Kaedah termudah dan praktikal untuk menyembunyikan aplikasi di telefon bimbit Xiaomi

Adakah anda pengguna telefon bimbit Xiaomi? Tahukah anda bahawa pada telefon Xiaomi terdapat ciri menarik yang tidak ada di UI lain. Oh ya, sel Xiaomi yang dimaksud tentu saja adalah telefon bimbit Xiaomi yang membawa antara muka MIUI dan bukannya telefon bimbit Xiaomi dengan OS Android.

Dalam fitur MIUI, ada ciri-ciri yang cukup menarik, ciri-ciri ini adalah untuk menyembunyikan atau menyembunyikan aplikasi di telefon bimbit. Kenapa menarik? Kerana biasanya ciri seperti ini hanya berlaku untuk menyembunyikan fail atau data sahaja. Seperti menyembunyikan data atau video dan menguncinya dengan kata laluan tertentu.

Sekarang kerana banyak orang bergantung pada aplikasi tertentu, tentunya ciri menyembunyikan akan sangat berguna. Terutama jika anda mempunyai akaun media sosial yang ingin memastikan akaun anda selamat dan tidak mahu diganggu oleh rakan, kerana sangat penting untuk menyembunyikan aplikasi tertentu di telefon bimbit anda.

Sebab Orang Menyembunyikan Aplikasi

dasar privasi

Secara umum, terdapat beberapa sebab mengapa orang menyembunyikan aplikasi di telefon pintar. Nah, sebelum membincangkan cara menyembunyikan aplikasi di telefon bimbit Xiaomi, ketahui terlebih dahulu sebab-sebab orang menyembunyikan aplikasi yang boleh didengar di bawah.

1. Sebab privasi untuk data peribadi

Salah satu sebab untuk menyembunyikan data atau menyembunyikan aplikasi adalah kerana alasan peribadi. Atau, dalam kes ini, anda tidak mahu privasi anda dilihat oleh orang lain. Seperti nota penting dalam aplikasi nota yang berkaitan dengan diri anda seperti mengambil jadual ubat kerana anda menyembunyikan penyakit anda dari rakan anda.

Atau itu juga boleh menjadi alasan privasi data anda di media sosial. Seperti yang anda ketahui, media sosial adalah identiti kita yang lain di dunia maya. Anda ingin mengelakkan tangan rakan-rakan yang mengarut dari cetak rompak akaun media sosial. Ia tidak lucu, anda seorang yang berwibawa yang tiba-tiba menulis status lucah di media sosial.

2. Privasi Pekerjaan

Sekiranya anda seorang profesional atau pekerja, tentu saja sering membuat catatan dalam aplikasi khas. Contohnya menulis pekerjaan yang sulit dan hanya pekerja yang mesti tahu. Jadi, anda perlu menyembunyikan aplikasi yang mengandungi maklumat syarikat sulit daripada orang lain, termasuk pasangan anda.

Terutama jika anda mempunyai telefon bimbit yang sering dipinjam oleh rakan atau saudara kerana anda mempunyai telefon bimbit yang baik, tentu anda enggan jika anda tidak meminjamkannya. Tetapi, untuk menyimpan perkara-perkara yang berkaitan dengan pekerjaan anda, maka anda merasa perlu untuk merahsiakan permohonan tersebut.

3. Elakkan penyahpasangan secara tidak sengaja

Anda yang telefon bimbitnya sering dipinjam oleh ahli keluarga, terutamanya kanak-kanak, mesti berwaspada. Lebih baik jika anda membuat dua pengguna di telefon bimbit anda untuk mengelakkan anak-anak bermain-main dengan telefon bimbit anda. Tetapi, jika itu terasa menyusahkan dan telefon pintar anda tidak menyokong login pengguna dua kali, anda pasti boleh memilih pilihan untuk menyembunyikan aplikasi.

Tujuannya jelas, sehingga apabila anak-anak bermain di telefon bimbit anda, anda tidak perlu risau jika anak anda secara tidak sengaja menghapus atau menyahpasang aplikasi penting. Atau, takut anak anda bermain media sosial menggunakan akaun anda, sudah tentu anda boleh menyembunyikan aplikasi media sosial.

4. Elakkan Pasangan Mengintip

Terdapat banyak orang yang tidak mahu dunia persendirian dikenali oleh rakan kongsi. Seperti teman lelaki yang ingin terus mengetahui perbualan anda dengan rakan anda. Atau teman wanita anda ingin tahu sama ada anda memasang aplikasi jodoh seperti Tinder atau tidak.

Bagi mereka yang telah berpasangan secara rasmi, anda juga boleh menyembunyikan sembang dari bekas atau kecurangan anda. Sebenarnya, ini tidak baik. Lebih baik jika anda tidak menyalahgunakannya. Di sini, sebagai contoh, jika misalnya ada pasangan yang sering berbual dengan lawan jenis dalam aplikasi lain. Nah, aplikasi yang ingin anda sembunyikan dari isteri anda, maka jelas anda memerlukan fitur untuk menyembunyikan aplikasi tersebut.

Sekiranya contoh itu dianggap tidak sesuai, cuba dengan gambar lain seperti, anda ingin mengejutkan isteri anda dengan membeli-belah di aplikasi kedai dalam talian tertentu. Sudah tentu anda perlu menyembunyikan aplikasinya agar si isteri mendapat kejutan dan si isteri tidak tahu anda membeli sesuatu yang akan menjadi hadiah untuknya.

Cara Menyembunyikan Aplikasi di Telefon bimbit Xiaomi

MIUI

Setelah mengetahui sebab untuk menyembunyikan aplikasi, sekarang teruskan perbincangan mengenai cara menyembunyikan atau menyembunyikan aplikasi di telefon bimbit Xiaomi. Telah disebutkan sebelumnya bahawa fitur menyembunyikan aplikasi ada di MIUI, antara muka pengguna yang dibuat oleh Xiaomi, yang dipasang di hampir semua ponsel Xiaomi.

Ciri ini sememangnya berguna agar pengguna telefon bimbit Xiaomi dapat merasakan keselamatan privasi dan mengelakkan pengguna lain yang sewenang-wenangnya menentang telefon bimbit anda ketika dipinjamkan kepada mereka. Ciri ini sahaja dapat menyembunyikan pelbagai jenis aplikasi.

Anda boleh menyembunyikan aplikasi Instagram, Twitter dan juga WhatsApp. Atau semua media sosial anda tersembunyi dan rakan anda di dunia nyata akan menganggap bahawa anda tidak mempunyai akaun media sosial. Ciri menyembunyikan aplikasi ini pada telefon bimbit Xiaomi dapat diaktifkan dengan mengikuti arahan di bawah:

1. Ambil telefon bimbit Xiaomi anda (tentu saja yang membawa jenis MIUI) kemudian pergi terus ke tetapan atau tetapan .

2. Di bahagian halaman tetapan, ketik Aplikasi tidak kelihatan di kotak carian 'Aplikasi tidak kelihatan'.

aplikasi yang tidak kelihatan

3. Sekiranya anda menjumpainya, pergi ke bahagian Pilihan yang tidak kelihatan pada Aplikasi.

4. Selepas itu, anda hanya memilih aplikasi apa yang ingin anda sembunyikan. Yang perlu anda lakukan ialah memeriksa bulatan di sebelah setiap aplikasi.

5. Setelah memeriksa aplikasi yang ingin anda sembunyikan, pilih OK sehingga tetapannya dapat disimpan. Sekiranya anda keluar dari "tetapan" dan belum memilih "OK", maka status aplikasi belum disembunyikan.

Setelah semua langkah dilakukan, masukkan paparan utama yang menunjukkan aplikasi. Periksa semula sama ada aplikasi yang anda sembunyikan ada dalam pilihan aplikasi atau tidak. Sekiranya langkahnya sesuai, pasti aplikasi yang anda periksa tidak muncul dalam senarai aplikasi utama.

Sekiranya anda ingin menunjukkan aplikasi yang disembunyikan lagi, Anda dapat kembali ke bahagian "Aplikasi Tidak Terlihat" di menu "tetapan" seperti yang disebutkan sebelumnya. Kemudian, keluarkan tanda centang dalam aplikasi yang diperiksa untuk disembunyikan. Dengan cara ini, aplikasi anda kini muncul semula.

Cara Menyembunyikan Aplikasi di Telefon Android Lain

Beberapa jenis telefon bimbit Xiaomi nampaknya tidak dilengkapi dengan ciri ini, hanya sebilangan kecil yang tidak banyak. Sekiranya telefon Xiaomi anda adalah salah satu yang tidak anda miliki, anda boleh mendapatkan ciri ini dengan menggunakan aplikasi pihak ketiga.

Terdapat banyak aplikasi pihak ketiga yang berfungsi untuk menyembunyikan aplikasi Android, misalnya adalah Aplikasi Sembunyikan Aplikasi. Anda juga boleh menggunakan aplikasi seperti CM Locker atau LOCKit. Kerana dibantu dengan aplikasi pihak ketiga, jelas aplikasi ini juga dapat dijalankan untuk telefon Android lain yang bukan jenama Xiaomi.

Oleh itu, jika telefon Android anda bukan jenis jenama Xiaomi, anda boleh menggunakan aplikasi pihak ketiga untuk menyembunyikan aplikasi anda. Anda hanya perlu mencarinya di Google PlayStore. Oleh itu, perbincangan mengenai petua dan cara menyembunyikan aplikasi di telefon bimbit Xiaomi dengan mudah dan cepat. Saya harap ini dapat membantu!