ROG Series Series Menggunakan Prosesor Intel Core 9th

Untuk bermain permainan eSports dan barisan permainan tegar, pemain pasti memerlukan komputer riba yang berkebolehan. Maksudnya, jika anda benar-benar ingin bermain permainan "tuhan" maka anda memerlukan komputer riba dengan prestasi yang sengit.

Malangnya, komputer riba berprestasi hebat ini biasanya mempunyai reka bentuk yang kelihatan berat dan besar. Oleh itu, banyak pemain sukar untuk membawa komputer riba seperti itu. Tetapi semua kesukaran telah ditolak oleh ASUS.

Sebabnya, ASUS ini mempunyai beberapa produk komputer riba ROG (Republic of Gamers) yang ringkas, padat, berkuasa, tetapi cekap tenaga. Baiklah, semua produk komputer riba ini telah menghasilkan pemproses terbaru, Intel Core 9th yang anda tahu. Sejuk? Ingin tahu komputer riba apa yang sejuk? Lihat ulasan berikut.

1. ROG Zephyrus

Laptop ROG pertama yang akan kami sarankan adalah laptop ROG Zephyrus. Nah, ROG Zephyrus ini melancarkan beberapa komputer riba baru dengan konsep yang ringan dan hebat. Berikut adalah beberapa produk:

  • ROG Zephyrus S GX502

ROG Zephyrus S GX502

Ingin memiliki komputer riba permainan tetapi senang dibawa ke mana sahaja? Maka pilihan yang tepat untuk membeli ROG Zephyrus S GX502. Sebabnya, komputer riba ini ditujukan untuk pemain dan juga pekerja profesional anda semasa dalam perjalanan.

Bentuknya mempunyai skrin 15 inci dengan faktor bentuk yang sangat ringkas dan dilengkapi dengan fitur permainan yang sangat lengkap. Tetapi, apa yang menariknya komputer riba ini berbeza dengan komputer riba 15 inci yang lain di mana badannya 25% lebih nipis dan 42% berat badannya.

Bukan hanya itu, ROG Zephyrus ini juga kukuh dengan badan yang diperbuat daripada aloi magnesium ditambah dengan struktur penguat sarang lebah , memastikan komputer riba ini akan tetap kuat walaupun beratnya ringan.

Puas melihat tentang badan, sekarang kita akan membincangkan mengenai prestasi. ROG Zephyrus S GX502 bukan sahaja dikuasakan oleh pemproses Intel Core generasi ke-9, komputer riba ini juga dilengkapi dengan cip grafik NVIDIA GeForce RTX 2060 atau RTX 2070 yang kuat dan menyokong teknologi grafik terkini.

Satu lagi perkara menarik dari komputer riba ini ialah sokongan Intelligent Cooling yang menggunakan teknologi Active Aerodynamic System (AAS) khas dari siri ROG Zephyrus untuk memastikan komputer riba permainan ini stabil. Penasaran dengan spesifikasi penuh? Lihat di bawah.

ASUS ROG Zephyrus S GX502 spesifikasi

  • ROG Zephyrus S GX701

ROG Zephyrus S GX701

Adakah anda mahukan ROG Zephyrus yang lebih ganas? Ayuh, pilih ROG Zephyrus S GX701 ini! Nah, komputer riba ini juga masih mempunyai konsep yang ringkas dan hebat. Tidak lama di sini kerana komputer riba menggunakan faktor bentuk yang sangat nipis dan mempunyai ketebalan tidak lebih dari 2cm, anda tahu !

Selain kurus, komputer riba ini juga sangat bertenaga berkat GPU NVIDIA GeForce RTX. Tidak ketinggalan komputer riba ini juga mempunyai sokongan pemproses Intel Core 9th yang menjadikan prestasi lebih pantas.

Bukan hanya soal prestasi, ROG ini juga mempunyai ciri eksklusif dalam bentuk Tensor Core. Ciri-ciri ini dapat mempercepat prestasi AI. Dengan ciri-ciri ini juga dapat menghadirkan visual yang lebih nyata. Hebat, bukan ? Penasaran dengan spesifikasi penuh? Lihat di bawah.

ASUS ROG Zephyrus S GX701 spesifikasi

  • ROG Zephyrus M GU502

ROG Zephyrus M GU502

Selanjutnya, terdapat ROG Zephyrus M GU502 dengan konsep serupa, yang ringkas dengan prestasi yang cukup mengagumkan. Walau bagaimanapun, komputer riba ini tidak membawa teknologi AAS ( Active Aerocooling System).

Walaupun tanpa teknologi ini, ASUS menggantinya dengan sistem penyejukan khas yang dilengkapi dengan teknologi Anti-Dust Cooling. Teknologi ini menghalang habuk dan zarah lain menyekat sistem penyejukan yang dapat menyekat aliran udara dan menyebabkan kerosakan komponen.

Bukan itu sahaja, bahkan sistem penyejukan dilengkapi dengan saluran udara tambahan di samping saluran udara di bawah badan. Oleh itu, jangan terkejut jika komputer riba permainan ini masih dapat berfungsi dengan optimum walaupun digunakan pada permukaan yang tidak rata.

Lalu bagaimana dengan prestasi? Sudah tentu dapat bersaing dengan komputer riba permainan lain kerana komputer riba ini membawa pemproses Intel Core Gen ke-9, tepatnya Intel Core i7-9750H. Dengan pemproses ini, komputer riba mampu berfungsi sehingga 4.5 GHz ketika berada dalam mod Turbo.

Semasa di bahagian grafik, komputer riba ini menggunakan cip grafik terkini NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti yang lebih hebat daripada cip grafik siri GeForce GTX 10. Cip grafik ini juga dilengkapi dengan 6GB GDDR6 VRAM yang mampu memberikan grafik berkualiti tinggi dalam permainan. Penasaran dengan spesifikasi penuh? Lihat di bawah.

ASUS ROG Zephyrus M GU502 spesifikasi

2. ROG Strix

Selain jenis Zephyrus, terdapat juga komputer riba jenis ROG jenis Strix. Nah, ROG Strix terbahagi kepada dua lagi komputer riba, iaitu ROG Strix SCAR III G531 / G731 dan ROG Strix Hero III G531. Perkara yang menarik mengenai produk ROG Strix ini adalah reka bentuknya. Kerana, ASUS bekerjasama dengan BMW untuk merancang komputer riba permainan hebat ini yang anda tahu. Lalu bagaimana dengan persembahannya? Untuk mengetahui maklumat yang lebih lengkap, mari kita lihat ulasan berikut.

  • ROG Strix SCAR III G531 / G731

ROG Strix SCAR III

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya bahawa komputer riba ini mempunyai reka bentuk yang sangat mewah berkat sentuhan reka bentuk dari BMW Designworks Group bekerjasama dengan ASUS, atau disebut ROG Face Off design.

Keunikan lain dari komputer riba ini adalah ciri "keystone" yang merupakan "kunci" untuk mengakses pelbagai ciri tambahan pada komputer riba terbaru ini. Keystone dipasang di badan ROG dan dapat menyimpan pelbagai tetapan dalam aplikasi Armory Crate.

Lalu, bagaimana dengan persembahannya? Harap maklum bahawa komputer riba ini mempunyai pemproses Intel Core generasi ke-9 dengan versi tertinggi Intel Core i9-9980H yang dilengkapi dengan 8 teras dan konfigurasi 16 utas. Pemproses ini dapat memberikan kelajuan pemprosesan hingga 4.8 GHz dalam mod Turbo dan merupakan salah satu pemproses mudah alih terpantas dari Intel pada masa ini.

Bukan hanya pemproses, kerana dari segi grafik, komputer riba ini dilengkapi dengan cip grafik NVIDIA GeForce RTX dan GTX dengan versi tertinggi yang sudah dilengkapi dengan GeForce RTX 2070. Jadi, sudah pasti komputer riba ini mampu memainkan permainan AAA dengan lancar. Ingin mengetahui spesifikasi lengkap? Baca dibawah!

Spesifikasi ROG Strix Scar III

  • ROG Strix Wira III G531

ROG Strix Wira III

Kelebihan ROG Strix Hero III G531 sebenarnya tidak terlalu berbeza dengan versi ROG Scar sebelumnya. Perbezaannya adalah pada lebar layar, di mana ROG Strix memiliki layar yang lebih kecil, yaitu 15,6 "(16: 9). Tidak ketinggalan, ASUS juga menyematkan FHD peringkat IPS (1920 × 1080), 144Hz 3ms, 100% sRGB.

Untuk beratnya yang lebih ringan, hanya 2.57 kg dengan lebar 360 (W) x 275 (D) x 24.9 (H) mm. Tenanglah, komputer riba ini masih mempunyai pemproses terpantas dari Intel pada masa ini. Malah, komputer riba ini juga mempunyai ciri "Keystone" seperti pada ROG Strix Scar sebelumnya. Sekiranya anda ingin tahu mengenai spesifikasi lengkap komputer riba ini, sila periksa gambar di bawah.

Spesifikasi ROG Strix Hero III

  • ROG Strix G.

ROG Strix G.

Sekiranya ROG Strix Scar III dan ROG Strix Hero III dirancang khusus untuk pencinta permainan eSports, kali ini ROG Strix G hadir untuk gamer yang bukan sahaja bermain permainan eSports. Konsep komputer riba ini juga masih serupa dengan komputer riba sebelumnya, reka bentuk yang elegan dan garang.

Namun, yang berbeza dari ROG Strix G ialah ia tidak mempunyai "Keystone". Walaupun begitu, sistem penyejukan, engsel dan elemen reka bentuk lain yang disesuaikan dari ROG Face Off masih digunakan dalam ROG Strix G.

Walaupun dalam aspek prestasi, ROG Strix G juga terus kelihatan hebat berkat penggunaan pemproses Intel Core generasi ke-9 hingga Core i7-9750H dan dikuasakan oleh cip grafik ke GeForce RTX 2070. Untuk spesifikasi penuh, anda dapat lihat di bawah.

Spesifikasi ROG Strix G

3. ROG Mothership

ROG Mothership

Akhir sekali, komputer riba ROG terakhir yang kami cadangkan adalah komputer riba termahal dan paling mahal di dunia, buat masa ini, ya. Mana tidaknya, selain membawa Intel Core i9-9980HK Gen ke-9 yang menggunakan konfigurasi 8 teras dan 16 utas, kerana dengan pemproses ini ROG Mothership mampu memberikan kelajuan pemprosesan hingga 4.7 GHz dalam mod Turbo. Ingin mengetahui spesifikasi lengkap ROG Mothership? Berikut adalah spesifikasi lengkap dari ROG bernilai 130 juta.

Spesifikasi ROG Mothership

Dengan cara itu, komputer riba ini boleh dibilang bukan hanya untuk bermain permainan kerana ROG Mothership juga sangat sesuai untuk pencipta kandungan. Kerana komputer riba sangat mampu melakukan rendering 3D, rakaman, bermain permainan sambil melakukan live streaming.

Kini, selain penampilannya yang hebat, ROG Mothership juga mempunyai reka bentuk yang revolusioner. Tidak seperti kebanyakan komputer riba, ROG Mothership sebenarnya meletakkan badan utama di atas pendirian. Jadi, sistem penyejukan di ROG Mothership tidak akan dibatasi oleh ruang peredaran udara yang terhad seperti reka bentuk komputer riba tradisional.

Uniknya, antara badan utama dan papan kekunci anda boleh memisahkan. Jadi, komputer riba ini dapat memberikan keselesaan dan kelenturan bagi penggunanya. Bukan hanya itu, komputer riba ini bahkan direka oleh penyangga khas, supaya penyangga dapat dibuka secara langsung ketika ROG Mothership diletakkan di atas meja. Hebat, bukan ?

Itulah beberapa komputer riba ROG yang mempunyai pemproses Intel Core 9th. Dari beberapa komputer riba yang telah kami sebutkan sebelumnya, komputer riba mana yang ingin anda beli?

Oh ya,  sebelum kita mengkaji  salah satu ROG Zephyrus, tetapi komputer riba hanya menggunakan pemproses Intel generasi 8. Sekiranya anda ingin mengetahui kelebihan dan kekurangan, sila periksa ulasannya di sini.