10 Kelebihan dan Kekurangan Black Shark 3 yang Perlu Diketahui

Penggemar game sejati akan suka dengan kehadiran HP Black Shark. Pasalnya, seri HP yang merupakan besutan Xiaomi ini memang hadir dengan beragam spesifikasi dan fitur yang sungguh ditujukan untuk bermain game. HP yang dirilis di Indonesia pada Mei 2020 ini juga telah mengalami berbagai peningkatan ketimbang Black Shark 2 yang dirilis di tahun 2019. Lantas apa saja kelebihan dan kekurangan Black Shark 3 ini?

Untuk dapat mengetahuinya,telah menyajikan beberapa poin yang menunjukkan sisi terang dan gelap dari HP ini. Apakah Black Shark 3 layak dimiliki dengan banderol harga Rp10.999.000,-? Berikut adalah kelebihan dan kekurangan Black Shark 3 sebagai bahan pertimbangan Anda.

Spesifikasi Xiaomi Black Shark 3

Xiaomi Black Shark 3

  • Rilis: Maret 2020
  • Skrin:  6.67 inci AMOLED
  • Chipset: Qualcomm SM8250 Snapdragon 865 (7 nm +)
  • CPU:  Teras Octa (1 × 2.84 GHz Kryo 585 & 3 × 2.42 GHz Kryo 585 & 4 × 1.80 GHz Kryo 585)
  • GPU:  Adreno 650
  • RAM : 8GB, 12GB RAM
  • Memori Dalaman:  128GB, 256GB
  • Memori Luaran:  -
  • Kamera Belakang:  Triple 64 MP + 13 MP + 5 MP
  • Kamera Depan:  20 MP
  • Bateri: Baterai  Li-Po 4720 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Spesifikasi lengkap ...

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Kelebihan Xiaomi Black Shark 3

Betapa menyenangkannya dapat bermain permainan di Black Shark 3. Tidak berkesudahan, HP ini sangat menggoda. Nah, inilah titik kuat HP permainan canggih ini.

1. Persembahan Permainan Terbaik

Prestasi Snapdragon 865 Black Shark 3

Xiaomi Black Shark 3 yang merupakan generasi seterusnya dari Black Shark 2 pastinya menghadirkan chipset yang sangat optimum untuk bermain permainan. Malah Snapdragon 865 yang digunakannya adalah salah satu chipset berprestasi tinggi terbaik di dunia. Semua permainan berat terutamanya PUBG Mobile dapat berjalan pada  kadar bingkai terpantas dan tetapan grafik yang paling  menuntut .

Bukan hanya itu, prestasi permainan yang unggul juga berkat sokongan ciri perisian menarik yang dapat mengatur pelbagai pilihan  dalam permainan . Seperti menghidupkan WiFi, menukar sambungan, atau mengoptimumkan permainan, perkara seperti ini dapat anda lakukan ketika berada di tengah  pertempuran  sengit untuk menghasilkan prestasi yang lebih baik.

Hasilnya menurut data yang diambil dari GSMArena, Xiaomi Black Shark 3 hadir dengan skor AnTuTu 8 yang sangat unggul pada 620,952. Angka ini benar-benar peningkatan drastik dari generasi pendahulunya (Black Shark 2) yang hanya menunjukkan skor AnTuTu sebanyak 440,799.

2. Memori Dalaman dan RAM Besar

memori dalaman dan jerung hitam ram besar 3

Bagi anda yang juga aktif, sudah tentu anda memerlukan telefon bimbit yang bukan sahaja dapat bermain permainan dengan pantas tetapi juga layak melakukan serangkaian aktiviti  multitasking . Atas sebab ini, Xiaomi Black Shark 3 menawarkan kapasiti RAM bersaiz besar dan memori dalaman yang mencukupi untuk menampung keperluan anda.

Xiaomi Black Shark 3 hadir dengan varian RAM 8GB dan 12GB, sementara memori dalaman boleh dipilih antara 128GB dan 256GB. Lebih menarik lagi, memori dalaman menggunakan teknologi UFS 3.0 yang dapat memindahkan data dengan lebih pantas.

Untuk  memuatkan aplikasi dan permainan dan menyalin dan menampal fail besar pastinya dapat dilakukan tanpa perlu menunggu lama. Sementara itu RAM yang dibawanya juga merupakan generasi paling canggih, menggunakan teknologi LPDDR5 yang benar-benar cekap tenaga.

3. Dilengkapi dengan Sistem Penyejukan Terkini

sistem penyejukan cecair hiu hitam 3

Mana-mana peranti permainan yang sering digunakan untuk bermain permainan berat mesti menyediakan  sistem penyejukan yang baik agar HP tidak menjadi panas. Oleh itu, telefon bimbit yang panas dapat membuat komponen di dalamnya mengalami kerosakan. Xiaomi Black Shark 3 yang sangat sesuai digunakan untuk bermain permainan ini telah disajikan dengan  sistem penyejukan  yang merupakan struktur berlapis-lapis.

Telefon bimbit ini menyajikan gabungan beberapa komponen seperti  kepingan grafit termaltempat perlindungan aloi tembaga, serta penyejuk yang sangat panjang dan secara langsung menghubungi pelbagai komponen haba. Supaya telefon bimbit ini dapat disejukkan 50% dengan lebih berkesan - bermain permainan dengan jangka masa panjang tidak akan menjadi masalah.

4. Mempunyai Keupayaan Pengecasan Pantas Terpantas

jerung hitam 3 pengecasan pantas

Keupayaan bateri untuk mengecas juga sangat penting untuk permainan mudah alih seperti Black Shark 3. Atas sebab ini, Xiaomi memberikan kemampuan pengecasan pantas terkini pada telefon bimbit canggih ini. Macam mana boleh jadi? Anda boleh mengecas Black Shark 3 menggunakan  pengecasan pantas  bernama 65W Hyper Charge.

Laman web rasmi Black Shark 3 sendiri mengaku mengecas bateri 4720 mAh, ia hanya memerlukan 12 minit untuk dicas dari sifar hingga 50%. Sementara itu, untuk mencapai 100% hanya memerlukan masa sekitar 38 minit. Sangat pantas, bukan?

Kuasa 65 W itu sendiri adalah antara nombor terbesar dalam industri HP. Berkat kehadiran  pengecasan pantas terbaru ini, anda juga tidak perlu risau sekiranya bateri habis. Cukup pasangkan telefon ke soket selama setengah jam dan telefon bimbit siap digunakan untuk memainkan permainan lagi

Namun, ciri pengecasan 65W hanya disajikan dalam varian 256GB dan RAM 12GB, sementara untuk varian 128GB dan RAM 6GB, ia hanya mempunyai  pengisian cepat 30W .

5. Pensampelan Kadar Penyegaran dan Kadar Sentuhan Tinggi

kadar penyegaran hiu hitam 3 90Hz

Xiaomi Black Shark mempunyai kadar penyegaran yang tinggi, iaitu 90 Hz. Umumnya HP hanya disajikan pada kadar penyegaran 60 Hz. Dengan kadar penyegaran yang tinggi, peralihan atau pergerakan di skrin dapat kelihatan lebih lembut, yang tentunya berguna untuk meningkatkan pengalaman anda ketika bermain permainan.

Teknologi  kadar penyegaran 90 Hz juga disokong oleh Teknologi MEMC yang dapat membuat video pada kadar 25 Hz hingga 90 Hz. Menonton filem boleh dilakukan dengan  lebih mendalam .

Sementara itu,  pensampelan kadar sentuhan yang ditampilkan di Xiaomi Black Shark 3 juga sangat unggul, pada 270 Hz. Ini menjadikan skrin HP lebih responsif terhadap sentuhan dan dapat membuat perintah lebih cepat. Anda juga boleh menyerang lawan terlebih dahulu, walaupun mereka berdua menembak pada masa yang sama.

6. Skrin AMOLED yang tepat

skrin jerung hitam 3

Skrin menjadi satu perkara yang dianggap penting pada HP. Xiaomi, yang merupakan salah satu jenama HP besar, juga ingin menyajikan kualiti skrin yang jelas dan berkualiti sehingga pengguna merasa selesa untuk lama menggunakan telefon bimbit. Untuk Xiaomi Black Shark 3 itu sendiri, skrinnya berukuran 6,67 inci dan sudah menggunakan panel AMOLED.

Layar yang disajikannya juga memiliki ketepatan warna yang tinggi, menghadirkan teknologi Delta E <1 dan JNCD <0.55 sehingga warna yang dilihat adalah warna sebenarnya.

Teknologi TrueView Display yang juga menghadirkan layar mampu menyamai tingkat kecerahan layar sesuai dengan pencahayaan sekitarnya. Anda juga dijamin mempunyai skrin tontonan yang selesa.

7. Kamera Tiga Kali

kamera hitam tiga hiu 3

Sesiapa yang melihat pembentukan Xiaomi Black Shark 3 akan memahami bahawa telefon bimbit ini dikhaskan untuk bermain permainan. Tetapi itu tidak bermakna Xiaomi gagal memberikan beberapa kelebihan di sektor lain, misalnya sektor fotografi.

HP disajikan dengan tiga lensa di bahagian belakang badan yang mempunyai resolusi yang cukup besar seperti kamera utama, iaitu 64 MP dengan bukaan f / 1.8 dan  panjang fokus 26mm.

Sementara itu terdapat dua lensa lain dengan resolusi 13 MP untuk mengambil  gambar sudut ultra lebar dan 5 MP untuk mengambil gambar bokeh. Untuk bahagian depan, ada kamera selfie dengan resolusi 20 MP.

Kamera belakang Black Shark 3 juga dapat mengambil video dengan resolusi 4K pada  frame rate  60 FPS, serta menghadirkan fitur rakaman gerakan perlahan pada tingkat FPS 1920.

8. Paparkan Reka Bentuk Badan "Gaming Really"

reka bentuk hiu hitam xiaomi 3

Penampilan juga sama pentingnya dengan spesifikasi dan ciri. Black Shark sememangnya barisan produk permainan khas dari Xiaomi yang selalu menampilkan penampilan reka bentuk yang  tersendiri dan unik, tidak terkecuali dari Black Shark 3 ini.

Telefon bimbit ini terdapat dalam tiga varian warna yang berbeza - Lightning Black, Armor Grey, dan Star SIlver. Ketiga-tiga varian ini juga dilengkapi dengan paparan simetri di bahagian depan dan belakang. Beberapa aksen futuristiknya juga benar-benar menunjukkan kesan bahawa telefon bimbit ini adalah telefon bimbit permainan. Anda pasti tidak akan menemui reka bentuk paparan yang serupa pada kebanyakan telefon bimbit lain.

Kekurangan Xiaomi Black Shark 3

Rasanya sukar untuk membayangkan bahawa Black Shark 3 dilengkapi dengan beberapa kekurangan. Tetapi sebenarnya ya HP ini tidak sempurna sepenuhnya. Oleh itu, pertimbangkan dua perkara yang boleh dianggap sebagai kelemahan Black Shark 3.

1. Tidak Mempunyai Sokongan Memori Luaran

jerung hitam 3 tanpa microsd

Kapasiti memori cukup mampu dipertimbangkan dalam memilih HP. Nasib baik Black Shark 3 menyajikan kapasiti 128 dan 256 GB yang cukup besar. Tetapi sayangnya kapasiti HP ini tidak dapat dikembangkan menggunakan kad memori luaran.

Kerana sesetengah orang lebih suka menggunakan memori dalaman hanya untuk aplikasi dan permainan. Sekiranya tiada memori luaran, fail seperti foto atau filem BluRay harus dipertanggungjawabkan ke memori dalamannya.

2. Tiada Perakuan IP

Black Shark 3 tanpa sijil IP

Agak pelik apabila melihat Black Shark 3 hadir tanpa sijil IP. Kerana sijil ini sangat berguna sehingga badan dapat menahan debu dan air. Memandangkan Black Shark 3 termasuk dalam mewah HP  , ketiadaan pensijilan IP agak mengejutkan. Terutama jika anda melihat dari rupa reka bentuk badan yang kelihatan  lasak , sangat disayangkan HP tidak tahan terhadap air.

Kesimpulannya

Itulah pelbagai kelebihan dan kekurangan Black Shark 3 yang boleh anda pertimbangkan. Seperti yang dijangkakan, Black Shark 3 menghadirkan pelbagai inovasi canggih yang menjadikannya layak menggunakan permainan berat. Sistem penyejukannya yang unggul mempunyai reka bentuk badan yang sejuk, kemampuan pengecasan pantas terkini  , telefon bimbit ini benar-benar hanya membawa yang terbaik dari yang terbaik.

Walaupun begitu anda perlu memperhatikan kekurangan. Telefon bimbit ini dibentangkan tanpa sijil IP sehingga lebih berhati-hati agar HP tidak jatuh ke kolam air. Sementara itu bagi anda yang ingin mengekalkan giga TV Series TV mungkin sedikit kecewa kerana HP ini tidak hadir dengan sokongan memori luaran.

Satu perkara yang pasti: Xiaomi Black Shark 3 telah berjaya memenuhi tujuan asalnya sebagai peranti  berkuasa yang mempunyai tarikan untuk peminat mana-mana permainan. Fortnite, PUBG Mobile, COD Mobile, tidak ada permainan Android yang tidak dapat dimainkan dengan lancar, menarik grafik. Adakah anda berminat?