Cara Ketuk WA Menggunakan Web Whatsapp di HP dan PC

Sekiranya anda ingin mengatakan aplikasi yang paling popular dan hampir dipasang di semua telefon, maka jawapannya adalah WhatsApp. Aplikasi ini adalah aplikasi yang menggantikan peranan 'SMS' dan bahkan peranan "telefon".

Aplikasi ini juga menjadikan banyak aplikasi sembang lain menjadi kurang popular, bahkan beberapa aplikasi sembang tidak lagi tersedia kerana kehilangan daya saing dengan WhatsApp. Walaupun masih ada perkhidmatan sembang lain yang bertahan, WhatsApp masih merupakan yang paling banyak digunakan. Terutama sekarang orang akan meminta "nombor WhatsApp" bukan "nombor telefon". Walaupun sama.

Apa yang menjadikan WhatsApp lebih popular adalah ciri yang membolehkan WhatsApp digunakan dalam penyemak imbas PC. Orang memanggilnya Web WhatsApp. Perkhidmatan ini boleh diakses di Web.whatsapp.com. Cukup  imbas dengan kod QR dan anda boleh berbual di penyemak imbas. Penjelasan lengkap mengenai masalah ini boleh dibaca dalam artikel mengenai cara menggunakan Web WhatsApp.

Kehadiran perkhidmatan WhatsApp untuk Web membolehkan orang berkomunikasi semasa bekerja. Atas sebab ini, banyak syarikat juga berkoordinasi menggunakan WhatsApp kerana mungkin lebih praktikal daripada menggunakan perkhidmatan sembang yang lain. Inilah juga yang menyebabkan aplikasi lain menjadi kurang popular.

Kehadiran WhatsApp Web juga membantu ahli perniagaan. Contohnya, kedai dalam talian penjagaan pelanggan yang menerima banyak sembang dari pelanggan atau bakal pelanggan mereka. Pasti lebih praktikal dan pantas menggunakan Web WhatssApp daripada berbual di telefon bimbit. Boleh anda bayangkan, ada banyak sembang masuk dan mesti dijawab satu persatu?

Cara mengetuk WhatsApp dengan Web WhatsApp di PC

Kehadiran WhatsApp Web memang banyak membantu orang untuk berkomunikasi dengan mudah. Tetapi kehadiran Web WhatsApp juga membuka peluang lain yang sebenarnya terasa kurang beretika. Peluang ini membolehkan anda mengetuk kandungan sembang WhatsApp orang lain.

Kaedah ini pasti dapat dilakukan jika anda benar-benar mengesyaki aktiviti seseorang, misalnya pasangan anda. Anda ingin mengetahui siapa yang sering berkomunikasi dengan pasangan anda, jadi anda semestinya ingin mengetuk atau sekurang-kurangnya melihat kandungan sembang pasangan anda. Mungkin juga anda adalah ibu bapa yang cemas dari anak-anak anda yang masih kecil.

Untuk melakukan pendawaian ini, anda boleh melakukan perkara berikut. Sila ikuti langkah-langkahnya dengan teliti.

  • Anda meminjam telefon bimbit pasangan anda.
  • Selepas itu, sila buka Web WhatsApp di penyemak imbas komputer anda. Boleh menggunakan Google Chrome, Opera, Firefox, Safari dan lain-lain.

Cara menggunakan Web Whatsapp

  • Anda akan melihat kod QR atau kod QR di sebelah kanan, seperti pada gambar di atas.
  • Imbas kod QR dengan WhatsApp.

Cara mengakses Whatsapp Web 2

  • Anda hanya memilih titik dua di bahagian atas kemudian pilih Web WhatsApp.

Cara mengakses Web Whatsapp 3

  • Kemudian pilih pilihan "kod imbasan"

Cara mengakses Web Whatsapp 4

  • Di iPhone, anda harus memilih tetapan, kemudian memilih Web WhatsApp atau Desktop.

Cara menggunakan Web Whatsapp

  • Kemudian, Web WhatsApp akan memaparkan mesej sembang seperti WhatsApp di telefon bimbit.

sembang web whatsap

  • Selepas itu, anda memberikan telefon bimbit kepada pasangan anda. Anda boleh mengintip sembang pasangan anda.
  • Tetapi harus diingat, kaedah ini cukup berisiko sekiranya pasangan anda tahu. Sebabnya, ketika aplikasi WhatsApp disambungkan ke Web WhatsApp, ada tanda dalam pemberitahuan bahawa WhatsApp sedang diakses di WhatsApp seperti yang ditunjukkan pada gambar berikut.

Cara mengetuk WhatsApp dengan Web WhatsApp di telefon bimbit

Sekiranya anda malas menggunakan penyemak imbas di komputer atau kerana kerumitannya tidak dapat dipantau jika anda berada di mana-mana, maka anda boleh melakukannya dengan penyemak imbas di telefon bimbit anda. Anda perlu mengikuti langkah-langkah di bawah.

  • Buka penyemak imbas di telefon bimbit anda. Contohnya ialah Google Chrome.
  • Akses Web.whatsapp.com di Google Chrome.
  • Pilih titik dua di bahagian atas kanan.

cara mengetuk whatsap

  • Pilih mod "Tapak desktop" seperti yang ditunjukkan dalam gambar berikut.

cara mengetuk whatsap

  • Kemudian, Web.whatsapp.com akan mengubah penampilannya semasa anda mengakses WhatsApp Web dalam penyemak imbas PC.

cara mengetuk whatsap

  • Kemudian imbas kod QR menggunakan WhatsApp pasangan anda.
  • Web WhatsApp juga terdapat di penyemak imbas mudah alih dan anda dapat memantau seperti WhatsApp Web di PC.

Kaedah ini tentunya lebih praktikal. Kerana anda hanya memantau melalui telefon pintar atau telefon bimbit. Anda juga dapat memantau dari mana saja tanpa perlu mengeluarkan komputer riba. Sudah tentu kaedah ini lebih praktikal dan lebih mudah.

Cara mengetuk WhatsApp menggunakan Airdroid

AirDroid

Anda juga boleh mengetuk WhatsApp menggunakan aplikasi bernama Airdroid. Aplikasi ini adalah aplikasi pengurusan mudah alih yang memungkinkan PC Desktop atau komputer riba anda disambungkan ke telefon Android.

Aplikasi ini juga berguna untuk melakukan  mirorring,  mencari telefon bimbit yang hilang dengan ciri Cari Lokasi, dan banyak lagi ciri yang ditawarkan oleh aplikasi ini. Salah satu yang paling menarik adalah penampilan pemberitahuan telefon bimbit yang juga dapat muncul di komputer anda.

Sekarang, untuk mengetuk WhatsApp menggunakan aplikasi ini, anda dapat mengikuti langkah-langkah seperti berikut.

  • Sila buka laman Airdroid dalam penyemak imbas yang ada di PC anda.
  • Pilih "Muat turun", maka anda akan melihat pilihan muat turun untuk klien Android dan iOS dan desktop.

cara mengetuk whatsap airsroid

  • Anda boleh memuat turun aplikasi untuk komputer Windows atau MacOS. Sila pilih.
  • Yang paling praktikal sebenarnya ialah memilih Airdroid Web kerana tidak perlu memuat turun dan memasang alias aplikasi berasaskan awan.
  • Sebagai contoh, mari kita gunakan Airdroid Web yang aksesnya adalah //web.airdroid.com.

cara mengetuk whatsap airsroid

  • Sila buat akaun terlebih dahulu di Airdroid. Anda juga boleh membuka akaun dengan akaun Google atau akaun media sosial.

cara mengetuk whatsap airsroid

  • Selepas itu, sila log masuk Airdroid di PC anda.
  • Pinjam telefon bimbit pasangan anda. Pasang aplikasi Airdroid dengan memuat turunnya di Google Play Store atau App Store.

saluran udara

  • Setelah dipasang, sila log masuk menggunakan akaun yang anda buat sebelumnya. Alias ‚Äč‚ÄčAnda hanya boleh log masuk menggunakan akaun yang sama.
  • Buka bahagian Ciri Keselamatan & Jauh.

cara mengetuk whatsap airsroid

  • Kemudian aktifkan ciri Desktop Notif.

cara mengetuk whatsap airsroid

  • Aplikasi Airdroid akan meminta izin. Tolong beri kebenaran untuk aplikasi ini.
  • Kemudian, anda akan dapat melihat pemberitahuan yang masuk ke telefon bimbit pasangan anda. Contohnya pemberitahuan WhatsApp.

cara mengetuk whatsap airsroid

Dengan cara ini, anda dapat melihat siapa yang menghantar sembang kepada pasangan anda melalui Airdroid di PC anda. Kaedah ini hanya membolehkan anda melihat pemberitahuan masuk, bukan melihat paparan seperti WhatsApp Web. Tetapi ciri ini sudah cukup bagus dalam memantau sembang siapa sahaja yang masuk ke WhatsApp pasangan anda.

Penggunaan Airdroid juga akan menimbulkan kecurigaan dari pasangan anda. Kerana dia pasti tahu ada aplikasi Airdroid dan ada pemberitahuan dari aplikasi yang dia sama sekali tidak memuat turun.

Oleh itu, untuk mengelakkan penggunaan Airdroid, anda perlu menyembunyikan aplikasi Airdroid. Terdapat banyak aplikasi untuk menyembunyikan aplikasi. Anda boleh menggunakan CM Locker, Security Master, Lock dan aplikasi lain. Pastikan aplikasi dapat menyembunyikan Airdroid dengan betul.

Itulah penjelasan bagaimana mengetuk WhatsApp, terutama di Web WhatsApp. Kaedah ini agak mengganggu privasi, oleh itu penggunaan kaedah ini mesti dilakukan dengan bijak. Cara mengetik WhatsApp juga sebenarnya boleh dilakukan oleh ibu bapa anda yang ingin mengawasi anak-anak mereka. Terutama kanak-kanak belum dewasa.

Kerana bagaimanapun, anak-anak yang belum dewasa masih memerlukan bimbingan dan arahan dari ibu bapa. Dan tidak ada yang salah untuk memantau sembang Anak.

Sudah tentu sebagai ibu bapa, anda pasti tidak mahu anak anda bergaul atau berbual dengan orang lain atau orang asing. Lebih-lebih lagi Airdroid juga mempunyai pelbagai fungsi yang tidak hanya melihat pemberitahuan WhatsApp tetapi juga perkara lain yang memudahkan ibu bapa memantau anak-anak mereka.