11 Aplikasi untuk Kucing Terbaik di Telefon Pintar Android 2020

Kucing adalah salah satu jenis haiwan yang dipelihara oleh manusia. Kucing, yang tidak kurang pintar daripada anjing, disayangi dan dipelihara oleh manusia kerana kelucuannya. Haiwan ini juga boleh dikatakan mempunyai tahap kesetiaan yang sama dengan anjing, anda tahu! Seperti anjing, kucing juga mudah melakukan pergerakan tertentu seperti duduk, berdiri atau bahkan menari. Lucu, ya!

Menjaga kucing sendiri kelihatan mudah. Tetapi pastinya tidak semudah yang dibayangkan. Banyak perkara perlu dipertimbangkan, bermula dari kesihatan kucing itu sendiri sehinggalah kesihatan persekitaran di mana ia tinggal. Selain itu, kucing juga perlu dilatih untuk tidak membuang air kecil secara sembarangan, agar tidak menjadi tabiat buruk dan menyusahkan pemiliknya.

Sekiranya anda ingin memelihara atau memiliki kucing tetapi masih memerlukan panduan dan pandangan mengenai pemeliharaan kucing, anda boleh bergantung pada aplikasi untuk kucing yang boleh anda muat turun di Google Play Store.

 1. PetCoach

10 Aplikasi Untuk Kucing PetCoach

Pertama, ada aplikasi PetCoach. Dalam aplikasi PetCoach, anda boleh bertanya kepada doktor haiwan mengenai kesihatan kucing anda secara langsung kepada pakar pemakanan. Anda juga boleh bertanya kepada mereka mengenai tingkah laku kucing yang tidak mereka fahami.

Di samping itu, melalui aplikasi PetCoach anda dapat mengetahui cara melatih kucing agar tidak buang air di mana-mana tempat sehingga mereka mengetahui maksud tingkah laku dan suara yang mereka buat pada waktu-waktu tertentu. Adakah anda ingin tahu? Cuba aplikasinya terus di sini.

2.  APCC Oleh ASPCA

APCCbyASPCA

Salah satu daripada 10 aplikasi untuk kucing di Android yang boleh anda gunakan adalah APCC oleh ASPCA. Aplikasi ini dapat menambahkan pengetahuan anda mengenai makanan, tumbuh-tumbuhan, keperluan rumah tangga yang diklasifikasikan sebagai berbahaya atau jenis ubat yang diklasifikasikan sebagai sukar bagi bahaya cuaca sejuk untuk kucing anda.

Di samping itu, aplikasi ini mengelompokkan racun berbahaya dengan warna yang berbeza dan dilengkapi dengan nama saintifik dengan nama lain dari racun ini sehingga mudah dikenali. Tidak ketinggalan, pembangun yang bekerjasama dengan pakar toksikologi juga memberikan gambar untuk setiap jenis racun yang ada. Sila muat turun aplikasi di sini.

3. 11 Haiwan peliharaan

11 Haiwan kesayangan

Aplikasi yang dibuat oleh pembangun 11 Pets boleh dikatakan salah satu aplikasi terbaik dari 10 aplikasi untuk kucing di Android. 11Pet membolehkan anda memantau kesihatan bayi dengan mudah. Dalam aplikasi ini, Anda dapat mengatur peringatan untuk jadual ubat-ubatan, vaksinasi, perawatan kuku, gigi dan cacing usus.

Anda juga boleh memasukkan rekod perubatan kucing anda seperti ujian sinar-X hingga darah. 11 Haiwan peliharaan juga membolehkan anda mencari doktor haiwan profesional terdekat untuk memudahkan anda apabila mereka memerlukan pertolongan.

Ringkasnya, melalui aplikasi 11 Haiwan peliharaan anda dapat memantau kesihatan kucing peliharaan secara keseluruhan dan praktikal. Berminat untuk menggunakan aplikasi ini? Sila klik pautan ini untuk memuat turun .

4. Latihan Kucing

Latihan Kucing

Aplikasi seterusnya dari 10 aplikasi untuk kucing di Android adalah Cat Training. Dengan aplikasi yang satu ini, anda dapat mengetahui cara melatih kucing anda menggunakan kotak sampah , mengetahui apa yang harus dan tidak boleh dilakukan kepada kucing sehingga mempelajari teknik tersebut sehingga kucing itu akan menghampiri anda apabila dipanggil dengan nama.

Aplikasi Cat Training juga membolehkan anda mengetahui makna ekor bergelombang dengan suaranya. Selain itu, dengan aplikasi ini anda juga dapat mengetahui jenis taman permainan apa yang sesuai untuk kucing. Muat turun aplikasi Cat Training di sini sekarang untuk mendapatkan petua dan trik tentang merawat kucing lain.

 5PetDesk

PetDesk

Tidak jauh bezanya dengan aplikasi PetCoach dan 11Pets, dalam aplikasi PetDesk ada fitur peringatan untuk mengingatkan anda tentang jadual vaksinasi atau pemeriksaan kucing kesayangan anda. Anda juga boleh mencari doktor haiwan untuk profesional perapi dengan permohonan ini.

Menurut AndroidAuthority, aplikasi PetDesk adalah percuma atau tidak melakukan pembelian dalam aplikasi . Berminat dengan aplikasi ini? Muat turun aplikasi PetDesk di sini sekarang.

6.  Kucing Sendiri 2

CatAlone2 Siapa kata bahawa hanya manusia yang boleh bermain permainan di telefon Android? Kucing juga boleh melakukannya! Ya, dengan aplikasi Cat Alone 2, anda dapat melatih ketangkasan manis melalui tindakan menangkap laser, menangkap labah-labah dan air pasang melalui layar telefon Android. Hebat, bukan?

Aplikasi ini sesuai untuk mencegah tekanan pada kucing peliharaan anda. Jangan lupa memasang anti gores atau menggunakan telefon pintar dengan perlindungan skrin yang baik ya! Salah satu skrin telefon pintar anda boleh tergores oleh kuku manis kerana terlalu lincah bermain. Ingin mencubanya? Anda boleh memuat turun aplikasi Cat Alone 2 di sini.

7.  Pocket Pond 2

PocketPond2 Pocket Pond 2 adalah aplikasi yang membolehkan anda memelihara ikan dengan hampir melalui telefon Android anda. Ya, aplikasi ini bukan khusus untuk kucing, tetapi anda boleh menjadikannya alat permainan untuk mereka.

Seperti yang diberitahu oleh Gadgette, Pocket Pond 2 memiliki tampilan yang mirip dengan kolam asli dengan ikan yang berenang di sana-sini di dalam air yang juga kelihatan nyata. Ingin tahu? Cukup muat turun aplikasi Pocket Pond 2 di sini.

8.  Memancing Kucing 2

CatFishing2

Aplikasi seterusnya adalah Cat Fishing 2. Berbeza dengan Pocket Pond 2, Cat Fishing 2, yang merupakan permainan yang dihasilkan secara langsung oleh jenama makanan kucing, Friskies, dibuat dengan tujuan untuk menghiburkan kucing comel anda.

Sekiranya penampilan Pocket Pond kelihatan nyata, Cat Fishing 2 mempunyai tampilan animasi yang cukup menarik. Dalam aplikasi ini, haiwan kesayangan anda dapat menangkap ikan yang muncul di layar. Akan ada skor yang diperoleh mengikut hasil 'tangkapan' kucing.

Semakin tinggi skornya, semakin sukar permainannya. Ia juga menggembirakan! Ingin mencuba permainan yang satu ini ? Sila muat turun aplikasi Cat Fishing 2 di sini.

9. Mainan Kucing I

Mainan Kucing I

Mahu bermain dengan kucing kesayangan anda? Sekiranya demikian, anda mesti mempunyai aplikasi Cat Toys I ini. Sebabnya, aplikasi ini menyediakan banyak permainan khas untuk kucing. Nah, permainan ada sejumlah 6 permainan dengan 44 variasi yang berbeza. Permainan ini dalam bentuk menangkap tikus, serangga, dan ikan. Apa yang menjadikan Cat Toys I unik adalah ketersediaan dua ciri  pemain  di mana kucing dan anda boleh bermain bersama. Menarik, ya?

10.  Rover

Rover

Akhirnya, ada Rover. Aplikasi ini membolehkan anda mencari pengasuh kucing , atau pengasuh untuk kucing kesayangan anda. Ya, aplikasi ini sangat berguna jika anda memerlukan orang untuk menjaga kucing anda semasa anda bercuti atau tidak mempunyai banyak masa untuk merawatnya.

Aplikasi Rover juga menyediakan kaedah untuk anda dan pengasuh untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Sayangnya, aplikasi yang satu ini belum lagi popular di Indonesia. Walau bagaimanapun, anda masih boleh  memuat turun aplikasi Rover melalui Google Play Store di sini.

11. Sayap Selamat

FriskiesHappyWings

Di antara 10 aplikasi untuk kucing di Android, salah satu yang mesti anda cuba ialah Happy Wings. Aplikasi ini yang juga dihasilkan oleh Friskies mempunyai konsep yang tidak jauh bezanya dengan Cat Fishing 2 dan Cat Alone 2. Dalam aplikasi ini kucing dapat menangkap capung, rama-rama dan burung yang 'menari' di skrin telefon.

Mirip dengan Cat Fishing 2, akan ada skor yang diperoleh oleh kucing anda mengikut hasil 'tangkapan' nanti. Dalam aplikasi ini, anda dapat memilih tetapan paparan dan suara sehingga kekasih semakin menikmati permainan.

Sekarang itulah aplikasi untuk kucing di Android yang dapat anda gunakan untuk memantau kesihatan anda untuk mengasah ketangkasan manis anda kapanpun dan di mana sahaja. Semua aplikasi di atas boleh anda muat turun secara percuma. Sebahagian daripada mereka bahkan boleh digunakan tanpa sambungan internet.

Sekiranya anda peminat kucing dan mencari cadangan mengenai permainan kucing di Android, sila lihat 10 Permainan Kucing Terbaik yang boleh anda mainkan di telefon pintar anda.