Berikut adalah 10 Kelebihan dan Kekurangan SuperZoom X3 Realme

Adakah anda peminat fotografi? Sekiranya demikian, Realme telah melancarkan produk telefon bimbit dengan kamera yang bagus pada 16 Jun 2020 dengan tajuk utama Realme X3 SuperZoom. Seperti yang anda dapat meneka dari namanya, telefon bimbit ini sesuai untuk anda yang suka mengambil objek dari jarak jauh. Dalam artikel ini, kami akan membincangkan 10 kekuatan dan kelemahan SuperZoom X3 Realme bagi anda yang ingin tahu.

Jenama Realme terkenal berkat produknya yang dipasarkan di segmen harga rendah. Tetapi kali ini RealZ X3 SuperZoom mempunyai harga potongan untuk pasaran menengah atas. Lalu bagaimana dengan selok-belok penerus Realme X2 ini? Inilah kelebihan dan kekurangan SuperZoom X3 Realme yang kami tunjukkan kepada anda.

Spesifikasi Realme SuperZoom X3

SuperZoom RealZ X3

  • Skrin: IPS LCD, 6,6 inci
  • Chipset: Qualcomm SM8150 Snapdragon 855+ (7 nm)
  • GPU: Adreno 640 (700 MHz)
  • RAM : 8GB, 12GB
  • Memori Dalaman: 128/256 GB
  • Memori Luaran: -
  • Kamera Belakang: Quad 64 MP + 8 MP + 8 MP + 2 MP
  • Kamera Depan: Dual 32 MP + 8 MP
  • Bateri: Li-Po 4200 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Spesifikasi lengkap ...

Lebar Superzoom X3 Realme

Setelah melihat spesifikasi di atas, anda mungkin sudah tergoda. Makan, tunggu sebentar. Lihat lebih banyak maklumat mengenai kelebihan Realme SuperZoom X3 berikut.

1. Skrin menyokong Refresh Rate 120 Hz

realz x3 superzoom 120 hz

Bagi anda yang sering menonton YouTube atau filem di skrin HP,  kadar penyegaran yang lebih tinggi akan menambahkan pengalaman anda. Kadar penyegaran  adalah penanda aras berapa banyak skrin menyegarkan dalam sesaat. Secara amnya, HP hanya memberikan  kadar penyegaran sehingga 60 Hz.

Anda tidak akan menyangka bahawa RealZ X3 SuperZoom sudah menyokong kadar penyegaran 120 Hz. Akibatnya peralihan pada layar dapat kelihatan lebih lembut dan menyenangkan pada mata. Angka 120 Hz ini sangat besar dan cukup unik di antara telefon bimbit kelas harga yang sama - 120 Hz juga merupakan ciri yang biasanya hanya terdapat pada rakan sekelas HP utama seperti Samsung Galaxy S20.

2. Dilengkapi dengan Lensa Periskop

kamera belakang

Ini adalah titik penjualan utama SuperZoom X3 Realme. Seperti namanya, HP ini menghadirkan lensa periskop yang membolehkan anda menangkap objek dengan jarak jauh dengan  mengezum .

Untuk makluman, SuperZoom X3 Realme dilengkapi dengan konfigurasi empat kamera dengan resolusi utama 64 MP (lebar), diikuti oleh tiga lensa lain, iaitu lensa periskop 8 MP, lensa 8 MP sebagai sensor ultra lebar, dan akhirnya lensa makro menyelesaikan 2 MP.

Lensa periskop ini menjadikan telefon ini mampu zoom optik hingga maksimum 5 kali, dan mampu melakukan SuperZoom hingga 60 kali. Telefon bimbit ini boleh menjadi alternatif yang lebih murah daripada Huawei P40 Pro, yang juga terkenal dengan kemampuan lensa periskopnya. Berikut adalah beberapa contoh hasil foto yang dikumpulkan dari beberapa sumber.

realz x3 telefoto superzoom 5xsuperzoom ultra luas x3kamera contoh zoom realz x3 superzoom

3. Kamera Selfie Dwi

kamera depan

Selain dari kemampuan kamera belakang, RealZ X3 SuperZoom juga sangat memperhatikan keperluan anda  untuk gambar selfie yang mengagumkan. Cukup jarang bagi pengeluar untuk menggunakan  dua kamera pada bahagian selfie , yang menjadikan telefon bimbit canggih ini benar-benar unik dengan menghadirkan lensa Sony IMX616 dengan resolusi 32 MP (lebar) dan lensa 8 MP (ultra lebar).

Ini menjadikan anda dapat mengambil  gambar selfie  dengan  bidang pandangan yang lebih luas pada 109 darjah. Bagi anda yang sering berkumpul dengan rakan atau keluarga di kafe, mengambil  gambar selfie dapat dilakukan tanpa halangan dengan menggunakan mod panorama.

3. Ciri-ciri Hayat Bateri dan Pengecasan Cepat yang Unggul

bateri dan pengecasan pantas

Jangan lupa, pengeluar HP juga bersaing untuk menyediakan ciri bateri yang canggih, termasuk mengecas. RealZ X3 SuperZoom sendiri menyajikan kapasiti bateri 4200 mAh yang boleh dicas menggunakan  pengecasan pantas 30 W

Seberapa pantas keupayaan pengecasan pantas ini  ? Hanya perlu kira-kira 58 minit untuk dapat mengecas bateri dari sifar hingga penuh. Bagi daya tahan bateri sendiri, Realme X3 SuperZoom mempunyai peringkat  daya tahan 104 jam.

Anda boleh menggunakan Realme X3 SuperZoom selama 14 jam untuk menyemak imbas , memutar  video selama 16 jam, dan menggunakannya selama 33 jam. Ini adalah tempoh yang hebat, memandangkan beberapa  HP unggulan seperti Samsung Galaxy S20 Ultra hanya mencapai  penarafan daya tahan 87 jam.

4. RAM dan Memori Dalaman Besar

memori dalaman dan ram

Memandangkan bagaimana hampir semua perkara dapat dilakukan secara digital, keperluan untuk aplikasi semakin meningkat. Kini terdapat aplikasi untuk semua perkara seperti menonton,  bertemu , mengedit video, memesan makanan, dan sebagainya. Sudah tentu RealZ X3 SuperZoom ingin memenuhi keperluan rakyatnya dengan lancar, yang ditunjukkan oleh kapasiti memori RAM dalamannya yang besar.

Terdapat dua varian RAM dan memori dalaman untuk dipilih, iaitu 8 GB dan 128 GB, serta 12 GB dan 256 GB. Walaupun hanya hadir dengan dua varian, kedua-duanya lebih dari cukup untuk anda yang ingin memasang banyak aplikasi.

RAM yang besar sudah sangat menyokong semua aktiviti  multitasking . Lebih-lebih lagi, memori dalamannya telah membawa teknologi UFS 3.0 yang mempunyai kelajuan membaca dan menulis yang lebih tinggi daripada kebanyakan telefon bimbit lain. Dari memasang aplikasi hingga menyalin data, semuanya dapat dilakukan dengan cepat.

Kekurangan Realz X3 Supermeal

Walaupun RealZ X3 SuperZoom hadir dengan sejumlah ciri hebat, tidak ada salahnya mengetahui kekurangannya juga, bukan? Inilah kekurangan Realme SuperZoom X3 yang perlu anda pertimbangkan.

1. Prestasi Chipset Tewas

snapdragon 855+

Dari segi prestasi, RealZ X3 SuperZoom dapat menunjukkan taringnya berkat chipset Snapdragon 855+. Siri Snapdragon 8 adalah siri terbaru dari Snapdragon, jadi anda dijamin tidak akan menghadapi halangan ketika bermain permainan berat atau aktiviti berat lainnya.

Walau bagaimanapun, Snapdragon 855+ bukanlah yang terbaik - sebilangan rakan sekelas HP seperti Xiaomi Poco F2 dan Realme X50 Pro sudah mempunyai Snapdragon 865. Berikut adalah perbandingan skor penanda aras AnTuTu.

antutu 8 superzoom realz x3

Berbanding dengan Realme X2 Pro yang merupakan generasi seterusnya, HP ini sedikit lebih unggul. Namun begitu, perbezaannya sangat tipis sehingga ini adalah tanda bahawa Realme tidak membuat peningkatan prestasi yang signifikan untuk SuperZoom X3 Realme.

Tetapi jangan risau, chipset ini masih mampu mengangkat PUBG M pada tetapan grafik HDR dan kadar bingkai Extreme. Dalam salah satu video pengujian yang dimuat oleh XY Gadget Team, sepanjang keseluruhan permainan, tidak ada  lag atau  kegagapan yang  menjengkelkan. Tetapi masih perbezaan antara Snapdragon 855+ dan 865 sebenarnya cukup jelas.

2. Masih Menggunakan IPS LCD

skrin realz superzoom x3

Skrin menjadi sangat penting, kerana sektor ini adalah perkara yang paling sering dilihat semasa anda menggunakan telefon bimbit. Walaupun SuperZoom X3 Realme adalah telefon bimbit 2020 di mana Super AMOLED telah sangat meluas, telefon bimbit ini sayangnya masih dilengkapi dengan panel LCD IPS.

Cukup pelik memandangkan harganya cukup tinggi - dan LCD IPS umumnya hanya terdapat pada telefon dengan segmen harga di bawahnya. Ukuran skrin 6,6 inci - masih cukup besar untuk standard 2020 (tahun telefon bimbit dilancarkan). Nisbah aspek adalah 20: 9 dan dilengkapi dengan resolusi 1080 x 2400 piksel.

Sementara itu, ketumpatan piksel adalah 399 ppi. Skrin juga dilindungi dari calar atau tumbukan berkat lapisan Corning Gorilla Glass 5 yang ada padanya.

Tahap kecerahan maksimum hanya 437 nits, lebih rendah daripada Realme X2 Pro yang menghadirkan 500 nits. Plus, mod Auto juga tidak mempunyai tahap kecerahan maksimum yang lebih besar. Dari siri  kecerahan , skrin HP sebenarnya mengalami penurunan dari siri generasi sebelumnya. Sayang sekali.

3. Tanpa Slot Memori Luaran

tanpa microsd

Lebih baik jika anda hanya menyimpan fail koleksi filem pada memori luaran. Sekiranya pada bila-bila masa anda ingin melakukan  tetapan semula kilang , data pada microSD akan tetap selamat. Tetapi malangnya, Realme X3 SuperZoom tidak dilengkapi dengan ciri berguna ini.

Anda terpaksa hanya boleh bergantung pada memori dalaman untuk media penyimpanan. Ini bermaksud bahawa kapasiti yang harus digunakan untuk menambahkan lebih banyak aplikasi sebenarnya digunakan oleh file seperti foto, video dan lagu. Memang, memori dalamannya mempunyai kapasiti yang besar, tetapi sebilangan telefon bimbit pesaing dengan memori 128 GB seperti Vivo S1 sudah mempunyai sokongan microSD.

4. Tidak Menyediakan bicu audio 3.5mm

tanpa 35 bicu audio

Ini adalah kelemahan fatal bagi anda yang gemar mendengar muzik. Secara amnya, masyarakat kita kebanyakan hanya mempunyai alat dengar dengan sambungan 3.5mm, dan untuk menyambungkan alat dengar dengan telefon bimbit ini memerlukan penyesuai tambahan.

Penyesuai ini menggunakan port USB jenis-C sehingga telefon bimbit tidak dapat digunakan untuk mendengarkan lagu semasa diisi. Penyelesaiannya adalah dengan menggunakan alat dengar Bluetooth yang mesti dicas sekitar 6 jam. Kekurangan agak malang.

5. Tidak Mempunyai Perakuan IP

tidak mempunyai pensijilan ip

Malah pengguna yang paling licin tidak dapat meneka sama ada suatu hari akan menjatuhkan HP di kolam air. Untuk menjangkakan kejadian seperti ini, pengeluar HP menyertakan sijil IP yang menunjukkan ketahanan HP terhadap habuk dan air.

Realm SuperZoom X3 semestinya dapat memiliki lebih banyak  nilai dengan memberikan persijilan IP, memandangkan harganya cukup tinggi dibandingkan dengan beberapa pesaing seperti Huawei P30 Pro yang sudah menghadirkan IP68.

Kesimpulannya

Sebagai HP dengan harga Rp 8 juta, RealZ X3 SuperZoom benar-benar mempunyai ciri dan spesifikasi yang tidak dapat dipandang remeh. Telefon bimbit ini sejak awal ditujukan untuk anda yang mencari kamera teleskop dengan kemampuan zoom yang hebat.

Slogan dalam bentuk Super Zoom, Super Speed juga menunjukkan bahawa ia mempunyai memandu laju prestasi chipset  . Walaupun cepat, Snapdragon 855+ masih kalah dengan Poco F2 yang menggunakan Snapdragon 865. Hasilnya, terasa  janggal jika anda sengaja mencari prestasi terbaik HP.

Walau bagaimanapun, telefon bimbit ini mempunyai kelebihan dan kekurangannya sendiri, yang harus anda lakukan adalah menentukan sama ada apa yang anda cari ada di SuperZoom X3 Realme atau tidak.