4 Cara Menghapus Data Aplikasi di iPhone dengan Mudah

Pengguna iPhone sering bermain-main dengan memori simpanan penuh. Jelas keliru, kerana iPhone tidak menyediakan memori luaran, tidak seperti Android, yang rata-rata mempunyai slot untuk menambahkan memori luaran.

Jadi, bagaimana menyelesaikan masalah ketika memori simpanan pada iPhone penuh? Betul, adakah saya perlu memadam data penting? Tentu tidak, anda boleh memadam data aplikasi yang ada di iPhone. Bagaimana untuk? Anda boleh segera merujuk kepada cara berikut untuk menghapus data aplikasi di iPhone untuk melonggarkan memori simpanan anda.

Sebenarnya untuk cara menghapus data aplikasi di iPhone, anda hanya perlu melakukan 4 cara. Anda boleh mencubanya dengan mengosongkan cache Safari, kemudian menghapus data aplikasi, kemudian memulakan semula peranti iOS, yang terakhir adalah memuat turun aplikasi pembersih khusus iOS.

Sangat mudah, bukan? Atau anda masih merasa keliru? Tenanglah, akan menerangkan dengan jelas dan terperinci untuk setiap langkah bagaimana menghapus data aplikasi di iPhone. Anda boleh mengikuti langkah-langkah berikut, ya!

1. Mengeluarkan Safari Cache

Buang Safari Cache

Langkah pertama cara menghapus data pada iPhone dengan mudah adalah, pastikan anda membersihkan cache Safari terlebih dahulu. Dan anda perlu ingat bahawa semasa anda membersihkan cache Safari, semua akaun di iPhone akan log keluar secara automatik.

Oleh itu, pastikan anda mengingat semua kata laluan akaun anda, terutamanya akaun media sosial. Nah, inilah cara membersihkan cache Safari pada peranti iOS:

  • Pertama, anda boleh mengunjungi tetapan pada iPhone dan tatal ke bawah ke kelompok kelima, ada aplikasi Safari , di mana terdapat Akaun & Kata Laluan di bahagian atas. Setelah menemuinya, anda boleh segera klik  Safari.
  • Langkah seterusnya, anda boleh menatal ke bawah sekali lagi dan klik pada pilihan Hapus Sejarah dan Data Laman Web. Nah, di sini anda memulakan proses memadam cache Safari.
  • Sekarang adalah masa untuk anda membersihkan cache Safari sepenuhnya. Anda boleh segera klik Hapus Sejarah dan Data. Ia sudah selesai, sekarang semua cache Safari anda telah dipadamkan dan memori simpanan peranti iOS anda akan terasa lebih santai. Mudah, bukan?

2. Memadam Data Aplikasi

Cara memadam data aplikasi di iPhone

Sekiranya anda selesai mengosongkan cache Safari yang ada di peranti iOS, sekarang adalah saatnya anda juga dapat menghapus data aplikasi di iPhone. Kaedah satu ini juga agak mudah, tidak rumit, dan tentunya ia akan mengosongkan kapasiti atau ruang penyimpanan pada peranti iOS anda. Berikut adalah beberapa langkah mudah untuk menghapus data aplikasi pada iPhone:

  • Langkah pertama, anda boleh terus klik Tetapan> Umum> kemudian Stor iPhone. Jadi bagaimana untuk pengguna iPad? Tenang saja, langkahnya sama seperti sebelumnya, hanya pada akhir anda mengklik iPad Storages.
  • Selepas, di bahagian bawah, anda akan melihat semua aplikasi yang terdapat pada peranti iOS anda. Terdapat juga maklumat terperinci tentang setiap aplikasi yang Anda miliki, mulai dari tanggal aplikasi digunakan hingga kapasitas aplikasi. Sekarang, tiba masanya anda memilih dan mengklik aplikasi yang menggunakan ruang penyimpanan paling banyak di iOS anda.
  • Sekiranya anda memilih aplikasi yang memakan banyak ruang, sekarang adalah saatnya anda melihat kapasitas di bahagian Dokumen & Data, jika melebihi 500MB maka anda boleh mempertimbangkan untuk membuang aplikasi untuk pemasangan di kemudian hari.
  • Adakah anda pasti mahu menghapusnya? Sekarang anda boleh mengklik Padam Aplikasi. Nah, aplikasinya telah dikeluarkan dan jika anda masih memerlukannya boleh dimuat turun lagi di App Store. Kaedah ini lebih berkesan untuk menghapus data aplikasi pada iPhone.

3. Mulakan semula peranti iOS

cara memulakan semula iPhone melalui sistem

Terdapat cara yang lebih berkesan untuk menghapus data aplikasi pada iPhone, dengan menghidupkan semula peranti iOS yang anda miliki. Ini berlaku untuk iPhone dan iPad. Sekiranya anda merasakan iPhone / iPad anda terlalu banyak memori, cubalah mulakan semula.

Menurut maklumat dari Macworld, menghidupkan semula peranti iOS adalah cara yang baik untuk menghapus sebahagian memori yang tersimpan pada peranti iOS. Kaedah ini juga selamat . Nah, untuk cara memulakan semula iPhone juga berbeza-beza, anda boleh menyemak cara memulakan semula iPhone sepenuhnya dalam artikel ini.

Walau bagaimanapun, secara amnya peranti iOS dapat dimulakan semula dengan mudah dengan langkah-langkah yang akan kami jelaskan di bawah:

  • Tekan butang Tidur / Bangun yang biasanya ada di sisi iPhone. Selepas itu, tunggu sehingga slaid untuk mematikan muncul .
  • Selepas itu, anda boleh menggesek butang matikan yang telah muncul.
  • Seterusnya, anda perlu menunggu beberapa saat sehingga peranti iOS anda benar-benar mati. Sekiranya demikian, anda boleh menekan butang Tidur / Bangun semula untuk menghidupkan iPhone anda. Ringkas, bukan?

4. Pasang Aplikasi Cleaner

Terdapat cara mudah lain untuk menghapus data aplikasi di iPhone, yang mana anda boleh menggunakan aplikasi yang lebih bersih. Ini adalah cara anda memerlukan PC atau Mac, kerana beberapa aplikasi yang lebih bersih akan membersihkan data aplikasi anda melalui PC / Mac. Ingin tahu bagaimana menggunakan aplikasi tersebut? Boleh lihat ulasan berikut.

  • Pembersihan Telefon

Pembersihan Telefon

Ini adalah salah satu aplikasi yang dapat diandalkan untuk menghapus data aplikasi yang ada pada perangkat iOS, Anda dapat memuat turun aplikasi di sini dan ikuti langkah-langkah berikut:

  1. Sekiranya anda telah memuat turun dan memasang aplikasi, anda boleh menyambungkan iPhone anda ke Mac secara langsung menggunakan kabel USB.
  2. Kemudian, buka aplikasi PhoneClean dan klik  Imbas.
  3. Setelah imbasan selesai, anda hanya boleh klik  bersih.
  • iMyFone Umate

iMyFone Umate

Sekiranya PhoneClean hanya dapat disambungkan pada Mac, kes lain dengan iMyFone Umate di mana anda boleh menggunakan aplikasi ini pada PC yang berasaskan Windows. Anda boleh mendapatkan aplikasi ini dengan memuat turun di sini. Berikut adalah langkah-langkah bagaimana menggunakan iMyFone Umate:

  1. Sambungkan iPhone dengan Mac / PC anda menggunakan kabel USB.
  2. Buka aplikasi iMyFone Umate, kemudian klik  Imbas.
  3. Kemudian bersihkan fail sampah dan sementara.
  4. Anda juga boleh memadam dan membersihkan data yang terlalu besar pada iPhone.

Selesai sudah dibincangkan kali ini mengenai cara menghapus data aplikasi di iPhone. Baiklah, semua kaedah di atas dikelaskan sebagai mudah dan tidak rumit, bukan? Mana kaedah termudah untuk anda? Atau, ada cara lain yang lebih mudah? Boleh terus berkongsi di ruangan komen. Saya harap ini dapat membantu!