Berikut adalah 7 Aplikasi Penyokong Perniagaan untuk Perniagaan Anda Berkembang

Perniagaan adalah aktiviti yang memerlukan pelaku untuk fokus dan terus memantau perkembangan perniagaan yang sedang dijalankan. Perniagaan bukan "mesin automatik" yang membolehkan anda santai dan wang masuk terus. Tentunya tidak seperti itu.

Apabila anda membuat keputusan untuk berniaga, terdapat banyak perkara yang perlu diperhatikan dan anda pantau. Jangan biarkan anda mengabaikan dan menjadikan perniagaan anda tidak berkembang. Oleh itu, anda memerlukan aplikasi atau perkhidmatan sokongan perniagaan. Tujuannya agar perniagaan anda mudah dipantau dan anda tahu perkembangannya.

Jadi, apakah perkhidmatan sokongan perniagaan? Tanpa berlengah lagi, pertimbangkan senarai perkhidmatan sokongan perniagaan yang harus anda ketahui di bawah.

1. Evernote atau aplikasi yang serupa

Evernote

Sebelum era telefon pintar, banyak orang mencadangkan membawa pen dan buku nota kecil. Tujuannya adalah untuk dapat menulis perkara-perkara yang terlintas dalam fikiran, walaupun untuk perkara-perkara terkecil. Siapa tahu jika ada idea ketika melakukan perjalanan. Siapa tahu idea-idea ini adalah idea perniagaan yang berpotensi.

Perkara yang sama berlaku pada era telefon pintar. Perbezaannya adalah, kita tidak perlu membawa pen dan nota kecil. Terlalu rumit, walaupun bagi sesetengah orang ini masih perlu dilakukan. Tetapi mengapa membawa nota kecil ketika anda dapat menulis semuanya dalam aplikasi nota seperti Evernote misalnya.

Evernote adalah aplikasi nota yang banyak digunakan. Aplikasi ini telah lama terkenal dan digunakan secara meluas untuk ahli perniagaan. Dengan Evernote, anda dapat mengetahui perkara penting semasa mesyuarat, percambahan fikiran dan banyak lagi. Evernote juga membolehkan anda menulis agenda dan mencatat nombor penting.

Sebenarnya, selain Evernote, terdapat banyak aplikasi lain. Salah satu contohnya ialah Color Note atau Google Keep. Anda boleh mencarinya di gedung aplikasi Android atau iOS. Apa pun aplikasinya, pastikan aplikasinya sememangnya menjadi catatan menarik bagi anda.

2. Permohonan Rakaman Kewangan

rekod kewangan

Sebelum era telefon pintar, banyak orang mencatat pendapatan dan perbelanjaan dalam aplikasi pemprosesan data seperti Microsoft Excel. Sebenarnya, masih ramai yang menulisnya dalam buku tunai yang besar. Sudah tentu kedua-duanya agak usang, apatah lagi buku nota yang besar.

Untuk mencatat kewangan, baik pendapatan dan perbelanjaan, anda harus menggunakan aplikasi yang mudah diakses ke mana sahaja anda pergi. Dan sekarang, banyak aplikasi atau perkhidmatan rakaman kewangan dapat dipilih. Cuba anda pilih aplikasi kewangan yang juga pada masa yang sama dengan aplikasi juruwang.

Aplikasi juruwang ini sesuai untuk anda yang berniaga menjual barang. Dengan aplikasi juruwang, anda dapat memantau rekod penjualan, pendapatan dan lain-lain.

Aplikasi ini percuma dan ada yang dibayar. Bagi anda yang mempunyai perniagaan besar, aplikasi berbayar jelas diperlukan kerana biasanya diakses oleh banyak orang dan banyak data. Tetapi jika anda mempunyai perniagaan yang baru berkembang, tidak ada salahnya menggunakan aplikasi catatan kewangan yang lebih sederhana atau percuma.

3. Laman Pembelajaran Perniagaan

folder perniagaan

Bukan hanya aplikasi, anda yang berhasrat untuk berniaga atau menjalankan perniagaan kecil, harus terus belajar meningkatkan pengetahuan yang berkaitan dengan perniagaan. Sebenarnya, terdapat banyak ahli perniagaan yang masih merasa perlu meningkatkan pengetahuan mereka tentang perniagaan.

Untuk meningkatkan pengetahuan perniagaan, anda sebenarnya boleh membaca buku-buku yang berkaitan dengan perniagaan. Tetapi kerana terdapat banyak buku perniagaan dan mereka pasti membingungkan anda, mari belajar dari yang lebih mudah, yang merupakan laman pembelajaran perniagaan.

Salah satu laman web yang boleh digunakan sebagai pembelajaran adalah Folderbisnis.com. Laman web ini adalah laman blog perniagaan dan pelaburan yang sangat disyorkan untuk dibaca. Di laman web ini, anda dapat mempelajari peluang perniagaan, tip perniagaan, bahkan pelaburan. Anda juga boleh mengetahui perkara yang berkaitan dengan kewangan.

4. Permohonan Pengurusan Pekerja

 Perisian HR untuk Google Apps

Anda yang mempunyai perniagaan atau perniagaan dengan jumlah pekerja yang mencukupi, perlu memanfaatkan aplikasi pengurusan pekerja. Sebenarnya, bagi anda yang mempunyai berpuluh atau puluhan pekerja, anda mesti menggunakan aplikasi pengurusan pekerja.

Mengapa saya mesti menggunakan aplikasi pengurusan pekerja? Kerana dengan aplikasi ini, anda dapat memantau perkembangan pekerja anda. Masalah kehadiran, cuti dan soalan lain yang boleh anda tetapkan dalam jenis aplikasi ini. Kehadiran aplikasi jenis ini juga sangat sesuai untuk perniagaan baru yang sedang membangun kerana menjimatkan penggunaan HRD.

5. Google Suite

suite google

Google Suite adalah sejenis perkhidmatan pengurusan untuk keperluan perniagaan. Aplikasi ini adalah aplikasi berbayar yang sesuai untuk anda yang sibuk dan banyak memantau perkembangan perniagaan dari jarak jauh.

Dengan Google Suite, anda dapat menguruskan dokumen, kalendar, dan perkara lain dengan mudah dan menggunakan teknologi pengkomputeran awan, alias pengkomputeran awan. Dengan Google Suite, anda juga boleh mendapatkan e-mel perniagaan yang disesuaikan dengan nama syarikat anda agar kelihatan lebih profesional.

Di samping itu, Google Suite juga menawarkan pelbagai perkhidmatan seperti penyimpanan data dan perkhidmatan kerja yang besar seperti aplikasi pemprosesan kata (Google Docs) dan lain-lain. Google Suite juga menawarkan perkhidmatan Google Meet yang membolehkan anda mengadakan persidangan video dengan rakan perniagaan atau pelanggan anda.

Sebenarnya ada juga perkhidmatan lain yang serupa dengan Google Suite. Hanya kerana pada masa ini, kehidupan internet tidak dapat dipisahkan dari Google, perkhidmatan Google ini adalah yang paling popular.

6. Aplikasi Perbankan

Mandiri Dalam Talian

Sebagai orang perniagaan, sudah tentu anda memerlukan aplikasi perbankan. Terutama jika pengurusan kewangan dipegang langsung oleh anda. Oleh itu, aplikasi perbankan ini menjadi salah satu aplikasi yang mesti dipasang di telefon bimbit anda.

Kehadiran aplikasi perbankan seperti perbankan mudah alih, memudahkan anda memindahkan wang ke pasukan anda. Terutama ketika datang ke tempat kerja. Aplikasi perbankan juga membolehkan anda melakukan transaksi di mana sahaja tanpa perlu mencari mesin ATM.

7. Aplikasi Berbual untuk Perniagaan

kendur

Aplikasi lain yang mesti dimiliki oleh ahli perniagaan adalah aplikasi sembang khusus untuk perniagaan. Anda yang biasa dengan WhatsApp untuk semua aktiviti sembang, harus mula dapat mengubah tabiat.

Anda perlu memisahkan sembang peribadi dari sembang perniagaan. Oleh itu, anda memerlukan aplikasi Perniagaan WhatsApp. Aplikasi ini sangat sesuai untuk anda yang menjual secara dalam talian atau menjual apa sahaja yang memerlukan pengguna menghubungi anda.

Sekiranya anda mempunyai perniagaan dengan ramai rakan sekerja, anda boleh menggunakan Slack. Kekurangan ini adalah aplikasi untuk komunikasi dengan pasukan. Slack membolehkan anda membahagikan pekerja menjadi pasukan dan melihat kemajuan kerja pekerja anda.

Tujuh aplikasi atau perkhidmatan di atas adalah aplikasi sokongan perniagaan yang sangat membantu dalam pertumbuhan perniagaan anda. Oleh itu, cubalah untuk selalu mempunyai perkhidmatan atau aplikasi yang anda miliki, sekurang-kurangnya dipasang pada telefon pintar anda.