Mari ketahui 10 kelebihan dan kekurangan Narzo Reality!

Pada pertengahan Jun 2020, kedatangan pasar telefon pintar HP baru dari Realme, yang disebut Narzo Realme. Telefon ini dilengkapi dengan spesifikasi yang cukup unggul di beberapa sektor. Tetapi seperti dua sisi duit syiling yang sama, telefon bimbit ini juga mempunyai beberapa kekurangan. Kekuatan dan kelemahan Narzo Realme cukup membuat beberapa orang tertanya-tanya sama ada telefon ini layak dibeli atau tidak.

Nah, daripada ingin tahu lebih baik ketahui lebih lanjut dalam artikel ini. Nanti terpulang kepada anda untuk menentukan sendiri adakah Alam Narzo berjaya menawan hati anda. Berikut adalah 10 kelebihan dan kekurangan Narzo Realme yang berharga Rp2,799,000.

Spesifikasi Narzo Realme

Alam Narzo

  • Siaran : Jun, 2020
  • Skrin : IPS LCD, 6.5 inci
  • Chipset : Mediatek MT6785 Helio G90T (12 nm)
  • GPU : Mali-G76 MC4
  • RAM : 4GB
  • Memori Dalaman : 128GB
  • Memori Luaran : microSDXC (slot khusus)
  • Kamera Belakang : 48 MP + 8 MP + 2 MP + 2 MP
  • Kamera Depan : 16 MP
  • Bateri : Li-Po 4300 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Spesifikasi lengkap ...

Kelebihan Realisme Narzo

Jenama Realme sendiri sebenarnya berpendapat bahawa Narzo adalah telefon bimbit yang cukup istimewa. Oleh itu, apakah ciri-ciri ini? Berikut adalah beberapa titik kekuatan Alam Narzo yang harus anda ketahui.

1. Resolusi Kamera Besar

Kamera alam Narzo

Walaupun Alam Narzo cukup melekat pada stigma permainan HP  , ia tetap tidak melupakan aspek fotografi. Narzo Realm menghadirkan konfigurasi empat kamera di bahagian belakang. Lensa utama mempunyai resolusi yang cukup besar, iaitu 48 MP ( lebar ) .

Lensa ini juga disertai oleh tiga kamera lain dengan resolusi 8 MP sebagai sensor  ultrawide , 2 MP untuk lensa makro, dan satu lensa 2 MP untuk sensor kedalaman yang juga dapat mengambil gambar monokrom atau hitam-putih.

Bagi sektor rakaman video, Narzo Realme juga diberi kemampuan untuk merakam pada resolusi 4K,  anda tahu ! Resolusi besar tentunya membawa ketajaman video yang lebih jelas dan jelas walaupun ditonton di monitor atau TV yang sangat besar.

Rakaman 4K ini, bagaimanapun, hanya berjalan pada  kadar bingkai 30 FPS, tetapi belum disokong oleh kadar bingkai 60 FPS yang dapat membuat pergerakan video terasa lebih lancar. Sementara itu, untuk memastikan rakaman video stabil, keupayaan EIS (Electronic Image Stabilizer) dikuasakan oleh sensor  giroskop .

Kembali ke masalah pengambilan gambar, telefon bimbit ini menyediakan pelbagai mod penggambaran agar anda tidak ketinggalan zaman. Lensa  ultrawide 8 MP mampu mengambil gambar pada sudut 119 darjah.

Untuk mengambil gambar jarak dekat objek, lensa makro sangat berguna untuk menangkap butiran objek dengan jelas semasa jaraknya 4 cm dari kamera.

2. Dilengkapi dengan kadar penyegaran 90 Hz

kadar penyegaran realiti narzo 90 Hz

Bagi anda yang lebih gemar menonton filem di skrin HP, Narzo Realme mempunyai satu kelebihan yang dijamin akan membuat anda merasa di rumah  sepanjang hari menonton . Terutama jika bukan untuk skrin yang inovatif? Realiti Narzo disajikan dengan skrin LCD IPS 6.5 inci yang dilengkapi dengan resolusi Full HD + 2400 x 1080 piksel.

Dengan reka bentuknya yang membawa Paparan Ultra-O, menjadikan HP ini dilengkapi dengan bezel nipis dan skrin memenuhi seluruh badan depan. Ini juga membawa kepada nisbah skrin yang besar, iaitu 90.5%.

Bukan hanya itu, Narzo Realme juga mempunyai  kadar penyegaran yang lebih tinggi daripada kebanyakan skrin pada telefon bimbit lain. Walaupun HP pesaing hanya  diberi kadar penyegaran  60 Hz, Narzo Realme mempunyai pilihan untuk meningkatkan kadar  penyegaran hingga 90 Hz. Pergerakan skrin terasa lebih selesa di mata.

3. Chipset Kuat

Persembahan Helio G90t

Sesiapa sahaja akan kecewa apabila permainan kegemarannya sering  ketinggalan apatah lagi  membeku . Kini jumlah permainan dengan konsol seperti grafik telah meningkat, yang bermaksud bahawa pengeluar HP juga dicabar untuk selalu membawa chipset berprestasi tinggi ke produk mereka - belum lagi Narzo Realme yang dikuasakan oleh Helio G90T dengan fabrikasi 12 nm dan pemproses grafik Mali G76 MC4.

Kerana fabrikasinya 12nm, Helio G90T mempunyai tahap kecekapan kuasa yang rendah. Tetapi mengenai prestasi, di sinilah Helio G90T bersinar. Berdasarkan keputusan ujian  penanda aras AnTuTu 8 yang bersumber dari Gizmochina, Helio G90T berjaya mendapat skor 281,033. Berbanding dengan Snapdragon 730G yang menang 220,000, Helio G90T jelas pemenangnya.

Dalam pengujian PUBG Mobile yang dilakukan oleh YouTuber Flash Mobile Game, dapat dilihat bahawa Real Narzo dapat memainkan permainan Battle Royale dalam pengaturan grafik HD dengan kecepatan bingkai yang tinggi  . Permainan ini berjalan lancar tanpa sebarang  menjengkelkan lag .

4. Keupayaan Pengecasan Pantas yang Boleh dipercayai

realiti narzo pengecasan pantas

Sekiranya anda perlu berlama-lama di dekat soket, aktiviti boleh terganggu. Oleh itu, telefon bimbit yang baik mempunyai ciri-ciri untuk dapat dicas dengan masa yang singkat. Lalu bagaimana dengan kelajuan kandungan kuasa Narzo Realm?

Pasti sangat pantas. Untuk makluman, Narzo Realme dilengkapi dengan bateri berkapasiti 4300 mAh yang disertakan dengan ciri  pengecasan pantas yang dipanggil 30W Flash Charge. Laman web rasmi Narzo Real juga mendakwa bahawa telefon bimbit ini dapat diisi dari sifar hingga penuh hanya dalam 55 minit. Cukup pantas, bukan?

Cuma telefon ini hanya dibentangkan dengan kotak 20 W di atas kotak sehingga anda harus membeli kotak 30 W secara berasingan. Namun, ini tidak menafikan kenyataan bahawa Narzo Realm menyokong pengecasan 30 W dan ini wajar dihargai.

5. Dilengkapi dengan Triple Slot

realiti Narzo Triple Slots

Di samping menyediakan sokongan untuk Dual Kad SIM, yang  dulang untuk memegang kad SIM nampaknya mempunyai satu tambahan  ruang , iaitu untuk dimasukkan oleh kad microSDXC.

Kehadiran  slot triple ini benar-benar dapat membantu penggunanya dapat menggunakan dua nombor di telefon bimbit tetapi masih dapat merasakan keseronokan dengan kapasiti memori tambahan hingga 256 GB.

Bagi anda yang akan menggunakan ini telefon bimbit sebagai permainan peranti, sudah  tentu anda tidak mahu memori dalaman  akan dipenuhi dengan fail dokumen, gambar atau video. Selain itu, anda juga dapat menyimpan fail permainan mentah seperti APK dan OBB pada microSDXC. Menarik kan?

6. Air Tahan Percikan Badan

kenyataan narzo tahan terhadap percikan air

Supaya anda dapat menikmati permainan di luar rumah, ada baiknya anda menggunakan telefon bimbit yang kalis air dan tahan debu untuk menjangkakan hujan mendadak. Nasib baik, Narzo Realme mempunyai daya tahan badan yang kuat terhadap percikan air dan debu.

Beberapa bahagian seperti port audio dan lubang pengisian telah dilapisi keselamatan sehingga tidak mudah rosak walaupun telefon bimbit anda tertumpah dengan air atau sedikit hujan.

Reka bentuk  tahan percikan ini menjadikan Narzo Realme ini mempunyai kelebihan, sesuai untuk anda yang merupakan pemain  permainan dan juga perjalanan yang aktif.

7. Cap Jari Super Cepat yang Dipasang di Sisi

realiti cap jari sisi narzo

Telefon pintar yang merupakan objek peribadi pastinya mengandungi banyak data yang menyangkut data peribadi seseorang. Privasi adalah salah satu perkara yang perlu diutamakan, oleh itu sekarang banyak telefon bimbit yang telah menghadirkan sensor cap jari agar tidak hanya ada yang dapat membuka kunci layar.

Alam Narzo yang sudah dilengkapi dengan teknologi terkini pastinya telah menghadirkan sensor cap jari terkini. Walaupun keberadaan sensor ini tidak begitu istimewa, Narzo Realme mempunyai sensor yang berintegrasi dengan butang Power dan diklaim dapat membuka kunci skrin dengan cepat, yang hanya dalam 0,29 saat.

8. Reka bentuk badan yang menarik perhatian

realiti reka bentuk narzo

Selain keunggulan dari segi  perkakasan dan masalah teknikal lain, Alam Narzo juga disajikan dengan cemerlang dalam sektor estetika juga. Ia dilengkapi dengan reka bentuk badan yang cukup menarik dan mampu menjadikannya kelihatan elegan.

HP dipersembahkan sebagai telefon bimbit yang mempunyai dua varian warna, iaitu Just White dan Just Black. Dari namanya sahaja, ini menunjukkan bahawa Narzo Realm memilih untuk mengambil gaya yang asli dengan menghadirkan warna hitam dan putih klasik.

Narzo HP Realme juga ditutup dengan lapisan optik yang meningkatkan kecerahan sebanyak 60% dan meningkatkan ketepuan warna sebanyak 50%.

Reka bentuk ini tetapi tidak sepenuhnya jelas, terdapat semacam penampilan yang menjadikannya berkilat. Sementara itu, konfigurasi keempat kamera yang disajikan dengan kemas menggunakan modular menegak panjang. Maksudnya adalah bahawa Narzo Realm tidak semestinya melupakan aspek kecantikan walaupun telah dilengkapi dengan beberapa spesifikasi yang unggul.

Kekurangan Alam Narzo

Walaupun dilengkapi dengan pelbagai kelebihan, tentu saja, Narzo Realm jauh dari sempurna. Oleh itu, ia juga akan menguraikan beberapa kekurangan dari Alam Narzo seperti berikut.

1. Hanya Mempersembahkan Corning Gorilla Glass 3

realiti gelas narzo gorila 3

Agar ruang anda tidak terhad kerana takut HP jatuh dan rosak, pelbagai pengeluar juga sering menghadirkan kaca pelindung di skrin. Selain dapat menghindari goresan di layar, kaca pelindung ini juga muncul sebagai pelindung sehingga ketika jatuh, layar tidak retak, apalagi pecah.

Tetapi untuk harga yang ditawarkan di Narzo Realme, Gorilla Glass 3 yang dipersembahkan masih belum mencukupi. Sebabnya, Gorilla Glass 3 hanya mampu melindungi skrin dari calar dan tidak dapat melindungi kerosakan skrin akibat terjatuh.

Akibatnya bagi anda yang sering tidak sengaja menjatuhkan telefon bimbit juga harus berfikir semula, atau menambahkan  kaca marah di skrin HP. Kekurangan ini boleh menjadi malang bagi sesetengah orang, kerana sebilangan HP di segmen 2 juta telah menunjukkan sekurang-kurangnya Gorilla Glass 5 - seperti Redmi Note 8 dan Redmi Note 9.

2. Kapasiti Bateri Bersaing

realiti bateri narzo kehilangan daya saing

Walaupun Narzo Realme disebut-sebut mempunyai kemampuan pengecasan pantas yang baik , kapasiti bateri yang disajikannya masih tidak seimbang jika dibandingkan dengan beberapa HP  lain di pesaingnya. Ia hanya mempunyai bateri Li-Po 4300 mAh, sementara beberapa HP lain mempunyai bateri 5000 mAh seperti Redmi Note 9.

Ini tentunya tidak sesuai dengan chipset yang cukup layak untuk bermain permainan, kerana kehadiran bateri 4300 mAh bermaksud anda akan mempunyai sedikit masa sebelum kehabisan bateri HP.

3. Ciri NFC Tidak Dikemukakan

tanpa NFC

Near Field Communication atau biasa disingkat NFC sudah memiliki banyak output telefon bimbit pada tahun 2020. Walaupun di Indonesia keperluan untuk fitur ini tidak begitu menyeluruh, tetapi sebenarnya beberapa orang di kota-kota besar merasa dibantu oleh NFC.

Pengguna dapat bertukar data antara telefon bimbit dengan serta-merta dan tanpa konvolusi, dan pada masa yang sama dapat memeriksa baki eMoney dan melakukan transaksi digital.

Pada masa lalu, fitur NFC hanya tersedia di segelintir telefon bimbit dengan segmen harga tinggi, tetapi kini ciri ini dapat dijumpai pada telefon bimbit dengan kisaran harga 3 juta seperti Redmi Note 9 Pro. Sebenarnya, HP dengan harga 2 juta seperti Samsung Galaxy A21s sahaja sudah menyajikan ciri NFC ini. Apa yang dikesalkan ialah Realm Narzo nampaknya belum menyokong ciri NFC.

Kesimpulannya

Sekiranya anda ingin mengatakan yang  kuat , Realiti Narzo layak disandingkan dengan perkataan. Helio G90T miliknya terbukti cukup hebat dalam memberikan prestasi pantas di kelas harganya. Di samping itu, kadar penyegaran 90 Hz benar-benar mampu memberikan pengalaman menonton yang istimewa.

Tetapi jika anda mencari telefon bimbit dengan sambungan lengkap seperti inframerah atau NFC, masih terdapat banyak telefon bimbit lain yang dapat menyokong keperluan ini daripada Narzo Realm. Yang jelas, Narzo Reality diklasifikasikan sebagai salah satu pilihan kukuh untuk bermain permainan.

Adakah anda berminat? Klik pada pautan ini untuk membelinya dan berikan pengalaman anda menggunakan Alam Narzo di ruangan komen di bawah!