Cara memeriksa nombor Telkomsel, XL, Indosat, Smartfren, dan 3

Bagi mereka yang (menyesal) sukar mengingat nombor telefon bimbit baru yang rata-rata rata-rata 12 digit, anda tidak perlu risau kerana setiap pengendali menyediakan perkhidmatan untuk memeriksa nombor kad yang digunakan di telefon bimbit.

Malah sekarang pelanggan dapat mengetahui nombor kad yang digunakan secara praktikal ketika membuka aplikasi mudah alih setiap operator. Tetapi ini hanya dapat dilakukan setelah pelanggan memuat turun aplikasi, kemudian memasukkan aplikasi menggunakan nombor operator yang digunakan.

Di masa depan, selagi pengendali dihubungkan ke rangkaian internet yang digunakan, pengguna dapat memasukkan aplikasi secara langsung tanpa perlu memasukkan nombor telefon berulang kali. Kemudian pelanggan dapat melihat nombor telefon yang digunakan di laman utama aplikasi.

Inilah cara untuk memeriksa nombor untuk operator Telkomsel, XL, Indosat, smartfren, dan 3.

Cara memeriksa nombor Telkomsel

Logo Telkomsel

Pelanggan Telkomsel dapat dengan mudah memeriksa nombor yang digunakan pada telefon bimbit melalui UMB. Namun, layanan ini dikenakan tarif sebesar Rp. 55 / permintaan untuk pengguna prabayar dan Rp. 50 / permintaan untuk pengguna pascabayar. Oleh itu, pastikan anda mempunyai kredit yang mencukupi semasa anda ingin menggunakan perkhidmatan ini.

Berikut adalah langkah-langkah untuk memeriksa nombor Telkomsel (dapat digunakan pada semua jenis telefon bimbit).

  • Tekan * 808 # kemudian tekan kekunci panggil
  • Tunggu beberapa saat sehingga pemberitahuan pop-up atau SMS dari 98888 maklumat pada telefon bimbit aktif yang sedang anda gunakan muncul
  • Gunakan tangkapan layar atau tangkapan layar untuk menyimpannya sehingga anda tidak perlu berulang kali memeriksa nombor

Selanjutnya, jika anda telah mendaftar ke aplikasi MyTelkomsel, pengguna dapat terus masuk ke aplikasi tersebut ketika menggunakan jaringan internet Telkomsel. Nombor telefon dapat dilihat di laman utama aplikasi.

Sekiranya anda mengalami kesulitan ketika cuba memeriksa nombor tersebut, hubungi CS Telkomsel di 188 dengan biaya Rp 300 per panggilan.

Cara memeriksa nombor XL Axiata

XL

Pelanggan XL juga dapat dengan mudah memeriksa nombor kad mereka dengan beberapa cara. Yang paling mudah dan praktikal tentunya melalui aplikasi myXL. Sekiranya pelanggan telah mendaftar sebelumnya, mereka kemudian dapat segera membuka aplikasi myXL dan melihat nombor kad di paparan beranda.

Namun, jika anda mengalami kesukaran, pelanggan masih boleh memeriksa nombor XL mereka melalui UMB atau dengan menghubungi CS XL. Sekiranya melalui UMB, berikut adalah langkah-langkahnya.

  • Tekan * 123 # kemudian tekan kekunci panggil
  • Pilih menu Maklumat
  • Pilih menu Butiran Nombor XL anda
  • Pilih Semak Profil
  • Pilih Maklumat Nombor atau Maklumat Kad XL Saya

Seterusnya pemberitahuan pop timbul akan muncul yang mengandungi maklumat nombor XL. Gunakan tangkapan skrin untuk menyimpan nombor dalam gambar sehingga anda tidak perlu memeriksa nombor melalui UMB berulang kali. Sekiranya anda memerlukan bantuan untuk memeriksa nombor XL, pelanggan boleh menghubungi pusat panggilan XL di nombor 817 yang aktif selama 24 jam.

Sementara itu, pelanggan AXIS dapat menghubungi nombor pusat panggilan 838 untuk memeriksa nombor tersebut dengan biaya Rp 800 per panggilan. Sebenarnya AXIS juga memberikan tiga pemeriksaan USSD untuk nombor. Walau bagaimanapun, setelah memeriksa kaedah ini tidak berfungsi lagi.

Pemeriksaan nombor AXIS juga boleh dilakukan di aplikasi AXISnet. Sekiranya pelanggan sebelum ini mendaftar dengan AXISnet dan kekal di rangkaian internet AXIS, mereka boleh terus masuk ke aplikasi tersebut. Namun, jika aplikasi dibuka menggunakan jaringan internet operator lain, AXISnet biasanya akan meminta masuk semula dengan memasukkan nombor AXIS.

Cara Memeriksa Nombor Indosat

Indosat

Periksa nombor Indosat dapat dilakukan dengan mudah melalui kod UMB. Caranya adalah dengan menaip * 123 * 30 # kemudian tekan butang panggil. Kemudian nombor Indosat pelanggan akan dipaparkan di skrin.

Sama seperti pengendali lain, Indosat juga menyediakan aplikasi mudah alih myIM3 pelbagai fungsi. Sekiranya anda pernah mendaftar, periksa nombor di myIM3 dengan mudah dengan hanya satu sentuhan.

Sekiranya anda menghadapi kesukaran untuk memeriksa nombor Indosat melalui dua cara di atas, hubungi CS Indosat di 185 dengan kos setiap panggilan Rp 1.000.

Cara Memeriksa Nombor Smartfren

smartfren

Pelanggan Smartfren dapat memeriksa nombor dengan mudah melalui beberapa cara, seperti SMS, UMB, dan aplikasi MySmartfren.

Jika melalui SMS, bagaimana cara mengetik INFO kemudian kirim ke nombor 995. Tunggu balasan dari operator yang mengandungi maklumat mengenai nombor yang sedang digunakan di telefon bimbit.

Sedangkan jika melalui UMB, pelanggan hanya dapat menghubungi * 995 # kemudian memilih menu Info dalam pemberitahuan yang muncul. Setelah menekan butang Ok, tunggu pemberitahuan yang mengandungi maklumat nombor.

Cara lain adalah melalui aplikasi MySmartfren. Sekiranya pelanggan telah mendaftar sebelumnya, pelanggan boleh memasukkan aplikasi secara langsung dan melihat nombor smartfren mereka di laman utama aplikasi.

Cara Memeriksa Nombor Tri

Tri

Pemeriksaan nombor tri boleh dilakukan dengan kod UMB dan aplikasi bima +. Sekiranya melalui UMB, ada tiga pilihan kod yang boleh dicuba untuk memeriksa nombor, yaitu * 998 #, * 111 * 1 #, dan * 123 * 2 * 1 * 1 #. Hubungi salah satu UMB lebih awal untuk mengetahui nombor Tri yang digunakan di telefon bimbit.

Pelanggan juga dapat mengakses aplikasi Milky + dengan mudah. Sekiranya terdaftar sebelumnya, pelanggan hanya perlu membuka aplikasi Bima + untuk mengetahui pelbagai maklumat mulai dari nombor telefon bimbit, status pakej, senarai pakej, dan sebagainya. Sekiranya terdapat masalah yang berkaitan dengan nombor cek, pelanggan dapat menghubungi CS Tri di nombor 132 dengan biaya Rp 300 setiap panggilan (prabayar).

Itulah kaedah termudah untuk memeriksa nombor Telkomsel, XL, Indosat, smartfren, dan 3. Perlu diingatkan bahawa pengendali di atas boleh membuat perubahan atau kemas kini pada setiap perkhidmatan mereka, termasuk perkhidmatan nombor cek melalui UMB. Oleh itu, hubungi pengendali CS secara langsung sekiranya anda mengalami masalah dengan perkhidmatan ini.