12 Aplikasi Rakaman Skrin Terbaik untuk Telefon Android

Adakah anda pernah melihat tutorial video mengenai Android di Youtube? Di sana anda pasti akan melihat video yang dibuat dengan merakam layar Android. Ya, untuk membuat tutorial, kami sangat memerlukan alat untuk merakam layar gadget yang kami gunakan pada waktu itu.

Rakaman skrin Android sebenarnya boleh dilakukan secara manual dengan kamera. Namun, rakaman dengan kamera tentunya hasilnya tidak begitu jelas. Oleh itu, anda mesti menggunakan aplikasi khas untuk merakamnya.

Sekiranya anda menggunakan telefon pintar atau tablet Android, maka anda boleh mempertimbangkan sebilangan aplikasi perekam skrin Android yang akan mengkaji perkara berikut. Aplikasi ini dapat digunakan pada perangkat yang di-root atau di-root.

1. Mobizen - Tanpa Akar

Mobizen

Mobizen menawarkan beberapa ciri yang mungkin tidak anda temukan di aplikasi serupa lainnya, mulai dari mengirim SMS dari desktop, memindahkan file ke PC, dan streaming video melalui layar desktop anda.

Dengan hanya menekan satu butang, Mobizen akan merakam aktiviti di skrin telefon bimbit anda dengan resolusi FullHD. Mengapa aplikasi ini menjadi yang terbaik? Kerana Mobizen sangat mudah digunakan dan tanpa root .

Sekiranya beberapa aplikasi perakam skrin lain hanya serasi dengan peranti yang menggunakan sistem operasi Android Lollipop, Mobizen sudah dapat digunakan pada peranti Android 4.0 (Ice Cream Sandwich) dan ke atas.

2. Perakam Skrin & Perakam Video - XRecorder

Perakam Skrin & Perakam Video

Dengan lebih daripada 50 juta muat turun dan penilaian 4.7 oleh lebih daripada 1 juta pengulas, Screen Recorder & Video Recorder - XRecorder adalah salah satu aplikasi perakam skrin yang paling dipercayai oleh pengguna Android.

Tiga perkara yang menjadi identiti aplikasi ini adalah tidak ada tanda air atau tanda air, tidak ada akar yang diperlukan, dan tidak ada had masa untuk rakaman. Oleh itu, pengguna dapat merakam skrin mudah alih mereka dengan selamat dan selesa.

Terdapat puluhan ciri yang dimiliki oleh Screen Recorder & Video Recorder - XRecorder, seperti menyokong semua video, merakam permainan, mengeksport video Full HD tersuai, dan sebagainya.

3. Perakam Skrin AZ - Tanpa Root

Aplikasi perakam skrin android AZ Recorder

Sekiranya anda menggunakan peranti dengan sistem operasi Android Lollipop, AZ Screen Recorder adalah pilihan yang tepat untuk rakaman skrin. Aplikasi ini boleh dipasang tanpa melakukan rooting pada peranti anda. Di samping itu, anda boleh menggunakan Perakam Skrin AZ untuk jangka masa yang panjang tanpa had masa.

Perakam Skrin AZ dapat merakam peranti skrin dengan kualiti HD atau FullHD. Dengan menggunakan Butang Ajaib yang terdapat dalam aplikasi ini, Anda dapat merekam aktiviti dalam aplikasi. Jadi, penonton tidak dapat melihat apa-apa di skrin anda kecuali aplikasi yang sedang berjalan.

Aplikasi yang ditawarkan oleh Hecorat telah dimuat turun 5 juta kali oleh pengguna Android. Adakah anda juga berminat memuat turun Perakam Skrin AZ?

4. Perakam Skrin - Rakam skrin anda

Perakam Skrin - Rakam skrin anda

Mahukan aplikasi percuma untuk merakam skrin? Jangan risau, kami ada cadangan untuk anda, iaitu Screen Recorder - Rakam skrin anda. Ini adalah aplikasi yang baik dan lancar semasa merakam aktiviti di layar. Sebabnya, aplikasi ini menjanjikan audio yang jelas dan profesional. Paling menarik, Perakam Skrin - Rakam skrin anda menawarkan rakaman skrin tanpa had.

Ya, anda boleh merakam seberapa banyak skrin yang anda mahukan dengan masa tanpa had, seperti beberapa minit atau jam. Juga, Perakam Skrin - Rakam skrin anda dilengkapi dengan fitur  goncang  yang dapat  berhenti / berhenti  sementara merakam layar. Hebat,  bukan ? Mahukan aplikasi ini? Boleh dimuat turun  terus  di sini.

5. Skrin Rakaman NO-ROOT ke Video

Skrin Rakaman NO-ROOT ke Video

Selanjutnya, ada aplikasi yang telah mendapat rating 3.7 dari pengguna Android di Google Play Store, iaitu NO-ROOT Record Screen to Video. Aplikasi yang dimulakan oleh Screen Capture Video Tools menawarkan kemudahan merakam semua aktiviti yang dilakukan di layar telefon pintar anda.

Aplikasi ini akan merakam layar pada 24 fps, sehingga videonya lebih HD dan profesional. Tidak seperti aplikasi lain yang serupa, Skrin Rakaman NO-ROOT ke Video tidak meninggalkan tanda air pada hasil video ini. Di samping itu, anda boleh memasang aplikasi ini secara langsung tanpa perlu melakukan root pada telefon pintar anda.

6. Perakam Skrin

Perakam Skrin

Tidak dikalahkan oleh  pembangun  lain, AppSmartz juga merupakan salah satu pembangun aplikasi rakaman skrin Android. Merupakan Screen Recorder, aplikasi yang membolehkan anda merakam skrin di Android dengan mudah dan semula jadi.

Di sini anda hanya perlu mengaktifkan aplikasi terlebih dahulu, kemudian klik  main  untuk segera merakam skrin. Sekiranya anda selesai merakam, anda boleh menyimpan hasilnya pada Kad SD. Sangat mudah dan ringkas,  bukan? Muat turun aplikasi Perakam Skrin dengan segera di sini.

7. Perakam Skrin - Percuma Tanpa Iklan

Perakam Skrin - Percuma Tanpa Iklan

Ingin menggunakan aplikasi untuk merakam skrin tanpa iklan? Kemudian anda boleh membuat pilihan terbaik pada Perakam Skrin - Tanpa Iklan Percuma. Ini adalah aplikasi yang dibuat oleh  Kimcy929  devloper yang sudah menyediakan pelbagai ciri menarik di dalamnya.

Dengan aplikasi ini, anda boleh melakukan rakaman skrin sambil mengambil gambar diri sendiri. Bukan itu sahaja, malah Perakam Skrin - Iklan Tanpa Iklan percuma menyediakan ciri di mana anda boleh menambahkan pelekat atau gambar pada video yang anda rakam. Menarik? Muat turun aplikasi di sini secara percuma.

8. Perakam Skrin Super - Tiada REC REC & Tangkapan Skrin

Perakam Skrin Super - Tiada REC REC & Screenshot

Super Screen Recorder - No Root REC & Screenshot memang sesuai dengan namanya, iaitu untuk merakam layar tanpa perlu melakukan  root  dan juga dapat digunakan untuk membuat  tangkapan layar.

Di sini juga disediakan kualiti video yang cukup bagus, 1080P, 12Mbps, 60FPS. Sebenarnya, aplikasi ini juga dapat digunakan untuk  penyuntingan video,  membuat GIF, yang dilengkapi dengan  alat berus. Selesai,  bukanMuat turun  di sini.

9. Perakam Skrin ADV

Perakam Skrin ADV

Perakam Skrin ADV adalah aplikasi untuk merakam layar yang bagus. Tercatat, setakat ini terdapat lebih dari 90,000 pengguna Android untuk memasang Perakam Skrin ADV pada telefon bimbit mereka. Bagaimanapun,  apa  kelebihan yang ditawarkan ADV Screen Recorder? Sudah tentu sangat banyak, sebahagiannya  antara muka yang  mesra untuk semua orang. Jadi, pengguna  tidak  perlu bersusah payah menggunakannya.

Selain itu, Perakam Skrin ADV dibuat dengan dua reka bentuk yang berbeza, iaitu  lalai  dan  lanjutan. Kedua-duanya boleh dipilih mengikut keperluan. Nah, apa yang membuat ADV Screen Recorder berbeza dari aplikasi lain adalah adanya  penyuntingan video. Oleh itu, setelah selesai merakam layar, maka anda boleh mengeditnya dengan segera. Sangat lengkap,  bukan ? Ayuh, segera dapatkan permohonannya di sini.

10. Rek. (Perakam Skrin)

Masih dengan aplikasi perakam skrin Android, kali ini Rec. (Perakam Skrin) boleh menjadi pilihan bijak untuk anda. Dalam aplikasi itu, Rec. (Perakam Skrin) menawarkan pelbagai ciri bermanfaat. Bukan itu sahaja, Rec. (Screen Recorder) juga mempunyai  antara muka  sederhana yang memudahkan anda merakam skrin di Android.

Sekiranya anda menggunakan versi percuma, anda akan terhad kepada beberapa perkara. Walau bagaimanapun, Rec. (Screen Recorder) juga tersedia dalam versi pro di mana anda boleh merakam skrin tanpa had. Sebenarnya, dengan aplikasi Rec. (Screen Recorder) pro, anda boleh menggunakan  mikrofon  semasa merakam layar. Sekiranya berminat, boleh segera mendapatkan permohonannya di sini.

11. Perakam Skrin Permainan

Permainan Perakam Skrin

Jangan risau tentang nama aplikasi. Game Screen Recorder tidak hanya dapat merakam layar ketika anda bermain permainan  pula. Sebabnya, aplikasi ini juga dapat merekam layar apa pun selama anda menggunakan peranti Android.

Dalam aplikasinya, Game Screen Recorder dapat digunakan secara langsung untuk pengguna Android minimum dengan OS Lollipop. Juga, Perakam Skrin Permainan tidak membatasi anda untuk rakaman skrin. Oleh itu, anda boleh puas merakam mana-mana skrin dengan jangka masa yang tidak terhad. Cukup lengkap,  bukan? Anda boleh memuat turun aplikasi di sini.

12. Perakam Skrin Lollipop

Perakam Skrin Lollipop

Seperti namanya, Lollipop Screen Recorder memang ditujukan untuk jenis Android Lollipop v5.0 ke atas. Anda perlu tahu bahawa aplikasi ini boleh digunakan secara langsung untuk merakam layar tanpa perlu melakukan root terlebih dahulu. Antaramuka aplikasi yang mudah ini membolehkan anda merakam skrin secara langsung tanpa perlu rumit terlebih dahulu.

Aplikasi ini didaftarkan secara rasmi di Google Play Store, jadi Anda tidak perlu risau jika aplikasi ini akan mengandungi virus setelah dipasang. Lollipop Screen Recorder adalah pilihan bijak bagi anda yang menggunakan telefon pintar Android Lollipop v5.0 ke atas, aplikasi ini boleh dimuat turun secara percuma.

Aktiviti rakaman skrin ini biasanya dilakukan untuk membuat tutorial, merakam permainan yang dimainkan, dll. Apa pun tujuan anda adalah merakam layar telefon pintar atau alat anda, pastikan anda menggunakan aplikasi tambahan untuk mempermudah rakaman layar. Aplikasi perakam skrin mana yang akan anda muat turun?