Berikut adalah 8 Cara Mudah untuk Menghilangkan Iklan di Telefon bimbit Asus

Sekiranya anda mempunyai telefon bimbit Android, sudah tentu anda mahukan keselesaan ketika memakainya. Keselesaan dalam kes ini boleh menjadi pengalaman yang menarik ketika menggunakan telefon bimbit, tidak ada lag yang  tidak menunjukkan  prestasi yang baik, dan tidak ada iklan yang mengganggu.

Ya, iklan yang muncul di telefon Android adalah sah tetapi tidak semua iklan itu bagus. Lebih-lebih lagi, iklan menjengkelkan dan berupa virus, yang mengakibatkan penurunan prestasi HP. Ini boleh berlaku di mana-mana jenis telefon bimbit, termasuk Asus.

Nah, jika secara kebetulan anda memiliki telefon bimbit Asus dan telefon bimbit anda disusupi oleh iklan, jangan panik! Anda boleh menyingkirkan iklan di telefon bimbit Asus dengan 8 langkah ini!

1. Jangan Benarkan Penyemak Imbas Memasang Aplikasi Automatik

ASUS ZENFONE MAX PRO M2 UI

Langkah pertama agar HP Asus tidak disusupi oleh iklan adalah dengan tidak membenarkan penyemak imbas seperti Google Chrome memasang fail apk atau aplikasi secara automatik. Caranya mudah, pergi ke " tetapan ", kemudian pilih " aplikasi dan pemberitahuan ", kemudian pilih " akses aplikasi khas ".

Banyak pilihan menu akan muncul. Pilih pilihan " Pasang aplikasi yang tidak diketahui " . Setelah itu, pilih untuk membenarkan penyemak imbas tidak memasang aplikasi seperti yang ditunjukkan dalam gambar berikut.ASUS ZENFONE MAX PRO M2 UI

Bagi mereka yang menggunakan bahasa Inggeris sama. Cukup masukkan " tetapan ", pilih " akses aplikasi khas " dan pilih " pasang aplikasi yang tidak diketahui ". Cuma perbezaan bahasa. Langkah ini dilakukan agar Asus HP anda hanya dapat memasang aplikasi dari pengurus fail, jadi anda tahu aplikasi apa yang dipasang.

Contoh tetapan di atas, menggunakan Asus Zenfone Max Pro M2. Mungkin lokasi tetapan atau tetapan sedikit berbeza jika berada di telefon bimbit Asus yang lain. Memandangkan Asus Zenfone Max Pro M2 menggunakan OS Android yang murni, sementara ada telefon bimbit Asus lain yang menawarkan antara muka ZenUI. Tetapi secara amnya prinsipnya sama.

2. Keluarkan Aplikasi Mencurigakan

ASUS ZENFONE MAX PRO M2 UI

Cara kedua untuk menghilangkan iklan di telefon bimbit Asus adalah dengan menghapus aplikasi yang aneh atau mencurigakan. Aplikasi pelik ini biasanya tidak anda sedari ia dipasang atau mungkin anda memasang aplikasi aneh di luar Google Play Store secara tidak sengaja. Mungkin juga kerana anda memasang satu aplikasi, tetapi dua aplikasi dipasang.

Aplikasi yang mencurigakan ini boleh menjadi adware. Anda boleh membuang adware ini dengan membuka bahagian tetapan aplikasi dan kemudian menatal ke bawah untuk mencari aplikasi yang mencurigakan. Aplikasi yang mencurigakan ini biasanya tidak mempunyai nama dan gambar. Sekiranya terdapat aplikasi seperti ini, segera pasang .

3. Padamkan Sejarah Penyemak Imbas

SEJARAH BROWSER CLEAR

Langkah lain untuk mengelakkan telefon bimbit Asus anda dimasukkan ke dalam iklan adalah dengan menghapus sejarah penjelasan internet di Google Chrome atau penyemak imbas lain yang anda gunakan. Anda juga boleh menghapus aplikasi data & cache. Kaedah ini dapat membantu mengurangkan penampilan iklan di telefon bimbit anda.

4. Gunakan Malwarebytes

MALWAREBYTES

Langkah lain untuk mengelakkan telefon bimbit Asus anda tidak disusupi oleh iklan adalah memasang Malwarebytes. Anda boleh memuat turun aplikasi ini di Google Playstore. Setelah dipasang, lakukan pengimbasan penuh telefon bimbit Asus anda. Siapa tahu, ada virus yang terdapat di dalam telefon bimbit Asus anda. Selain Malwarebytes, anda juga boleh menggunakan antivirus lain untuk telefon bimbit Asus anda.

5. Matikan Pemberitahuan Iklan mengenai Aplikasi yang Dikompromikan oleh Iklan

PERMOHONAN PERMOHONAN

Anda juga dapat mematikan pemberitahuan dari aplikasi yang telah disusupi oleh iklan. Terdapat banyak aplikasi seperti ini yang kadang-kadang memberikan  pemberitahuan push yang  menjengkelkan. Seperti Penyemak Imbas UC misalnya.

Pemberitahuan yang muncul biasanya disertakan dengan iklan yang pastinya membuat anda malas untuk membukanya. Untuk itu, agar aplikasi tidak muncul, matikan pemberitahuan pada aplikasi seperti ini. Anda boleh menyesuaikannya di bahagian tetapan aplikasi.

6. Menggunakan Aplikasi Penyekat Iklan

PENJAGA BERSIH

Cara seterusnya untuk menghapus iklan adalah dengan menggunakan aplikasi untuk menyekat iklan. Aplikasi untuk menyekat iklan ini agar tidak tersebar di Google Play Store. Anda boleh memilih beberapa daripadanya seperti berikut.

  • AdGuard

AdGuard adalah aplikasi untuk menyekat iklan yang dapat anda gunakan dengan mudah. Aplikasi ini dapat membantu melindungi telefon bimbit Asus anda dari iklan serangan dalam bentuk  pop-up  atau aplikasi lain yang memunculkan iklan yang mengganggu keselesaan.

  •  1 Penyekat

1Blocker adalah aplikasi yang dapat melindungi telefon Asus anda dari pelbagai iklan. Aplikasi dapat melindungi telefon bimbit dari iklan  pop-up dan  bahkan melindungi telefon bimbit dari serangan malware.

  •  Pengawal Bersih

NetGuard adalah aplikasi lain yang dapat melindungi telefon bimbit dari pelbagai iklan.Aplikasi ini berfungsi untuk menyekat akses internet pada pelbagai aplikasi yang ada di HP. Sebagai contoh, beberapa aplikasi tambahan seperti papan kekunci, aplikasi perhitungan, dan pelbagai permainan disusupi oleh iklan.

Menariknya, dengan NetGuard, anda dapat menentukan aplikasi mana yang dapat disekat dan iklan mana yang dapat muncul. Ini tentu bagus kerana anda boleh menjadi lebih fleksibel jika ada satu aplikasi yang sering menaikkan iklan dengan frekuensi yang terlalu kerap.
  • DNS66

Aplikasi lain untuk menyekat iklan di telefon bimbit Asus adalah DNS66. Aplikasi ini dapat menyekat iklan pada peranti mudah alih dengan sangat mudah. Ciri ini juga cukup bagus. Selain dapat menghilangkan iklan yang menjengkelkan, aplikasi ini juga menyediakan layanan VPN untuk mencegah jenis iklan yang muncul dan memindahkannya ke daftar  hitam. 

  • Pengesan Iklan AppBrain

Aplikasi lain untuk menyekat iklan di telefon bimbit Asus adalah AppBrain Ad Detector Aplikasi ini cukup bagus kerana mempunyai banyak ciri yang dapat memberikan perlindungan untuk telefon bimbit anda.

Apabila telefon bimbit anda membuka aplikasi yang disambungkan ke internet, aplikasi tersebut akan membaca dan bahkan dapat mengesannya sebelum iklan tersebut benar-benar muncul di aplikasi yang sedang dibuka. Secara sederhana, aplikasi ini dapat mengesan kehadiran iklan bahkan sebelum iklan tersebut muncul dan menyusup ke telefon bimbit anda.

7. Menggunakan Mod Pesawat Semasa Membuka Aplikasi

MODUL UDARA

Cara lain untuk membebaskan iklan Asus anda ialah dengan membuka aplikasi tanpa menggunakan pelan data atau rangkaian wifi. Atau anda juga boleh membuka aplikasi dengan mengaktifkan mod kapal terbang.

Kaedah ini agak mudah dilakukan. Cuma ada syarat, aplikasi yang dibuka, tidak memerlukan sambungan internet, kerana aplikasi itu boleh berjalan di  luar talian. Perlu difahami bahawa, adanya iklan dalam aplikasi atau muncul di telefon bimbit kerana telefon bimbit disambungkan ke internet. Sekiranya anda tidak tersambung ke internet, anda biasanya tidak akan menjumpai iklan yang menjengkelkan.

8. Kembali ke Tetapan Kilang

TETAPAN KILANG

Langkah terakhir yang boleh anda ambil untuk mengelakkan telefon bimbit Asus daripada iklan adalah mengembalikan telefon bimbit ke set semula kilang asalnya . Langkah ini adalah langkah paling kuat yang dapat anda lakukan untuk menjadikan telefon anda bebas daripada iklan.

Namun, untuk melakukan langkah ini, pastikan bahawa anda telah memindahkan data ke dalam memori dalaman anda, alias  menyandarkan data. Di samping itu, langkah ini dapat anda lakukan sekiranya tujuh kaedah sebelumnya tidak berfungsi untuk membuang iklan di HP Asus anda.

Oleh itu, 8 langkah atau cara untuk menyingkirkan iklan di HP Asus anda. Langkah-langkah ini juga dapat diterapkan pada jenama telefon bimbit anda yang lain, jadi ia tidak hanya terhad pada telefon bimbit Asus. Jenama lain seperti Samsung, Oppo, dan jenama HP lain boleh menggunakan kaedah yang dijelaskan. Semoga berjaya!