3 Cara Menentukur Bateri Laptop Windows 10 dengan Mudah

Sebelum ini saya pernah menulis artikel mengenai cara mengkalibrasi bateri HP Android. Sekarang yang akan dibincangkan adalah bagaimana menentukurkan bateri komputer riba yang menggunakan sistem operasi atau OS Windows 10.

Mengkalibrasi bateri komputer riba sebenarnya sama dengan menentukur bateri HP. Anda boleh menggunakan bantuan perisian manual atau pihak ketiga. Hanya dalam proses terdapat beberapa perbezaan, tetapi dengan tujuan akhir yang sama.

Perlu Menentukur Bateri Laptop?

Sama seperti bateri HP, prestasi bateri komputer riba juga akan semakin lemah dari masa ke masa, terutamanya untuk komputer riba yang digunakan setiap hari. Salah satu masalah yang boleh berlaku ketika bateri mulai lemah adalah ketidakupayaan sistem membaca status bateri dengan tepat.

Perkara itu boleh menjengkelkan bagi sesetengah orang yang sering bekerja di luar rumah tanpa sumber. Sebagai contoh, penunjuk bateri menunjukkan bahawa kuasa dapat bertahan sekitar 2 jam lagi, tetapi baki kuasa sebenarnya hanya dapat menyokong komputer riba selama kira-kira 30 minit.

Masalah dengan kesalahan sistem seperti ini mungkin bukan masalah yang cukup besar bagi pengguna di ruangan yang mempunyai sumber. Ini kerana komputer riba yang disebutkan hari ini dapat digunakan dalam keadaan yang disambungkan ke sumber kuasa. Berbeza dengan telefon bimbit di mana perkara seperti ini ( dicas semasa digunakan) mesti dielakkan.

Baiklah, agar masalah ini tidak membuat anda bingung, maka jalan keluarnya ialah menentukurkan bateri komputer riba anda. Selepas keputusan yang anda ketahui, mungkin anda lebih pasti bahawa bateri atau peranti komputer riba anda mesti diganti dengan yang baru untuk memudahkan kerja anda di luar rumah.

Cara Mengkalibrasi Bateri Laptop Windows 10

Beberapa komputer riba berprestasi tinggi biasanya sudah dilengkapi dengan alat penentukuran bateri terpasang, yang memudahkan pengguna sekiranya suatu hari bateri perlu dikalibrasi. Walau bagaimanapun, kebanyakan komputer riba lain tidak dilengkapi dengan ciri seperti ini.

Anda tidak perlu risau kerana bateri komputer riba biasa masih boleh dikalibrasi dengan cara yang mudah. Terdapat sekurang-kurangnya tiga kaedah atau kaedah penentukuran bateri yang boleh anda gunakan pada komputer riba dengan OS Windows 10. Ketiga-tiga kaedah tersebut adalah manual, menggunakan BIOS, dan menggunakan perisian pihak ketiga.

Sebelum ini anda perlu mengenal pasti mengapa prestasi bateri komputer riba anda merosot, adakah disebabkan oleh penentukuran OS atau bateri itu sendiri? Sekiranya sistem gagal membaca status bateri dengan betul, penentukuran mungkin diperlukan. Sebaliknya, jika bateri benar-benar habis, maka kaedah terbaik adalah dengan menggantinya.

Yang perlu diingat ialah penentukuran bateri tidak akan meningkatkan prestasi bateri, tetapi hanya membantu sistem membaca status bateri dengan lebih tepat sekali lagi. Berikut adalah tiga cara mudah untuk menentukur bateri komputer riba Windows 10.

1. Menggunakan Kaedah Manual

Untuk menentukurkan bateri komputer riba secara manual, perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah mengelakkan komputer riba masuk ke mod tidur / hibernasi / penjimatan kuasa secara automatik setelah beberapa minit tidak aktif. Anda boleh menyesuaikannya dalam tetapan kuasa komputer riba dengan mengikuti langkah-langkah di bawah.

  • Pergi ke Panel Kawalan> Perkakasan dan Suara> Pilihan Kuasa , kemudian pilih menu " Ubah ketika komputer mati ".
  • Dalam tetapan " Letakkan komputer untuk tidur ", ubah jangka masa menjadi " tidak pernah ".
  • Kemudian klik menu " Tukar tetapan kuasa Lanjutan ".
  • Pada tab baru yang terbuka, tatal tetikus ke bawah dan cari menu " Bateri " , kembangkan dengan menekan simbol " + " , kemudian kembangkan juga bahagian " Tindakan bateri kritikal " kemudian pilih tetapan " Hibernate " .
  • Kemudian kembangkan bahagian " Tahap bateri kritikal " dan klik bahagian " Pada bateri ". Kemudian tetapkan peratusan ke nilai rendah: 1% hingga 5%.
  • Kemudian klik Terapkan> OK> Simpan perubahan  untuk menyimpan tetapan.

Sekiranya tetapan kuasa komputer riba telah disesuaikan mengikut langkah-langkah di atas, anda kini bersedia untuk menentukurkan bateri komputer riba secara manual. Inilah langkahnya.

  • Isi daya bateri komputer riba hingga 100% dan pastikan pengecas disambungkan ke komputer riba setelah bateri terisi penuh selama beberapa minit atau beberapa jam (agar sejuk).
  • Putuskan pengecas dari komputer riba dan biarkan komputer habis dengan sendirinya. Setelah bateri benar-benar kosong, komputer riba akan hibernasi atau mati sepenuhnya.
  • Kemudian isi semula bateri komputer riba sehingga 100% penuh. Komputer riba tidak boleh digunakan semasa mengisi semula.
  • Setelah bateri komputer riba terisi penuh, proses penentukuran manual selesai. Kini komputer riba anda dapat membaca semula status bateri secara normal.

Sekiranya kaedah pertama tidak berfungsi, anda boleh menggunakan kaedah kedua, menggunakan BIOS. Jangan lupa menukar tetapan kuasa kembali normal.

2. Menggunakan BIOS

Beberapa komputer riba Windows dilengkapi dengan program penentukuran bateri yang telah dipasang sebelumnya yang disertakan dalam BIOS mereka. Jadi, kaedah ini hanya boleh dilakukan oleh komputer riba yang sudah seperti itu. Anda boleh mengetahui keberadaan program ini di BIOS komputer riba anda. Inilah cara menentukurkan bateri komputer riba Windows 10 dengan BIOS.

  • Matikan komputer riba anda dan kemudian hidupkan semula.
  • Masukkan BIOS dengan menekan kekunci F2 (setiap komputer riba mungkin berbeza, jadi anda harus meneliti terlebih dahulu). Tekan butang sebaik sahaja memulakan semula komputer riba anda.
  • Sekiranya telah memasuki menu BIOS, pilih menu "Kuasa" menggunakan kekunci kursor papan kekunci.
  • Kemudian pilih menu " Mula Kalibrasi Bateri " dan tekan enter.
  • Ikuti arahan pada skrin dan isi semula bateri komputer riba sehingga 100% penuh. Sekiranya dicas sepenuhnya, tanggalkan pengecas.
  • Kemudian biarkan bateri komputer riba habis sehingga komputer riba mati secara automatik.
  • Kemudian isi semula bateri komputer riba anda dan jangan boot sistem semasa pengecasan sedang dijalankan.
  • Setelah bateri diisi sepenuhnya 100%, proses penentukuran selesai. Kemudian anda boleh memutuskan pengecas dan menghidupkan semula sistem komputer riba.

Cara kedua juga tidak berfungsi? Anda masih boleh menggunakan kaedah ketiga dengan bantuan perisian pihak ketiga.

3. Menggunakan Perisian Pihak Ketiga

Terdapat beberapa aplikasi yang dibuat khusus untuk mengkalibrasi bateri komputer riba yang serasi dengan Windows 10. Sekiranya langkah-langkah di atas masih tidak berjaya, tidak ada salahnya menggunakan bantuan perisian ini. Berikut adalah dua perisian penentukuran bateri komputer riba Windows 10 khas yang boleh anda gunakan.

  • Bateri Lebih pintar

Smarter Battery adalah aplikasi pengurusan kuasa yang popular untuk komputer riba Windows. Bateri Lebih Pintar mempunyai sejumlah ciri pengurusan kuasa yang bertujuan untuk meningkatkan keseluruhan prestasi dan hayat bateri komputer riba. Selain itu, aplikasi ini juga sering digunakan untuk menentukur bateri komputer riba.

Ciri penentukuran bateri aplikasi ini telah dioptimumkan secara khusus (dalam kemas kini terbaru) untuk berkinerja lebih baik pada komputer riba Windows 10. Untuk dapat menggunakannya, anda harus membayar mulai dari USD 14, tetapi anda masih boleh menggunakan percubaan percuma selama 10 hari. Anda boleh memuat turun aplikasi ini di sini.

  • Penjagaan Bateri

BatteryCare adalah perisian penentukuran bateri lain yang serasi dengan komputer riba Windows. BatteryCare dapat digunakan untuk mempercepat proses mengosongkan bateri komputer riba, menjadikannya lebih mudah untuk dikalibrasi. Bukan hanya Windows 10, perisian ini juga serasi dengan OS Windows 8/1/8/7 / Vista / XP.

Selain penentukuran bateri. BatteryCare juga memberikan maklumat terkini mengenai prestasi bateri. BatteryCare adalah alias perisian percuma yang boleh digunakan secara percuma. Sekiranya anda ingin mencubanya, muat turun aplikasinya di sini.

Itulah beberapa cara untuk menentukur bateri komputer riba yang boleh anda lakukan dengan mudah. Sekiranya hasilnya menunjukkan bahawa bateri komputer riba anda habis, menggantinya dengan yang baru mungkin merupakan penyelesaian terbaik jika anda sering bekerja di luar dengan komputer riba anda.