10 Aplikasi Pengurusan Kewangan Peribadi Terbaik pada Android 2020

" Pasak besar daripada tiang " adalah peribahasa yang bermaksud perbelanjaan melebihi pendapatan. Ramai di antara kita mengalami masalah ini, jadi kita selalu menghadapi masalah kewangan setiap bulan.

Adakah anda pernah mengalami perkara seperti ini? Satu penyelesaian yang mesti anda lakukan ialah menguruskan kewangan anda dengan sebaik mungkin. Sebilangan orang mungkin mempercayakan akauntan kewangan untuk masalah tersebut.

Tetapi sekarang anda tidak perlu mengeluarkan wang untuk menyewa akauntan peribadi untuk menetapkan anggaran bulanan. Muat turun aplikasi kawalan kewangan berikut pada peranti Android anda. Kemudian, aplikasi ini akan membantu anda menguruskan kewangan dalam kehidupan seharian.

10 Aplikasi Pengurusan Kewangan Peribadi di Android

Sekiranya anda keliru memilih aplikasi bavus untuk menguruskan kewangan anda, kami mengesyorkan aplikasi baik berikut.

1. Sepran (Pengurus Perbelanjaan)

Gambar Sepran

Muat turun Sepran

Sering mengalami wang anda habis dengan cepat? Keliru sudah digunakan untuk apa sahaja? Malas membuat laporan kewangan secara manual? Inilah masanya untuk menguruskan kewangan peribadi anda dengan aplikasi Sepran.

Aplikasi kawalan kewangan ini akan membantu anda mencatat pendapatan dan perbelanjaan harian dengan mudah & cepat. Dengan input data sederhana dan ciri peringatan, Sepran membolehkan anda merekod data kewangan secara berkala. Selain itu, aplikasi ini masih dapat diakses walaupun tanpa sambungan internet, jadi anda dapat menggunakan aplikasi ini kapan saja.

gambar sepran

Kelebihan lain dari Sepran ialah anda dapat merancang penyata kewangan mengikut kehendak anda setiap minggu, bulanan, dan bahkan tahunan. Bukan hanya itu, aplikasi ini juga menjamin bahawa data anda akan disimpan dengan selamat, walaupun anda menukar telefon bimbit. Lho? Macam mana boleh jadi? Ya! Kerana anda boleh membuat sandaran semua data dalam aplikasi Sepran ke pemacu Google peribadi anda.

Terutama jika anda menggunakan Sepran Pro Version, anda boleh menggunakan aplikasi ini dengan bebas tanpa mengganggu iklan selama-lamanya. Lalu bagaimana dengan data di Sepran versi percuma? Tenang, anda boleh memulihkannya hanya dalam beberapa saat. Wah! Terdapat banyak faedah dan kelebihan yang ditawarkan oleh aplikasi Sepran! Jadi tunggu apa lagi? Ayuh! Segera muat turun aplikasi di sini.

2. Buku Warung

Buku Waran

Muat turun Nota Kewangan Harian

BukuWarung adalah aplikasi kewangan yang sesuai untuk kegunaan peribadi dan perniagaan. Aplikasi ini dibangunkan untuk menyediakan penyelesaian rakaman kewangan yang mudah, percuma dan selamat. Selain itu, aplikasi BukuWarung ini mempunyai banyak ciri yang boleh dipercayai yang dapat memudahkan anda dalam mengurus dan memantau aliran kewangan.

Sebut sahaja ciri Catatan Hutang, anda boleh merekod dan mengetahui baki hutang sesiapa sahaja dengan mudah. Cukup klik nama, maka semua sejarah hutang sehingga tunggakan yang tinggal akan muncul secara automatik. Hebatnya, setiap orang yang tersenarai dalam hutang dalam aplikasi ini akan mendapat peringatan hutang melalui SMS secara automatik. Mesej teks dihantar menggunakan nombor BukuWarung, jadi mereka percuma dan jangan ragu!

Selain itu, aplikasi BukuWarung juga membolehkan anda mengetahui kelebihan dan kekurangan dengan mudah. Oleh itu, tidak akan ada lagi cerita mengenai gaji yang cepat habis kerana pengurusan kewangan yang buruk. Kelebihan lain dari aplikasi BukuWarung adalah keselamatan, mereka menyimpan data secara dalam talian sehingga data tersebut tidak mudah hilang walaupun anda menukar telefon.

Wah, ciri-ciri yang ditawarkan sangat menarik, bukan? Muat turun aplikasi dengan segera dan dapatkan maklumat lengkap di bukuwarung.com

3. AndroMoney (Jejak Perbelanjaan)

Andromoney

Aplikasi ini dapat mengesan pendapatan dan perbelanjaan anda dalam pandangan yang ringkas dan terperinci. Aplikasi ini akan memaparkan anggaran khusus secara terperinci, grafik yang menunjukkan perbelanjaan anda, dan kapasiti penyimpanan melalui Dropbox dan Google Docs.

Aplikasi ini akan membantu anda dalam menentukan anggaran perjalanan dan menonton filem, makan, keperluan alat, keperluan rumah tangga dan perabot, untuk keperluan belanja pakaian. Sila muat turun aplikasi melalui Play Store di sini.

4. Kekasih Wang

Pencinta wang

Perlukan pembantu untuk menguruskan kewangan peribadi anda? Pertimbangkan untuk memasang Money Lover yang merupakan aplikasi kawalan kewangan yang sangat mudah dan praktikal.

Beberapa fitur yang tersedia dalam aplikasi ini, seperti anggaran, penjimatan, dan acara ditugaskan untuk mengurus perbelanjaan Anda dalam sebulan untuk berbagai keperluan, mulai dari makan, transportasi, dan hiburan.

Dengan Money Lover, anda dapat mengawal semua jenis perbelanjaan anda secara praktikal. Jadi, anda tidak perlu bersusah payah menulis penyata kewangan peribadi anda di atas kertas. Kerana sekarang anda dapat memantau pendapatan dan perbelanjaan anda hanya melalui aplikasi Money Lover.

5. Droid Tunai

Droid Tunai

Seterusnya, kita akan bertemu dengan aplikasi yang memaparkan carta kewangan peribadi. Pembangun Cash Droid mendakwa bahawa ini adalah aplikasi kawalan kewangan terbaik berbanding aplikasi serupa yang lain. Sebabnya, paparan grafik di Cash Droid akan menganalisis kewangan anda dan fail CSV yang diimport (pada versi Cash Droid Pro).

Hampir sama dengan AndroMoney, Cash Droid juga dapat mengelaskan jenis pendapatan dan perbelanjaan anda. Sebagai contoh, sumber dana berasal dari gaji pokok, dan perbelanjaan untuk membayar insurans, bil dan perkhidmatan kereta. Sila muat turun aplikasi di sini.

6. Monefy

Aplikasi kawalan kewangan Monefy

Anda pasti bersetuju bahawa aplikasi ini mempunyai penampilan yang sangat menarik dan sederhana. Ya, kesederhanaan sangat diperlukan dalam aplikasi kawalan kewangan. Sebabnya, sudah tentu anda sudah cukup rumit dalam menguruskan kewangan, jika anda perlu melihat semula aplikasi yang rumit, maka pengaturan kewangan anda akan menjadi huru-hara.

Monefy mempunyai beberapa kategori yang boleh anda gunakan untuk menguruskan belanjawan anda. Antaramuka yang ringkas dan berkesan adalah andalan aplikasi ini. Anda cukup memasukkan jumlah dana, kemudian pilih kategori yang tepat. Aplikasi ini menawarkan kemudahan dalam menguruskan kewangan anda setiap hari.

7. Nota Kewangan Harian

Nota Kewangan Harian

Aplikasi ini dibuat oleh  pembangun  Asyncbite Software juga menawarkan kemudahan bagi anda yang ingin mencatat perbelanjaan bulanan anda. Dalam aplikasinya, Catatan Kewangan Harian mempunyai pelbagai ciri, seperti mencatat perbelanjaan, pendapatan, mengira perbezaan, laporan bulanan, dan banyak lagi. Berminat? Boleh dimuat turun terus di sini.

8. Kalkulator Kewangan

kalkulator kewangan

Seperti namanya, aplikasi ini tidak hanya dapat digunakan untuk menguruskan anggaran, tetapi juga menjadi alat kawalan kewangan yang sangat berguna. Kerana aplikasi ini menawarkan beberapa ciri, seperti Auto Loan , Auto Lease Calculator , Return on Investment , Commercial Loan Calculator , dan banyak lagi.

Dengan Kalkulator Kewangan, anda dapat menentukan mana yang lebih cekap untuk kewangan anda antara membeli atau menyewa sesuatu. Aplikasi kewangan ini juga membantu anda memahami kadar faedah kompaun dan membantu anda untuk lebih konsisten ketika membuat matlamat yang ditetapkan , seperti merealisasikan impian untuk memiliki rumah persendirian.

9. Financisto

Financisto

Ini adalah aplikasi berbilang akaun yang dapat menguruskan kewangan dalam pelbagai mata wang. Financicto membantu anda melihat betapa baik atau buruknya kitaran kewangan semasa anda.

Dengan aplikasi ini, anda dapat mencatat semua jenis pendapatan dan perbelanjaan harian anda dengan segera. Sekiranya anda lupa di mana wang anda boleh ditambah atau dikurangkan, anda boleh mengesannya melalui Financisto.

Setelah menjejaki, aplikasi ini akan memaparkan jenis perbelanjaan anda bersama dengan tarikh transaksi. Wow, aplikasi ini nampaknya memudahkan anda memantau kewangan anda setiap hari! Sila muat turun aplikasi di sini.

10. Pudina

Pudina

Seperti namanya, Mint akan membantu menyegarkan kitaran kewangan anda. Aplikasi ini dapat digunakan untuk beberapa akun, melakukan pengkategorian automatik, peringatan penagihan, dan melacak tujuan kewangan anda. Mint juga dapat melakukan pemarkahan kredit dengan berkesan.

Pudina sangat membantu anda menyediakan anggaran agar tidak melebihi pendapatan anda. Contohnya, apabila anda membelanjakan wang untuk makan, segera tulis dalam kategori Makanan & Makan, sambil bermain dengan rakan mencatatkan perbelanjaan dalam kategori Alkohol & Bar.

Kemudian, apabila anda telah menghabiskan wang untuk berbelanja, segera catat perbelanjaan ini sesuai dengan jenis barang yang dibeli, baik itu barang keperluan harian, pakaian atau peralatan elektronik. Sila muat turun aplikasi Mint ini di sini.

Aplikasi yang Disyorkan Lain

Masih ada aplikasi lain untuk menguruskan kewangan bulanan anda, bahkan perbelanjaan harian anda. Anda juga boleh mencuba beberapa cadangan aplikasi berikut untuk menguruskan perbelanjaan anda. Lihat ulasan penuh di bawah.

11. Wang

1Money

Urus kewangan harian, mingguan, dan bulanan anda dapat dilakukan dengan lebih mudah dengan 1Money. Ini adalah aplikasi percuma di mana anda dapat menguruskan pendapatan dan perbelanjaan anda. Dengan begitu, anda juga dapat menentukan  anggaran  perbelanjaan yang dapat disesuaikan dengan pendapatan anda.

Jangan bimbangkan kekeliruan dengan perbelanjaan atau pendapatan yang tidak dijangka, kerana 1Money mempunyai ciri  penjejakan  untuk mengesan setiap pendapatan dan perbelanjaan secara  terperinci. Ciri  penjejakan  ini juga dapat anda gunakan sebagai kaedah untuk berjimat sekiranya ada pendapatan yang tidak dijangka. Cukup bagus,  bukan ? Segera  muat turun  aplikasi di sini.

12. Kewangan saya

kewangan saya

Kewangan saya adalah aplikasi yang baik dan selamat untuk menguruskan kewangan anda, kerana aplikasi ini sudah mempunyai sijil CFP  (Certified Financial Planner). Tidak hairanlah mendapatkan sijil kerana aplikasi ini sangat membantu dalam mengawal perbelanjaan dan pendapatan.

Di sini, anda dapat menentukan  anggaran  berdasarkan kewangan di akaun anda. Jadi, anda boleh menghubungkan akaun Finansialk anda dengan akaun anda. Sekiranya anda keliru dalam menentukan  belanjawan  atau menghadapi masalah kewangan, maka Finansialku bersedia memberikan petua yang tepat untuk menguruskan kewangan dengan berkesan dan cekap.

13. Rekod Kewangan - SukronMoh

Nota Kewangan - SukronMoh

SukronMoh juga menggunakan aplikasi untuk menghitung perbelanjaan hanya melalui telefon Android. Nama aplikasi tersebut adalah Nota Kewangan. Dengan aplikasi ini, anda dapat menguruskan perbelanjaan anda selama sebulan.

Selain mengira perbelanjaan, anda juga akan diberi laporan mengenai perbezaan antara pendapatan dan perbelanjaan anda selama satu bulan. Selain itu, aplikasi ini siap memberikan laporan dalam bentuk grafik yang memudahkan anda mengawal perbelanjaan secara berkala. Bagaimana anda mahu mencuba? Muat turun di sini.

14. Lesen Perbelanjaan Harian

Lesen Perbelanjaan Harian

Walaupun ini adalah aplikasi berbayar, tetapi kelengkapan ciri aplikasi ini tidak diragukan. Kerana aplikasi yang disebut Lesen Perbelanjaan Harian siap melaporkan semua bentuk perbelanjaan anda. Sebenarnya, anda tidak akan dibatasi oleh apa-apa, kerana anda boleh menikmati semua ciri-cirinya dengan sepenuhnya. Sekiranya anda ingin menggunakan aplikasi ini, anda boleh membayar IDR 30,000 di sini.

15. MoneyWise

gunakan wang sebaiknya

Aplikasi ini menawarkan pelbagai akaun, penyesuaian anggaran, carta kos dalam kategori dan masa, penandaan kos, pengurusan anggaran, dan penjejakan perbelanjaan. MoneyWise juga disokong dalam beberapa bahasa. Namun, sayangnya aplikasi ini hanya dapat digunakan untuk mata wang USD dan EURO sahaja.

Beberapa aplikasi kawalan kewangan di atas dapat membantu anda menguruskan pendapatan dan perbelanjaan dengan lebih praktikal. Anda dapat memantau setiap aliran kewangan anda melalui telefon pintar atau tablet anda.

16. Pengurus Wang

Pengurus Wang

Sekiranya aplikasi ini bukan hanya untuk mencatat perbelanjaan. Kerana, Money Manager juga mempunyai ciri untuk mencatat perbelanjaan dengan laporan penggunaan kad debit atau kad kredit.

Istimewa sekali lagi, Money Manager dapat disatukan dengan PC / komputer riba anda yang anda  kenal. Jadi, anda juga dapat mengedit data perbelanjaan mengikut tarikh, bulan, atau tahun, sesuai dengan keperluan anda di PC. Mari muat turun aplikasinya di sini dengan segera.

17. Rekod Kewangan - Pembukuan Kewangan

Aplikasi lain yang baik untuk mengawasi perbelanjaan dan pendapatan anda, adalah Rekod Kewangan. Dengan aplikasi ini, anda dapat mengawal setiap pembelian anda yang disesuaikan dengan pendapatan bulanan. Selain itu, aplikasi ini juga menyediakan fitur peringatan untuk membayar bil, baik bil kad kredit atau bil lain.

Menariknya, anda boleh mengakses aplikasi ini di mana sahaja dan bila-bila masa. Kerana, aplikasi ini akan tersambung secara automatik dengan semua peranti elektronik anda. Oh ya, aplikasi ini juga memberitahu kadar pertukaran mata wang dari seluruh dunia yang  anda tahu.

Oh ya,  jika anda juga memerlukan aplikasi untuk selalu mengingatkan jadual setiap hari, maka anda dapat segera memeriksa beberapa cadangan aplikasi peringatan jadual terbaik dalam artikel ini. Saya harap ini dapat membantu!