15 Cara Mendapatkan HP Tidak Panas Tidak Cepat dan Tidak Cepat

Bagaimana untuk menjadikan telefon bimbit kita tidak cepat panas dan tidak lambat? Soalan ini mungkin ada di fikiran anda, terutama anda yang cukup aktif menggunakan telefon pintar.

Anda perlu tahu, telefon pintar tidak "pintar" seperti yang anda bayangkan. Namanya memang pandai, tetapi dia masih mempunyai kelemahan. Salah satunya ialah kadangkala telefon pintar boleh terasa panas dan menjadikan prestasi telefon bimbit pintar menjadi perlahan. Namanya juga barang elektronik, mesti ada penurunan kualiti dari masa ke masa. Lebih-lebih lagi, telefon pintar ini tidak hanya digunakan untuk telefon dan SMS sahaja.

Kini, melayari internet, bermain permainan, bermain media sosial, dan bahkan menyokong aktiviti harian ada di telefon pintar. Secara semula jadi, jika kemudian, penggunaan telefon pintar lebih tinggi daripada penggunaan telefon bimbit biasa sedekad yang lalu.

Penggunaan yang sangat tinggi adalah yang dapat memicu sel anda menjadi panas dengan cepat dan ini akan memberi kesan pada prestasi telefon Android anda yang turun secara mendadak. Oleh itu, agar bateri HP tidak cepat panas, anda harus membaca petua berikut.

1. Gunakan Pengecas dan Bateri Asal

Original text

Contribute a better translation
matikan wifi

Titik ini masih berkaitan dengan nombor 10, yang mematikan WiFi ketika tidak berada di kawasan penyedia WiFi. Ingat, anda jangan lupa mematikan rangkaian WiFi.

Sebabnya, WiFi akan terus mencari rangkaian secara automatik, walaupun anda tidak semestinya berada di kawasan yang mempunyai rangkaian WiFi. WiFi yang terus aktif mencari rangkaian ini berpotensi menjadikan telefon bimbit anda cepat panas.

12. Gunakan Perlombongan Anti-Cryptocurrency

perlombongan anti-cryptocurrency

Kini cryptocurrency semakin meningkat. Yang paling terkenal ialah bitcoin. Banyak laman web mencuba nasib dalam melombong bitcoin dengan menggunakan sumber dari peranti yang mengakses laman web tersebut tanpa kebenaran peranti pengguna .

Sebenarnya, sudah ada aplikasi di Google Playstore yang jika dipasang akan cuba menggunakan sistem untuk melombong bitcoin. Perkara baik yang dijangkakan oleh Google dengan menghapusnya.

Walaupun sudah dipadamkan, berjaga-jaga. Siapa tahu, nanti banyak aplikasi serupa akan datang lagi atau anda secara tidak sengaja mengakses laman web yang melombong bitcoin. Sekiranya ini berlaku, sudah pasti sistem HP anda akan terasa berat kerana terpaksa oleh laman web atau aplikasi untuk menambang cryptocurrency . Kesannya, telefon bimbit anda akan terasa panas dan prestasinya jelas perlahan.

Untuk itu, anda harus menggunakan aplikasi pelindung dari "penambang cryptocurrency" di telefon bimbit anda. Pada masa ini banyak antivirus seperti Malwarebytes dan Avast juga mempunyai keupayaan perlombongan anti-cryptocurrency. Anda juga boleh memasang penyemak imbas Opera yang mempunyai ciri penyekat iklan dan juga blok aktiviti perlombongan cryptocurrency.

13. Mengalih keluar Aplikasi dan Permainan berbobot RAM

Aplikasi Android

Sekiranya telefon bimbit yang anda miliki adalah telefon pintar dengan RAM yang besar, jelas perkara ini tidak berlaku. Tetapi, jika RAM HP anda hampir tidak mencukupi, seperti RAM 1GB, maka titik ini akan berlaku. Sebabnya, aplikasi dan permainan yang diklasifikasikan sebagai RAM yang membebankan akan menjadikan prestasi HP anda menurun kerana aplikasi berat yang membebankan sistem. Kesannya, telefon bimbit anda akan cepat panas.

Untuk itu, anda boleh memadam aplikasi atau permainan yang membebankan jika RAM. Walaupun permainan itu adalah permainan yang anda suka dan mainkan, jika tujuannya adalah prestasi telefon bimbit anda tidak perlahan dan tidak cepat panas, suka atau tidak, anda harus memadam permainan.

14. Jangan sesekali menyimpan telefon bimbit di tempat tertutup

beg telefon bimbit

Anda tidak boleh menyimpan telefon bimbit anda dengan kerap di tempat tertutup. Contohnya menyimpan telefon bimbit dengan seluar jeans yang sangat ketat. Sekiranya anda sering menyimpan telefon bimbit dengan seluar jeans, anda harus mula mengurangkannya dan memberi udara segar kepada telefon bimbit anda. Menyimpan telefon bimbit anda di tempat tertutup seperti beg dan poket seluar berpotensi menyebabkan HP menjadi panas dengan cepat yang tentunya akan mempengaruhi prestasi HP.

15. Tetapan Semula Kilang

tetapan semula kilang

Ini adalah langkah terakhir yang dapat anda lakukan untuk menjadikan telefon bimbit anda kelihatan "segar" dan kembali normal. Sekiranya telefon bimbit anda menjadi panas dengan cepat, cuba lakukan tetapan semula kilang. Melakukan tetapan semula kilang akan menghapus semua fail dan aplikasi di HP, kecuali aplikasi yang sudah dipasang atau lalai kilang.

Berikut adalah cara agar telefon bimbit anda tidak cepat panas. Anda boleh melakukan 15 kaedah yang telah dijelaskan. Sebagai maklumat kesimpulan, cuba cintai telefon bimbit anda dan elakkan penggunaan berlebihan dan memasang terlalu banyak aplikasi, terutamanya jika telefon bimbit anda mempunyai spesifikasi yang tidak terlalu tinggi. Saya harap ini dapat membantu!