Cara memuat turun video YouTube dengan mudah di telefon bimbit dan PC

Saya telah lama mengenali Youtube. Oleh kerana internet masih tidak terlalu pantas dan tidak ramai orang menggunakan telefon pintar. Pada masa itu, menonton video Youtube tidak memberikan pengalaman kerana sambungan internet tidak terlalu pantas sehingga membuat pilihan streaming tidak dapat dilaksanakan.

Untuk menjangka ini, saya sering memuat turun video Youtube daripada menontonnya secara langsung. Kaedah ini lebih pantas dan membolehkan saya menonton video semula nanti. Malangnya, Youtube tidak memberikan pilihan muat turun video. Pada masa itu, saya menggunakan pelbagai perkhidmatan atau pihak ketiga untuk memuat turun video di Youtube.

Di era telefon pintar yang banyak digunakan oleh orang dan sambungan internet yang cepat, orang jarang memuat turun atau memuat turun video di Youtube. Namun, tidak sedikit yang memilih pilihan untuk memuat turun video di Youtube.

Baiklah, pada kesempatan ini, saya akan menerangkan cara  memuat turun  video di Youtube dengan pelbagai kaedah yang telah saya cuba sendiri. Kaedah ini beragam, ada yang khusus untuk telefon pintar, ada yang khusus untuk PC Desktop / komputer riba, ada kaedah yang dapat digunakan keduanya.

Tanpa berlama-lama, mengikuti pendedahan pelbagai cara untuk memuat turun  video dari Youtube. Anda boleh memilih satu kaedah yang sesuai dan yang anda suka.

Muat turun terus dari Aplikasi

Video di Youtube boleh dimuat turun  atau dimuat turun terus dari aplikasi Youtube di telefon pintar, kedua-dua telefon dengan Android dan Apple iPhone. Untuk caranya, anda boleh mengikuti langkah-langkah di bawah.

  • Sila buka aplikasi Youtube terlebih dahulu. Sekiranya telefon anda tidak memasang Youtube, sila pasang terlebih dahulu melalui gedung aplikasi mudah alih lalai.
  • Selepas itu, cari tajuk video yang ingin anda muat turun atau  muat turun. Anda boleh menaip carian di kotak carian Youtube.
  • Sebagai contoh, saya cuba memuat turun salah satu video di bawah.
  • Buka video, kemudian cari menu "muat turun" di bawah video. Seperti yang ditunjukkan dalam anak panah merah yang ditunjukkan dalam gambar di bawah.

Aplikasi Youtube

  • Setelah memilih butang "muat turun", anda akan diminta untuk memilih resolusi video. Resolusi video yang tinggi juga mempunyai ukuran fail yang  tinggi  .

Aplikasi Youtube

  • Untuk kualiti terbaik, anda harus memilih resolusi terbaik, contohnya 720p.
  • Setelah memilih resolusi video, aplikasi Youtube akan memuat turun video tersebut.
  • Video yang telah diunduh akan muncul di bahagian "Hasil Muat turun" di bawah "Sejarah"

Aplikasi Youtube

  • Setelah muat turun selesai, anda boleh menonton video tanpa menyambung ke sambungan internet. Video boleh dimainkan di aplikasi Youtube itu sendiri bukan di aplikasi pemain video yang lain.
  • Sekiranya anda telah menonton video dan tidak mahu tersedia di  luar talian,  anda boleh mengklik video tersebut dan menghapusnya.

Aplikasi Youtube

Kaedah ini adalah kaedah praktikal untuk memuat turun video di Youtube. Kaedah ini sesuai untuk anda yang sering menonton video yang sama berulang kali. Namun, kaedah ini tidak dapat diterapkan pada semua video.

Kerana masalah hak cipta, banyak video di Youtube mematikan ciri "muat turun". Umumnya video muzik atau video lain yang mengandungi hak cipta sangat ketat. Contohnya ialah video muzik JK48 berikut yang bertajuk RIVER.

Aplikasi Youtube

Terlihat dalam gambar, butang "muat turun" berwarna kelabu yang bermaksud tidak dapat dipilih atau tidak dapat digunakan. Untuk itu, jika anda ingin menggunakan kaedah ini untuk memuat turun video di Youtube, periksa terlebih dahulu sama ada video itu boleh dimuat turun atau tidak.

Menggunakan Laman Web Pemuat Video / Pemuat turun Video

Cara lain untuk memuat turun video YouTube adalah tanpa menggunakan aplikasi pihak ketiga. Kaedah ini menggunakan perkhidmatan laman muat turun video, alias laman muat turun video . Terdapat beberapa laman web yang menyediakan perkhidmatan ini. Sebahagian daripadanya adalah seperti berikut.

1. Savefromnet

Cara pertama adalah menggunakan laman Savefromnet yang boleh dilayari di www.savefrom.net. Laman web ini dapat diakses dalam penyemak imbas telefon pintar atau di PC. Langkah-langkah untuk memuat turunnya adalah seperti berikut.

  • Buka aplikasi Youtube dan cari video yang ingin anda muat turun.
  • Sekiranya ada, klik "share" atau "share" dalam aplikasi. Pilih pilihan "copy link"

Savefromnet

  • Akses id.savefrom.net menggunakan penyemak imbas apa pun. Contohnya Google Chrome, Firefox, Safari dan lain-lain. Selepas itu,  tampal  atau tampal  pautan  di kotak "Masukkan URL".

Savefromnet

  • Kemudian pilih pilihan anak panah di kotak hijau. Kemudian anak panah akan menoleh ke bawah. Kemudian anda akan menemui pilihan muat turun.

Savefromnet

  • Seperti yang ditunjukkan dalam gambar di atas, anda boleh memuat turun video dalam format WebM dengan resolusi 720p. WebM adalah format video dari Google dan terdapat banyak aplikasi pemain video yang menyokong format ini.
  • Anda juga boleh memilih resolusi lain dengan mengklik anak panah ke bawah di kotak muat turun. Kemudian ada pilihan lain seperti yang ditunjukkan dalam gambar berikut.

Savefromnet

  • Savefromnet ternyata memberikan pilihan MP4. Malangnya, resolusi tertinggi tidak memberikan suara. Dilihat pada gambar di atas, terdapat tanda suara dan simbol "x". Ini bermaksud, jika anda memilih pilihan tersebut, video yang anda muat turun tanpa alias suara hanyalah video.
  • Anda juga boleh memuat turun secara langsung melalui savefromnet dengan menambahkan tanda "SS" di hadapan nombor Youtube.
  • Contohnya, anda akan memuat turun video dengan pautan "//www.youtube.com/watch?v=e5EIBDNdfi0"
  • Anda hanya perlu menambahkan "SS" sebelum Youtube pada pautan sehingga menjadi //www.ssyoutube.com/watch?v=e5EIBDNdfi0
  • Sekiranya anda mengakses dengan pautan ini, pautan itu akan langsung menuju ke Savefromnet dan segera memberikan pilihan muat turun.

Savefromnet

2. Keepvid

Laman web lain yang boleh anda gunakan untuk memuat turun video di Youtube ialah Keepvid. Laman web ini telah lama wujud. Dahulu, saya sering menggunakan Keepvid untuk memuat turun video Youtube. Untuk menggunakan perkhidmatan ini, sila lengkapkan langkah-langkah berikut.

  • Salin pautan video YouTube atau pautan yang ingin anda muat turun.
  • Buka laman keepvid dengan mengakses keepv.id di mana-mana penyemak imbas, Chrome, Firefox, Opera dan lain-lain.
  • Tampal  pautan  Youtube di kotak putih seperti yang ditunjukkan dalam gambar di bawah.

keepvid

  • Pilih pilihan "Go". Kemudian, laman web ini akan memaparkan  pautan muat turun  video di bahagian bawah.
  • Untuk  memuat turun  video, klik kanan "pautan disimpan sebagai .." atau "simpan kandungan terpaut sebagai ...".

keepvid

  • Kemudian, penyemak imbas akan memuat turun video. Tunggu sehingga hasil muat turun selesai.
  • Anda juga boleh memilih untuk memuat turun pelbagai jenis resolusi. Anda hanya  menatal  ke bawah dan anda akan melihat pilihan  muat turun  seperti gambar di bawah.

keepvid

  • Supaya video dapat dimainkan di TV yang menyokong main balik video, anda boleh memilih format MP4. Sekiranya anda memerlukan audio dari video, anda boleh memuat turun format audio sahaja. Anda juga boleh memuat turun video tanpa suara.
  • Saya menggunakan contoh di atas menggunakan penyemak imbas Opera pada PC. Sekiranya anda ingin memuat turunnya melalui penyemak imbas pada telefon pintar, anda boleh melakukan langkah yang sama.
  • Cuba penyemak imbas yang digunakan adalah penyemak imbas yang popular dan bukan versi mini. Anda boleh menggunakan Chrome, Safari (untuk iOS), Firefox, Opera, Penyemak Imbas UC dan lain-lain.

keepvid

3. Y2mate.com

Laman web lain yang menyediakan laman web untuk memuat turun video dari Youtube ialah Y2mate.com. Laman web ini adalah laman praktikal untuk memuat turun video. Anda hanya perlu melayari laman Y2mate.com kemudian memasukkan pautan atau pautan video YouTube. Kemudian, laman web ini akan dengan cepat memaparkan pilihan video untuk dimuat turun

rakan sebaya y2Anda secara langsung dapat memilih pelbagai format, video dan audio dengan format mp3. Cukup praktikal kan? Langkah lain untuk menjadi lebih pantas adalah memasukkan huruf "pp" setelah menulis Youtube.

Contohnya, anda akan memuat turun video dengan pautan ini.

//www.youtube.com/watch?v=VQ-qjEV1m6M

Seterusnya, anda hanya boleh memasukkan "pp" di pautan . Maka akan menjadi,

//www.youtubepp.com/watch?v=VQ-qjEV1m6M

Dengan langkah ini, laman web anda akan membuka y2mate.com dan segera memaparkan pilihan muat turun seperti pada gambar sebelumnya.

4. Y2Mate IO

Laman web lain yang boleh anda cuba ialah Y2Mate IO. Laman web ini boleh dilayari di //y2mate.guru/id. Sama seperti laman web lain, anda boleh memasukkan pautan atau pautan  Youtube di kotak putih seperti gambar di bawah.

Y2Mate IO

Selepas itu, klik "mulakan", Nanti laman web ini akan memaparkan pilihan resolusi video yang akan anda  muat turun. Anda juga diberi pilihan untuk memuat turun format audio dari video Youtube.

Y2Mate IO

Pilih pilihan "muat turun" di kotak hitam, jika anda mahu memuat turun video. Kemudian, anda hanya perlu menunggu sehingga video dimuat turun sepenuhnya.

5. Clipconverter.cc

Laman web lain untuk memuat turun video dari Youtube ialah Clipconverter.cc. Saya sering menggunakan laman web ini untuk menukar video YouTube dan memuat turunnya. Cara menggunakan laman web ini sendiri adalah mudah. Anda hanya perlu mengakses laman web ini kemudian masukkan pautan  di kotak "URL Video untuk Muat Turun", kemudian pilih "Teruskan".

Clipconverter.cc

Selanjutnya, laman web ini akan menampilkan pilihan resolusi video dari resolusi standard hingga Full HD, bergantung pada resolusi video lalai maksimum.

Clipconverter.cc

Anda juga boleh memilih format video dan audio yang ingin anda pilih. Kerana laman web ini menukar video terlebih dahulu sebelum anda dapat  memuat turunnya. Sekiranya anda sudah mempunyai resolusi video, dan format video dan audio, anda memilih "Mula".

Clipconverter.cc

Laman Clipconverter.cc kemudian akan memaparkan halaman  muat turun. Sila pilih "Muat turun" untuk memuat turun video.

Laman Clipconverter.cc cukup bagus untuk  memuat turun  video dari Youtube. Sayangnya, laman web ini agak ketat kerana tidak membenarkan memuat turun  video dengan muzik berhak cipta. Jadi, anda akan menemui beberapa video yang tidak dapat dimuat turun menggunakan laman web ini.

Menggunakan Aplikasi Pihak Ketiga

Sekiranya anda tidak mahu dibatasi oleh butang "muat turun" atau tidak, anda boleh memuat turun video YouTube menggunakan aplikasi pihak ketiga. Sayangnya, aplikasi pihak ketiga untuk memuat turun video YouTube tidak terdapat di gedung aplikasi seperti Google Play Store.

Untuk memuat turun aplikasi ini, anda boleh mendapatkannya di gedung aplikasi lain selain Google Play Store. Atau anda juga boleh memuat turunnya melalui penyemak imbas seperti Google Chrome di sumber lain. Berikut adalah beberapa aplikasi untuk memuat turun Youtube di Android.

1. TubeMate

Aplikasi ini adalah aplikasi yang sesuai untuk memuat turun video di Android. Aplikasi ini mempunyai ciri yang baik untuk  memuat turun  video di Youtube. Untuk menggunakan aplikasi ini, ikuti tutorial berikut.

  • Oleh kerana aplikasi ini tidak tersedia di Google Play Store, anda dapat mengakses ke laman web rasmi di Tubemate.net melalui penyemak imbas di telefon Android anda.
  • Anda boleh memilih empat laman web yang menyediakan  pautan  muat turun dalam aplikasi ini.

tubemate

  • Saya memilih Uptodown untuk memuat turun aplikasi TubeMate.
  • Setelah dimuat turun, pastikan jika telefon anda membolehkan anda memasang aplikasi dari pihak ketiga.

tubemate

  • Sekiranya tidak, anda boleh memilih "tetapan", kemudian pilih pilihan "izinkan aplikasi dari sumber ini".
  • Selepas itu, buka aplikasi Tubemate. Aplikasi ini kemudian akan meminta untuk berjalan di atas aplikasi lain. Tolong, aktifkan dengan menggeser pilihan ini supaya Tubemate dapat berjalan di atas aplikasi lain.

tubemate

  • Kemudian anda boleh membuka TubeMate.
  • Pilih video untuk anda muat turun. Di bahagian bawah, terdapat butang merah dengan anak panah bawah.

tubemate

  • Setelah dipilih, TubeMate akan memberikan pilihan resolusi video.

tubemate

  • Anda boleh memilih resolusi video dengan bebas. Dalam contoh di atas, saya memilih resolusi video 720p.
  • Sekarang hanya menunggu muat turun selesai. Anda boleh memeriksa hasil unduhannya dengan meluncur  ke kiri.

tubemate

2. VidMate

Aplikasi lain untuk memuat turun video dari Youtube adalah VidMate. Aplikasi ini adalah aplikasi muat turun video Youtube yang paling praktikal dan tidak rumit. Sebabnya, aplikasi ini serupa dengan Youtube yang diberi ciri tambahan untuk  memuat turun  video. Untuk memuat turun  video Youtube dengan aplikasi ini, ikuti langkah di bawah.

  • Buka penyemak imbas di telefon Android anda.
  •  Akses VidMate di videmateapp.com

vidmate

  • Muat turun aplikasi VidMate dengan memilih pilihan "muat turun".
  • Setelah selesai, buka aplikasi VidMate.
  • VidMate akan muncul seperti aplikasi Youtube dengan pelbagai ciri tambahan.
  • Seterusnya cari video yang ingin anda  muat turun. 

vidmate

  • Setelah ada hasil carian, anda tidak perlu membuka video. Cukup pilih pilihan anak panah ke bawah di sebelah kanan, jika anda pasti, video tersebut adalah video yang ingin anda muat turun atau  muat turun. 
  • Anda juga dapat membuka video terlebih dahulu, kemudian memilih lingkaran merah dengan anak panah ke bawah, seperti yang ditunjukkan pada gambar berikut.

vidmate

  • Seterusnya, VidMate akan memuat turun video. Sekiranya anda memuat turun video muzik, anda diminta untuk memasang aplikasi PLAYit untuk memainkan video yang dimuat turun.

vidmate

  • Anda bebas memilih pilihan resolusi video atau memilih pilihan untuk menukar video menjadi audio.
  • Setelah selesai, anda boleh memainkan video menggunakan aplikasi PLAYit. Contoh rakaman video salah satu lagu Raisa dimainkan menggunakan PLAYit.

vidmate

3. Videoder

Videoder adalah aplikasi untuk memuat turun video dari Youtube. Aplikasi ini cukup bagus kerana aplikasi ini menawarkan konsep penyemak imbas dengan ciri muat turun  tambahan  untuk video. Kerana sifat ini, Videoder dapat digunakan bukan hanya untuk memuat turun  video dari Youtube tetapi dari laman web lain.

videoder

Videoder, seperti aplikasi  muat turun  video Youtube yang lain, tidak dapat dijumpai di Google Play Store. Anda boleh memuat turunnya dari sumber lain tetapi yang terbaik adalah dari sumber rasmi, iaitu videoder.com. Lalu, bagaimana menggunakan aplikasi ini? Inilah langkahnya.

  • Muat turun Videoder terlebih dahulu di laman web videoder.com.

videoder

  • Setelah muat turun selesai  pasang aplikasi seperti biasa.
  • Buka aplikasi Videoder dan akses video Youtube yang ingin anda  muat turun. 

videoder

  • Terdapat pilihan "Muat turun Pantas", yang merupakan pilihan untuk  memuat turun  video secara langsung tanpa membukanya.
  • Sementara itu, semasa anda membuka video, pilihan  muat turun  juga tersedia di bawah video.
  • Kedua-dua ciri ini cukup bagus, tetapi pilihan  muat turun  ketika video dibuka membolehkan anda memuat turun video ke dalam format audio atau mp3.
  • Videoder juga membolehkan anda  memuat turun  video dari laman penyedia video lain, seperti Dailymotion. Malah, video di Instagram juga boleh dimuat turun melalui aplikasi ini.

videoder

Sebenarnya ada banyak aplikasi lain untuk dipilih, tetapi saya rasa 3 aplikasi sudah cukup bagus dan boleh dipercayai. Sekiranya telefon bimbit anda adalah iPhone, sayangnya, saya tidak menemui aplikasi untuk  memuat turun  video Youtube. Walaupun anda berada, ia dibatasi oleh masalah wilayah.

Untuk itu, jika anda pengguna iPhone dan ingin memuat turun video di Youtube, cara termudah adalah menggunakan perkhidmatan laman web  muat turun. Kaedah ini lebih praktikal kerana tidak perlu memasang apa-apa.

Muat turun Menggunakan IDM dan Videoder untuk PC

Cara memuat turun video YouTube seterusnya yang akan saya bincangkan adalah cara memuat turun video Youtube di PC, terutamanya PC dengan sistem operasi Windows. Kaedah ini boleh anda pilih, jika anda tidak mahu menggunakan laman web perkhidmatan muat turun video. Berikut adalah beberapa aplikasi yang boleh anda cuba bersama dengan penjelasan mengenai cara  memuat turun  video.

1. IDM

Terdapat beberapa aplikasi yang boleh anda gunakan untuk  memuat turun  video di PC. Yang paling terkenal ialah IDM aka Internet Download Manager. Aplikasi ini adalah aplikasi muat turun  video yang  paling kuat dan banyak digunakan.

Kenapa? Kerana ketika IDM dipasang, butang aplikasi ini biasanya akan muncul di atas video, terutama Youtube. Untuk memasang IDM, inilah cara memasangnya.

  • Muat turun IDM terlebih dahulu kemudian pasang. Anda boleh  memuat turun  IDM di laman web rasmi iaitu, //www.internetdownloadmanager.com

PENGURUS DOWNLOAD INTERNET

  • Oleh kerana aplikasi ini dibayar, anda harus memberikan wang untuk membeli aplikasi ini. Anda boleh membeli lesen selama setahun atau seumur hidup. Membeli lesen seumur hidup tentunya lebih baik.

PENGURUS DOWNLOAD INTERNET 2

  • Banyak laman web juga memberikan IDM dengan lesen haram, tetapi saya tidak akan memberikan  pautan  . Tolonglah. Anda mengetahui sendiri risiko anda sendiri. Ingat, aplikasi haram terdedah kepada virus.
  • Selepas  memuat turun  IDM, sila pasang IDM di PC Desktop atau komputer riba anda.
  • Sekiranya anda telah memberikan lesen, anda akan diminta memasukkan kod lesen.

cara menggunakan IDM

  • Setelah dipasang, buka penyemak imbas, maka anda perlu mengaktifkan pelanjutan IDM di Google Chrome atau menambahkannya di Firefox.

cara menggunakan IDM

  • Biasanya, sambungan IDM ini akan dipasang secara automatik.
  • Selepas itu, buka salah satu video yang ingin anda  muat turun. 
  • Sekiranya sambungan berjaya dipasang, butang IDM akan muncul di atas video. Seperti gambar di bawah.

cara menggunakan IDM

  • Apabila anda memilih butang  muat turun video ini , anda juga akan diberi pilihan resolusi video yang akan anda muat turun atau  muat turun. Sekiranya resolusi yang diinginkan tidak muncul, ubah dulu resolusi video.

cara menggunakan IDM

  • Pilih resolusi yang diingini, kemudian pilih "Mula Muat turun" dan IDM akan memuat turun  dengan cepat.

cara menggunakan IDM

  • Tunggu sehingga  muat turun  selesai sepenuhnya.
  • IDM akan memaparkan kotak pemberitahuan apabila  video  selesai  dimuat turun. 

cara menggunakan IDM

  • Maklumat mengenai  fail yang  dimuat turun juga dapat dilihat di aplikasi IDM. Anda boleh membukanya.
  • Anda akan melihat dalam aplikasi IDM, bahawa IDM juga dapat berfungsi untuk memuat turun  selain video. Aplikasi ini juga akan menggantikan ciri  muat turun  penyemak imbas lalai.

2. Videoder untuk PC

Sekiranya anda malas menggunakan IDM aka Internet Download Manager kerana ia dibayar, maka anda boleh menggunakan aplikasi lain untuk memuat turun video dari Youtube. Aplikasi ini adalah Videoder. Aplikasi ini tidak hanya tersedia untuk Android tetapi juga untuk Windows. Langkah-langkah berikut adalah untuk menggunakan Videoder.

  • Muat turun  Videoder terlebih dahulu di laman Videoder.com.

Videoder untuk PC

  • Pilih pilihan "Muat turun untuk Windows".
  • Setelah selesai, pasang Videoder pada komputer anda.
  • Buka Videoder, kemudian di kotak carian, tulis video yang ingin anda  muat turun. 

Videoder untuk PC

  • Buka salah satu video, kemudian Videoder akan memaparkan pilihan untuk  memuat turun  format video dan audio. Pilih anak panah ke bawah di sebelah kanan untuk  memuat turun. 

Videoder untuk PC

  • Kemudian, Videoder akan memuat turun video tersebut. Anda juga dapat melihat proses kadar  muat turun  di bawah Laman Utama.

Videoder untuk PC

  • Setelah selesai, anda boleh membuka video dan membukanya.

Apa yang menarik mengenai Videoder ialah membolehkan aplikasi ini  memuat turun  video selain Youtube. Videoder mendakwa menyokong lebih daripada 1,000 laman web.

Videoder untuk PC

Saya juga cuba memuat turun atau  memuat turun video dari Facebook. Kaedahnya cukup mudah. Cukup ambil pautan video Facebook kemudian masukkan pautan di kotak carian.

Videoder untuk PC

Kemudian, Videoder akan memaparkan pilihan  muat turun  dan juga semasa memuat turun video Youtube. Relatif menarik kan?

Sebagai tambahan kepada pelbagai perkhidmatan dan aplikasi laman web, terdapat banyak cara untuk  memuat turun  video Youtube. Pada pendapat saya, kaedah yang saya nyatakan di atas cukup praktikal dan mudah digunakan. Lebih-lebih lagi, menggunakan perkhidmatan laman web muat turun  yang sangat praktikal dan tidak memerlukan usaha untuk memasang aplikasi tambahan. Jadi kaedah mana yang anda mahu cuba?