Mari Ketahui Definisi Teknologi Realiti Maya (VR)

Bagi kebanyakan orang awam tertanya-tanya, apakah realiti maya itu? Realiti maya bukanlah topi keledar atau topeng yang digunakan oleh Darth Vader dalam Star Wars, ia adalah teknologi yang membolehkan anda berinteraksi dengan objek imaginasi menggunakan komputer dan membawa anda ke dalam suasana 3 dimensi yang sebenar.

Anda mungkin pernah cuba menonton filem 3-Dimensi dengan bantuan cermin mata khas, bukan ? Apa yang anda lihat semasa menonton filem 3D dengan cermin mata khas ini? Ya, gambar yang dipaparkan di layar akan terasa dekat di depan mata anda. Pengalamannya tentu berbeza apabila anda hanya menonton filem biasa di televisyen atau komputer.

Walau bagaimanapun, teknologi realiti maya menawarkan pengalaman yang lebih daripada kacamata 3D biasa. Realiti maya membangkitkan suasana 3D dengan sejumlah alat tertentu, dan membolehkan pengguna merasa seperti berada di dunia nyata walaupun dia berada di dunia maya.

Definisi Realiti Maya

teknologi realiti maya

Jadi, apa itu realiti maya dan siapa yang menggunakannya? Seperti yang telah kita bincangkan sebelumnya, realiti maya atau VR adalah teknologi yang dapat menghasilkan suasana 3D yang nyata, sehingga membuat pengguna merasa seperti berada di dunia nyata walaupun simulasi di hadapan mereka adalah maya.

Teknologi ini digunakan oleh pembuat ubat, arkitek, pekerja perubatan, dan juga pemain yang suka keseronokan bermain 'sebenar' permainan . Walaupun sekarang terdapat banyak permainan yang dibuat khusus untuk realiti maya.

Di samping itu, juruterbang kapal terbang juga bergantung pada realiti maya untuk melakukan simulasi penerbangan sebelum menerbangkan pesawat sebenar. Ini bertujuan untuk menjadikan juruterbang lebih akrab dengan medan yang akan dia hadapi dan mendapat idea ketika dia akan menerbangkan pesawat di atas langit.

Teknologi realiti maya juga banyak menyumbang kepada dunia ketenteraan. Di Amerika Syarikat, tenteranya akan menggunakan realiti maya untuk mensimulasikan peperangan. Mereka akan merasakan keadaan di medan perang secara nyata dengan teknologi ini. Kaedah ini dianggap lebih praktikal dan ekonomik daripada melakukan latihan perang yang sebenarnya.

Realiti Maya sebenarnya sudah lama wujud. Adakah Morton Heilig, seorang pembuat filem, membuat prototaip bernama Sensorama pada tahun 1962. Sensorama dianggap sebagai pendahulu kelahiran teknologi VR kerana peranti ini membolehkan penonton filem menikmati pemandangan filem yang kelihatan seperti nyata.

sensorama

Ini boleh berlaku kerana Sensorama memberikan pengalaman bukan hanya kepada mata. Peranti ini melibatkan deria lain seperti pendengaran, bau, dan sentuhan walaupun apa yang dialami oleh lima deria itu adalah khayalan.

Pada tahun 1977, MIT membuat peranti bernama Aspen Cinema Maps. Peta ini dianggap sebagai teknologi VR generasi awal. Peta ini menggunakan teknologi yang dapat menghasilkan simulasi bandar Aspen walaupun masih terasa kasar. Pengguna Peta Aspen Cinema dapat mengalami tiga musim yang berbeza di bandar Aspen, iaitu musim panas, musim sejuk dan poligon.

Teknologi VR baru sangat popular ketika itu pada akhir 80-an. Pada masa itu, ada sebuah syarikat bernama VPL Research. Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1985 oleh Jaron Lanier, seseorang yang dianggap sebagai orang yang mempopularkan teknologi VR.

Jaron Lanier mempersembahkan teknologi dalam bentuk sarung tangan dan cermin mata khas yang dipersembahkan untuk menikmati teknologi VR. Pada masa ini, istilah Virtual Reality menjadi popular. Istilah Realiti Maya semakin dikenali sebagai teknologi dan internet semakin besar.

Peranti dan Elemen Realiti Maya

pemahaman mengenai realiti maya

Apakah bentuk peranti realiti maya? Peranti yang digunakan untuk menyokong teknologi realiti maya biasanya helmet, walker , headset dan sarung tangan ( sarung tangan ). Fungsi topi keledar adalah untuk menjadikan penampilan gambar yang dilihat oleh pengguna kelihatan lebih realistik dan dekat.

Manakala alat dengar dapat memberikan kesan bunyi yang jelas dan jelas, sehingga pengguna larut dalam suasana 'nyata' yang diciptakan oleh teknologi ini. Pejalan kaki  dan sarung tangan ditugaskan untuk menangkap pergerakan kaki dan tangan, serta memberi sensasi sebenar pada tangan dan kaki ketika berada di persekitaran yang diciptakan oleh realiti maya.

Contohnya, ketika berada di medan perang yang nyata, pengguna akan merasa seperti membawa senjata sebenar dan merasa berat kaki ketika berada di tanah yang berlumpur. Sistem kerja realiti maya tidak dapat dipisahkan dari beberapa elemen penting, seperti:

  • Dunia maya adalah kandungan yang mencipta dunia maya dalam bentuk lakon layar dan skrip
  • Perendaman adalah sensasi yang membawa pengguna teknologi realiti maya merasa dalam persekitaran sebenar yang sebenarnya rekaan. Perendaman terbahagi kepada 3 jenis, iaitu:
    1. Perendaman mental, menjadikan pengguna mental merasa seperti berada di persekitaran yang sebenar
    2. Perendaman fizikal, membuat pengguna fizikal merasakan suasana di sekitar persekitaran yang diciptakan oleh realiti maya
    3. Menarik secara mental, memberi pengguna sensasi untuk larut dalam persekitaran yang dihasilkan oleh realiti maya
  • Maklum balas deria berfungsi untuk menyampaikan maklumat dari dunia maya ke deria penggunanya. Unsur-unsur ini merangkumi visual (penglihatan), audio (pendengaran) dan sentuhan
  • Interaktiviti ditugaskan untuk bertindak balas terhadap tindakan pengguna, sehingga pengguna dapat berinteraksi secara langsung dalam bidang rekaan atau dunia maya

Pengguna realiti maya akan melihat dunia semu menjadi lebih dinamik. Semua elemen yang terdapat dalam teknologi ini akan membuat pengguna merasa mereka berada di dunia nyata secara fizikal dan psikologi.

Hari ini, agak sukar untuk memproses realiti maya dengan kejelasan yang tinggi. Ini disebabkan oleh kekuatan teknikal atau pemprosesan yang terhad, serta resolusi gambar dan lebar jalur komunikasi yang tidak mencukupi. Walau bagaimanapun, teknologi realiti maya yang ada juga cukup cekap dan bermanfaat.

Teknologi boleh dikatakan sebagai realiti maya jika memenuhi syarat berikut:

  • Paparan gambar / grafik / visualisasi 3D kelihatan nyata dan sesuai dengan perspektif penggunanya
  • Mampu mengesan semua pergerakan dan tindak balas pengguna, seperti pergerakan kepala atau bola mata pengguna. Ini diperlukan agar paparan grafik dapat menandingi perubahan dalam dunia 3D pengguna itu sendiri

Kelebihan Teknologi Realiti Maya

Teknologi Realiti Vertual atau teknologi VR wujud bukan hanya sebagai inovasi atau penemuan. Teknologi ini ternyata berpengaruh dan memberi kesan besar kepada kehidupan. Beberapa bidang yang memanfaatkan teknologi VR adalah seperti berikut.

1. Dunia perniagaan

Teknologi VR

Teknologi VR membolehkan banyak syarikat mempromosikan barang dengan teknologi VR. Sebagai contoh, salah seorang rakan anda dijemput ke acara pelancaran produk. Pada pelancaran tersebut, produk yang dipersembahkan menggunakan teknologi VR sehingga penggunaan produk tersebut bergantian dengan wartawan lain.

Teknologi VR juga membolehkan para profesional bekerja dengan lebih berkesan dari mana sahaja. Terutama dengan keadaan kerja jarak jauh yang cenderung dan membolehkan orang bekerja dari rumah. Orang boleh bertemu dengan persidangan video tetapi sensasi perjumpaan kurang jelas.

Dengan teknologi VR, semua ahli mesyuarat walaupun berjauhan dapat merasakan suasana mesyuarat. Contohnya seperti pemakaian pakaian formal, suasana bilik mesyuarat, dan lain-lain. Walaupun mereka yang menghadiri perjumpaan itu sebenarnya hanya memakai kemeja-T dan seluar pendek di rumah.

2. Harta

Teknologi VR

Penggunaan VR juga dapat diterapkan di dunia harta tanah. Selalunya pengunjung yang datang ke pameran harta tanah, hanya melihat brosur dan reka bentuk mockup. Kehadiran teknologi VR membolehkan pengunjung merasa seperti di rumah sebagai sasaran mereka. Jadi, anda boleh mengetahui gambar rumah dengan teknologi VR.

3. Astronomi

Teknologi VR

Teknologi VR tentunya juga dapat digunakan dalam bidang angkasa atau astronomi. Contohnya, dengan simulasi ruang angkasa yang boleh menjadi tempat latihan bagi angkasawan sebelum benar-benar menjelajah ruang angkasa. Teknologi VR dalam bidang ini juga dapat digabungkan dengan teknologi AR atau Augmented Reality

4. Kesihatan

Teknologi VR

Teknologi VR juga dapat digunakan dalam dunia perubatan atau kesihatan. Contohnya ialah latihan untuk memeriksa bahagian tubuh manusia menggunakan simulasi Realiti Maya. Ini tentu menjadikan dunia kesihatan dan perubatan lebih canggih kerana teknologi ini akan menolong banyak doktor mendiagnosis penyakit.

Teknologi VR juga dapat membantu masalah psikologi. Contohnya, seperti yang diterapkan oleh British Association for Behavioral and Cognitive Psychoterapies. Persatuan dari United Kingdom menunjukkan gabungan penggunaan terapi VR dan  kognitif-tingkah laku (CBT) dalam terapi untuk melegakan gejala kecemasan.

5. Ketenteraan

Teknologi VR

Teknologi VR juga dapat digunakan dengan jelas dalam dunia ketenteraan. Aplikasinya telah dilakukan oleh tentera Amerika yang berkolaborasi dengan Microsoft menggunakan alat VR Microsoft HoloLens 2.

Alat ini dinamakan sebagai IVAs atau saya ntegrated Sistem pembesaran Visual. Alat ini adalah sistem yang dapat memberikan banyak maklumat. Contohnya maklumat mengenai peta, kompas, tanda lokasi rakan dan musuh. Semuanya dipaparkan dalam satu alat. Sebenarnya, tanpa IVAS, ada banyak alat yang diperlukan untuk mendapatkan maklumat ini.

6. Automotif

Teknologi VR

Dunia automotif juga akan mendapat banyak manfaat dari kehadiran teknologi VR. Dengan teknologi VR, pengeluar kereta dapat menjimatkan wang ketika merancang kereta. Mereka dapat menerapkan reka bentuk dalam VR sebelum benar-benar diterapkan.

Contoh lain dari penerapan VR dalam dunia automotif adalah bilik pameran berasaskan VR. Pengilang tidak perlu mempersembahkan banyak kereta di bilik pameran atau di pameran. Pengunjung hanya perlu memakai cermin mata VR dan melihat kereta di dunia VR. Di samping itu, VR juga boleh menjadi kaedah untuk berlatih memandu kereta.

7. Pendidikan

Teknologi VR

Penggunaan VR dalam dunia pendidikan akan semakin mengubah cara manusia belajar pada masa akan datang. Sekiranya internet membenarkan pembelajaran jarak jauh, maka VR akan memberikan pengalaman simulasi jarak jauh yang lebih menyeronokkan.

Contohnya ialah lawatan ke muzium atau tempat pendidikan. Pelajar tidak perlu bersusah payah melakukan lawatan sambil belajar. Cukup dengan alat VR dan lawatan muzium maya. Ini jelas lebih menjimatkan dan menjimatkan. Tidak akan ada lagi cerita mengenai pelajar yang tidak mengikuti lawatan sambil belajar kerana mereka tidak mempunyai wang.

8. Permainan Industri

Teknologi VR

Populariti VR di era sekarang tidak lepas dari munculnya permainan yang memberikan sokongan teknologi VR. Kehadiran teknologi ini kelak akan menjadikan pengalaman permainan lebih aktif bukan hanya dengan memegang tongkat atau papan kekunci komputer.

Sebagai contoh VR yang memerlukan pemain untuk menjalankan, tentu saja, akan menjadikan pengguna VR melakukan larian sebenar. Dan ini adalah sesuatu yang baik. Dan VR dalam industri permainan di masa depan akan membuat orang benar-benar memasuki dunia permainan seperti filem fiksyen mengenai orang yang memasuki permainan video.

Adakah anda berminat menggunakan realiti maya? Di laman jual beli dalam talian di Indonesia, gelas realiti maya ditawarkan mulai dari 200 ribu rupiah. Harganya sangat murah memandangkan teknologi ini cukup canggih. Namun, tidak semua gelas realiti maya sesuai dengan peranti yang akan anda gunakan.

Beberapa cermin mata realiti maya juga dapat disambungkan ke pelbagai telefon pintar. Jadi, anda hanya perlu memuat turun permainan yang menyokong realiti maya melalui telefon pintar, kemudian gunakan cermin mata realiti maya semasa bermain.

Anda akan merasakan pengalaman bermain permainan secara sebenar hanya dengan telefon pintar dan cermin mata realiti maya anda. Sila baca artikel ini untuk mendapatkan senarai gelas realiti maya terbaik buat masa ini, dan artikel ini untuk mengetahui permainan yang dibuat khusus untuk realiti maya.

Sekarang anda tahu apa itu teknologi realiti maya, bukan ? Semoga tinjauan ini dapat memberikan gambaran keseluruhan teknologi realiti maya bersama dengan kegunaannya kerana tidak mustahil dalam beberapa tahun akan datang teknologi ini akan menjadi asas dalam membuat permainan dan aplikasi.