10 Cara Mempercepat Muat turun di Google Chrome dengan Mudah

Adakah terlalu lama memuat turun muat turun di Google Chrome? Mungkin anda boleh mencuba 10 cara untuk mempercepat muat turun di Google Chrome di bawah. Ya, cara yang akan kita bincangkan kali ini dapat menjadikan aktiviti muat turun lebih cepat daripada biasa.

Terdapat juga beberapa sebab yang menyebabkan muat turun di Google Chrome menjadi perlahan dan tidak berkesan. Oleh itu, kami akan memberikan petua dan trik bagaimana mempercepat muat turun di Google Chrome dengan mudah dan sederhana. Ingin memuat turun dengan pantas tanpa perlahan di Google Chrome? Jika ya, anda perlu tinggal penginapan ditala dalam artikel ini sehingga huh akhirnya!

1. Keluarkan sambungan yang tidak diperlukan

Bagaimanapun , memuat turun di Google Chrome sangat perlahan walaupun internetnya pantas? Baiklah, mungkin anda adalah salah seorang pengguna Chrome yang mempunyai banyak sambungan . Ini adalah ciri Google Chrome yang dapat meningkatkan fungsi Chrome itu sendiri.

Walau bagaimanapun, kadang-kadang sambungan sebenarnya menghalang kelajuan anda dalam memuat turun yang anda tahu. Oleh itu, mulai sekarang hapus sambungan yang tidak perlu. Cara membuangnya sangat mudah dan cepat, ikuti kaedah berikut:

  • Klik simbol titik di sudut kanan atas.

Buang sambungan yang tidak diperlukan 1

  • Kemudian, klik Lagi Alat dan pilih  Sambungan.

Keluarkan sambungan yang tidak perlu 2

  • Kemudian, klik simbol tong sampah di sebelah  peluasan. Sekarang, anda berjaya membuang peluasan, senang bukan?

Keluarkan sambungan yang tidak perlu 3

2. Aktifkan Chrome Prefetch

Masih lambat? Nah, bagaimana mempercepat muat turun di Google Chrome yang satu ini berasal dari Pra Pengambilan Chrome. Ini adalah ciri di mana Chrome akan meramalkan atau meneka apa yang akan anda cari seterusnya di Chrome.

Secara automatik, Chrome akan dimuat dengan segera di latar belakang dan menjadikan halaman dimuat lebih cepat . Inilah cara mengaktifkan Prefetch Chrome:

  • Klik pada simbol titik di sudut kanan atas.
  • Kemudian, anda memilih  tetapan.

Aktifkan Prefetch Chrome 1

  • Kemudian aktifkan perkhidmatan Gunakan ramalan untuk memuat halaman lebih cepat pilihan .

Aktifkan Chrome Prefetch 2

3. Aktifkan Klik Pemalam Kilat

Pernahkah anda mengalami di mana iklan tiba-tiba muncul ketika anda memasuki laman web tertentu? Sekiranya demikian, ini juga boleh menjadi penyebab kelambatan muat turun di Google Chrome. Baiklah, untuk mengatasinya, anda boleh mengaktifkan Flash Plugin Click.

Ini adalah salah satu ciri di mana apabila anda membuka web dan iklan muncul, maka iklan / kandungan video lain tidak akan langsung muncul, tetapi ada pemberitahuan terlebih dahulu kepada anda. Jadi, iklan baru dapat dimainkan apabila anda mengklik kandungan iklan. Untuk cara mengaktifkan Klik Plugin Flash, ikuti langkah berikut:

  • Klik pada simbol titik di sudut kanan atas.
  • Selepas itu, klik  Tetapan.
  • Kemudian pilih Tunjukkan Tetapan Lanjutan untuk memilih pilihan Privasi dan keselamatan.

Aktifkan Flash Plugin Klik 1

  • Seterusnya, pilih Tetapan Kandungan.

Aktifkan Flash Plugin Klik 2

  • Seterusnya, anda boleh memilih  denyar.

Aktifkan Flash Plugin Klik 3

  • Kemudian anda mengaktifkan Flash di sisi Tanya dahulu (Disyorkan).

Aktifkan Flash Plugin Klik 4

4. Nyahaktifkan Gambar

Sekiranya anda ingin mempercepat muat turun di Google Chrome, maka jangan aktifkan gambar. Cara ini cukup berkesan memandangkan bebannya cukup banyak menyedot internet. Sekarang, untuk mematikan gambar, anda boleh mengikuti langkah-langkah berikut:

  • Klik simbol titik dua, kemudian pilih tetapan dan kemudian klik tetapan kandungan.

Lumpuhkan Imej 1

  • Selepas itu, anda boleh mengklik Imej secara langsung  .

Nyahaktifkan Rajah 2

  • Untuk menyahaktifkan gambar, anda boleh menggerakkan tanda biru dan selesai, gambar telah dinyahaktifkan.

Nyahaktifkan Gambar 3

5. Padamkan Sejarah di Chrome

Padamkan Sejarah Google pada PC 3

Tahukah anda bahawa sejarah, atau sejarah di Google Chrome agak perlahan semasa memuat turun di Chrome? Nah, ini adalah salah satu penyebab yang menjadikan muat turun di Google Chrome menjadi lambat dan lambat.

Bukan hanya sejarah, anda juga perlu membersihkan isi cache dan kuki. Semua yang anda boleh padamkan dalam satu ciri iaitu Clear Data. Untuk menghapusnya, anda dapat menekan CTRL + H kemudian klik Hapus Data Penyemakan Imbas atau anda dapat mengikuti tutorial menghapus sejarah di Google Chrome dengan membaca artikel ini.

6. Tukar Lebar dan Tinggi

cara mempercepat muat turun di google chrome Change Width and Height

Cara mempercepat muat turun di Google Chrome kali ini adalah dengan mengubah atau menyesuaikan Lebar dan Tinggi di Chrome. Menetapkan Tinggi dan Lebar cukup membantu melancarkan proses semasa memuat turun. Jadi, PC / komputer riba anda tidak terlalu berat ketika melakukan banyak proses termasuk memuat turun. Sangat mudah, ikuti langkah berikut:

  1. Lawati chrome: // flags /
  2. Kemudian anda hanya boleh menekan CTRL + F untuk mencari Jubin Lalai.
  3. Selepas itu, tetapkan Lebar juga Tinggi.

Harap maklum, ini akan membantu mereka yang mempunyai PC / komputer riba dengan RAM di bawah 4GB. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai lebih banyak RAM daripada kaedah ini, kaedah ini mungkin tidak begitu berguna.

7. Aktifkan Kanvas Eksperimen

Aktifkan Kanvas Eksperimen

Selain memiliki fitur Extension, Google Chrome juga memiliki fitur yang disebut Experimental Canvas. Ciri ini diklaim dapat mempercepat kecepatan pemuatan ketika anda mengakses halaman web atau ketika anda memuat turun. Sangat mudah, mari ikuti langkah berikut:

  1. Masih dengan melayari chrome: // flags /
  2. Kemudian, anda boleh menaip CTRL + F dan mencari Canvas Eksperimental.
  3. Sekiranya anda telah menjumpai, anda boleh klik  aktifkan. Mudah kan?

8. Aktifkan Fast Tab / Window Close

aktifkan tetingkap tab pantas

Untuk cara mempercepat muat turun di Google Chrome, mungkin anda memerlukan petua tentang ini. Adakah Fast Tab / Window Close, ciri di mana anda dapat menutup tab dan tingkap dengan cepat .

Jadi, anda tidak perlu mengambil masa yang lama untuk memuatkan dan akan segera memperuntukkan internet untuk aktiviti muat turun yang sedang berlangsung. Inilah cara mengaktifkan Fast Tab / Window Close:

  1. Lawati chrome: // flags /
  2. Seterusnya, cari terus Fast Tab / Window Close dengan menggunakan CTRL + F.
  3. Selepas anda menemuinya, klik  aktifkan.

9. Aktifkan Protokol QUIC

Aktifkan Protokol QUIC

QUIC Protocol juga merupakan salah satu ciri yang dapat mempercepat sambungan internet anda. Sudah tentu, anda juga dapat mempercepat aktiviti muat turun dengan mengaktifkan ciri ini. Ini adalah ciri di mana Google Chrome akan menghalang beberapa perjalanan pelayan yang dianggap tidak terlalu penting.

Jadi, ini akan menjadikan proses memuatkan internet lebih pantas. Di samping itu, internet akan diperuntukkan untuk muat turun atau keperluan lain. Untuk mengaktifkannya juga sangat mudah, hanya 3 langkah di bawah:

  1. Masukkan krom: // bendera /
  2. Kemudian, ketik CTRL + F dan cari QUIC Protocol.
  3. Selepas itu, anda boleh klik  aktifkan.

10. Tutup tab yang tidak diperlukan

Tutup Tab yang tidak diperlukan

Sekiranya anda seorang yang suka membuka tab dalam jumlah yang sangat banyak, maka cubalah menutupnya. Ini juga akan membantu dalam proses memuat turun di Google Chrome, anda tahu. Berdasarkan Quora, banyak tab sebenarnya akan menghabiskan banyak RAM dan kapasiti internet untuk setiap tab yang anda buka.

Sekiranya internet dibahagikan kepada tab, maka peruntukan rangkaian internet automatik untuk muat turun dikurangkan. Hasilnya, anda akan memuat turun dalam masa yang lama. Jadi, mulailah mengurangkan bilangan tab yang ada di Google Chrome semasa memuat turun, ya.

Itu seperti 10 cara untuk mempercepat muat turun di Google Chrome yang berkesan dan mudah. Anda boleh mencuba dan menyesuaikannya dengan keperluan individu anda. Adakah cara lain untuk mempercepat muat turun di Chrome? Kongsi dengan pembaca lain di ruangan komen.