Cara Membersihkan Sampah di Laptop Sehingga Kinerjanya Pantas

Apabila ruang penyimpanan komputer riba atau komputer terlalu penuh kerana penuh dengan pelbagai jenis fail, maka prestasi komputer atau komputer riba dapat menurun. Terutama jika ruang penyimpanan terhad dan banyak pekerjaan yang harus kita lakukan, maka itu akan sangat menyakitkan kerana kita tidak dapat bekerja dengan berkesan dan cekap.

Fail yang kami simpan di komputer ada banyak jenisnya. Salah satu jenis fail adalah fail sampah yang dihasilkan dari semua aktiviti yang kita lakukan di komputer. Sebagai contoh, apabila kita melayari ruang siber dengan penyemak imbas komputer kita, maka akan meninggalkan banyak fail sampah yang berbentuk seperti sejarah carian atau cache laman web yang dikunjungi.

Semua fail sampah akan disimpan di ruang simpanan komputer yang ada. Sekiranya terlalu banyak, kemungkinan besar akan mempengaruhi prestasi komputer (seperti berjalan lebih perlahan atau merasa lambat sekiranya menggunakan ruang penyimpanan HDD).

Bolehkah fail sampah dibersihkan? Sudah tentu saya boleh! Anda boleh menggunakan ciri yang tersedia dalam sistem operasi yang digunakan komputer anda atau dengan aplikasi pihak ketiga. Dengan membuang fail sampah yang tidak berguna, diharapkan prestasi komputer kita dapat meningkat lagi dan tentunya dapat menjimatkan banyak ruang.

1. Menggunakan Ciri Pembersihan Cakera

pembersihan cakera

Sekiranya anda menggunakan OS Windows (7, 8, atau 10), maka anda boleh mencuba membersihkan fail sampah komputer anda dengan Pembersihan Cakera. Ciri ini dapat mencari pelbagai jenis fail sampah yang tersimpan di dalam komputer.

Pembersihan Cakera juga dapat menggali lebih dalam fail yang tidak diperlukan oleh komputer anda lagi, misalnya seperti fail Windows.old setelah anda menaik taraf fail OS atau Windows Update. Jenis fail ini memerlukan ruang yang cukup besar untuk puluhan GB. Jadi, dengan membuangnya anda dapat menjimatkan banyak ruang simpanan.

Sangat mudah menggunakan ciri Pembersihan Cakera ini. Bagaimana? Inilah langkahnya.

  • Cari 'Pembersihan Cakera'

DC

Anda boleh membuka menu carian Windows anda di sebelah kiri (dengan mengklik kanan pada Windows 10). Kemudian pilih menu 'Search' dan tulis perkataan 'Disk Cleanup'. Selepas itu klik dan hasil carian akan muncul di bahagian atas. Sekiranya anda telah menemui pilihan Disk Cleanup, klik dan paparan Disk Cleanup akan muncul.

  • Pilih Cakera

DC Ok

Seterusnya pilih Disk yang ingin anda cuba membersihkan dari fail sampah. Biasanya sampah dimasukkan ke dalam cakera pemasangan Windows (biasanya Disk C). Jadi, pilih cakera di mana sistem berada. Selepas itu klik 'Ok'.

  • Pilih 'Bersihkan fail sistem'

Pembersihan Cakera C

Sebenarnya setelah mengklik Ok pada langkah-langkah di atas, sistem akan memaparkan hasil pencarian fail sampah di komputer anda. Anda boleh segera menghapus sampah ini dengan mengklik butang 'Ok'.

Namun, jika anda ingin sistem memaparkan hasil yang lebih mendalam, maka anda dapat mengklik 'Membersihkan fail sistem'. Selepas itu sistem akan mencari fail sampah secara keseluruhan dalam Cakera C. Fail kemas kini Windows lama anda dapat dijumpai dengan cara ini dan anda boleh mencuba mengeluarkannya dari sistem.

Setelah proses 'Membersihkan fail sistem' selesai, hasilnya akan kelihatan serupa dengan gambar di atas. Selepas itu, klik 'Ok' untuk memadam dan tunggu sebentar sehingga sistem melakukannya. Sangat mudah, bukan? Kaedah ini boleh digunakan pada Windows 7, 8, atau 10.

Selain melewati menu carian, Anda juga dapat membuka Pembersihan Disk dengan File Explorer. Kemudian klik kanan pada Disk yang anda mahu fail sampah dibersihkan, kemudian pilih Properties. Selepas itu klik 'Disk Cleanup' dan ikuti langkah-langkah seperti di atas.

Pembersihan Cakera

2. Menggunakan Fitur Sense Storage di Windows 10

Windows 10 dengan Fall Creators Update membawa beberapa ciri berguna. Salah satu ciri ini adalah Storage Sense yang berguna untuk menghapus fail sistem yang tidak berguna. Oleh itu, ruang simpanan komputer anda dapat bertambah. Bagaimana anda menggunakan ciri Storage Sense? Berikut adalah langkah-langkahnya:

  • Pergi ke Tetapan

Tetapan Windows

Langkah pertama adalah klik pada butang menu kemudian pilih ikon Tetapan. Setelah memasuki paparan baru, pilih menu Sistem di kiri atas.

  • Pilih Storan

Penyimpanan

Dalam paparan menu Sistem di sebelah kiri, pilih Penyimpanan. Bahagian ini akan memaparkan ruang penyimpanan data di komputer anda. Kemudian di bahagian Storage Sense, klik 'Kosongkan ruang sekarang'. Selepas itu, tunggu sehingga sistem selesai mengimbas dan memaparkan fail yang boleh dihapuskan.

  • Klik 'Alih keluar fail'

Keluarkan fail

Setelah semua fail yang dapat dihapus muncul, periksa atau pilih fail yang ingin anda hapus. Sekiranya dilihat pada gambar di atas, Storage Sense cukup kuat untuk mencari fail secara mendalam. Sekiranya demikian, klik 'Buang fail'. Tunggu beberapa saat sehingga sistem menghapus fail-fail ini.

Itu adalah langkah mudah untuk menghapus fail sampah yang tidak berguna dengan Storage Sense. Ciri ini hanya tersedia untuk Windows Fall Creators Update dan ke atas. Jadi, jika anda masih belum menggunakan kemas kini ini, nampaknya anda tidak dapat menggunakan ciri Storage Sense yang sangat berguna ini.

3. Menggunakan Aplikasi Pihak Ketiga

Pembersih CC

Kini terdapat banyak aplikasi pihak ketiga yang berfungsi sebagai pembersih fail sampah di komputer anda. Aplikasi ini dibayar dan ada yang percuma. Salah satu aplikasi penyingkiran fail sampah yang paling popular digunakan ialah CC Cleaner.

Aplikasi ini dikembangkan oleh sebuah syarikat bernama Piriform (kini merupakan sebahagian daripada syarikat anti-virus Avast). CC Cleaner telah menemani banyak pemilik komputer di dunia sejak sekian lama. Pelepasan pertama aplikasi ini adalah pada 23 September 2003.

Aplikasi CC Cleaner ini cukup ringan dan senang dikendalikan. Dengan hanya beberapa klik, aplikasi ini dapat menangkap fail sampah yang masuk ke ruang penyimpanan komputer anda. Fail yang digunakan untuk melayari atau membuang anda ke dalam Recycle Bin boleh dihapuskan dengan bantuan aplikasi ini. Bagaimana untuk?

  • Muat turun dan Pasang Pembersih CC

Menu Pembersih CC

Anda boleh memuat turun dan memasang aplikasi CC Cleaner pada semua OS Windows seperti Windows 7, 8, 8.1, dan Windows 10. Aplikasi ini boleh dimuat turun terus melalui laman web rasmi CC Cleaner (klik di sini) atau melalui Fail Hippo (klik di sini) . Versi percuma dan berbayar tersedia untuk aplikasi ini.

  • Jalankan CC Cleaner

Analisis CC Cleaner

Setelah aplikasi dipasang dan dijalankan, klik Analisis supaya CC Cleaner dapat mencari fail sampah yang ada di komputer anda. Semasa memasang aplikasi ini secara lalai pilih tempat di komputer anda yang biasanya menyimpan sampah setelah digunakan, seperti penyemak imbas dan sistem (seperti Recycle Bin).

Anda kemudian juga dapat menentukan kawasan mana di komputer anda yang ingin dianalisis oleh CC Cleaner dengan memeriksa bahagian yang tersedia (lihat gambar di atas). Setelah aplikasi selesai dianalisis, klik Run Cleaner untuk menjalani penyingkiran. Tunggu beberapa saat sehingga proses ini selesai.

  • Lakukan secara berkala

Anda secara berkala boleh menghapus fail sampah komputer anda dengan aplikasi CC Cleaner. Semasa anda menyemak imbas, komputer biasanya akan menyimpan banyak fail sampah, jadi anda boleh menggunakan aplikasi ini untuk membersihkannya.

Itulah beberapa cara mudah yang boleh anda lakukan untuk membersihkan sampah di komputer riba atau komputer anda. Kaedah di atas boleh anda lakukan secara berkala agar ruang penyimpanan komputer riba anda tidak dibebani oleh sampah yang tidak berguna. Terlalu banyak sampah di ruang simpanan boleh menyebabkan komputer riba anda terasa lambat.