Inilah 10 Jenis Memori Kamera Paling Popular Hari Ini

Kad memori hari ini adalah salah satu komponen penting untuk peranti digital masa kini, seperti telefon bimbit dan kamera. Untuk kad memori mudah alih ini berguna sebagai media untuk menyimpan pelbagai jenis data. Bagi kamera, memori ini berguna untuk menyimpan foto yang berjaya disasarkan oleh lensa kamera itu sendiri.

Sebelum era digital seperti hari ini, orang biasa menyimpan rakaman kamera mereka dalam bentuk gulungan filem atau klise yang mungkin masih disimpan di almari ibu bapa kita. Sekiranya anda ingin mencetak atau mencuci foto, orang harus datang ke studio foto yang menyediakan perkhidmatan ini.

Boleh dikatakan masa sebelum kamera digital memang sangat menyeronokkan dan gembira. Itu mungkin kerana proses yang dilalui seseorang untuk mendapatkan fotonya cukup panjang dan mendebarkan. Tentunya ada juga pembaca yang merasa seperti ini.

Kini dengan adanya kad memori, tangkapan kamera kini dapat disimpan dengan selamat dan boleh dicetak berkali-kali. Jumlah foto yang disimpan juga sangat besar tanpa perlu mengambil banyak ruang dan tentu saja wang.

Lalu kad memori apa yang digunakan pada kamera? Untuk mengetahui jawapan ini, mari lihat artikel mengenai 10 memori simpanan pada kamera di bawah.

1. Kad Memori SD

Kad SD

Sekolah rendah bukan singkatan sekolah rendah, tetapi Secure Digital. Setakat ini, memori SD adalah jenis kad memori yang paling biasa dan sesuai digunakan pada kebanyakan kamera digital. Selain digunakan untuk kamera, kad memori SD juga dapat dipasang pada telefon bimbit atau PDA. 

Kad Memori SD mempunyai ukuran standard 32 mm x 24 mm x 2.1 mm. Tetapi ada yang dibuat lebih nipis sejenis kad MMC (1.4mm). Kapasiti kad memori SD itu sendiri bermula dari 8 MB (jadi ingat telefon bimbit Nokia lama) hingga 2 GB.

2. Kad Memori SDHC

SDHC

Ini adalah kad memori SD tetapi dengan kapasiti yang lebih tinggi. SDHC itu sendiri adalah singkatan dari Secure Digital High Capacity. Sekiranya kad SD hanya mempunyai kapasiti maksimum 2 GB, maka SDHC ini mempunyai kapasiti hingga 16 kali lebih besar, yaitu 32 GB.

Secara fizikal kad memori SDHC ini tidak berbeza dengan kad SD, tetapi selain daripada kapasiti yang lebih tinggi, kad SDHC hanya dapat digunakan oleh kamera digital yang sudah menyokong kad memori jenis ini. Dan untuk maklumat anda, kamera digital yang bersesuaian dengan SDHC juga serasi dengan kad SD.

3. Kad Memori SDXC

SDXC

Apa lagi SDXC? Ini adalah kad SD dengan kapasiti yang lebih besar dan mempunyai kelajuan pemprosesan yang lebih tinggi. Kapasiti terbesar yang dimuatkan oleh kad memori Secure Digital Xtra Capacity ialah 2048 GB atau 2 TB (Terabyte). Sangat besar bukan?

Kamera digital yang boleh menggunakan kad memori SDXC biasanya dibuat dari tahun 2010. Ini kerana SDXC baru itu sendiri diperkenalkan pada awal tahun 2009. SDXC ini juga mempunyai ukuran kad SD standard. Peranti yang sudah mendukung SDXC juga dapat menggunakan SD dan SDHC, tetapi tidak sebaliknya.

4. Kad Memori SDUC

SDUC

Sekarang ini diperkenalkan pada bulan Jun 2018. SDUC bermaksud Secure Digital Ultra Capacity yang bermaksud ia mempunyai kapasiti ultra besar! Kad SDUC membawa kapasiti memori sehingga 128 TB! Bayangkan berapa banyak data boleh masuk ke sana?

Kelajuan pemprosesan kad SDUC boleh mencapai 985MB sesaat melalui antara muka SD Express. Supaya kelajuan maksimum kad memori ini dapat dijalankan, maka anda memerlukan kamera atau peranti yang serasi dengannya.

5. Kad Memori MiniSD

MiniSD_memory_card

Sepertinya nama itu pada awalnya bermaksud kecil. Ya, kad memori SD ini mempunyai ukuran yang lebih kecil daripada kad memori SD standard (60% lebih kecil).

Kad miniSD ini direka untuk digunakan oleh banyak peranti ultra mudah alih seperti kamera, telefon bimbit, dan mp3. Kad miniSD ini juga dapat digunakan pada peranti yang menyokong kad SD, tetapi mesti menggunakan penyesuai.

6. Kad Memori CompactFlash atau CF

CF

Kad memori CF ini menawarkan kapasiti penyimpanan yang lebih besar dan kelajuan pemprosesan yang lebih tinggi. Walaupun telah diperkenalkan sejak tahun 1994 oleh SanDisk dan telah biasa digunakan, tetapi sekarang kad memori CF biasanya terdapat di kamera DSLR yang paling canggih.

7. Kad Memori MicroSD

MikroSD

Walaupun memori microSD pada masa ini lebih sering digunakan oleh sistem GPS dan pemain MP3, beberapa kamera digital masih serasi dengan kad memori ini (seperti model kompak Samsung).

Dalam ukuran sebenarnya, microSD adalah kad memori terkecil yang tersedia secara komersial, berukuran 15 × 11 × 1mm. Walau bagaimanapun kad memori ini dapat menyimpan data hingga 2 GB. Versi Micro SDHC bahkan dapat menyimpan fail yang jauh lebih besar, dari 4 GB hingga 32 GB.

8. Kad Memori Gambar xD

Kad XD

Seterusnya terdapat kad memori xD yang bermaksud eXtreme Digital. Kad memori ini adalah kad memori format Fujifilm yang digunakan dalam beberapa kamera Fuji dan Olympus. Kad kompak ini tersedia dalam kapasiti sederhana dan mempunyai ukuran yang lebih kecil daripada SD yang menjadikannya sukar dipegang dan mudah hilang.

9. Memory Stick Duo

Penyesuai Memory_Stick_Duo_

Ini adalah sejenis kad memori yang masih digunakan oleh kamera digital yang dibuat oleh syarikat Jepun Sony. Walau bagaimanapun, banyak kamera Sony yang ada pada masa ini serasi dengan kad memori SD.

10. Kad Memori MMC

MMC

Kemudian ada kad MMC yang bermaksud Multi Media Cards. Kad memori ini mempunyai fungsi dan ukuran yang sama dengan kad memori SD, kecuali MMC tidak mempunyai fitur penguncian.

Kad MMC ini mempunyai kapasiti yang lebih kecil dan kelajuan pemprosesan yang lebih perlahan sehingga jarang digunakan dibandingkan dengan kad memori SD. Walau bagaimanapun, kad MMC dapat digunakan sebagai alternatif untuk kad SD dan masih serasi dengan banyak kamera digital.

Itulah 10 jenis memori kamera yang boleh dibincangkan kali ini. Sekiranya anda seorang jurugambar anda pasti sudah mengetahui perkara ini. Mungkin yang diketahui setakat ini adalah hanya penyimpanan fail yang sama pada kamera, tetapi ternyata jumlahnya cukup banyak.

Dengan kad memori ini, rakaman kamera lebih mudah dan selamat disimpan. Tidak seperti orang-orang pada zaman dahulu yang harus menyimpan klise foto terbaik agar kandungannya tidak rosak dan masih boleh dicuci lagi.

Namun, kerana ukuran memori simpanan ini kecil, anda juga mesti pandai mengurusnya agar tidak hilang dan rosak. Sekiranya demikian, bukan hanya satu fail foto yang akan hilang, tetapi semua data dalam memori juga akan hilang.

Mungkin ini adalah perbincangan pertama mengenai jenis memori kamera. Sekiranya terdapat jenis atau jenis lain, sila isi ruangan komen. Dan jangan lupa untuk berkongsi artikel ini sehingga banyak orang mengetahuinya. Baca juga artikel menarik lain seperti 7 Cara Menghilangkan Embun pada Kamera HP ini dengan Mudah.