Ini adalah Cara Mudah untuk Penentukuran Bateri Android

Bateri adalah salah satu komponen utama telefon bimbit dan peranti mudah alih moden yang lain. Bateri yang digunakan oleh HP adalah bateri yang boleh dicas semula. Cuma baterinya tidak dapat digunakan selamanya alias mempunyai jangka hayat.

Lama kelamaan, jangka hayat bateri akan terus berkurang. Terutama jika peranti digunakan terlalu banyak setiap hari, maka jangka hayatnya dapat lebih cepat berkurang.

Sistem pada peranti baru umumnya dapat membaca status bateri dengan betul. Tetapi apabila bateri mula menghadapi masalah, sistem mungkin menghadapi masalah membaca status bateri dengan tepat. Sekiranya ia berlaku, bateri mungkin sudah tiba masanya untuk dikalibrasi.

Apakah Penentukuran Bateri?

Pengguna telefon pintar dengan OS Android dapat mengetahui status bateri peranti yang mereka gunakan. Sistem ini tidak selalu tepat dalam membaca status bateri.

Ada kalanya data yang dipaparkan kadangkala tidak sesuai. Sebagai contoh, status bateri menunjukkan bahawa kuasa masih tersedia pada 90% dan dapat bertahan hingga 12 jam pada masa akan datang, tetapi ternyata telefon akan segera mati kerana kehabisan kuasa.

Sekiranya anda mengalami perkara seperti ini, maka anda boleh menentukur bateri HP Android yang anda gunakan. Lalu apa yang dimaksudkan dengan penentukuran bateri? Singkatnya kalibrasi bateri adalah proses normalisasi bateri sehingga status sebenarnya dapat dibaca kembali oleh sistem dengan tepat.

Adakah anda perlu menentukur bateri?

Sebelum ini anda perlu mengenal pasti mengapa prestasi bateri HP anda menurun, adakah disebabkan oleh penentukuran sistem Android atau bateri itu sendiri? Sekiranya sistem gagal membaca status bateri dengan betul, penentukuran mungkin diperlukan. Sebaliknya, jika bateri benar-benar rosak, maka kaedah terbaik ialah menggantinya.

Cara mengkalibrasi bateri HP cukup mudah dilakukan sendiri tanpa perlu datang ke pusat servis peranti. Selain itu, hasil penentukuran bateri juga dapat membantu anda dalam menentukan sama ada anda harus membeli peranti baru atau tidak.

Perlu diingat bahawa penentukuran bateri tidak akan meningkatkan prestasi bateri, tetapi hanya membantu sistem membaca status bateri sekali lagi dengan tepat.

Cara Mengkalibrasi Bateri Android

Mengkalibrasi bateri Android boleh dilakukan dengan beberapa cara, baik dengan akses root dan bukan. Perlu diingatkan bahawa tidak ada piawaian standard untuk penentukuran bateri Android ini, baik dari pengeluar peranti dan dari pengeluar bateri itu sendiri. Berikut adalah dua cara untuk menentukur bateri Android yang boleh anda cuba.

1. Tanpa Akses Root

Cara termudah dan paling umum untuk mengkalibrasi bateri Android adalah mengecas sepenuhnya bateri dan kemudian mengeluarkannya (bukan mengeluarkan bateri, tetapi melepaskannya). Kaedah ini boleh anda lakukan tanpa memerlukan akses root, jadi lebih mudah dan cepat. Inilah langkahnya.

  • Biarkan bateri anda kehabisan bateri sehingga ia mati.
  • Isi bateri tanpa menghidupkan peranti dan biarkan sehingga terisi penuh sehingga penunjuk skrin menunjukkan 100%.
  • Putuskan sambungan peranti dari pengecas.
  • Hidupkan peranti. Sekiranya ternyata penunjuk bateri di layar tidak menunjukkan 100%, isi semula bateri sehingga indikator menunjukkan 100%. Pastikan peranti anda sentiasa hidup.
  • Cabut palam peranti dari pengecas kemudian mulakan semula. Sekiranya penunjuk bateri sekali lagi tidak menunjukkan angka 100%, isi semula bateri hingga 100%.
  • Anda boleh mengulangi kitaran ini sehingga penunjuk bateri menunjukkan 100% selepas peranti dimulakan semula tanpa menyambung ke pengecas.
  • Kemudian biarkan peranti tidak dicas sehingga bateri kosong dan mematikannya sendiri.
  • Seterusnya adalah mengecas sepenuhnya bateri sekali lagi tanpa gangguan.

Itulah kaedah mudah untuk menentukur bateri Android tanpa akses root. Harus diingat bahawa tidak disarankan untuk melakukan proses ini secara berkala. Sekiranya anda melakukan perkara di atas terlalu kerap, anda mungkin menghadapi masalah yang lebih besar dengan peranti yang anda gunakan.

Membiarkan bateri HP atau tablet anda kosong menyebabkan peranti dimatikan bukanlah perkara yang baik, dan sebaliknya. Walaupun begitu ada berita baik yang perlu anda ketahui.

Dikatakan bahawa pengecasan bateri pada peranti moden akan mati secara automatik apabila sudah mencapai had selamatnya. Di samping itu, bateri masih mempunyai kuasa sandaran walaupun peranti tidak mahu dihidupkan.

Sekali lagi, kalibrasi bateri hanya apabila ia benar-benar diperlukan, kerana ia memberi kesan negatif pada jangka hayat bateri.

2. Dengan Akses Root

Cara menentukurkan bateri Android juga dapat dilakukan dengan akses root. Kaedah kedua ini pada dasarnya mempunyai proses yang sama dengan kaedah tanpa akar di atas, tetapi di sini anda harus menggunakan aplikasi pihak ketiga yang memerlukan akses root untuk menjadikannya lebih dipercayai.

Malangnya disebutkan bahawa aplikasi pihak ketiga meminta senarai kebenaran peranti yang sangat luas. Sekiranya kaedah ini membuat anda bimbang tentang keselamatan peranti yang anda gunakan, anda tidak seharusnya melakukannya. Walaupun kami tidak mengesyorkannya, kami masih menunjukkan langkah-langkah di bawah.

  • Biarkan bateri anda kehabisan bateri sehingga ia mati.
  • Isi bateri tanpa menghidupkan peranti dan biarkan sehingga terisi penuh sehingga penunjuk skrin menunjukkan 100%.
  • Putuskan sambungan peranti dari pengecas.
  • Hidupkan peranti. Sekiranya ternyata penunjuk bateri di layar tidak menunjukkan 100%, isi semula bateri sehingga indikator menunjukkan 100%. Pastikan peranti anda sentiasa hidup.
  • Cabut palam peranti dari pengecas kemudian mulakan semula. Sekiranya penunjuk bateri sekali lagi tidak menunjukkan angka 100%, isi semula bateri hingga 100%.
  • Anda boleh mengulangi kitaran ini sehingga penunjuk bateri menunjukkan 100% selepas peranti dimulakan semula tanpa menyambung ke pengecas.
  • Seterusnya pasang aplikasi Penentukuran Bateri yang boleh anda muat turun di sini. Sebelum menjalankannya, pastikan penunjuk bateri peranti anda berada pada 100%. Setelah berjalan, mulakan semula peranti.
  • Setelah peranti dimulakan semula, jalankan aplikasi dengan segera dan kalibrasi semula bateri peranti anda.
  • Setelah penentukuran selesai, biarkan bateri di dalam peranti anda kosong tanpa diisi semula dan biarkan mati dengan sendirinya.
  • Kemudian isi semula bateri sekali lagi dalam keadaan mati tanpa gangguan. Maka peratusan bateri sistem Android akan diset semula.

Nah, itu cara lain untuk menentukur bateri Android dengan bantuan aplikasi pihak ketiga yang memerlukan akses root. Sekali lagi kami tidak mengesyorkan kaedah ini kerana mungkin kurang selamat untuk peranti anda.

Sekiranya telefon bimbit atau tablet Android anda sudah tidak dapat dipercayai, menggantinya dengan yang baru adalah penyelesaian yang baik. Kerana bateri HP hari ini tidak boleh ditanggalkan atau tidak dapat dikeluarkan, anda mesti datang ke pusat servis untuk mendapatkan bantuan.

Itulah beberapa cara untuk menentukur bateri Android yang boleh anda lakukan sendiri dengan mudah. Sekiranya anda mempunyai kaedah alternatif lain untuk menyelesaikan masalah bateri di atas, beritahu kami dan yang lain di ruangan komen.

telah membincangkan banyak maklumat menarik yang berkaitan dengan bateri, seperti kira-kira 8 Punca Bateri HP Cepat Dilepaskan dan Cara Mengatasinya dan 10 Cara Membersihkan HP dengan Bateri Tahan Lama.