Inilah Perbezaan antara Headphone, Headset, dan Earphone

Sering kali kita mengatakan "Di mana alat dengar saya, ya?", "Saya mahu membeli fon telinga", atau "Cobain fon kepala baru saya, deh!", Walaupun objek yang dimaksudkan tidak dinamakan. Orang awam menganggap tiga perkara ini sama.

Sebenarnya, alat dengar, fon kepala, dan fon telinga berbeza antara satu sama lain, walaupun kegunaannya keduanya untuk mendengar sesuatu. Dari segi bentuknya juga agak serupa, tetapi ada perbezaan besar antara ketiga objek tersebut.

Sekarang Tiger membincangkan definisi alat dengar, fon kepala, dan fon telinga sehingga anda mengetahui perbezaannya. Panduan ini juga diharapkan dapat membantu anda menentukan item mana yang paling sesuai dengan keperluan anda. Mari lihat apa sebenarnya ketiga objek ini dan mengapa ia berbeza!

1. Fon kepala

Fon kepala adalah pendahulunya, bajingan, penatua, nenek moyang, dari semua objek pendengar suara yang lain. Fon kepala berbentuk dua pembesar suara sederhana yang dipasang pada kedua telinga yang pegangannya melewati kepala, tepat di atas telinga. Alat ini memberikan pengalaman mendengar yang mendalam, di mana pengisian suara soniknya yang luar biasa masuk terus ke telinga.

Pengalaman mendengar suara dengan fon kepala juga terasa lebih unik berbanding dengan pembesar suara tradisional, kerana fon kepala menggetarkan udara di dalam bilik untuk menghasilkan suara.

Sekiranya anda ingin mendengar suaranya secara eksklusif, gunakan fon kepala, kerana perkara ini memberikan 'kusyen' yang lebih baik untuk menangkis kebisingan, tetapi ia tidak membuat anda menghalang suara dari luar dengan sempurna sehingga anda menjadi teman.

2. Alat dengar

Headset pada dasarnya adalah satu set fon kepala yang dilengkapi dengan mikrofon, walaupun ada yang tidak menggunakan mikrofon. Mikrofon alat dengar biasanya dalam bentuk mikrofon boom (mikrofon boom), di mana mikrofon dipasang pada boom yang dapat dipindahkan atau diposisikan seperti yang diinginkan. Boom mic berfungsi untuk merakam suara semasa merakam audio atau video dengan kualiti profesional.

Tetapi, ada juga alat dengar yang menggunakan mikrofon sebaris, yang bermaksud peranti ini mempunyai mikrofon yang 'terpasang' pada kabel fon kepala. Mikrofon jenis ini dipasang pada kabel yang menghubungkan alat dengar ke komputer atau peranti lain.

Mikrofon ini membolehkan anda menjawab panggilan telefon atau menggunakan arahan suara tanpa mengeluarkan fon kepala yang anda pakai. Alat dengar yang mikrofonnya berayun di depan mulut anda dianggap tidak sebaris mik.

Kembali ke alat dengar. Alat ini sangat sesuai untuk pelbagai kegunaan. Headset adalah pilihan utama untuk komunikasi suara melalui internet seperti Skype dan juga untuk telefon biasa.

Alat dengar juga sesuai untuk bermain permainan dalam talian dengan komunikasi suara. Sekiranya fon kepala dapat digunakan oleh siapa saja, alat dengar lebih sesuai untuk mereka yang bekerja sebagai perkhidmatan pelanggan, pemain permainan, atau yang aktif berkomunikasi melalui internet.

3. Fon telinga

Sekarang kita akan membincangkan yang paling banyak digunakan oleh orang ramai, iaitu fon telinga. Setiap kali anda membeli telefon bimbit baru, ia mesti lengkap dengan fon telinga. Fon telinga adalah pengganti fon kepala. Ringkasnya, fon telinga adalah pembesar suara di telinga. Suaranya jelas seperti fon kepala tetapi 'menendang' pad besar yang kadang-kadang menjengkelkan. Sekiranya anda mahu memakai topi keledar, tidak mungkin menggunakan fon kepala.

Tetapi, kerana fon telinga memberikan sambungan langsung ke sumber suara, dan memberikan jurang udara yang lebih sedikit, sehingga suara yang anda dengar menjadi lebih jelas. Kerana saiznya yang sangat kecil, fon telinga lebih disukai untuk perjalanan, sukan dan alasan lain. Secara umum, terdapat dua jenis fon telinga, iaitu telinga-telinga dan earbud (teknologi terkini pada masa ini).

  • Dalam telinga

Apabila bercakap mengenai kemudahan mudah alih, keserbagunaan dan keselesaan, jenis fon telinga yang paling popular adalah fon telinga dalam telinga. Kerana ia dapat memberikan kualiti suara yang lebih jelas dan ukuran peranti yang lebih kecil, fon telinga dalam telinga dapat bersaing dengan fon kepala telinga dan telinga yang besar.

Tidak seperti earbud (yang kemudian dibincangkan di bawah) yang terletak di pinggir luar telinga, earphone telinga masuk lebih dalam ke saluran telinga. Namanya juga di telinga, aka masuk ke telinga.

Yang menjadi perhatian adalah, terlalu lama mendengar suara menggunakan telinga boleh membahayakan telinga. Fon telinga dalam telinga betul-betul di saluran telinga. Sebenarnya tidak ada masalah jika anda mendengar suaranya dengan kelantangan kecil dan waktu yang singkat.

Tetapi, jika anda mendengar dengan kuat, terutamanya untuk jangka masa yang panjang berulang-ulang, itu tidak bagus. Telinga anda boleh merosakkan deria pendengaran. Oleh itu, kerana terlalu dekat dengan gendang telinga, anda perlu menetapkan waktu 'rehat'. Itulah masa kelewatan apabila anda tidak menggunakan fon telinga dalam telinga sehingga telinga anda tidak sakit, ya.

  • Gegendang telinga

Earbud adalah versi fon telinga yang lebih ringkas. Ia tidak mempunyai kabel panjang yang sering kusut ketika disimpan di dalam beg. Jadi? Lebih praktikal dan lebih pantas digunakan. Kekurangannya? Sekiranya anda kotor atau pelupa anda boleh kehilangan gegendang telinga, hahaha.

Oleh itu, kerana tidak ada pegangan sama sekali dan tidak ada objek yang membuatnya berkaitan (kabel), earbud tidak sesuai untuk sukan atau anda bergerak aktif, kerana mereka boleh terbang. Anda lihat, earbud tidak mencengkam telinga dan juga earphone di telinga, jadi ia sering jatuh dan jatuh dengan segera kerana tidak ada kabel untuk mengikatnya.

Earbud biasanya tidak mempunyai pembalut, tetapi ada juga. Mungkin anda agak keliru di mana earbud tersekat, kenapa tidak jatuh. Jadi, earbud tidak tersekat di saluran telinga seperti fon telinga.

Earbud tinggal di permatang concha (di tengah telinga luar). Sekiranya fon telinga mempunyai beberapa saiz (sekurang-kurangnya ada yang kecil dan yang lain besar), sayangnya earbud masih terdapat dalam satu saiz sahaja. Jadi, mungkin tidak selesa bagi sesetengah orang.

Bergantung kepada bentuk rabung telinga (ridge), earbuds mungkin tidak muat, jadi mereka sering boleh jatuh. Ini sangat menjengkelkan, terutamanya jika anda memakainya semasa bersenam.

Atas sebab ini, ada beberapa earbud yang mempunyai 'sayap' yang terselip di belakang telinga agar tetap di tempatnya. Di sebalik itu, earbud memberikan sensasi mendengar suara yang lebih bombastik kerana alat ini mengasingkan suara dengan lebih baik.

Itulah perbezaan antara fon kepala, alat dengar, dan fon telinga. Yang paling jelas tentu perbezaan bentuknya. Fon kepala dan alat dengar mempunyai badan yang besar dengan penutup telinga dan 'jambatan' di kepala, tetapi ada juga perbezaan dari kehadiran mikrofon.

Sekiranya fon telinga pasti bentuk yang paling berbeza antara kedua-dua objek. Tetapi, nampaknya ada juga dua jenis fon telinga, iaitu dengan kabel dan tanpa kabel. Pada akhirnya, ia bergantung lagi pada pilihan peribadi mana yang anda gemari atau perlukan. Adakah anda lebih suka menggunakan fon kepala, alat dengar atau fon telinga?