Ini adalah Cara Mudah untuk Menghapus Iklan di Telefon Xiaomi dan Redmi

Salah satu kelebihan menarik dari telefon bimbit di bawah Xiaomi adalah kehadiran MIUI, UI khusus yang memerlukan banyak perhatian dan disukai. Baik untuk jenama Xiaomi dan jenama Redmi, MIUI telah menjadi sebahagian atau pakej sebagai daya tarikan yang menjadi keunggulan Xiaomi.

Hanya ada satu masalah penting di sebalik keistimewaan MIUI, iaitu adanya iklan. Kehadiran iklan di MIUI menawarkan kebaikan dan keburukan. Kehadiran iklan ini adalah salah satu sebab mengapa Xiaomi atau Redmi HP dapat dengan harga yang murah.

Produk Xiaomi dan Redmi HP pada umumnya berharga murah. Xiaomi, sebagai syarikat, hanya mendapat margin kecil dari setiap penjualan produk telefon bimbitnya. Kelebihannya juga diperoleh dengan cara lain, iaitu dengan menampilkan iklan di MIUI.

sudah tentu, kehadiran iklan di telefon bimbit Xiaomi ini mengganggu kemudahan penggunaan. Bayangkan, setiap kali menggunakan pelbagai perkhidmatan atau aplikasi yang dibawa oleh MIUI, iklan akan selalu muncul. Sudah tentu ini tidak menyeronokkan.

Adakah anda juga pengguna HP Xiaomi atau Redmi yang merasa terganggu dengan kehadiran iklan ini? Sekiranya demikian, anda tidak keseorangan. Ramai pengguna telefon bimbit Xiaomi dan Redmi terganggu dengan kehadiran iklan. Tidak bersemangat, kehadiran iklan di telefon bimbit Xiaomi cukup banyak.

Berita baiknya, kehadiran iklan di telefon bimbit Xiaomi dan Redmi dapat dikeluarkan dengan mudah. Bagaimana untuk? Lihat cara berikut!

Cara menyingkirkan iklan tanpa memasang ROM tersuai

Terdapat pelbagai cara untuk menyingkirkan iklan di telefon bimbit Xiaomi dan Redmi. Yang paling banyak adalah cara berikut yang tanpa memasang ROM tersuai, berikut adalah beberapa cara yang boleh anda lakukan. 

1. Menghilangkan Iklan dengan Melumpuhkan MSA

Cara pertama untuk menyingkirkan iklan di telefon bimbit Xiaomi atau Redmi adalah dengan melumpuhkan MSA. Yang harus anda lakukan ialah memasuki bahagian " tetapan " , kemudian masukkan " tetapan tambahan ", kemudian pilih " kebenaran dan pencabutan ", dan pilih " MSA ". Lakukan langkah-langkah ini dengan betul sehingga MSA benar-benar tidak aktif sehingga telefon bimbit Xiaomi anda tidak muncul lagi. 

2. Melumpuhkan Perkhidmatan Iklan 

bagaimana menyingkirkan iklan di telefon bimbit xiaomi

Cara lain untuk menghilangkan iklan di Xiaomi Mobile adalah dengan mematikan perkhidmatan iklan. Untuk melakukan ini, masukkan bahagian " tetapan " , kemudian masukkan " tetapan tambahan ", pilih " privasi ", kemudian pilih " perkhidmatan iklan ".

Setelah memasuki menu "perkhidmatan iklan", matikan pilihan pemperibadian cadangan iklan. Pilihan ini berguna untuk mematikan iklan di telefon bimbit Xiaomi.

3. Menghilangkan Iklan dengan Menukar Lokasi 

bagaimana menyingkirkan iklan di telefon bimbit xiaomi

Cara lain untuk mengelakkan telefon bimbit Xiaomi anda muncul adalah dengan menukar lokasi. Katakan, lokasi mudah alih Xiaomi anda adalah "Indonesia". Anda boleh menukar lokasi ini. Bagaimana untuk? Inilah cara menukar lokasi.

  • Log masuk ke " tetapan "
  • Log masuk ke " tetapan tambahan "
  • Selepas itu, pilih pilihan " Lokasi "
  • Tukar " Lokasi " ke Sepanyol atau Perancis.
  • Selepas itu, sila " mulakan semula " telefon bimbit Xiaomi anda.

4. Menghilangkan Iklan Melalui Pengurus Fail

Cara lain untuk mencegah telefon bimbit Xiaomi anda memaparkan iklan adalah dengan membuang cadangan iklan di "Pengurus Fail". Anda boleh mengikuti langkah-langkah di bawah.

  • Sila buka aplikasi "Pengurus Fail "  lalai.
  • Kemudian ketuk " ikon menu"  di sudut kiri atas.
  • Selanjutnya pilih " s ettings " atau "setting", kemudian pilih " About " atau "about".
  • Kemudian pilih matikan cadangan.

5. Menghilangkan Iklan dalam Aplikasi Muat Turun 

bagaimana menyingkirkan iklan di telefon bimbit xiaomi

Cara lain untuk menyingkirkan iklan adalah dengan menghilangkan iklan melalui aplikasi muat turun atau "muat turun". Untuk melakukan ini, anda hanya boleh log masuk atau membuka aplikasi " muat turun " . Selepas itu, pilih klik titik menu di kanan atas skrin. Selepas itu pilih " setting " dan pilih nonaktifkan tunjukkan kandungan cadangan.

6. Keluarkan Iklan pada Aplikasi Video Mi 

Cara lain untuk menyingkirkan iklan di telefon bimbit Xiaomi adalah dengan membuang iklan pada aplikasi Mi Video. Kaedahnya cukup mudah, anda hanya perlu membuka Mi Video . Selepas itu, klik bahagian akaun di kanan bawah skrin. Setelah itu pilih " tetapan ", setelah itu sila matikan pilihan " cadangan dalam talian " .

7. Menghilangkan Iklan dalam Aplikasi Muzik

bagaimana menyingkirkan iklan di telefon bimbit xiaomi

Cara lain untuk menyingkirkan iklan adalah dengan mematikan cadangan iklan dalam aplikasi Muzik. Kerana, dalam aplikasi Musik, Xiaomi juga menyematkan iklan yang diklasifikasikan sebagai mengganggu pengalaman penggunaan. Jadi, bagaimana rasanya mematikan iklan pada aplikasi muzik? Inilah caranya.

  • Buka aplikasi Muzik, kemudian klik menu di kiri atas skrin
  • Bukan " tetapan",  kemudian pilih " tetapan lanjutan" 
  • Selepas itu, sila tatal ke bawah untuk mematikan cadangan. .

8. Menghilangkan Iklan dengan Keselamatan 

bagaimana menyingkirkan iklan di telefon bimbit xiaomi

Anda boleh membuang iklan di telefon bimbit Xiaomi dengan mengunjungi aplikasi Keselamatan. Caranya adalah dengan membuka aplikasi " keamanan",  kemudian masukkan " pengaturan",  setelah itu pilih saja pilihan untuk menonaktifkan " terima saranan" .

9. Menghilangkan Iklan di Pelayar Mi 

Iklan juga sering muncul di aplikasi penyemak imbas lalai di telefon bimbit Xiaomi, iaitu Mi Browser. Cara termudah untuk tidak muncul dalam aplikasi ini adalah dengan kaedah berikut.

  • Buka Penyemak Imbas Mi, kemudian klik menu di kanan bawah skrin
  • Pilih " tetapan "
  • Pilih " privasi dan keselamatan " atau " privasi dan keselamatan "
  • Kemudian matikan pilihan " Cadangan untuk Anda " di bahagian bawah.

Selain kaedah ini, cara termudah untuk mengelakkan iklan di penyemak imbas lalai adalah dengan tidak menggunakan penyemak imbas lalai. Anda hanya perlu menggunakan penyemak imbas lain seperti Google Chrome, Firefox, Opera dan lain-lain.

Cara Menghilangkan Iklan dengan Memasang ROM Custom

Selain cara menyingkirkan iklan di Xiaomi Mobile dengan cara yang disebutkan sebelumnya, Anda juga dapat membuang iklan di Xiaomi Mobile dengan mengubah ROM khusus. Untuk makluman anda, MIUI adalah UI yang membolehkan pengguna membuat ROM khusus.

Menariknya, ROM tersuai cukup banyak tersebar di internet dan anda boleh memilih mana yang anda suka. Salah satu yang paling terkenal ialah Xiaomi EU Custom ROM. Custom ROM ini dipersembahkan untuk pengguna di benua Eropah dengan basis MIUI China stabil ROM dan China Developer.

Sekiranya anda ingin tahu mengenai ROM adat EU dan ingin menggunakannya, anda boleh mengunjungi forum MI untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ROM adat EU. Oh, pastikan anda juga memahami risiko menggunakan ROM tersuai ini.

Kaedah ini umumnya berlaku untuk telefon bimbit Xiaomi dan Redmi yang menawarkan MIUI. Pocophone F1 yang juga dikembangkan oleh Xiaomi mempunyai antara muka yang juga menyajikan iklan. 

Oh, kehadiran iklan ini tidak akan muncul di telefon bimbit Xiaomi yang menawarkan OS Android tulen. Contoh telefon bimbit Xiaomi yang menawarkan OS Android tulen adalah Xiaomi Mi A1, Xiaomi Mi A2, Xiaomi Mi A2 Lite, dan Xiaomi Mi A3. Jenis telefon bimbit dimasukkan ke dalam keluarga Android One, iaitu projek HP Android yang mendapat sokongan penuh dari Google. 

Demikian penjelasan mengenai cara menghilangkan iklan di Xiaomi dan Redmi HP. Semoga kaedah ini membantu anda mengatasi kehadiran iklan di telefon bimbit Xiaomi. Setelah mengetahui kaedah ini, telefon bimbit Xiaomi anda akan bebas daripada iklan