8 Aplikasi Semak Pengikut Instagram Terbaik dan Percuma

Instagram adalah salah satu media sosial paling popular di dunia. Aplikasi perkongsian foto dan video ini mempunyai banyak pengguna bulanan, mungkin ratusan juta. Sebilangan besar orang yang mengakses Instagram adalah peluang keemasan bagi mereka yang ingin mengembangkan perniagaan mereka melalui media sosial.

Perniagaan biasanya akan menarik sebanyak mungkin pengikut ke akaun Instagram mereka. Pengikut ini boleh menjadi cara untuk meningkatkan penjualan ke trafik laman web.

Tetapi banyak pengikut tidak cukup untuk pengembangan perniagaan dalam talian. Anda perlu tahu bila masa yang tepat untuk mengepos, hashtag yang baik untuk digunakan, dan perkara lain yang dapat membantu akaun anda berkembang. Berikut adalah beberapa aplikasi pengurusan dan analisis akaun Instagram yang boleh anda gunakan secara percuma.

1. Ciri Lalai Instagram

Tidak perlu bersusah payah mencari aplikasi khas untuk memeriksa pengikut dan perkembangan Instagram anda kerana Instagram sudah menyediakan ciri terbina dalamnya sendiri, iaitu Instagram Insights. Anda tidak boleh menggunakannya di akaun Instagram peribadi, tetapi hanya di akaun Instagram perniagaan.

Akaun Instagram perniagaan diberi ciri ini supaya pemilik akaun dapat mengetahui perkembangan Instagram mereka melalui data sebenar yang dipaparkan. Kerana ini semula jadi, pengguna tidak perlu membayar untuk menggunakan fitur Instagram Insights ini.

Data yang dipaparkan oleh Instagram Insights antara lain seperti jumlah pelawat akaun dalam jangka masa tertentu, jumlah paparan, catatan teratas, klik ke laman web, jangkauan, dan sebagainya. Walaupun semuanya percuma, fitur Instagram Insights juga terhad, kerana tidak banyak cara untuk mengeksport data dan memiliki akses yang terbatas.

2. Pembeli Sosial

Social Bakers adalah platform pengurusan untuk banyak media sosial, seperti Facebook, Twitter, Instagram, dan sebagainya. Untuk IG, mereka menawarkan alat analisis percuma yang bukan hanya untuk akaun perniagaan, tetapi juga untuk akaun peribadi. Untuk ciri yang lebih lengkap, Social Bakers juga mempunyai pakej berbayar mulai dari USD 20 setiap profil setiap bulan.

Setelah anda menghubungkan akaun Instagram anda dengan Social Bakers, aplikasi ini akan mula menganalisis profil anda. Dengan itu anda dapat melihat foto, penapis dan hashtag yang paling popular, serta umpan interaksi dengan pengikut anda. Malangnya, anda tidak dapat melihat banyak perincian mengenai pengikut anda atau pertumbuhan pertumbuhan pengikut anda.

Pada mulanya mungkin agak membingungkan dengan papan pemuka Instagram Analytics Tool Social Bakers, tetapi lama-kelamaan ia menguasainya dengan baik. Cukup pergi ke sini jika anda berminat untuk menggunakan alat pemeriksa Instagram dan membebaskan perkembangan Instagram dari aplikasi ini.

3. Hanya Diukur

Simply Measured adalah platform pengurusan media sosial lain yang menawarkan alat analisis percuma untuk Instagram. Aplikasi ini hanya boleh digunakan oleh akaun dengan jumlah pengikut di bawah 25,000.

Salah satu kelebihan Simply Measured berbanding Social Bakers adalah laporannya yang lebih terperinci. Cuma aplikasi yang satu ini menghendaki anda mengikutinya di Twitter, yang boleh mengganggu sesetengah pengguna.

Sebilangan data yang dipaparkan di papan pemuka Simply Measured merangkumi carta entri pertunangan, peratusan pertunangan, dan jenis keterlibatan serta banyak data analitik lain yang dapat membantu anda mengetahui tentang perkembangan akaun IG anda. Berminat? Lawati laman web di sini.

4. Pengikut Pro

Followers Pro adalah aplikasi analisis Instagram yang hanya tersedia khusus untuk peranti iOS. Aplikasi ini juga gratis untuk digunakan, tetapi banyak fiturnya hanya dapat diakses oleh pengguna berbayar.

Dengan versi percuma, anda melihat pengikut baru, yang tidak mengikuti anda, melihat senarai orang yang anda ikuti tetapi bukan pengikut, dan melihat siapa yang mengikuti anda tetapi tidak.

Manakala dalam versi berbayar, anda dapat mengetahui lebih lanjut, seperti orang yang menyekat anda, orang yang tidak menyukai siaran yang sebelumnya disukai, dan banyak lagi.

5. Iconosquare Percuma

Iconosquare Free adalah aplikasi audit Instagram yang serupa dengan Social Bakers dan Simply Measured. Seperti namanya, aplikasi percuma ini yang anda gunakan untuk memeriksa pengikut dan data lain.

Beberapa data yang dapat anda lihat dengan aplikasi ini termasuk maklumat lengkap mengenai 30 entri terbaru dan mengenai akaun anda secara umum.

Sekiranya data yang dipaparkan terlalu asas, anda boleh menggunakan versi pro aplikasi Iconosquare yang mempunyai lebih banyak ciri. Anda boleh mengakses aplikasi Iconosquare percuma ini di sini.

6. Iconosquare Pro

Adakah versi berbayar aplikasi Iconosquare yang dibincangkan di atas. Ciri-ciri yang ditawarkan oleh Iconosquare Pro pastinya lebih lengkap. Contohnya, pengikut data yang merangkumi meliputi masuk dan keluar setiap hari, serta banyak maklumat lokasi dan demografi.

Dengan Iconosquare Pro, anda juga dapat mengukur jangkauan dan kesan siaran, walaupun di Stories. Iconosquare Pro akan mula merakam data sejarah sejak anda membenarkan aplikasi ini mengakses Instagram anda.

Sekiranya Instagram anda mempunyai pengikut di bawah 100,000, kos untuk menggunakan aplikasi ini adalah sekitar 9 dolar AS sebulan. Sekiranya pengikutnya melebihi 100 ribu, kosnya mestilah hingga 40 dolar AS sebulan. Berminat? Lawati laman web mereka di sini.

7. Sukatan Kesatuan

Aplikasi semak pengikut Instagram percuma lain adalah Union Metrics. Aplikasi ini dapat menganalisis aktiviti 30 hari terakhir di akaun anda, termasuk catatan dan keterlibatan pengikut anda.

Metrik Union dapat membantu anda menunjukkan jangka masa yang sesuai, hashtag yang baik untuk digunakan, kandungan yang terbaik dan berprestasi terburuk, dan sebagainya.

Aplikasi ini juga menawarkan pakej berbayar untuk analisis yang lebih baik dan dapat digunakan untuk beberapa akaun media sosial sekaligus. Sekiranya anda ingin mencuba yang percuma, sila ke sini.

8. SquareLovin

SquareLovin adalah aplikasi analitik lain yang mempunyai panel Insights Instagram percuma. Aplikasi ini membantu menunjukkan wawasan mengenai pertumbuhan akaun anda. Di samping itu, anda boleh mengesan suka dan pengikut, mengkaji prestasi siaran dan interaksi dengan pengikut anda.

Anda juga dapat memperoleh lebih banyak pandangan mengenai pilihan dan minat komuniti anda, dan apa yang mendorong penglibatan. Squarelovin bahkan dapat menunjukkan kepada anda kapan masa terbaik dan terburuk untuk menghantar. Sekiranya anda ingin mencuba aplikasi ini, sila lawati laman web mereka di sini.

Itulah beberapa aplikasi untuk memeriksa pengikut Instagram dan perkembangannya yang boleh anda gunakan secara percuma. Anda juga boleh menggunakan perkhidmatan berbayar mereka untuk mendapatkan ciri yang lebih lengkap.

Aplikasi di atas benar-benar dapat membantu anda yang berniaga melalui media sosial, terutamanya Instagram. Untuk dapat menggunakannya, anda mesti memberi mereka kebenaran untuk dapat mengakses akaun anda. Sudah tentu anda boleh membuang kebenaran sekiranya anda berhenti menggunakan perkhidmatan pada suatu hari.

Selain membincangkan aplikasi pemeriksaan pengikut Instagram, kami juga telah membincangkan cara mendapatkan cek biru di Instagram. Untuk mengetahui caranya, anda boleh melayari artikel ini. Tetapi, jika anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai Instagram, kami telah membincangkan beberapa artikel mengenai Instagram yang boleh anda periksa di sini.