8 Cara Mengatasi Masalah Tidak Boleh Hidup di Instagram

Siapa yang tidak mengetahui salah satu aplikasi media sosial popular, Instagram? Hampir setiap pengguna telefon pintar, baik di Android atau iOS, mempunyai aplikasi media sosial Instagram. Instagram adalah salah satu media sosial yang paling menarik dengan pelbagai ciri unik dan menarik.

Selain memuat naik pelbagai gambar dan video, Instagram baru-baru ini melancarkan fitur terbaru, Instagram LIVE. Sebelum ini Instagram cukup berjaya dengan satu-satunya ciri memuat naik foto dan video, kemudian lebih berjaya dengan Instagram Story.

Dan akhirnya Instagram melancarkan kejayaan baru mengenai ciri-cirinya iaitu Instagram LIVE. Instagram LIVE mendapat sambutan positif bagi penggunanya, terutama bagi anda yang sudah tentu menjadi pengaturcara.

Pengguna Instagram LIVE secara langsung dapat memaparkan video dan pengikut serta pengguna dapat menonton video secara langsung, bahkan penonton dapat memberikan komen di ruangan komen yang disediakan.

Bukan itu sahaja, penonton Instagram LIVE dapat menyukai video yang mereka tonton dengan menekan simbol "Cinta" di sebelah kanan. Walau bagaimanapun, Instagram LIVE sering menghadapi masalah. Satu masalah adalah tidak dapat Hidup di Instagram.

Kadang kala pengguna sukar untuk mengakses Instgram LIVE atau tidak dapat Hidup di Instagram. Oleh itu kali ini memberikan petua dan trik bagaimana mengatasi tidak boleh Langsung di Instagram. Apakah mereka? Berikutan kajian semula.

8 Cara Mengatasi Masalah Tidak Boleh Hidup di Instagram

1. Kekangan OS Telefon Pintar Android

1 cara untuk mengatasi tidak boleh hidup di Instagram

Cara pertama untuk mengatasi tidak dapat hidup di Instagram adalah dengan telefon pintar anda sendiri. Periksa OS Android yang anda gunakan. Dilaporkan aplikasi Instagram dengan fitur terbaru yaitu Instagram LIVE tidak dapat digunakan oleh pengguna Android yang memiliki OS 5.0.2 (Lollipop) atau di bawahnya.

Jadi pertama, anda memastikan terlebih dahulu sama ada telefon pintar Android anda sudah mempunyai sekurang-kurangnya OS Lollipop 5.0.2. Sekiranya anda tidak mempunyai lebih banyak OS daripada itu, anda tidak boleh Langsung di Instagram. Lebih baik jika anda mempunyai Android dengan OS terkini.

2. Kekangan OS pada iOS

2

Sama seperti Android, sistem operasi pada iOS mestilah yang terkini. Jadi bagi anda yang ingin menikmati ciri Instagram LIVE tanpa perlu menghadapi masalah pastikan OS di iOS adalah yang terkini.

Dilaporkan pada telefon pintar iPhone 4S tidak dapat menjalankan aplikasi Instagram LIVE. Ini mungkin disebabkan OS pada iPhone 4S masih menggunakan OS lama. Oleh itu, satu kaedah untuk mengatasi masalah tidak dapat Hidup di Instagram adalah dengan memperhatikan OS yang digunakan pada telefon pintar anda, baik di iOS atau Android.

3. Kemas kini Instagram ke Versi Terkini

3

Cara mengatasi tidak dapat Hidup di Instagram adalah dengan memastikan bahawa aplikasi media sosial ketiga yang anda miliki adalah versi terbaru aplikasi Instagram. Setiap aplikasi di Telefon Pintar anda mesti mempunyai jangka waktu di mana pengguna mesti mengemas kini ke versi baru.

Begitu juga dengan aplikasi media sosial Instagram. Sekiranya anda belum mengemas kini aplikasi media sosial Instagram ke versi terbaru, ada kemungkinan anda tidak dapat menikmati perkhidmatan Instagram LIVE. Untuk mengemas kini ke versi terbaru, anda dapat memeriksa aplikasi PlayStore Android.

Kemudian pilih "Aplikasi & permainan saya." Terdapat senarai aplikasi telefon pintar anda yang mesti dikemas kini. Klik pada aplikasi yang ingin anda kemas kini, dan biarkan telefon pintar anda mengemas kini aplikasinya.

4. Sambungan internet

4

Cara seterusnya untuk mengatasi tidak dapat Hidup di Instagram adalah masalah dengan sambungan internet menggunakan rancangan data dalam bentuk kuota atau WiFi. Ini adalah masalah biasa yang sering dijumpai oleh pengguna telefon pintar, terutama bagi anda yang sering melakukan Live di Instagram.

Sekiranya anda ingin Hidup menggunakan aplikasi Instagram, pastikan sambungan internet yang anda miliki adalah sambungan internet yang kuat. Dengan sambungan internet yang kuat, ia pasti memudahkan anda melakukan Live di Instagram.

Sekiranya anda menggunakan kuota internet untuk melakukan Live di Instagram, pastikan internet di telefon pintar mempunyai sambungan H + minimum. Namun, akan lebih baik jika anda mempunyai sambungan internet 4G. Sambungan internet 4G menjadikannya mudah dan mempunyai sambungan internet terpantas buat masa ini di Indonesia.

Bagi anda pengguna WiFi, pastikan semua bar sambungan WiFi anda dicas sepenuhnya. Walaupun semua bar sambungan WiFi penuh, kadangkala sambungan internet masih sering terputus. Cuba periksa persekitaran anda, sama ada ramai orang menggunakan WiFi atau tidak.

Sekiranya ramai yang menggunakan akses internet menggunakan WiFi yang sama dengan anda, maka kemungkinan sambungan internet WiFi anda akan menjadi lemah. Ini kerana sambungan internet WiFi membahagikan internet kepada pengguna WiFi lain.

5. Mulakan semula Telefon Pintar

5

Sekiranya anda merasakan OS Smartphone anda mencukupi, sambungan Internet sangat baik, dan telah melakukan kemas kini Instagram, tetapi masih tidak dapat melakukan Live di Instagram, mungkin anda boleh mengatasinya dengan menghidupkan semula telefon pintar anda.

Biasanya cara mengatasi tidak boleh Langsung di Instagram, yang ini sangat berkesan untuk pengguna telefon pintar. Mungkin telefon pintar anda menjalankan terlalu banyak aplikasi, jadi telefon pintar tidak cukup kuat untuk menjalankan semua aplikasi ini, salah satu cara yang berkesan adalah memulakan semula.

Dengan menghidupkan semula boleh dikatakan bahawa telefon pintar anda yang baru dimulakan semula akan terasa lebih segar dan dapat menjalankan aplikasi yang anda perlukan seperti melakukan Live di Instagram.

6. Log Keluar Akaun Instagram

6

Bagaimana menangani tidak dapat hidup di Instagram lain Anda boleh mencuba log keluar akaun anda dari Instagram. Setelah anda mengemas kini aplikasi Instagram dengan versi terbaru tetapi masih tidak dapat melakukan siaran langsung di Instagram, anda boleh mencuba log keluar akaun Instagram anda.

Setelah keluar dari akaun Instagram, anda boleh log masuk ke aplikasi Instagram. Kemudian cuba nikmati ciri Instagram Langsung.

7. Keluarkan Aplikasi / Cache Sampah yang Tidak Digunakan

7

Punca lain untuk tidak dapat Live Instagram biasanya memori anda penuh kerana terlalu banyak aplikasi yang digunakan. Perkara ini biasa berlaku pada telefon pintar. Telefon pintar tidak akan berfungsi dengan baik apabila terlalu banyak aplikasi digunakan secara serentak.

Oleh itu, sebelum anda melakukan LIVE Instagram, pastikan memori pada telefon pintar anda mencukupi. Sekiranya tidak mencukupi, anda boleh menghapus aplikasi yang telah selesai anda gunakan. Jangan tumpukan aplikasi yang tidak digunakan. Ini akan mengelakkan anda melakukan Live di Instagram.

8. Pasang semula Aplikasi Instagram

Video streaming langsung Instagram

Sekiranya anda masih belum berjaya menggunakan ciri LIVE di Instagram, mungkin anda boleh mencuba salah satu petua dan trik ini. Anda boleh menyahpasang aplikasi Instagram anda di Telefon Pintar. Kemudian anda cuba memasang aplikasi Instagram sekali lagi.

Ini dilakukan supaya masalah aplikasi Instagram yang tidak dapat LANGSUNG secara automatik akan berlaku ke Instagram yang baru anda pasang. Namun, anda mesti ingat untuk melakukan petua dan trik ini, disarankan untuk memasang semula aplikasi Instagram dengan versi terbaru.

Nah, itulah beberapa petua dan trik bagaimana mengatasi tidak boleh Langsung di Instagram. Petua dan trik ini sangat mudah untuk anda cuba dan dapat membantu anda melakukan LIVE di Instagram.