10 Cara Mendapatkan Rangkaian 4G LTE dengan Mudah

Di era moden ini, Internet seperti keperluan yang tidak dapat dilepaskan untuk pengguna telefon pintar. Tidak hairanlah, banyak pengendali juga selalu berpusu-pusu untuk menaik taraf kemudahan internet untuk kemudahan para penggunanya.

Namun, adakah anda pernah terganggu dengan jaringan internet yang terlalu lemah? Mungkin kerana anda belum menggunakan kemudahan rangkaian internet 4G.

Seperti diketahui, buat masa ini rangkaian terkuat di Indonesia adalah 4G. Baiklah, bagi anda yang benar-benar memerlukan rangkaian internet 4G, kami akan memberikan 10 petua bagaimana mendapatkan rangkaian 4G. Ingin tahu? Berikut adalah ulasan dari akhir artikel!

1. Gunakan HP 4G

cara mendapatkan rangkaian 4g Gunakan telefon bimbit 4G

Sebelum meneroka petua lain, perkara pertama yang harus anda lakukan ialah memastikan HP atau telefon pintar yang anda gunakan dilengkapi dengan kemudahan 4G. Sekiranya telefon bimbit belum dilengkapi dengan kemudahan 4G, maka anda mungkin tidak dapat mendapatkan rangkaian internet 4G.

Pada masa ini terdapat banyak HP 4G LTE dengan harga yang berpatutan. Jika anda tidak mempunyai perkhidmatan 4G di telefon bimbit anda, maka anda boleh mengganti telefon bimbit anda dengan telefon pintar yang mempunyai perkhidmatan rangkaian internet 4G. Dengan begitu, anda dapat menikmati kelancaran di ruang maya dengan rangkaian 4G. Adakah anda pernah menggunakan HP 4G?

2. Tukar Kad SIM 4G

Tukar Kad SIM 4G

Selain harus memperhatikan telefon bimbit jaringan 4G, anda juga perlu memastikan bahawa kad SIM yang digunakan menyokong rangkaian 4G. Sekiranya anda belum menggunakan kad SIM rangkaian 4G maka anda tidak dapat menikmati kemudahan internet 4G.

Oleh itu, anda harus memastikan dan memeriksa sama ada kad SIM sudah menyokong 4G atau tidak. Biasanya, kad SIM terkini pada masa ini semua menyokong rangkaian 4G. Sekiranya tidak, anda boleh menghubungi pengendali pusat kad SIM yang anda gunakan untuk kemudian ditingkatkan dengan kad SIM yang menyokong 4G. Semoga berjaya dengan itu.

3. Pastikan Wilayah Terdapat Rangkaian 4G

Ada kalanya menggunakan telefon bimbit 4G dan kad SIM 4G, tetapi isyarat 4G masih lemah dan tidak ada. Ini boleh berlaku kerana lokasi anda belum tersedia dalam rangkaian 4G. Oleh itu, anda juga perlu memastikan bahawa lokasi anda disokong oleh rangkaian 4G. Terdapat beberapa lokasi yang belum  menyokong rangkaian 4G, misalnya di kawasan pergunungan.

Di Indonesia sahaja, tidak semua rangkaian 4G tersedia. Biasanya rangkaian 4G terdapat di bandar-bandar besar. Namun, terdapat juga beberapa bandar yang telah disatukan oleh rangkaian 4G. Jadi, salah satu cara untuk mendapatkan rangkaian 4G adalah dengan memastikan lokasinya disokong oleh isyarat 4G atau tidak.

4. Gunakan Pakej Internet 4G

Gunakan Pakej Internet 4G

Perkara yang perlu dipertimbangkan sebelum anda menikmati kemudahan rangkaian 4G adalah pakej internet. Akan sangat tidak berguna jika anda sudah menggunakan telefon bimbit 4G dan kad SIM dengan lokasi yang diliputi oleh rangkaian 4G jika anda tidak menggunakan pakej internet 4G.

Sekiranya anda tidak menggunakan pakej internet 4G maka secara automatik rangkaian 4G tidak akan dinikmati oleh anda. Oleh itu, anda harus memastikan bahawa pakej internet atau kuota anda adalah pakej khusus 4G. Kini, hampir semua operator di Indonesia telah menyediakan kemudahan paket data untuk rangkaian 4G. Anda hanya perlu memilih pelan data 4G yang sesuai dengan keperluan anda.

5. Gunakan Penguat Isyarat

Gunakan Penguat Isyarat

Seperti yang telah dikatakan sebelumnya, kadang-kadang rangkaian 4G tiba-tiba melemah dan bahkan hilang walaupun semua kemudahan 4G sudah tersedia. Penyelesaian lain untuk mendapatkan rangkaian 4G adalah dengan menggunakan penguat isyarat.

Alat ini bertujuan untuk menguatkan isyarat internet anda. Tenang saja, untuk menggunakan alat ini tidak perlu rumit, artikel rata-rata alat penggalak isyarat menghadirkan peranti dalam bentuk tanpa wayar atau tanpa wayar. Juga, menggunakan alat ini diklaim dapat mempercepat jaringan internet anda.

Walau bagaimanapun, anda mesti memilih penguat isyarat dengan jenis 4G. Sekiranya anda memilih jenis penggalak isyarat lain, maka anda mungkin tidak dapat mendapatkan isyarat 4G. Penguat isyarat ini rata-rata sekitar 300 - 500 ribu.

6. Ubah Tetapan HP ke 4G

Tukar HP Settings to 4G

Sekiranya anda sudah memiliki telefon bimbit dengan kemudahan 4G tetapi masih tidak dapat menggunakan kemudahan ini, maka cara lain untuk mendapatkan rangkaian 4G adalah dengan menukar tetapan isyarat menjadi 4G / LTE. Anda boleh mengaktifkan isyarat 4G dalam tetapan atau tetapan di setiap telefon bimbit.

Cara mengubahnya cukup mudah, pertama anda mengunjungi "Tetapan" di telefon bimbit anda. Kemudian, pilih menu "Rangkaian Mudah Alih". Kemudian anda boleh mengklik "Jenis rangkaian pilihan" untuk menukar rangkaian internet menjadi LTE. Selepas itu anda dapat menikmati rangkaian 4G dengan telefon bimbit anda. Sangat mudah bukan?

7. Gunakan Aplikasi Penguat Kelajuan Isyarat Rangkaian

Gunakan Aplikasi Penggalak Isyarat Rangkaian

Selain penggalak isyarat, anda juga dapat memanfaatkan aplikasi penggalak isyarat, yang tersedia secara percuma di PlayStore. Salah satu aplikasi penggalak isyarat disebut Network Signal Speed ​​Booster. Aplikasi percuma ini didakwa dapat memperkuat dan melancarkan isyarat atau rangkaian internet anda.

Oleh itu, Network Signal Speed ​​Booster ini menjamin penggunanya tidak akan menghadapi masalah isyarat perlahan. Bukan itu sahaja, Network Booster Speed ​​Booster ini telah dimuat turun oleh lebih daripada 80,000 pemuat turun di PlayStore. Juga, banyak respons positif dari pengguna aplikasi Network Signal Speed ​​Booster. Mahu? Muat turun aplikasi di sini.

8. Pastikan Bateri HP Dikecas Sepenuhnya

Pastikan Bateri HP diisi sepenuhnya

Satu masalah yang dapat menghambat rangkaian 4G adalah kekurangan kuasa bateri pada telefon bimbit. Sebab untuk mencari isyarat, HP juga memerlukan tenaga atau tenaga bateri yang cukup besar. Sekiranya telefon bimbit anda rendah atau tidak dicas sepenuhnya, ada kemungkinan telefon bimbit tidak dapat mencari rangkaian 4G secara optimum.

Oleh itu, kami mengesyorkan untuk mengecas sepenuhnya bateri HP sebagai cara untuk mendapatkan rangkaian 4G. Di samping itu, anda dapat menjimatkan bateri dengan menutup aplikasi yang tidak digunakan. Atau, anda juga boleh menggunakan aplikasi Greenify untuk menjimatkan bateri. Jangan lupa, untuk memeriksa cara menggunakan Greenify dengan membacanya dalam artikel ini.

9. Jangan Sekat Antena Telefon Bimbit

Memang, telefon bimbit canggih masa kini mempunyai antena HP yang sudah tersemat di telefon bimbitnya. Walau bagaimanapun, masih terdapat beberapa telefon bimbit yang mempunyai antena di luar telefon bimbit. Baiklah, untuk pengguna mudah alih dengan antena yang dipasang di luar, kami mengesyorkan agar tidak menutup antena.

Kerana, antena adalah yang bertanggungjawab untuk mencari isyarat 4G. Sekiranya antena ditutup maka kemungkinan besar anda akan mengalami kesukaran untuk mendapatkan isyarat 4G dengan lancar. Oleh itu, pastikan anda tidak menutup kawasan antena telefon bimbit untuk mendapatkan rangkaian 4G.

10. Susun Bilik

Rapi bilik

Kaedah lain yang mudah untuk mendapatkan isyarat 4G adalah membersihkan bilik. Sekiranya anda berada di ruangan yang tidak kemas dengan banyak barang di mana-mana, maka kami sarankan untuk membersihkannya. Kemungkinannya, isyarat 4G anda terganggu oleh jumlah item yang tersebar.

Dengan begitu banyak item di dalam bilik, ia sebenarnya akan menghalang laluan isyarat 4G. Isyarat akan menjadikan jalan lebih rumit kerana selalu terkena objek yang berantakan. Oleh itu, pastikan bilik anda kemas sehingga anda dapat memperoleh isyarat 4G yang optimum.

Sekarang itulah 10 cara untuk mendapatkan isyarat 4G dengan mudah. Anda boleh mencubanya satu persatu mengikut keadaan, keadaan, dan keperluan. Sekiranya anda mempunyai kaedah lain, sila kongsikannya di ruangan komen. Semoga berjaya!