10 Aplikasi Laporan Keuangan Terbaik untuk Android dan iOS

Setiap orang adalah analis keuangan, bedanya ada yang jago dan ada yang tidak (hehe). Tapi, yang jelas, semua orang pasti mengatur uang mereka mau disadari ataupun tidak. Nah, kalau ingin punya kendali lebih pada uang-uangmu, kamu harus mencatatnya.

Bersyukurlah untuk hidup di era ini, karena sudah banyak akun sosial media yang membahas tentang manajemen keuangan, juga ada banyak aplikasi laporan keuangan yang gratis maupun berbayar.

Aplikasi-aplikasi ini mudah digunakan bahkan oleh orang yang awam banget dengan dunia akuntansi.sudah mengumpulkan 10 aplikasinya yang terbaik. Kamu juga bisa langsung mendownloadnya di Play Store Android dan App Store iOS. Yuk, langsung saja disimak ada apa saja app-nya!

1. Catatan Keuangan

rekod kewangan

Rekomendasi yang pertama ada Catatan Keuangan dari developer Chad Verbruggen. Aplikasi ini meraih 4.8 bintang dengan total pengguna lebih dari 5 ribu orang. Aplikasi ini akan membantu mencatat aktivitas keuangan, yaitu pemasukan dan pengeluaran kamu.

Terdapat pula fitur seperti menghitung balance (selisih), laporan aktivitas harian hingga bulanan, dan laporannya bisa diekspor menjadi file pdf, excel, atau csv. Dengan interface yang simpel dan ringan, semua orang bisa menggunakan aplikasi ini.

2. Catatan Keuangan Harian

Nota Kewangan Harian

Nota Kewangan Harian lebih ramai pengguna mencubanya, di sini , terdapat lebih daripada 14 ribu orang. Aplikasi ini dibuat oleh AsyncByte Software adalah rakaman pendapatan dan perbelanjaan anda. Reka bentuk yang ringkas tidak bermaksud bahawa aplikasi ini tidak lengkap, ya, kerana aplikasi ini lengkap untuk pemula atau jika anda hanya ingin mencatat kewangan peribadi.

Anda boleh mendapatkan laporan bulanan, mengira perbezaannya, mengeksport fail ke excel atau spreadsheet, melaporkan semua transaksi, dapat dengan mudah melihat sejarah perbelanjaan sebelumnya, sehingga ada pin keselamatan untuk memasuki aplikasi sehingga hanya anda yang dapat mengakses. Layak dipasang! Klik pada pautan ini untuk memuat turunnya.

3. Perakaunan untuk PKS - Pengurus Wang

WiinFeel juga tidak mahu kalah, dia mengeluarkan aplikasi bernama SME Accounting. SME Accounting adalah aplikasi percuma, tanpa pengiklanan, tanpa batasan, semua transaksi dapat direkodkan, tidak ada batasan penyata kewangan, dapat digunakan untuk peribadi atau perniagaan, dan dapat digunakan di luar talian!

Sistem aplikasi kewangan ini mempunyai antara muka yang sederhana. Boleh digunakan oleh perniagaan kecil dan sederhana, dan juga untuk pengurusan kewangan harian (peribadi). Cukup lengkap,  bukan ? Ayuh muat turun di pautan ini.

4. Nota Kewangan Harian: JMC IT CONSULTANT

Nota Kewangan Harian KONSULTAN JMC

Anda pernah kenal Sepran? Sebenarnya nama aplikasi ini adalah dalam bentuk singkatan dari Rekod Sistem Kemasukan dan Perbelanjaan. Ini adalah aplikasi rekod kewangan harian yang dibuat oleh JMC IT Consultant. Aplikasi ini ada di sini untuk memudahkan anda menguruskan kewangan bulanan anda.

Lalu, apa kelebihan Sepran berbanding aplikasi serupa yang lain? Cara memasukkan data ke aplikasi sama sekali tidak rumit. Urus niaga yang telah anda rakam sebelumnya tidak perlu ditaip lagi, yang perlu anda lakukan hanyalah menekan beberapa pilihan dan anda boleh menyalin dan menampal dan meneruskan. Kadang-kadang kita tidak berada di tempat dengan internet, bukan? Sepran juga boleh digunakan tanpa sambungan internet. Betul faham, ya?

Ingin mencuba aplikasi ini? Anda boleh mengunjungi pautan ini secara langsung untuk memuat turun aplikasi di Android, dan di pautan ini untuk aplikasi iOS. Kedua-duanya percuma,  anda tahu !

5. Pencinta Wang: Pengurusan Kewangan & Belanjawan

Pencinta wang

Ingin mengetahui aplikasi pelaporan kewangan yang terdapat di Android dan juga di iOS? Namanya Kekasih Wang. Aplikasi ini dengan logo piggy bank hijau dengan gambar babi adalah aplikasi untuk pengurusan kewangan dan anggaran. Ingin menguruskan kewangan peribadi anda dengan lebih baik? Mempunyai sasaran untuk menyimpan atau membeli sesuatu? Atau, adakah anda menghadapi masalah pengurusan wang?

Aplikasi ini dibuat oleh Finsify Technology Company Limited dapat membantu mengurangkan masalah anda. Aplikasi sederhana dan menyenangkan ini adalah alat yang tepat untuk memudahkan kehidupan di era moden. Dengan Money Lover, anda dapat membuat anggaran, memantau perbelanjaan, melihat simpanan, bahkan mencatat bil bulanan sebagai peringatan tentang akaun yang perlu dibayar.

Sekiranya anda ingin menggunakan aplikasi ini di Android, anda boleh memuat turun aplikasinya secara langsung di sini. Namun, jika anda pengguna iPhone, klik pada pautan ini untuk memuat turun aplikasi Money Lover.

6. Pengurus Perbelanjaan

Pengurus Perbelanjaan

Anda juga dapat mencari aplikasi lebih lanjut di Play Store dan iOS App Store, yang merupakan Expense Manager. Aplikasi Pengurus Perbelanjaan sangat popular. Terima kasih kepada antara muka yang mudah digunakan dan ciri-ciri yang kaya. Anda dapat mengesan perbelanjaan dan pendapatan anda setiap minggu, bulanan, atau tahunan.

Anda juga boleh membuat banyak akaun untuk mata wang yang berbeza, bagus, jika anda mempunyai wang dalam mata wang lain! Anda juga boleh menjadualkan pembayaran bil atau pembelian berulang seperti membeli token elektrik, kredit, dll. Dan, jangan takut kehilangan fail, kerana anda boleh membuat sandaran atau menyegerakkan ke Dropbox untuk Google dan iCould untuk pengguna iOS.

Berminat memuat turunnya? Klik pada pautan ini untuk mendapatkan aplikasi di PlayStore dan klik pada pautan ini untuk pengguna iOS.

7. Kewangan saya

Aplikasi yang disyorkan seterusnya diberi nama Finansialku. Adakah anda ingin mengurus, atau hanya ingin membuat perancangan kewangan, aplikasi ini sesuai untuk anda. Menurut tuntutan mereka, Finansialku adalah satu-satunya aplikasi kewangan yang menyediakan perkhidmatan perundingan dalam talian dengan perancang kewangan yang diperakui CFP (Certified Financial Planner).

Anda juga dapat memperoleh pengetahuan kewangan yang lengkap dalam bentuk artikel, podcast, dan video. Canggih! Ingin mencuba? Muat turun aplikasi secara langsung di pautan ini untuk Android dan melalui pautan ini di iOS.

8. Perakaunan Kewangan

Di kedudukan ke-8, mencadangkan Perakaunan Kewangan. Aplikasi AppIndoDev2 drop-in ini adalah penyimpan kewangan dengan bentuk pembukuan perakaunan profesional. Jadi, anda akan mendapat pilihan seperti Jurnal, Buku Besar, Neraca, Neraca, Kerugian Untung dan banyak lagi.

Oleh itu, aplikasi ini lebih sesuai untuk mereka yang mempunyai perniagaan sendiri daripada mengawal kewangan peribadi, kecuali jika anda telah belajar perakaunan. Untuk memuat turun aplikasi ini, anda boleh mengklik pautan ini.

9. Pengurus Wang Perbelanjaan & Belanjawan

Pengurus Wang Perbelanjaan & Belanjawan

Logo logo yang sangat menarik, ya? Piggy bank sama dengan bentuk babi. Seperti aplikasi Money Manager ini yang akan menolong anda berjimat. Anda akan menjadi pengurus wang dan pengesan perbelanjaan untuk semua wang anda. Anda dapat mengesan aktiviti pendapatan dan perbelanjaan dengan lebih mudah dengan aplikasi mudah ini.

Pilihan bahasa untuk aplikasi ini banyak, ada bahasa Indonesia, Inggeris, Jepun, Korea, Rusia, Hindi, Jerman, Perancis, dan banyak lagi Ayuh, segera muat turun aplikasi di Android melalui pautan ini dan iOS di pautan ini!

10. Rakan Perniagaan

Rakan perniagaan

Akhir sekali, cadangkan Rakan Perniagaan. Ini benar-benar 'rakan' perniagaan yang baik. Aplikasi ini adalah rekod kewangan perniagaan anda. Sekiranya anda menguruskan perniagaan kecil dan tidak ada pengetahuan mengenai perakaunan, sangat sesuai untuk menggunakan aplikasi ini.

Anda lihat, Business Friends dirancang khusus untuk pengusaha UKM di seluruh Indonesia. Untuk perkhidmatan, pengeluaran, runcit, dan juga penjual semula, dropshipper, pemilik perniagaan runcit (gerai) dan pemandu ojol, aplikasi ini sesuai. Untuk mendapatkan aplikasi ini, sila klik pada pautan ini.

Tidak mudah mencatat penyata kewangan secara manual, jadi 10 aplikasi di atas membantu anda untuk memantau pergerakan kewangan dengan lebih optimum dan tersusun. Sebenarnya, hampir semua aplikasi yang kami cadangkan dapat digunakan secara percuma yang  anda tahu ! Tetapi, jika anda lebih selesa menguruskan kewangan anda melalui PC, berikut adalah 10 Aplikasi Kewangan PC terbaik. Ayuh, gunakan aplikasi!