7 Cara Simpan Hasil Muat turun ke Kad Memori pada HP

Sudah sukar untuk memuat turun, menunggu hasil muat turun sejak sekian lama, eh hasil muat turun tidak disimpan terus ke kad memori luaran. Adakah anda pernah mengalaminya? Memang, kadang-kadang ada halangan dan masalah ketika menggunakan telefon pintar. Tetapi, percayalah bahawa setiap masalah selalu ada jalan keluar, seperti masalah muat turun yang tidak disimpan secara langsung pada kad memori.

Terdapat beberapa penyelesaian dan cara untuk menyimpan hasil yang dimuat turun ke kad memori dengan mudah dan sederhana. Sebenarnya, anda boleh melakukannya sendiri tanpa memerlukan bantuan daripada profesional. Sekarang, untuk mengetahui cara menyimpan muat turun ke kad memori, dapatkan beberapa petua dan penyelesaian . Dengarkan artikel hingga akhir, ya!

1. Bergerak Secara Manual

Bergerak Secara Manual

Tidakkah anda mempunyai ciri menyimpan muat turun terus ke kad memori? Tenanglah, masih ada jalan ke Rom, ya masih banyak cara dan salah satunya adalah dengan memindahkannya secara manual. Walaupun nampak rumit, tetapi kaedah ini juga cukup berkesan dan senang dilakukan .

Anda hanya perlu membuka fail pengurusan (setiap sel mempunyai nama yang berbeza). Kemudian, masukkan ke dalam storan dalaman >>  muat turun. Kemudian, anda boleh memilih secara langsung setiap fail yang dimuat turun yang ingin anda simpan ke storan luaran.

Sekiranya anda selesai memilih, pindahkan / potong muat turun ke storan luaran. Baiklah, sekarang muat turun pada HP telah dipindahkan ke kad memori. Bagaimana ia mudah?

2. Bergantung pada PC / Komputer riba

Bergantung pada komputer riba

Mari kita lanjutkan dengan cara lain, bagaimana menyimpan hasil yang dimuat turun ke kad memori yang satu ini pasti dapat dilakukan oleh semua telefon bimbit. Tetapi sayangnya, kaedah yang satu ini tidak akan membuat muat turun disimpan terus pada kad memori, ya. Anda juga mesti melalui tahap yang cukup rumit. Ini caranya:

  • Sambungkan kabel USB HP ke Port USB pada PC atau Laptop.
  • Kemudian, periksa PC / komputer riba anda dan segera buka fail di HP melalui PC.
  • Selepas itu, pilih storan dalaman.
  • Kemudian, anda boleh memindahkan fail secara langsung di storan dalaman dengan memotong atau  CTRL + Z.
  • Akhirnya, kemudian anda beralih ke storan luaran dengan menggunakan CTRL + V di dalam storan luaran.

Ia sudah selesai, sekarang semua fail yang anda muat turun dalam storan dalaman telah dipindahkan ke kad memori alias storan luaran .

3. Tetapkan di Google Chrome

Oleh kerana telefon pintar Android umumnya sudah mempunyai penyemak imbas Google Chrome lalai, maka tentu saja jika anda memuat turun atau memuat turun  fail, tentu saja, gunakan Google Chrome. Oleh itu, muat turun yang dipindahkan secara langsung ke kad microSD atau kad SD yang serupa dapat diatur melalui Google Chrome. Anda boleh mengikuti langkah-langkah di bawah.

  • Buka Google Chrome dan pilih tiga titik di kanan atas.

Cara Menyimpan Hasil yang Dimuat turun ke Kad Memori pada HP

  • Beberapa pilihan akan muncul, anda hanya perlu memilih "Muat turun".

Cara Menyimpan Hasil yang Dimuat turun ke Kad Memori pada HP

  • Kemudian anda memilih bahagian tetapan "Muat turun" seperti yang ditunjukkan oleh anak panah pada gambar di bawah.

Cara Menyimpan Hasil yang Dimuat turun ke Kad Memori pada HP

  • Setelah dibuka, akan ada pilihan "lokasi muat turun". Pilih bahagian ini!

Cara Menyimpan Hasil yang Dimuat turun ke Kad Memori pada HP

  • Nanti "Pilihan" dan "Kad SD" akan muncul.
  • Pilih "Selesai"
  • Selepas itu, anda boleh memuat turun apa sahaja di Google Chrome. Kemudian, muat turun akan terus ke kad SD.

4. Menggunakan Aplikasi Pengurus Muat turun Lanjutan

Pengurus Muat turun Lanjutan

Terutama untuk pengguna Android, jika anda merasa harus memindahkan muat turun ke kad memori menggunakan PC / komputer riba, maka cubalah aplikasi yang tersedia di PlayStore. Sebabnya, PlayStore ini juga mempunyai aplikasi bagus yang dapat digunakan sebagai cara memindahkan muat turun ke kad memori di HP, Advanced Download Manager.

Aplikasi percuma ini yang boleh didapati di PlayStore terbukti sangat membantu pengguna Android yang ingin memuat turun hasil yang disimpan terus ke kad memori. Kerana Advanced Download Manager mempunyai tetapan ciri di mana anda tidak perlu bersusah payah menggunakan PC atau memindahkannya secara manual untuk muat turun.

Benarkan aplikasi ini memindahkan muat turun anda ke kad memori. Nah, cara menggunakannya agak mudah. Pertama, tentu anda mesti mempunyai aplikasi terlebih dahulu, sila muat turun aplikasi melalui pautan ini. Selepas itu pasang aplikasi di telefon bimbit anda.

Sekarang anda boleh meneruskan dengan membuka dan memasukkan aplikasi. Pilih tetapan menu / tetapan. Selepas itu, anda boleh klik pada menu Undahan / Muat turun. Kemudian, masukkan menu Fail Muat turun Folder dan klik pada ikon folder.

Sudah selesai? Nah, sekarang tiba masanya anda memilih folder mana yang anda inginkan untuk menjadi tempat menyimpan muat turun, ini bermakna pada peringkat ini anda memilih kad memori.

Langkah terakhir, sekarang anda hanya perlu klik OK. Baiklah, sekarang muat turun anda telah dipindahkan ke kad memori, walaupun memuat turun fail baru akan terus ke kad memori.

5. Tetapkan dalam Tetapan

Cara Menyimpan Hasil yang Dimuat turun ke Kad Memori

Sebenarnya cara menyimpan hasil yang dimuat turun ke kad memori yang satu ini tidak begitu berkesan. Kenapa? Kerana, kaedah ini jarang ada di beberapa telefon bimbit baru. Namun, ada juga beberapa telefon bimbit yang masih menyediakan ciri pengaturan untuk menyimpan muat turun terus ke kad memori.

Kaedahnya agak mudah dan hanya memerlukan beberapa klik. Pertama, anda boleh memasuki menu tetapan. Selepas itu, barulah anda menjumpai menu Storage / Storage. Sekiranya anda telah menjumpai, segera pilih peraturan Kad SD. Selesai, sekarang semua muat turun anda akan disimpan secara automatik ke kad memori.

Sekiranya anda ingin memindahkan aplikasi ke kad luaran, anda boleh menggunakan kaedah lain. Pertama, anda masuk ke Tetapan atau Tetapan . Selepas itu, pilih Aplikasi >. Kemudian pilih aplikasi yang ingin anda pindahkan. Selepas itu pilih Storage Digunakan . Klik dan pilih Change to External / SD. 

Bagi mereka yang menggunakan bahasa Indonesia, kaedahnya sama. Cuma bahasanya berbeza. Oh ya, tidak semua boleh dipindahkan ke kad SD. Terdapat aplikasi tertentu yang tidak dapat dipasang di memori luaran.

6. Menggunakan ES File Explorer

Pengurus Fail ES File Explorer

Anda juga boleh memindahkan  muat turun  ke kad microSD atau SD menggunakan aplikasi ES File Explorer. Aplikasi ini cukup bagus untuk pengurusan  fail. Sayangnya, aplikasi ini tidak lagi tersedia di Google Play Store tetapi anda boleh mendapatkannya dari gedung aplikasi lain. Inilah cara menggunakan ES File Explorer.

  • Muat turun pertama ES File Explorer. Anda boleh memuat turun aplikasi terlebih dahulu melalui pautan ini.
  • Selepas itu, sila pasang dan buka ES File Explorer.
  • Sila buka bahagian "Tetapan". Penjelajah Fail ES 

Kemudian pilih "Laluan muat turun".

Penjelajah Fail ES 
  • Selanjutnya pilih "storan" yang kedudukannya berada di bahagian bawah "storan dalaman".
Penjelajah Fail ES 

Dengan cara ini, anda juga boleh memuat turun atau memuat turun  fail  yang kemudiannya akan disimpan terus ke microSD. Cukup mudah kan?

7. Cara memindahkan hasil muat turun khas untuk telefon bimbit Xiaomi

Sekiranya 4 cara itu boleh digunakan oleh mana-mana telefon bimbit jenama, tetapi kaedah ini hanya untuk pengguna Xiaomi sahaja, ya. Kerana telefon bimbit Xiaomi mempunyai ciri tersendiri untuk mengubah lokasi penyimpanan muat turun. Jadi, semua fail yang telah dimuat turun akan disimpan terus ke kad memori dan anda tidak perlu repot memindahkannya lagi secara manual.

  • Tukar tetapan

Terdapat dua peristiwa yang memindahkan muat turun ke kad memori di telefon bimbit Xiaomi, yang pertama adalah menukar tetapan. Inilah cara mengubah tetapan supaya semua muat turun dapat dipindahkan ke kad memori.

Pertama, cari aplikasi Muat turun / Muat turun (biasanya dalam folder Alat / Alat ). Sekiranya anda telah menemui, teruskan dengan mengklik simbol titik di sudut kanan atas, kemudian pilih Tetapan. Seterusnya, anda memilih Simpan ke lokasi tersuai. Langkah terakhir, pilih lokasi penyimpanan untuk muat turun pada kad memori. Ia selesai, mudah dan ringkas, bukan ?

  • Gunakan Aplikasi Penyemak Imbas Lalai

Sebagai tambahan kepada kaedah di atas, masih ada cara lain untuk telefon bimbit Xiaomi sehingga muat turun dipindahkan terus ke kad memori. Tetapi, kaedah ini mesti menggunakan aplikasi penyemak imbas lalai dari HP Xiaomi, ya. Sangat mudah, pertama anda harus mengubah tetapan dalam aplikasi penyemak imbas Xiaomi.

Buka  Tetapan, kemudian tatal ke bawah dan pilih Sistem Aplikasi. Selepas itu, anda boleh memilih Penyemak Imbas >>  Tetapan Tambahan >>  Lokasi Muat turun. Nah, pada tahap itu kemudian pilih kad SD / kad memori sebagai tempat menyimpan muat turun. Selesai, sekarang anda telah berpindah dan segera menyimpan hasil yang dimuat turun pada kad memori.

Itu adalah beberapa cara untuk memindahkan dan menyimpan muat turun pada kad memori, ada gerakan secara manual atau secara langsung menyimpan muat turun ke kad memori. Sekiranya anda lebih suka kaedah mana?

Tidak tahu mengenai perbezaan dan jenis kad memori? Cari maklumat melalui artikel Perbezaan Memori SD, Mini SD, dan Mikro SD.