Ayuh Cuba Sestyc, Media Sosial Buatan Indonesia yang Sangat Hebat!

Hari ini, semakin banyak orang kita menggunakan platform media sosial. Ya, terutamanya sekarang, media sosial bukan hanya tempat untuk satu orang dan orang lain berinteraksi antara satu sama lain. Ternyata, bukan sahaja pemaju asing dapat mengembangkan aplikasi media sosial yang baik. Pemaju dari Indonesia boleh melakukan perkara yang sama, anda tahu !

Nah, pada kesempatan ini, akan membincangkan mengenai media sosial buatan Indonesia, yang kaya dengan ciri-ciri. Namanya Sestyc. Tertarik dengan media sosial anak bangsa ini? Lihat tinjauan berikut untuk mengetahui lebih banyak maklumat.

Faedah dan Fungsi Media Sosial

Media sosial buatan Indonesia

Sebelum menuju ke perbincangan utama mengenai Sestyc dan ciri-cirinya yang menarik, akan berkongsi maklumat mengenai faedah dan fungsi media sosial. Apa benda itu? Untuk mengetahui, mari kita merujuk terus kepada perbincangan berikut.

1. Sebagai Wadah untuk Mengedarkan Kemahiran dan Hobi

Ya, salah satu kelebihan menggunakan media sosial adalah menyalurkan hobi anda. Sama ada fotografi atau muzik. Di Instagram, ia telah menjadi salah satu platform rangkaian sosial terbesar di dunia, misalnya. Ramai orang menggunakan Instagram untuk menyalurkan hobi mereka.

Sebilangan memuat naik video menyanyi sambil memainkan alat muzik, yang lain menunjukkan kemampuan untuk menerapkan solek menggunakan pelbagai produk solekan.

Di samping itu, media sosial juga boleh menjadi forum bagi pencipta kandungan untuk berkongsi video, gambar dan juga tulisan yang lucu dan menghiburkan. Tidak jarang, kebanyakan orang ini akhirnya mendapat populariti di kalangan masyarakat.

2. Sebagai Promosi Media

Bukan hanya untuk menyalurkan kemahiran dan hobi, media sosial juga dapat digunakan sebagai media promosi. Bukan hanya untuk penyanyi atau pencipta kandungan yang menjual karya mereka, tetapi juga untuk pemilik kedai dalam talian.

Kini, kedai dalam talian itu sendiri tidak terhad untuk menawarkan barangan dalam bentuk pakaian, makanan atau penjagaan kulit. Tetapi itu juga digunakan untuk menawarkan layanan penyuntingan foto, pembuatan karikatur, dan kad undangan digital.

Biasanya, aktivis perniagaan di sektor kuliner, fesyen, kosmetik dan juga perhiasan juga mempunyai akaun rasmi mereka sendiri. Tidak jarang, aktivis perniagaan memanfaatkan kehadiran influencer dari media sosial ke Artike untuk meningkatkan penjualan produknya dengan mengesahkan tokoh di dunia maya. 

3. Menjadi Tempat Berkumpul Masyarakat

Media sosial juga boleh menjadi tempat berkumpulnya komuniti tertentu. Sebut saja peminat kumpulan terkenal di seluruh dunia, kepada ikatan alumni sekolah atau universiti.

Mereka biasanya membuat kumpulan dan akaun dalam bentuk halaman atau halaman peminat di media sosial Facebook dan Instagram. Di sana, mereka sering membincangkan banyak perkara, berkongsi pelbagai maklumat penting atau hanya berbual melalui ruangan komen pada siaran.

4. Mencari Kerja

Pada masa lalu, banyak orang mencari pekerjaan melalui baris iklan di akhbar harian. Sekarang, itu boleh dilakukan di media sosial. Terdapat banyak akaun yang memberikan maklumat pekerjaan di banyak syarikat. 

Akaun ini biasanya merangkumi maklumat yang cukup lengkap, sehingga pencari kerja dapat dengan mudah mengemukakan permohonan ke syarikat yang diinginkan. Baiklah, walaupun banyak aplikasi pencarian pekerjaan muncul, sebilangan orang kita masih menggunakan media sosial seperti Instagram, Facebook atau Twitter ke LinkedIn untuk mendapatkan maklumat mengenai jawatan kosong. 

5. Baca Berita Terkini

Sama seperti mencari pekerjaan, mengetahui maklumat atau berita terkini bukan sahaja dapat dilakukan dengan membaca surat khabar atau bahkan menonton televisyen. Kehadiran media sosial dapat menjadikan semua orang dapat memperoleh maklumat atau berita dengan cepat dalam satu tangan. Walaupun hanya beberapa minit.

Contohnya, berita mengenai bencana gempa bumi ke gunung berapi meletus, malah berita terkini dari dunia showbiz. Nah, ada banyak akaun media sosial rasmi yang dimiliki oleh media cetak terkemuka di Indonesia yang dapat diikuti. Rata-rata mereka menyebarkan berita menggunakan foto ke bentuk audio visual.

Selain berita atau maklumat berguna, ada banyak orang yang tidak bertanggungjawab yang menggunakan media sosial untuk menyebarkan berita palsu, yang boleh memudaratkan banyak pihak. Walaupun Undang-Undang ITE atau Undang-Undang ITE telah diberlakukan oleh pemerintah, masih ada individu yang menyebarkan tipuan untuk kepentingan peribadi atau kumpulan. Baiklah, berhati-hatilah ketika mencari maklumat atau berita terkini di media sosial, ya. Lebih baik, jangan menelan maklumat mentah yang kita boleh. 

Sekiranya perlu, periksa semula kebenaran berita atau maklumat yang disebarkan oleh akaun tidak rasmi di media sosial sebelum anda mengambil bahagian menyebarkannya melalui akaun peribadi.

Apa itu Sestyc?

media sosial buatan Indonesia

Sestyc adalah aplikasi media sosial yang dibuat oleh anak-anak Indonesia yang serupa dengan Instagram. Aplikasi, yang telah dikeluarkan sejak awal April 2019, dapat membantu pengguna mencari rakan baru dengan mudah. Sestyc sendiri telah dimuat turun oleh banyak orang, anda tahu.

Perhatikan, aplikasi media sosial ini telah dimuat turun lebih daripada 20,000 kali sejak dilancarkan oleh pembangun. iaitu CP Digital Arts. Sestyc mempunyai banyak kelebihan. Selain kaya dengan fitur menarik, aplikasi media sosial ini juga mempunyai antara muka alias User Interface yang bagus, sehingga dapat menambahkan keselesaan pengguna ketika memakainya.

Keistimewaan Sestyc

Media sosial buatan Indonesia

Sekarang, seperti yang dinyatakan sebelumnya, Sestyc mempunyai beberapa ciri menarik yang kaya dengan faedah. Berikut ini adalah perbincangan lengkap mengenai ciri-ciri yang dimiliki oleh aplikasi yang satu ini.

1. Perkongsian Foto

Aplikasi Sestyc membolehkan kami sebagai pengguna berkongsi berita dalam bentuk foto. Sama ada melalui suapan atau cerita. Selain foto, pengguna Sestyc dapat memuat naik video untuk dikongsi dengan rakan atau rakan pengguna aplikasi ini. Anda boleh memuat naik foto dan video dengan kualiti yang tinggi, anda tahu .

Bukan hanya rakan atau pengikut setia anda yang dapat melihat berita yang anda kongsi. Anda pasti dapat melihat foto atau video yang telah mereka muat naik. Oh ya , anda dapat mengetahui siapa yang pernah melakukan pengejaran, alias mengintip profil Sestyc anda.

2. Panggilan Percuma

Sekiranya orang mengatakan, sekarang bukan zaman untuk menggunakan kredit untuk telefon . Nampaknya ini benar kerana hampir semua orang telah menggunakan aplikasi messenger untuk membuat panggilan telefon tanpa menggunakan kredit. Kini, banyak aplikasi messenger tersebar. Walau bagaimanapun, aplikasi rata-rata hanya dapat digunakan untuk telefon atau berbual sahaja.

Sekiranya anda mahukan sesuatu yang praktikal, anda boleh memilih Sestyc. Kenapa? Kerana selain dapat berkongsi berita melalui feed berita dan cerita, Sestyc juga benar-benar merosakkan penggunanya dengan menghadirkan ciri panggilan percuma. Jadi, anda boleh membuat panggilan atau membuat panggilan video dengan rakan atau saudara yang menggunakan Sestyc secara percuma, tanpa perlu memasang aplikasi messenger lain. Ini sesuai, bagi anda yang mempunyai telefon bimbit dengan kapasiti memori dalaman yang tidak terlalu luas.

3. Pemesejan

Selain membuat panggilan suara dan video dengan mudah dan tentu saja percuma, Sestyc juga memiliki fitur pesanan yang dapat memudahkan pengguna mengirim pesan dengan cepat. Tidak ada penggunaan yang rumit! Sekarang , bukan hanya teks pesanan yang dapat dikirim, tetapi juga pesan suara. Hebat, bukan ?

4. Terokai

Sestyc mempunyai ciri penerokaan yang dapat membantu anda meneroka aplikasi dan mencari banyak rakan baru, atau bahkan rakan kecil anda yang sudah lama tidak bertemu. Anda bukan sahaja dapat menambah sebagai rakan, anda juga boleh memberi komen pada catatan yang dimuat naik di profil mereka.

Baiklah , sampai di sini perbincangan mengenai Sestyc, sebuah aplikasi media sosial buatan Indonesia yang sangat keren. Untuk maklumat anda, Sestyc boleh dimuat turun secara percuma oleh pengguna mudah alih dengan sistem operasi Android. Sayangnya, aplikasi ini tidak dapat dimuat turun oleh pengguna iOS. Berminat untuk menggunakan Sestyc? Klik pada pautan ini untuk memuat turun aplikasi di Google Play Store.

Artikel Berkaitan