5 Perbezaan antara Notebook dan Netbook yang Perlu Anda Ketahui

Jika dulu komputer hanya dapat dikendalikan di satu tempat, sekarang anda boleh membuka komputer di mana sahaja. Tentunya bukan komputer desktop yang berat dan tidak praktikal. Tetapi peranti yang boleh dibawa ke mana sahaja, alias komputer mudah alih, atau banyak orang menyebutnya sebagai komputer riba atau notebook.

Peranti komputer riba atau notebook agak popular kerana sekarang banyak orang menggunakannya. Tenaga elektrik yang lebih praktikal, lebih cekap, dan boleh dibawa ke mana-mana.

Tetapi tahukah anda bahawa notebook atau laptop sebenarnya adalah dua peranti yang serupa tetapi berbeza? Adakah anda tahu ada varian lain yang juga serupa tetapi lebih kecil disebut netbook? Daripada jawapan yang anda bingung, lebih baik membincangkan secara langsung mengenai komputer riba, buku nota dan netbook.

Komputer riba pada mulanya adalah peranti komputer mudah alih yang mempunyai dimensi skrin 18 inci. Jadi, komputer mudah alih dengan skrin 18 inci biasanya dipanggil komputer riba. Sama seperti zaman, penamaan komputer riba merujuk kepada semua jenis komputer mudah alih, tanpa mengira dimensi skrin.

Walaupun ada komputer mudah alih yang memiliki dimensi layar 18 inci yang biasa disebut notebook. Tetapi akhir-akhir ini istilah notebook dan laptop saling bergantian. Istilah komputer riba kemudian merujuk kepada komputer yang tidak boleh dibawa mudah alih selalunya 18 inci.

Selain komputer riba dan buku nota, ada satu istilah lagi, netbook. Netbook ini merujuk kepada perkataan "internet" dan "book." Istilah ini merujuk kepada peranti berkemampuan internet yang boleh dibawa ke mana-mana seperti buku dan netbook, juga kadang-kadang disebut komputer riba.

Kemunculan istilah buku nota dan netbook membuat banyak orang keliru, apa perbezaan antara keduanya? Mengapa ada dua istilah yang sebenarnya boleh disebut dengan satu nama iaitu komputer riba atau buku nota sahaja? Untuk menjawab dua soalan ini, mari kita perhatikan perbezaan antara buku nota dan netbook berikut.

1. Dimensi Skrin

perbezaan antara buku nota dan skrin netbook

Dimensi skrin adalah ciri yang paling membezakan komputer mudah alih yang disebut notebook atau netbook. Komputer riba yang mempunyai dimensi skrin 12-17 inci biasanya disebut notebook. Sementara komputer riba dengan dimensi skrin 7-11 inci disebut netbook.

Dengan munculnya Smarpthone dan tablet, populariti netbook dengan dimensi skrin kecil telah menurun. Kini tidak lagi dijumpai netbook yang mempunyai dimensi skrin 7-10 inci.

Kini disebut netbook adalah komputer riba dengan dimensi skrin lebih dari 10 inci hingga 12 inci. Walaupun peranti dengan skrin 10 inci ke bawah biasanya terdapat pada tablet yang kini dapat menggantikan netbook kerana adanya papan kekunci.

2. Berat

komputer riba netbook

Memandangkan netbook mempunyai dimensi skrin yang lebih kecil, beratnya lebih ringan daripada notebook. Buku jaring direka agar lebih kecil sehingga lebih senang dibawa kerana umumnya beratnya kurang dari 2 kilogram.

Buku nota ringan tetapi tidak ringan seperti netbook. Baru-baru ini kebelakangan ini banyak notebook yang membawa skrin 12 inci ke atas mempunyai reka bentuk tipis dan ringan. Jadi masalah berat sebenarnya adalah relatif kerana sekarang notebook dengan berat di bawah 2 kilogram muncul.

3. Kehadiran DVD

DVD

Pembungkusan DVD adalah salah satu perbezaan antara buku nota dan netbook. Buku nota biasanya dilengkapi dengan DVD. Dimensi notebook yang luas memungkinkan adanya slot untuk DVD atau DVD. Buku netbook tidak mempunyai slot untuk DVD kerana reka bentuknya yang kecil.

Sebenarnya seiring dengan kemajuan teknologi, kehadiran DVD pada komputer riba bukanlah perkara utama. Kerana notebook kini tip tip tipis dan DVD boleh ditambahkan sendiri jika anda perlu menggunakan DVD luaran. Tetapi masih banyak notebook yang menyediakan slot untuk DVD.

4. Pemproses

pemproses

Perbezaan antara buku nota dan netbook lain adalah pada pemproses. Netbook adalah komputer riba yang pada amnya menggunakan pemproses kelas rendah. Pemprosesnya agak perlahan ketika menggunakan netbook untuk kerja berat.

Penggunaan pemproses kelas bawah ini bertujuan untuk menjadi lebih cekap tenaga kerana netbook umumnya dibawa ke mana sahaja dan umumnya hanya digunakan untuk melayari internet dan menaip ringan.

Buku nota mempunyai pemproses mulai dari kelas kelas rendah hingga kelas atas. Buku nota dengan pemproses kelas bawah biasanya digunakan untuk keperluan asas seperti menaip, menonton filem, melayari, dan mengedit foto ringan.

Buku nota yang menggunakan pemproses kelas atas biasanya digunakan untuk kerja berat dan permainan. Oleh itu, muncul istilah khas untuk kelas notebook ini, iaitu notebook premium dan notebook gaming.

5. RAM

komputer riba ram

Netbook, ketika pertama kali muncul (sekitar 2007-2008) dilengkapi dengan RAM 512MB hingga 1GB. Kini vendor yang menghasilkan netbook umumnya hanya menawarkan 2GB RAM. Tetapi untuk hari ini, RAM 2GB kurang, terutama untuk sistem operasi seperti Windows 10.

Asus adalah satu jenama yang masih menyajikan netbook dengan RAM 2GB melalui siri E202. Terdapat juga netbook dengan RAM yang lebih tinggi, siri E203, yang dilengkapi dengan RAM 4GB.

Selebihnya bukan netbook yang dilengkapi dengan RAM lebih dari 4GB. Paling baik, biasanya komputer riba 12 inci yang mempunyai reka bentuk lebih kecil dan berada di kelas premium. Sementara notebook, dilengkapi dengan pelbagai varian RAM, mulai dari 2GB, 4GB, 8GB, 16GB RAM, dan bahkan hingga 32GB RAM.

Itulah 5 perbezaan antara netbook dan notebook. Sekarang sangat jelas mana yang boleh disebut buku nota dan netbook. Anda tidak perlu lagi keliru dengan dua istilah ini. Tetapi jika anda keliru memilih netbook atau notebook, maka kami cadangkan memilih notebook.

Mengapa ia mesti menjadi buku nota? Untuk hari ini, keperluan pemprosesan data lebih berat dan netbook ketinggalan dari ini. Saiz fail hari ini juga rata-rata besar dan netbook biasanya hanya mempunyai kapasiti penyimpanan yang kecil, biasanya hanya 320GB.

Sebab lain adalah kerana banyak notebook kini mempunyai dimensi yang lebih tipis, berat lebih ringan, dan layarnya masih lebar. Untuk aktiviti dan keperluan produktiviti anda harus memilih buku nota. Dan Ingat, beli buku nota yang sesuai dengan dana dan keperluan anda.