Inilah 10 Kelebihan dan Kekurangan Smartphone vivo Y30

Merk vivo yang memiliki keunggulan di sektor kamera kini telah menghadirkan produk lainnya yang cukup menarik, yakni vivo Y30. Pasalnya, HP yang harganya berada di kisaran Rp2.799.000 ini hadir dengan segudang fitur yang sungguh ditujukan bagi generasi anak muda yang aktif bermedsos dan berbagai kegiatan lainnya. Itulah mengapamenyajikan artikel kelebihan dan kekurangan vivo Y30.

Smartphone vivo seri Y umumnya hadir dengan beberapa ciri tertentu seperti desainnya yang menarik, kameranya yang mumpuni untuk di kelasnya, serta memorinya yang cukup besar. Apakah semua ciri-ciri menggiurkan ini ada pada vivo Y30? Simak kelebihan dan kekurangan vivo Y30 berikut ini.

Spesifikasi vivo Y30

Vivo Y30

  • Rilis: Mei, 2020
  • Layar: IPS LCD, 6,47 inci
  • Chipset : Mediatek MT6765 Helio P35 (12 nm)
  • GPU : PowerVR GE8320
  • RAM : 4GB
  • Memori Dalaman : 128GB
  • Memori Luaran : microSDXC (slot khusus)
  • Kamera Belakang : 13 MP + 8 MP + 2 MP + 2 MP
  • Kamera Depan : 8 MP
  • Bateri : Li-Po 5000 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Spesifikasi lengkap ...

Kelebihan Vivo Y30

Kehadiran Vivo Y30 cukup mengejutkan sebilangan aktivis HP. Masalahnya adalah bahawa telefon bimbit ini tiba-tiba datang tanpa acara  pelancaran yang secara amnya dianggap sebagai tanda kehadiran telefon bimbit. Jadi apa kelebihan Vvo Y30 ini? Inilah intinya.

1. Bateri Tahan Sepanjang Hari

Bateri Vivo Y30

Era yang telah berkembang memerlukan HP untuk dapat menyokong keseluruhan aktiviti pengguna dari awal perjalanan hingga pulang ke rumah. Atas sebab ini, jenama Vivo ini mulai menyedari betapa pentingnya memasukkan bateri berkapasiti besar dalam siri Y, seperti Vvo Y30 yang disertakan dengan bateri 5000 mAh.

Adakah bateri ini cukup tahan lama? Pegawai lama Vivo Y30 mendakwa bahawa daya tahan bateri boleh bertahan sehingga 27 hari dalam keadaan siap  sedia. Berdasarkan percubaan yang dilakukan oleh PhoneYear pada video YouTubenya, telefon bimbit ini dapat bertahan selama 14 jam 12 minit untuk pemutaran video dalam keadaan mematikan WiFi, kelantangannya pada 100% dan tahap pencahayaan adalah 50%.

Sementara itu, video tersebut juga menunjukkan bateri dikurangkan sebanyak 33% setelah beberapa aktiviti seperti membuka Instagram, TikTok, SoundCloud, dan bermain PUBG Mobile selama 4 jam.

2. Skrin adalah HD + dengan lega

skrin vivo y30

Sebagai vivo HP yang dirilis pada tahun 2020, terasa aneh jika tidak disajikan dengan layar besar untuk menyokong sektor hiburan untuk pengguna. Vivo Y30 juga mempunyai layar yang kelihatan sangat lega dengan ukuran 6,47 inci. Skrin ini menggunakan panel LCD IPS.

Kemudian, Vivo Y30 juga membawa gaya reka bentuk Ultra-O Screen dengan menghadirkan lensa depan di sudut kiri atas. Ini mengurangkan ketebalan bezel sehingga skrin benar-benar memenuhi badan dari sisi ke sisi. Layar yang mempunyai resolusi HD + juga mempunyai nisbah aspek 19.5: 9 dan  nisbah skrin-ke-badan 90.7%.

3. Keupayaan Kamera AI Quad yang berkebolehan

Kamera Vivo Y30

Berkat peningkatan media sosial seperti Instagram, keperluan untuk kamera di telefon bimbit canggih semakin meningkat. Oleh itu, pengeluar China ini mempersembahkan konfigurasi AI Quad Camera pada bahagian belakang vivo Y30.

Resolusi yang disajikan dalam bentuk 13 MP sebagai lensa utama, disertai dengan lensa 8 MP untuk sensor ultra lebar, dan dua lensa 2 MP untuk sensor makro dan kedalaman. Semua ini dibungkus dalam modul segi empat tepat yang diletakkan di badan belakang kiri.

Hasilnya vivo Y30 dapat menghasilkan gambar panorama dengan lebar 108 darjah berkat lensa 8 MPnya. Begitu juga dengan lensa makro dan lensa bokeh yang boleh digunakan untuk mengambil gambar  jarak dekat dan memberi kesan bokeh pada  latar belakang . Berikut adalah beberapa hasil kamera vivo Y30 yang diambil dari video Rizwan Zone.

Kamera automatik Vivo Y30Kamera makro Vivo Y30Sudut lebar Vivo Y30 super

4. Dilengkapi dengan RAM dan Memori Dalaman Besar

Memori dalaman yang besar Vivo Y30

Tidak hanya baik dari segi kamera, Vivo Y30 juga menghadirkan memori dan RAM dalaman yang besar untuk kelancaran pengguna dalam menjalankan sejumlah aktiviti. Kerana RAM yang kecil memang sukar bagi pengguna kerana HP memerlukan masa lebih lama untuk membuka aplikasi. Selain itu, aplikasi yang ditutup akan dimulakan semula dari awal ketika dibuka semula.

Vivo Y30 sendiri hadir dengan satu varian RAM dan memori dalaman sahaja. RAMnya ialah 4 GB sementara memori dalamannya 128 GB. Memori dalaman ini juga menggunakan teknologi eMMC 5.1. Kapasiti besar ini benar-benar cukup besar untuk harga yang ditawarkannya, dan masih boleh dikembangkan menggunakan microSDXC dalam slot khas.

5. Reka Bentuk Badan Belakang yang Menakjubkan

reka bentuk belakang badan vivo y30

Sebagai telefon bimbit vivo, telefon bimbit ini juga disertakan dengan badan yang menakjubkan. Sesungguhnya, bagi sesetengah orang estetika sama pentingnya dengan spesifikasi  perkakasan . Untuk Vivo Y30 itu sendiri, ia mempunyai badan belakang dengan reka bentuk kamera belakang yang dibuat secara menegak di sudut kiri atas.

Sementara itu, telefon bimbit ini juga dilengkapi dengan dua varian warna iaitu Moonstone White dan Emerald Black. Untuk varian hitam, anda akan melihat "permainan cahaya" di badan seolah-olah dipancarkan dari kamera.

Varian warna putih juga tidak kurang menarik dengan memaparkan kesan gelombang cahaya ketika HP dilihat dari perspektif yang berbeza. Sementara itu, bahan dan bingkai badan belakang terbuat dari plastik.

6. Masih Mempersembahkan Jack Audio 3.5mm

Soket audio Vivo Y30 35 mm

Berita baik bagi anda yang suka mendengar muzik di telefon bimbit anda semasa menggunakan alat dengar - Vivo Y30 masih hadir dengan port bicu audio 3.5 mm.

Sebenarnya, beberapa pengeluar HP telah memutuskan untuk membuang ciri bicu 3.5mm pada telefon mereka untuk menjadikan badan lebih kurus atau mengurangkan harga. Di badan bawah vivo Y30, selain port audio, terdapat juga port USB-C untuk mengecas dan memindahkan data, mikrofon dan pembesar suara.

Kekurangan vivo Y30

Itulah beberapa ulasan mengenai kelebihan yang dimiliki oleh Vivo Y30. Pada pandangan pertama telefon bimbit ini agak serupa dengan vivo Y50 yang hadir beberapa bulan sebelum kemunculan Y30. Jadi, apa kekurangan Vivo Y30? Pertimbangkan perkara berikut.

1. Prestasi Chipset Rasanya Kurang

prestasi chipset vivo y30

Pada masa ini telefon bimbit di segmen harga rendah sudah dilengkapi dengan prestasi chipset yang baik. Oleh itu, anda yang mahu bermain permainan berat tidak perlu bersusah payah mencari telefon bimbit yang mahal. Tetapi sayangnya, Vivo Y30 diklasifikasikan sebagai HP yang disertakan dengan chipset yang tidak berfungsi dengan baik.

Chipset yang digunakan pada Vivo Y30 adalah Helio P35 yang setara dengan Snapdragon 625 sahaja. Ini adalah chipset yang sama pada Vivo Y50. Walaupun pada umumnya HP dengan harga 2 juta sekurang-kurangnya disajikan dengan Snapdragon 665 atau setara.

Untuk memainkan permainan PUBG Mobile, jika anda menetapkan tetapan grafik pada Balance, anda hanya dapat memilih pengaturan  frame rate maksimum pada Medium. Oleh itu, jika anda menjangkakan prestasi yang luar biasa, anda tidak akan menjumpainya di Vivo Y30.

2. Tidak Mengemukakan Pengecasan Pantas

pengecasan pantas vivo y30

Bateri berkapasiti besar sangat dicari, tetapi pengguna akan lebih suka jika boleh dicas tanpa memerlukan terlalu banyak masa. Itu cukup membimbangkan pengguna Vivo Y30 - HP tidak dilengkapi dengan ciri pengecasan pantas.

Oleh itu, anda hanya boleh mengecas vivo Y30 dengan mengecas standard 10 W. Untuk mengecas vivo Y30 dari sifar hingga penuh, memerlukan sekurang-kurangnya 3 jam 33 minit. Ini adalah jangka masa yang cukup lama untuk standard HP masa kini. Berbanding dengan Vivo Y50, HP sudah lebih unggul dengan menghadirkan pengecasan pantas 18 W.

3. Tidak Terdapat dengan Gorilla Glass

Vivo Y30 tiada gorila gelas

Sekarang sebagai tambahan kepada spesifikasi seperti prestasi dan kamera, beberapa pengguna juga menginginkan telefon bimbit yang dilengkapi dengan kaca pelindung agar telefon bimbit tidak mudah rosak ketika dijatuhkan.

Walaupun begitu, sebenarnya Vivo Y30 tidak disertakan dengan Gorilla Glass pelindung, walaupun pelbagai telefon bimbit pesaing dalam julat harga yang sama telah bersaing untuk membawa Gorilla Glass 5. Contohnya seperti Redmi Note 8 dan Redmi Note 9. Akibatnya agar Vivo Y30 tidak mudah rosak, Anda harus mengeluarkan  lebih banyak anggaran untuk menambah kaca pelindung kaca marah.

4. Tidak hadir dengan skrin OLED

Vivo Y30

Untuk menawarkan pengalaman menonton atau permainan maksimum, telefon bimbit harus menampilkan skrin OLED atau AMOLED. Ini kerana skrin LCD IPS masih memancarkan cahaya hitam sehingga tidak dapat menyebabkan kontras warna dan juga OLED.

Anda yang menghidupkan Mode Gelap di telefon bimbit juga dapat menjimatkan kuasa bateri. Malangnya, Vivo Y30 masih menghadirkan panel IPS di skrin. Panel LCD IPS sememangnya biasa dijumpai di telefon bimbit dengan segmen  tahap kemasukan . Sebenarnya, vivo S1 yang berada dalam julat harga yang sama telah menghadirkan panel Super AMOLED.

Kesimpulannya

Setelah mengetahui kelebihan dan kekurangan Vivo Y30, anda sudah boleh mempertimbangkan kebaikan dan keburukan telefon bimbit ini sebelum membelinya. Sebagai telefon bimbit yang dipersembahkan dengan harga Rp2.799.000, - Anda dapat mengatakan vivo Y30 ini lebih rendah daripada spesifikasi penawaran maksimum.

Dengan harga 2 juta, sebenarnya terdapat banyak HP pesaing yang lebih baik, seperti Vivo S1 yang mempunyai Super AMOLED atau beberapa telefon dari siri Redmi, seperti Redmi Note 9 yang sudah menawarkan  pengecasan pantas 18 W.

Tetapi bagi anda yang benar-benar berminat dengan Vivo Y30, ia adalah perkara semula jadi. Kerana telefon bimbit ini juga mempunyai pelbagai kelebihan yang cukup menggoda, seperti bateri berkapasiti 5000 mAh yang super tahan lama dan memori dalaman yang lega dengan sokongan microSDXC dalam slot yang berasingan. Oleh itu, jika anda berminat untuk membelinya, anda boleh mengklik pautan ini. Sekiranya anda sudah menggunakan Vivo Y30, bagikan di ruangan komen!