anda memilih menu "edit" dengan simbol gunting.

Dalam menu "edit" terdapat beberapa ciri untuk meningkatkan dan menjadikan papan cerita anda lebih comel. Untuk menambahkan teks dan dialog, pilih ciri "teks" kemudian klik pada bahagian "T +" di tengah bawah. Pada peringkat ini anda boleh membuat papan cerita anda dengan teks dan beberapa dialog yang disediakan oleh VivaVideo.

1. Edit teks

Pada tahap ini, anda dapat mengedit teks menggunakan kata dasar dengan melambangkan huruf "T" di sebelah kiri atau menggunakan font menarik yang dilambangkan dengan huruf "Aa." Kali ini saya akan mengambil contoh mengedit teks menggunakan fon yang terdapat di VivaVideo.

9

Pertama, anda mengklik ciri dengan simbol "Aa" sebagai simbol fon. Kemudian anda boleh memilih beberapa fon yang telah disediakan. Namun, anda juga harus memperhatikan simbol "anak panah ke bawah", yang bermaksud anda mesti memuat turun fon terlebih dahulu.

10Klik, dan pilih salah satu fon yang anda suka sehingga fon oren bermaksud bahawa anda telah memilih fon tersebut. Kemudian, klik pada kotak bertitik oren yang bertuliskan "Teks Anda di sini" dan arahan akan muncul untuk menulis teks anda. Tekan "ok" apabila anda selesai menulis teks.

11

Pada tahap ini anda juga dapat mengalihkan teks yang telah anda buat ke tempat yang anda mahukan. Sebagai contoh di sini, alihkan teks ke sudut kiri bawah papan cerita. Bukan hanya itu, ciri ini juga membolehkan anda menukar warna teks dengan mengklik simbol "cat" di sebelah kanan simbol "Aa". Pilih warna mengikut kehendak anda.

Setelah selesai, perhatikan "senarai semak" di sudut kanan atas dan klik "senarai semak" untuk menyimpan papan cerita yang telah anda buat sejauh ini walaupun belum lengkap.

12

Setelah selesai, VivaVideo akan secara automatik menjalankan papan cerita yang anda buat. Perhatikan bar oren. Pada bar jingga, anda boleh menyesuaikan bahagian teks yang akan muncul.

Sekiranya anda meninggalkan semua warna oren di bar papan cerita anda, anda telah memilih untuk memaparkan teks dari awal papan cerita hingga akhir papan cerita.

2. Edit dan tambah dialog

Untuk mengedit dialog sebenarnya mempunyai langkah yang sama dengan menyunting teks. Setelah selesai mengedit teks, teks akan muncul seperti sebelumnya dengan terdapat beberapa menu seperti Tema, Muzik, Tempoh, dan Edit.

Langkah pertama adalah mengedit dan menambahkan dialog ke papan cerita, pilih menu "edit", kemudian klik pada fitur "teks" kemudian klik lagi pada simbol "T +" di tengah bawah. Sekiranya anda sebelumnya mengedit teks menggunakan fon, kali ini akan diedit menggunakan dialog.

Pilih ciri dengan simbol dialog yang berada di sebelah kiri simbol "Aa" kemudian pilih ciri dialog yang anda inginkan mengikut citarasa anda. Pada langkah ini anda juga dapat mengalihkan dialog dan memutar dialog dengan cara yang anda inginkan.

13

Untuk memasukkan teks dalam dialog dan juga cara memasukkan teks biasa, klik "teks anda di sini" kemudian klik "ok" setelah selesai mengetik teks yang anda inginkan. Selepas itu klik "senarai semak" di sudut kanan atas.

Anda juga dapat menyesuaikan waktu ketika dialog muncul dan ketika dialog tidak muncul di papan cerita dengan mengalihkan garis putih yang terdapat di bar jingga. Susun mengikut kehendak anda. Setelah selesai klik tanda "jeda" dan klik tanda "senarai semak" bahawa anda telah selesai memasuki dialog dan simpan.

Lakukan langkah yang sama jika anda ingin memasukkan dialog lain dan tetapkan masa yang tepat untuk dialog yang akan muncul di papan cerita anda.

Tambahkan penapis

14

Untuk menambah dan mengedit penapis, masih ada di menu "edit" dan pilih ciri "penapis" di sebelah kanan "teks." Terdapat pelbagai jenis penapis untuk dipilih, klik salah satu daripadanya. Pada peringkat ini, anda juga boleh menggunakan penapis yang berbeza untuk setiap gambar yang berbeza.

15

Pilih gambar yang ingin anda ubah penapisnya, untuk memilih foto di bahagian bawah, klik gambar atau foto yang ingin anda ubah penapisnya dan jangan lupa juga klik pada penapis yang anda pilih

Simpan dan kongsi papan cerita

16

Pada peringkat ini, tanda anda telah selesai membuat papan cerita anda. Untuk menyimpan dan berkongsi papan cerita, anda boleh mengklik "kongsi" di sudut kanan atas dan klik "eksport ke galeri" untuk menyimpan papan cerita anda. Tunggu beberapa saat ketika proses menyimpan atau mengeksport papan cerita.

Nah, itu adalah langkah untuk membuat papan cerita menggunakan aplikasi VivaVideo. Dan ini adalah hasil dari papan cerita yang telah dibuat. Sangat ringkas tapi menarik kan?