10 Maklumat Sangat Berguna mengenai Maklumat Gempa dan Bencana

Bencana gempa bumi hingga gunung berapi yang sering mengalami letusan pasti membuatkan masyarakat kita panik dan takut. Lebih-lebih lagi, kita kadang-kadang merasa sukar untuk mengetahui kapan bencana boleh berlaku, selain melihat tanda-tanda umum seperti tingkah laku haiwan yang berubah secara drastik.

Namun, di era moden sekarang, anda dapat mengetahui maklumat mengenai kemungkinan bencana di kawasan tempat tinggal anda, ke seluruh dunia melalui aplikasi yang boleh dimuat turun melalui telefon bimbit. Baiklah, ia akan memberikan cadangan untuk 10 aplikasi maklumat gempa dan bencana yang boleh anda jadikan panduan untuk lebih waspada terhadap bencana. Aplikasi apa itu? Lihat sahaja perbincangan berikut untuk mengetahui.

1. Maklumat BMKG

info aplikasi bmkg gempa bumi dan maklumat bencana

Tahukah anda, Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik aka BMKG mempunyai aplikasi maklumat gempa dan bencana yang disebut BMKG Info. Aplikasi ini mempunyai beberapa ciri berupa maklumat mengenai bencana gempa terbaru.

Maklumat BMKG dapat memberi anda pengetahuan tentang bencana gempa dengan kekuatan lebih dari Magnitude 5.0 dalam waktu yang sangat singkat, iaitu 5 minit. Selain maklumat mengenai gempa bumi, Anda juga dapat menemukan informasi tentang peta iklim, kualiti udara, cuaca lapangan terbang, informasi tentang kebakaran hutan dan darat dan juga cuaca mudik.

Anda juga akan diberitahu mengenai amaran awal cuaca di beberapa wilayah di negara ini. Dengan aplikasi ini, anda juga dapat menonton siaran akhbar rasmi dari BMKG. Berminat untuk mencuba? Sila muat turun aplikasi Maklumat BMKG melalui pautan ini.

2. InDRA BNPB

Aplikasi maklumat gempa bumi dan bencana InDRA

Bukan hanya Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik (BMKG) yang mempunyai aplikasi tindak balas bencana. Badan Pengurusan Bencana Nasional juga mempunyai aplikasi serupa, anda tahu. Nama InDRA.

InDRA (Indonesia Disaster Rapid Assessment adalah aplikasi pengesanan bencana awal yang dapat membantu masyarakat dan sukarelawan serta pegawai BPBD untuk mengetahui dan melaporkan kejadian bencana alam yang terjadi di berbagai wilayah di negara ini dengan cepat.

Di samping itu, pengguna aplikasi juga dapat mengetahui berapa banyak bencana yang berlaku, berapa banyak kemudahan, rumah yang rosak dan kematian akibat bencana tersebut. Pengguna aplikasi InDRA juga akan mendapat maklumat mengenai keadaan cuaca.

Berdasarkan penjelasan dari lens.news, untuk menggunakan aplikasi InDRA, anda perlu melaporkan kepada pegawai BPBD yang menguruskan aplikasi tersebut. Muat turun aplikasi tindak balas bencana InDRA di sini sekarang.

3. EQInfo

Aplikasi maklumat gempa dan bencana EQInfo

EQInfo adalah aplikasi maklumat bencana yang dilengkapi dengan pelbagai ciri berguna. Contohnya dalam bentuk peta gempa baru-baru ini, maklumat bencana gempa dengan magnitud ke kawasan yang terkena gempa.

Aplikasi EQInfo ini memperoleh maklumat mengenai bencana gempa bumi dari pelbagai institusi seperti BMKG (Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik), Institut Geografi Nasional Sepanyol (IGN) dan beberapa institusi lain. Sila muat turun aplikasi EQInfo di sini.

4. MAGMA Indonesia

Permohonan Bencana Magma Indonesia

Pusat Mitigasi Bencana Vulkanologi dan Geologi mempunyai aplikasi MAGMA Indonesia . Aplikasi ini dapat membantu anda mendapatkan maklumat mengenai bencana yang terjadi di Indonesia, mulai dari bencana yang berkaitan dengan gunung berapi, gempa bumi, tsunami hingga pergerakan darat.

Aplikasi ini juga mempunyai ciri-ciri interaktif. Antaranya ialah peta bencana geologi kepada sistem pelaporan masyarakat yang dapat digunakan oleh masyarakat untuk melaporkan bencana geologi yang berlaku di kawasan mereka. Ingin mencuba aplikasi MAGMA Indonesia? Muat turun aplikasi secara langsung melalui pautan ini.

5. TANPA RISIKO

permohonan bencana tidak berisiko

Selain aplikasi InDRA (Indonesia Disaster Rapid Assessment, BNPB juga melancarkan aplikasi lain, iaitu InaRISK. Dipetik dari kompas, aplikasi yang dapat membantu pengguna mengetahui potensi dan risiko bencana di wilayah masing-masing adalah hasil kolaborasi dari BNPB. BMKG kepada Kementerian Kerja Raya dan Perumahan Awam (PUPR) dan Kementerian Tenaga dan Sumber Mineral (ESDM).

Kini, melalui aplikasi ini anda dapat mengetahui risiko bencana seperti gempa bumi, banjir kilat, letusan gunung berapi ke tanah runtuh dan gelombang tsunami yang dapat melanda kawasan tempat tinggal anda. Anda hanya perlu memasukkan nama kawasan tempat anda tinggal untuk mendapatkan maklumat mengenai risiko bencana ini. Klik pada pautan ini untuk memuat turunnya.

6. eQuake ™

persamaan

Selanjutnya, ada aplikasi yang dibuat oleh pembangun Zizmos, eQuake ™. Dari namanya dapat disimpulkan bahawa aplikasi ini berfungsi untuk membantu mengesan gempa bumi. eQuake ™ akan memberi tahu pengguna apabila terjadi gempa bumi. Aplikasi ini juga akan memberi amaran mengenai gempa susulan yang akan melanda kawasan.

eQuake ™, yang berfungsi menggunakan rangkaian seismik untuk mengesan gempa bumi, dapat menjadikan telefon bimbit anda sebagai sensor untuk mengesan bencana gempa. Baiklah, ciri ini akan berfungsi jika telefon bimbit anda disambungkan ke rangkaian Wi-Fi dan berada dalam kedudukan yang dicas.

Sayangnya, aplikasi yang satu ini hanya dapat berfungsi dengan baik dalam mengesan gempa bumi apabila terdapat banyak rangkaian sensor dari pembangunnya, Zizmos. Sekiranya anda ingin mencuba aplikasi eQuake ™, sila muat turun aplikasi secara langsung melalui pautan ini.

7. Maklumat Gempa Terkini

maklumat gempa terkini

Maklumat mengenai bencana gempa dengan kekuatan di atas magnitud 5.0 dan ke bawah angka itu juga dapat diperoleh melalui aplikasi yang dibuat oleh pembangun Coding Studio yang disebut Info Gempa Terkini.

Aplikasi ini juga akan memberikan maklumat mengenai jarak dari lokasi gempa bumi yang terjejas oleh lokasi tempat anda tinggal. Aplikasi Info Gempa Terkini yang mempunyai amaran bencana tsunami dari Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik (BMKG) juga dapat membantu anda mengetahui ramalan cuaca yang berlaku di hampir semua wilayah di Nusantara. Klik pada pautan ini untuk memuat turun aplikasi Info Gempa Terkini.

8. LastQuake

lastquake

Seterusnya , terdapat aplikasi LastQuake. Permohonan dibuat oleh badan bukan kerajaan (NGO) dari Perancis, EMSC. Aplikasi ini dibuat untuk membantu masyarakat luas dalam mengesan bencana gempa.

Aplikasi LastQuake menyaring maklumat mengenai bencana gempa dari saksi yang pertama kali merasakan gempa bumi dan teknologi dari HP serta sambungan internet yang boleh digunakan untuk mengumpulkan maklumat mengenai kesan gempa yang berlaku di lokasi tertentu.

Dengan menggunakan aplikasi LastQuake, anda akan mendapat maklumat dan pemberitahuan mengenai gempa bumi, sama ada gempa bumi berlaku berhampiran anda atau tidak. Anda juga boleh menghubungi keluarga dan saudara-mara melalui fitur kiriman SMS yang terdapat dalam aplikasi ini.

Bukan hanya itu, aplikasi LastQuake membolehkan pengguna berkongsi maklumat dengan cepat melalui media sosial, untuk memberi nasihat untuk menjaga keselamatan setelah bencana gempa. Anda boleh memuat turun aplikasi LastQuake melalui pautan ini.

9. BNPB E-Tangguh

e sukar

Seperti disebutkan di atas, BNPB atau Badan Pengurusan Bencana Nasional melancarkan aplikasi maklumat gempa dan bencana, iaitu InaRISK dan InDRA. Selain dua aplikasi ini, ada satu lagi aplikasi yang dilancarkan oleh BNPB.

Ya, ada BNPB E-Tangguh. Tidak seperti aplikasi InaRISK dan InDRA yang memberikan maklumat mengenai pelbagai jenis bencana yang berlaku di Indonesia, aplikasi BNPB E-Tangguh adalah aplikasi E-Learning atau aplikasi pembelajaran dalam bentuk elektronik.

Dengan aplikasi BNPB E-Tangguh, anda boleh belajar mengenai pengurusan bencana. Aplikasi ini dapat diakses oleh masyarakat luas dan juga kakitangan dari BNPB itu sendiri. Ingin mencuba aplikasi yang satu ini? Klik pautan ini untuk memuat turun aplikasi sekarang.

10. Gunung Berapi dan Gempa Bumi

gunung berapi dan gempa bumi

Akhirnya, terdapat aplikasi Gunung Berapi dan Gempa. Seperti namanya, aplikasi ini membolehkan anda sebagai pengguna mengetahui tentang bencana gempa bumi dan letusan gunung berapi yang berlaku di seluruh dunia dalam satu tangan.

Aplikasi ini juga akan memberi amaran mengenai gempa bumi dan letusan gunung berapi yang melanda lokasi anda. Anda akan mendapat maklumat lengkap. Bermula dari kekuatan gempa dan jaraknya, hingga kekuatan letusan gunung berapi yang berlaku.

Aplikasi Gunung Berapi dan Gempa memperoleh data dari pelbagai institusi seperti British Geological Survey (BGS) ke Geoscience Australia. Muat turun aplikasi Gunung Berapi dan Gempa melalui pautan ini.

Nah, itulah sepuluh aplikasi maklumat gempa dan bencana yang boleh anda muat turun dan gunakan untuk mendapatkan berita kepada latihan pengurusan bencana dengan cepat melalui telefon bimbit.

Sekiranya anda mempunyai cadangan mengenai aplikasi serupa, sila kongsikan kepada pembaca melalui ruang komen yang disediakan.