Barisan ROG Desktop dengan Pemproses Intel Core 9th

ROG sememangnya sangat serupa dengan komputer riba. Tetapi sebenarnya ASUS juga mengeluarkan beberapa desktop dengan penjenamaan ROG yang ditujukan untuk pemain. Baiklah, ROG Desktop tidak kurang hebatnya dengan komputer riba ROG pada amnya. Sebabnya, ASUS tidak pernah bermain-main mengenai prestasi, reka bentuk, dll.

Sekiranya anda seorang pemain permainan tetapi lebih suka bermain permainan menggunakan desktop, maka anda boleh memilih tiga ROG desktop terbaru dari ASUS. Kenapa? Kerana ROG Desktop telah membawa pemproses terpantas dari Intel buat masa ini, anda tahu.

Selain dilengkapi dengan pemproses "tuhan", ROG Desktop juga unggul dalam aspek lain. Penasaran dengan kelebihan dan 3 ROG Desktop dari ASUS? Ayuh, segera rujuk penjelasan berikut.

1. ROG GL10

ROG GL10

Produk pertama yang kami cadangkan ialah ROG Strix GL10CS. ROG Gaming PC Desktop membawakan Windows 10 dan permainan yang luar biasa berkat kehadiran pemproses Intel Core generasi ke-9. Bukan itu sahaja, bahkan ROG Desktop juga dipasang cip grafik dari NVIDIA GeForce GTX dengan versi tertinggi, iaitu GeForce GTX 1660Ti.

Sebagai tambahan kepada prestasi hebat ini, ROG GL10 juga dilengkapi dengan Gigabit WiFi dan aplikasi Armory Crate untuk mengawal paparan LED RGB melalui ciri Aura Sync.

Apa yang menarik lagi, ROG GL10 lebih tertumpu pada permainan asas untuk pengalaman permainan terbaik tetapi pada harga yang berpatutan. Sebenarnya, Desktop ROG ini telah direka khas untuk prestasi pantas dan stabil.

Masalah reka bentuknya juga tidak kalah menarik, kerana ROG Desktop GL10 dilengkapi dengan rekaan unik yang menampilkan garis-garis halus pada badan.

Menariknya, ROG Desktop GL10CS juga diberi reka bentuk termal yang dilengkapi dengan dua ruang udara terpencil. Nah, kedua-dua bahagian itu dibahagikan kepada ruang atas dan ruang bawah di mana ruang atas untuk CPU dan GPU, sementara ruang bawah dipasang PSU dan HDD.

Dengan reka bentuk terpencil seperti itu maka aliran udara yang dihasilkan juga lebih bersih. Oleh itu, ia juga dapat mengelakkan CPU dan GPU menjadi panas. Dengan kata lain, anda boleh bermain permainan dengan lebih lancar tanpa perlu risau tentang suhu PC.

Sekarang, berkaitan dengan sambungan, ROG GL10CS mempunyai akses cepat dan mudah dipasang. Sebabnya, Desktop ini telah menyematkan dua port USB 3.1 Gen 1 dan jack kombo audio di bahagian depan. Di samping itu, terdapat juga port USB 3.1 Gen 1 dan USB 2.0 tambahan, Gigabit Ethernet, dan output HDMI di mana ia mudah diakses. Oleh itu, telah disahkan bahawa semua sambungan sudah lengkap.

Sekiranya anda ingin mengetahui spesifikasi lengkap ROG Desktop ini, sila periksa gambar berikut.

ASUS ROG GL10

2. ROG Strix GL12

ROG Strix GL12

Tambahan pula, kami mengesyorkan ROG Strix GL12 sebagai salah satu PC desktop terbaik dengan pemproses Intel Core 9th. Selain bergantung pada pemproses terbaik dari Intel, Desktop PC ini juga menggunakan grafik NVIDIA GeForce RTX 2080 untuk pengalaman permainan yang tiada tandingannya.

Bukan hanya itu, bahkan desktop permainan ini juga disokong dengan ciri khas eksklusif, iaitu ROG DIMM.2 untuk dua SSD yang dapat dikonfigurasi dalam mod RAID. Masih ada perkara menarik yang lain, iaitu ruang pengembangan bebas alat dan dulang SSD hot-swap siap esports di mana anda boleh menaik taraf dengan lebih mudah.

Dilihat dari sisi reka bentuk, ROG Strix GL12 sebenarnya dilengkapi dengan panel lutsinar di sebelah dan kesan pencahayaan Aura Sync. Menariknya lagi, ROG Desktop ini juga direka seperti ninja dengan garis serba hitam pada sudut tajam seperti garis miring melambangkan katana.

Kemudian, di bahagian lain terdapat beberapa garis miring. Nah, slash ternyata berfungsi sebagai ventilasi pengambilan atau ekzos. Bukan hanya itu, tetapi garis itu juga menyertakan Aura Sync LED yang anda bebas untuk disesuaikan mengikut citarasa anda.

Selain unggul dalam reka bentuk, ternyata ROG Strix GL12 juga mempunyai sistem penyejukan yang canggih di mana sistem penyejukan dapat bertahan untuk sesi permainan maraton. Nah, sistem penyejukan mempunyai dua ruang udara yang diasingkan khas untuk penyebaran haba yang lebih berkesan.

Jangan lupa, ASUS juga bergantung pada reka bentuk HyperSteam yang inovatif. Reka bentuknya dapat menghilangkan haba dan memaksimumkan aliran udara ke dalam casis. Sebenarnya, terdapat tiga kipas di bahagian atas dan bawah selongsong untuk memastikan aliran udara berterusan. Semuanya dilakukan untuk memastikan Desktop PC tetap sejuk dan stabil.

Berminat untuk memiliki PC Desktop yang satu ini? Atau adakah anda lebih ingin tahu mengenai spesifikasi lengkap? Sekiranya ada, sila periksa gambar di bawah untuk spesifikasi ROG Strix GL12.

ROG Strix GL12

3. ROG G21 Huracan

ROG G21 Huracan

Akhir sekali, kali ini terdapat ROG G21 Huracan Desktop. Sama seperti dua desktop sebelumnya, kerana ini juga bergantung pada pemproses dari Intel Core 9th Intel. Bukan hanya pemproses yang baik, kerana cip grafiknya dipilih yang terbaik, iaitu NVDIA GeForce RTX.

Mengenai sistem penyejukan juga RAC G21 Huracan tidak kurang hebatnya dengan dua PC desktop sebelumnya. Pada PC Desktop ini terdapat casing gaya agresif dengan reka bentuk yang tidak simetri. Kemudian, penutup sisi magnet lipat dapat meningkatkan aliran udara ke dalam sistem. Dengan begitu, sistem dan prestasi CPU dan GPU juga lebih lancar dan stabil.

Sekiranya anda menganggap PC Desktop besar dan berat, ROG G21 Huracan direka dengan sangat ringkas. Kerana ROG G21 Huracan juga dilengkapi dengan cyber-pahlawan dan siber-punk elemen reka bentuk . Supaya desktop ini mempunyai casis yang agresif dengan sudut lipatan tajam seperti bekas luka semasa pertempuran.

Selain dirancang secara unik dan agresif dalam konsep, ROG G21 Huracan juga memudahkan pengguna untuk menaik taraf. Kerana reka bentuk modular dengan penutup sisi sebenarnya dapat memudahkan anda membuka dan menaik taraf mengikut citarasa pengguna. Jadi, masih ragu-ragu memilih ROG G21 Huracan sebagai Desktop PC anda? Jangan ragu dan periksa spesifikasi lengkap pada gambar di bawah.

ROG G21 Huracan

Ya, Desktop 3 ROG hebat dan garang. Dari tiga PC tersebut, yang manakah paling anda minati? Atau adakah anda lebih suka komputer riba ROG? Ayuh, lihat ulasan penuh komputer riba ROG di sini.

Artikel Berkaitan