10 Cara Mengatasi Whatsapp Tertunda dengan Mudah dan Pantas

Sebagai salah satu platform sembang yang popular, tentunya Whatsapp mempunyai daya tarikan tersendiri. Selain dapat berbual, di Whatsapp juga dapat mengirim video, suara, telefon, panggilan video, ke fitur terbaru iaitu Status. Tetapi sayangnya, kadang-kadang Whatsapp sering mengalami pending , tidak dapat menghantar mesej sama sekali.

Tetapi, anda tidak perlu panik ketika mengalami proses menunggu keputusan di Whatsapp, kerana anda sudah mempunyai penyelesaian bagaimana menangani Whatsapp yang tertunda dengan mudah dan cepat. Anda boleh mengikuti 10 petua dalam artikel berikut. Nantikan !

1. Pastikan telefon bimbit anda disambungkan ke Internet

Pastikan telefon bimbit anda disambungkan ke internet

Sebelum memasuki pentas bagaimana menangani Whatsapp yang belum selesai, yang harus anda lakukan adalah memastikan bahawa telefon bimbit anda benar-benar terhubung ke rangkaian internet. Mungkin anda terlupa menghidupkan paket data, jadi anda tidak boleh menghantar mesej di Whatsapp.

Walaupun anda tidak mengaktifkan rancangan data, mungkin anda boleh menyambung ke WiFi. Bagaimanapun, pastikan bahawa telefon bimbit anda sudah tersambung ke internet, kerana bagaimanapun, Whatsapp memerlukan internet untuk digunakan.

2. Pastikan Rangkaian Internet Semasa

Pastikan Rangkaian Internet Semasa

Walaupun rancangan data telah diaktifkan atau disambungkan ke rangkaian WiFi, semuanya akan sia-sia jika rangkaian internet memang mengalami masalah. Baiklah, jika seperti ini, apa sahaja yang diperlukan Whatsapp akan ditangguhkan dan tidak dapat menghantar mesej.

Penyelesaiannya, mungkin anda boleh mengganti kad SIM untuk rancangan data, atau menghubungi perkhidmatan aduan sehingga WiFi segera memeriksa rangkaian internetnya. Penyelesaian lain, anda boleh menunggu sehingga rangkaian internet kembali normal.

3. Tukar Rangkaian ke 3G atau 4G

Tukar Rangkaian ke 3G atau 4G

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, bahawa Whatsapp sangat bergantung pada internet. Walaupun internet anda disambungkan, Whatsapp masih belum selesai, mungkin rangkaian internet tidak cukup kuat. Oleh itu, cara mengatasi Whatsapp yang belum selesai adalah dengan menukar tetapan rangkaian pada telefon bimbit anda. Pastikan anda menggunakan rangkaian 3G atau 4G supaya anda mendapat isyarat internet yang lebih pantas.

Untuk mengubah tetapan rangkaian, Anda dapat pergi ke menu pengaturan di ponsel >> buka menu jaringan / rangkaian >> pilih jenis data yang dipilih >> segera klik pada bahagian 3G atau 4G. Selesai, sekarang telefon bimbit anda sudah menggunakan rangkaian internet 3G / 4G dan dapat menghantar pesanan Whatsapp tanpa gangguan atau menunggu keputusan.

4. Manfaatkan Mod Pesawat

mod kapal terbang

Selain mengubah tetapan rangkaian, anda juga dapat menggunakan mod pesawat di telefon bimbit anda. Cara mengatasi Whatsapp ini sementara menunggu dengan mengaktifkan mod pesawat kemudian nyahaktifkan mod pesawat lagi.

Dengan cara ini, anda boleh mempercayai untuk memulakan semula atau membaca semula rangkaian internet di telefon bimbit anda. Tetapi sayangnya, kaedah ini tidak begitu berkesan memandangkan anda harus melakukannya berkali-kali untuk mendapatkan jaringan yang lancar dan pantas. Jadi, anda tidak boleh melakukan kaedah ini sekali sahaja. Adakah anda pernah mencubanya?

5. Keluarkan Cache

Buang Cache

Cache adalah data yang disimpan sementara oleh HP untuk mempercepat proses menjalankan aplikasi. Malangnya, cache ini sering dibiarkan terkumpul. Daripada ingin mempercepat proses membaca aplikasi, ia sebenarnya menjadikan aplikasi sebagai kesalahan dan ini juga berlaku untuk Whatsapp.

Oleh itu, jika anda ingin kerap menggunakan Whatsapp, anda harus rajin membersihkan Whatsapp Cache. Jangan biarkan cache terkumpul terlalu banyak, kerana cache ini juga akan mempengaruhi pengiriman mesej di Whatsapp yang anda tahu.

6. Padam / Pindahkan Data Whatsapp

Padamkan Data Whatsapp

Selain cache yang menumpuk, data juga sering menyebabkan pendingnya Whatsapp yang anda tahu. Terlalu banyak sembang, foto, video, atau pesan suara kadang-kadang mempengaruhi ketika menghantar mesej. Oleh itu, cara mengatasi Whatsapp yang belum selesai adalah dengan menghapus data Whatsapp. Cuba bersihkan dan hapus data Whatsapp dengan kerap.

Sekiranya benar-benar ada data penting, anda dapat membuat sandaran data, mungkin dapat disandarkan ke PC / komputer riba, atau aplikasi penyimpanan awan. Bagaimanapun, pastikan data di Whatsapp "lega" supaya anda tidak mengalami Whatsapp lagi.

7. Lumpuhkan Ciri Penjimat Kuasa

Lumpuhkan Ciri Penjimat Kuasa

Sesungguhnya, fitur penjimat kuasa ini sangat diperlukan dan sangat berguna untuk pengguna telefon pintar, baik Android dan iOS. Tetapi sayangnya, ciri ini kadang-kadang membuat Whatsapp menunggu anda tahu. Bagaimana boleh? Sudah tentu anda boleh, kerana ciri penjimat kuasa akan menyala secara automatik apabila telefon bimbit anda kehabisan bateri, biasanya bateri yang tinggal hanya 15%.

Sekarang, apabila fitur ini dihidupkan, Whatsapp akan mengalami penangguhan secara automatik kerana terpaksa mengurangkan penggunaan bateri. Sudah tentu dengan cara ini, anda akan menghadapi kesukaran untuk menghantar atau mendapatkan pemberitahuan sembang dari Whatsapp.

Jadi bagaimana anda mematikan atau mematikan ciri penjimat kuasa? Mudak, sungguh, kerana anda hanya perlu pergi ke menu tetapan dan terus memasukkan menu bateri. Kemudian, anda mencari penjimat bateri dan segera mematikan ciri-cirinya. Mudah, bukan ?

8. Elakkan Aplikasi RAM Cleaner

Elakkan Aplikasi RAM Cleaner

Petua lain untuk mencegah dan mengatasi Whatsapp yang belum selesai adalah, dengan mengelakkan, atau jika perlu tidak menggunakan aplikasi pembersihan RAM. Sesungguhnya, aplikasi pembersih RAM dipercayai dapat menjaga kestabilan dan keadaan telefon bimbit, malah beberapa aplikasi mengaku mampu menjaga kelajuan telefon bimbit sehingga tidak sering ketinggalan.

Sayangnya, sistem kerja aplikasi ini adalah membersihkan aplikasi yang berfungsi di latar belakang telefon bimbit anda. Ada kemungkinan, Whatsapp berjalan di latar belakang dan aplikasi pembersihan RAM ini menutup aplikasi Whatsapp. Jadi, anda juga tidak mendapat pemberitahuan dari WA atau pengalaman tertunda semasa anda menghantar mesej WA.

Oleh itu, di sini disarankan untuk tidak menggunakan aplikasi pembersih RAM. Dengan cara itu, aplikasi Whatsapp anda dapat berjalan dengan lebih lancar dan stabil kerana tidak terganggu dengan kehadiran aplikasi lain.

9. Mulakan semula telefon bimbit

cara membaiki whatsapp sementara menunggu dimulakan semula

Isu yang belum selesai adalah Whatsapp bukan sahaja mengenai rangkaian internet atau aplikasi lain di telefon bimbit anda. Mungkin, masalah sementara menunggu Whatsapp timbul kerana telefon bimbit anda agak bermasalah. Untuk mengatasinya, berikan penyelesaian untuk menghidupkan semula telefon bimbit anda.

Cuba mulakan semula telefon bimbit, kemudian jalankan aplikasi Whatsapp sekali lagi seperti biasa. Hantar semula pesanan Whatsapp yang sebelumnya belum selesai. Biasanya, dengan cara ini Whatsapp akan lebih lancar dan normal.

10. Kemas kini & Pasang Semula Whatsapp

Kemas kini & Pasang Semula Whatsapp

Masih belum selesai? Kemudian periksa kemas kini terkini dari aplikasi Whatsapp anda. Ada kemungkinan bahawa masalah menunggu Whatsapp adalah kerana anda belum mengemas kini aplikasi Whatsapp. Oleh itu, masalah belum selesai timbul kerana versi lama Whatsapp tidak memberikan beberapa ciri seperti versi Whatsapp yang baru.

Tetapi, jika ternyata anda telah melakukan pembaharuan pada aplikasi Whatsapp dan masih belum selesai, maka cubalah nyahpasang aplikasi Whatsapp. Selepas itu, pasang semula aplikasi Whatsapp. Biasanya, kaedah ini cukup berkesan untuk mengatasi masalah tertunda di Whatsapp.

Itulah sepuluh petua dan cara untuk mengatasi Whatsapp yang belum selesai yang mudah dan pantas. Anda boleh mencuba sepuluh cara tanpa memerlukan profesional. Nah, biasanya, apa yang anda lakukan apabila anda mengalami sementara menunggu di Whatsapp? Ada masalah dengan Whatsapp yang tidak dapat dibuka? Inilah 10 Sebab Mengapa Whatsapp Tidak Boleh Dibuka.