10 Petua Membeli Telefon bimbit Xiaomi Yang Penting untuk Anda Ketahui

Xiaomi adalah salah satu jenama mudah alih yang popular di Indonesia dan beberapa negara lain. Produk telefon pintar dari pengeluar China ini sering mengejutkan orang ramai. Banyak telefon bimbit Xiaomi dijual lebih murah daripada pesaingnya, walaupun dilengkapi dengan spesifikasi yang hampir serupa. Oleh itu, banyak  telefon pintar Xiaomi diburu oleh pencinta alat di negara ini.

Baiklah, kali ini akan memberikan petua menarik sebelum pembaca di sini akan membeli telefon bimbit Xiaomi. Dengan membaca artikel ini, saya harap anda dapat menemui peranti Xiaomi yang sesuai dengan keperluan anda. Segera, periksa petua di bawah.

1. Tentukan Tujuan Membeli Xiaomi Mobile

Sasaran

Sebelum anda bersedia membeli telefon Xiaomi, anda mesti menentukan tujuan anda terlebih dahulu. Adakah telefon bimbit Xiaomi yang akan anda beli untuk permainan, fotografi, atau hanya menggunakan telefon bimbit anda dengan kerap. Agar anda tidak keliru ketika memilih model Xiaomi HP, anda mesti mengetahui tujuan anda terlebih dahulu.

Sekiranya anda gemar bermain permainan dengan grafik rendah atau tinggi, pilihlah telefon Xiaomi yang dapat menyokong aktiviti ini dengan baik dan lancar. Anda boleh menentukannya dari segi ukuran skrin, pemproses (pilih Snapdragon 660 ke atas), kapasiti RAM (minimum 3/4 GB dengan 32 GB ROM), dan saiz bateri telefon bimbit (> 4000 mAh + pengecasan pantas). Salah satu telefon pintar Xiaomi yang paling sesuai untuk bermain permainan adalah Xiaomi Black Shark Helo.

Perkara lain jika anda suka fotografi dan tujuan anda membeli telefon bimbit Xiaomi adalah untuk menampung aktiviti ini. Di sini, perkara utama yang perlu anda perhatikan adalah sektor kamera. Pilih telefon pintar Xiaomi yang dilengkapi dengan teknologi kamera terbaik dan mampu menghasilkan gambar berkualiti. Xiaomi Mi Mix 3 adalah salah satu telefon Xiaomi terbaik dengan kamera hari ini.

Namun, jika tujuan anda adalah membeli telefon bimbit Xiaomi hanya untuk penggunaan biasa (sms, telefon, dan sedikit multimedia), maka beli Xiaomi yang berharga Rp 1 juta.

2. Ketahui Spesifikasi Lengkap Telefon bimbit Xiaomi yang Ingin Beli

Arena GSM

Penting untuk mengetahui spesifikasi lengkap telefon bimbit Xiaomi yang ingin anda bawa pulang. Anda boleh menyemaknya di laman web rasmi syarikat (klik di sini), atau di laman web tinjauan telefon bimbit terkenal seperti GSM Arena (klik di sini).

Dengan mengetahui spesifikasi lengkap bakal telefon bimbit anda, anda dapat dengan mudah menentukan model telefon pintar Xiaomi yang sesuai dengan kriteria anda. Di dua laman web yang disebutkan sebelumnya, anda boleh mendapatkan maklumat lengkap mengenai telefon bimbit, mulai dari bentuk fizikal, jongkong , dan harga yang ditawarkan.

3. Beli telefon bimbit Xiaomi pada masa yang tepat

Masa

Pengilang telefon pintar biasanya suka mengeluarkan produk baru dengan spesifikasi dan harga yang hampir sama dengan model lama. Contohnya, jika telefon bimbit Xiaomi lama sesuai dengan yang anda mahukan, anda boleh membelinya pada waktu yang tepat. Sebelum ini, anda juga perlu mengetahui peranti Xiaomi baru yang akan segera dilancarkan ke pasaran.

Apa maksud awak? Sekiranya telefon bimbit baru dilengkapi dengan kandungan dan harga yang sama dengan model lama, maka harga telefon bimbit lama boleh turun sebelum model baru dilancarkan atau beberapa ketika selepas itu. Oleh itu, jika anda dapat membelinya pada waktu yang tepat, maka anda dapat menjimatkan wang.

Penulis telah melakukan ini dan berjaya. Sekiranya anda adalah orang yang boleh menunggu, maka anda boleh mencuba petua ini. Sekiranya ternyata model baru itu membawa lebih banyak kelebihan, maka pilihan menjadi lebih baik.

4. Xiaomi dengan Prosesor Julat Pertengahan Juga Tidak Ada Masalah

pemproses telefon pintar

HP Xiaomi dengan pengganggu kelas pemproses Snapdragon akan dapat memberikan prestasi OKAY . Namun, anda pasti akan membayar banyak wang untuk mendapatkan peranti tersebut. Sekiranya anda seorang gamer kelas berat, maka telefon Xiaomi dengan pemproses Snapdragon 835 dan Snapdragon 845 adalah pilihan yang baik untuk anda.

Walau bagaimanapun, telefon pintar Xiaomi dengan Snapdragon kelas menengah seperti S660 (contoh modelnya adalah Xiaomi Mi Max 2 dan Xiaomi Mi Note 3) juga menawarkan prestasi yang cukup baik untuk banyak pengguna termasuk penulis.

5. Pilih Telefon bimbit Xiaomi dengan Ukuran Skrin Kanan

Xiaomi Redmi Note 5

Pasti anda tidak mahu mendapatkan telefon pintar Xiaomi yang terlalu besar atau terlalu kecil ketika dipegang, bukan? Oleh itu, anda perlu memperhatikan saiz skrin telefon bimbit Xiaomi yang ingin anda beli.

Sekiranya anda ingin mengendalikan telefon pintar dengan satu tangan, pilih telefon bimbit Xiaomi yang skrinnya tidak lebih dari 5.5 inci. Contoh model telefon Xiaomi dengan ukuran skrin seperti itu ialah Xiaomi Redmi 5A dan Xiaomi Mi 6. Mereka juga sesuai untuk penggunaan harian biasa.

Oleh itu, jika anda ingin merasakan pengalaman yang lebih baik ketika menonton video, bermain permainan, atau melakukan kerja yang memerlukan anda membuka banyak tetingkap, maka pilihlah telefon Xiaomi dengan layar yang lebih besar. 6 inci adalah ukuran yang mencukupi untuk menyokong aktiviti ini.

6. Jangan terpaku pada Saiz Kamera Megapixel

Sekiranya anda suka fotografi dan ingin membeli telefon Xiaomi yang sesuai dengan hobi anda, maka salah satu perkara yang perlu anda terapkan adalah jangan berpegang pada ukuran megapiksel kamera. Walau bagaimanapun, anda perlu memperhatikan ciri-ciri yang disematkan, seperti bukaan (bilangan yang lebih kecil lebih baik) dan OIS atau Penstabilan Imej Optik.

Xiaomi Mi Mix 3 dan Xiaomi Mi 8 adalah beberapa telefon pintar Xiaomi yang berada dalam senarai telefon bimbit dengan kamera terbaik. Mi 8 misalnya, dilengkapi dengan kamera belakang 12 MP berkembar, f / 1.8, 1 / 2.55 5, 1.4µm, OIS 4-paksi, PDAF dua piksel + 12 MP, f / 2.4, 56mm, 1 / 3.4 ″, 1.0µm, AF, zum optik 2x. Selain itu, kamera depan juga cukup mengagumkan, iaitu sensor 20 MP, f / 2.0, 0.9µm

Sekiranya pilihan telefon bimbit Xiaomi di atas cukup mahal untuk poket anda, maka anda boleh memilih Xiaomi Redmi 4 (sesuai untuk pemula). Dengan tanda harga yang cukup murah ketika ini, kualiti gambar yang dihasilkan oleh kamera telefon bimbit tidak terlalu mengecewakan.

7. Pilih Kapasiti Memori Penyimpanan Yang Cukup

Sekiranya anda ingin merasa selesa ketika melakukan multimedia, seperti menonton filem, bermain permainan, melayari di dunia maya dan sebagainya, maka anda harus membeli telefon bimbit Xiaomi dengan ROM minimum 32 GB. Sekiranya anda memilih ruang simpanan di bawah jumlah itu, jangan harap anda dapat menikmati barang-barang ini dengan lancar dan selesa.

Pengilang nampaknya memahami bahawa setiap keperluan pengguna meningkat dari semasa ke semasa. Oleh itu, mereka mempersembahkan peranti telefon pintar dengan peningkatan kapasiti ROM. Terutama jika model telefon bimbit Xiaomi yang anda pilih mempunyai slot memori luaran, maka itu boleh menjadi kelebihan yang baik.

8. Pilih Kapasiti Bateri yang sesuai dengan Penggunaan

bateri panas xiaomi redmi 1s

Telefon bimbit Xiaomi terbaru kini dilengkapi dengan kuasa bateri yang besar. Sebagai tambahan kepada keperluan pengguna, tentunya diperlukan untuk menyokong peranti itu sendiri yang membawa banyak peningkatan. Sekiranya anda mempunyai mobiliti di luar rumah yang tinggi, pilihlah telefon Xiaomi yang mempunyai daya tahan yang baik.

Contoh telefon pintar Xiaomi yang keluar dengan kuasa bateri yang besar adalah Xiaomi Mi Max 2. Telefon bimbit yang dilancarkan pada bulan Jun 2017 ini mempunyai kapasiti bateri 5300 mAh. Mi Max 2 yang memiliki ukuran layar 6,44 inci mampu menyala selama 128 jam, waktu bercakap hingga 30 jam 15 minit, masa melayari hingga 19 jam 21 minit, dan waktu menonton video hingga 21 jam 37 minit. Telefon ini telah membawa teknologi pengecasan Quick Charge 3.0 dengan cepat.

Selain dari kapasitinya, anda juga perlu memikirkan teknologi pengecasan yang dibawanya. Mengecas bateri telefon bimbit yang besar secara berkala akan memakan masa berjam-jam dan mungkin membuat anda kesal kerana harus menunggu.

Sekiranya Mi Max 2 tidak memasukkan paket anggaran Anda , yang dijual pada harga Rp 4 juta, maka Anda dapat memilih Xiaomi Redmi 5 Plus dengan harga Rp 2 juta (kapasitas bateri 4000 mAh, RAM 3/4 GB dan ROM 32/64 GB) .

9. Beli telefon bimbit Xiaomi di Official Outlet

Kedai Rasmi Mi

Agar anda dapat menghindari segala bentuk penipuan yang sering terjadi, anda harus membuat pembelian telefon bimbit Xiaomi di kedai rasmi mereka. Sekiranya terpaksa membeli di kedai telefon bimbit biasa, perhatikan bahawa jaminan yang ditawarkan mestilah jaminan rasmi Xiaomi. Sekiranya penjual menawarkan jaminan pengedar, dikhuatiri peranti tersebut palsu atau tidak asli.

Sekiranya anda membeli melalui kedai dalam talian , anda juga perlu mengetahui kedai yang menjualnya (jika ada kedai Xiaomi rasmi, beli di sana). Pertimbangkan reputasi kedai, sama ada mendapat ulasan buruk daripada pelanggan atau tidak. Periksa juga harga yang ditawarkan. Sekiranya telefon Xiaomi yang anda mahukan lebih murah daripada kebanyakan, anda harus curiga dengan barang yang mereka jual tidak asli.

10. Sesuaikan dengan keperluan anda

Menjimatkan Belanjawan

Petua terakhir tidak begitu penting, tetapi anda harus membeli telefon bimbit Xiaomi mengikut keperluan anda. Beberapa telefon pintar premium Xiaomi dijual dengan harga lebih dari Rp. 4 juta. Sudah tentu mereka menawarkan prestasi yang boleh dipercayai. Walau bagaimanapun, anda juga masih boleh mendapatkan telefon Xiaomi dengan harga yang lebih rendah dan tetap boleh dipercayai. Sekiranya anda pengguna sederhana, Xiaomi Redmi Note 4 boleh menjadi pilihan yang baik.

Nah, itulah beberapa petua untuk membeli telefon bimbit Xiaomi daripada yang anda boleh cuba sebelum membawa pulang peranti Xiaomi baru. Penulis berharap agar perbincangan ini bermanfaat untuk semua pembaca, ya.