6 Perbezaan Hacker dan Cracker Yang Anda Perlu Tahu

Apa yang terlintas di fikiran anda apabila anda mendengar istilah Hacker and Cracker? Ada yang suka menggodam komputer? Atau seseorang yang hobinya merosakkan sistem komputer? Ya, Hacker secara umum adalah seseorang yang hobinya mencari celah untuk menyusup ke sistem komputer.

Tetapi tidak seperti Cracker, justru siapa yang menggodam dan merosakkan sistem komputer yang disebut Cracker. Itulah kesimpulan mengenai perbezaan Hacker dan Cracker. Tidak hanya terhad pada perbezaan itu, anda tahu. Nampaknya, ada juga perbezaan lain ketika membandingkan Hacker dengan Crackers.

Anda ingin tahu perbezaan antara kedua istilah Hacker dan Cracker? Jika anda benar-benar ingin tahu, maka anda perlu masih harap sabar menunggu untuk melihat semakan berikut perbezaan antara Hackers dan Crackers. Mari baca perbezaannya dengan segera!

1. Definisi Hacker dan Cracker

Definisi Hacker dan Cracker
  • Penggodam

Dari segi definisi antara Hacker dan Crackers, ia berbeza. Mari kita bincangkan penggodam terlebih dahulu. Lebih ramai orang tahu dan mendengar istilah Hacker. Dan sesetengah orang mungkin menganggap bahawa Penggodam adalah seseorang yang hobinya adalah menggodam, menyusup, bahkan merosakkan sistem komputer.

Tetapi sebenarnya, Hacker ditafsirkan sebagai orang yang hanya menyusup dan juga menggodam agar tidak merosakkan. Menurut maklumat yang kami dapat dari EDUCBA, Hacker adalah seseorang yang mempunyai kelebihan dalam memeriksa komputer dan rangkaian komputer.

Oleh itu, penggodam cenderung menjadi orang yang hanya "ingin tahu" untuk menyusup ke dalam sistem komputer. Juga dinyatakan dalam Wikipedia bahawa Penggodam tidak merosakkan sistem. Mereka hanya menyusup untuk mengasah kemampuan mereka untuk menggodam komputer dan rangkaian mereka.

Jadi, sekarang jangan berfikir bahawa Hacker adalah penjenayah, ya. Kerana, Peretas hanya menyusup untuk mengembangkan dan meningkatkan kemahiran mereka dalam mencari celah ke dalam sistem komputer atau rangkaian.

  • Keropok

Jadi, bagaimana dengan Cracker? Cracker berasal dari perkataan Crack yang bermaksud patah. Secara automatik, jika anda berhubung dengan Cracker, bermaksud menjadi seseorang yang merosakkan. Ya, Cracker adalah seseorang yang bukan sahaja ingin menyusup atau menggodam.

Cracker didefinisikan sebagai seseorang yang cenderung untuk merosakkan sistem komputer atau rangkaian yang telah diretasnya. Jadi, Cracker mempunyai niat yang lebih negatif jika dibandingkan dengan Hacker. Tidak jarang, Crackers gemar mengambil pelbagai maklumat sulit untuk kepentingan buruk.

Sebagai contoh, terdapat beberapa maklumat yang sangat sulit dan tidak boleh disebarkan, sebaliknya mereka menyebarkan maklumat ini. Dan, cracker juga tidak teragak-agak untuk menggodam keselamatan komputer untuk mencuri atau mengambil perisian berlesen.

Akhirnya, perisian yang harus diperoleh dengan membayar royalti, tetapi sebagai gantinya, cracker menggunakannya tanpa membayar royalti. Jadi, tindakan Cracker ini boleh dikatakan tidak sah dan boleh dikenakan hukuman.

2. Pandangan Orang antara Penggodam dan Keropok

  • Penggodam

Seperti yang disebutkan di bahagian definisi, memang benar bahawa Peretas biasanya adalah seseorang yang hanya menyusup dan meretas tanpa merosakkan sistem dan jaringan komputer. Menariknya, ada juga penggodam sah yang anda kenali. Beberapa agensi terkenal di dunia juga mempunyai penggodam yang baik untuk hanya mengamankan sistem komputer mereka.

Jadi, apa yang dikenali sebagai Hacker? Sebilangan orang bersetuju bahawa Penggodam dikenali sebagai seseorang yang membuat atau mengembangkan sesuatu dengan tujuan yang lebih positif jika dibandingkan dengan Crackers.

Dalam perenggan sebelumnya juga dijelaskan bahawa Peretas biasanya menggodam hanya untuk mengembangkan potensinya dalam bidang sistem dan jaringan komputer. Mereka tidak akan mengambil maklumat secara paksa atau merosakkan sistem yang ada.

  • Keropok

Sekiranya ada seseorang yang pandai menggodam dan menyusup ke dalam sistem komputer untuk mendapatkan maklumat tanpa izin, maka itulah yang disebut sebagai Cracker. Ya, Cracker dikenali sebagai pemusnah sistem dan juga rangkaian komputer yang ada. Tidak diragukan lagi, Crackers mengambil tindakan haram yang bertentangan dengan undang-undang.

Jadi, sekarang sudah jelas,  ya,  bahawa Peretas terkenal sebagai pembuat atau pelindung sistem komputer dengan arah yang lebih positif. Sementara itu, Cracker dikenali sebagai seseorang yang suka merosakkan sistem komputer dan membawa kepada perkara negatif dan tindakan haram.

3. Perbezaan Tahap antara Hacker dan Cracker

Perbezaan Tahap antara Hacker dan Cracker
  • Penggodam

Memandangkan bahawa Hacker adalah seseorang yang lebih cenderung untuk menggodam untuk mencapai tujuan positif, beberapa orang setuju bahawa Hacker mempunyai tahap yang lebih baik dibandingkan dengan Crackers.

Di samping itu, Penggodam dianggap lebih pintar dan lebih bijak. Ini kerana, Penggodam dianggap memiliki kemampuan besar dalam menangani sistem keselamatan komputer. Mereka akan terus mengasah kemampuan ini dengan tujuan positif.

Sebenarnya, tidak jarang bagi Penggodam membantu beberapa agensi dalam menangkap penjenayah di dunia maya. Wah, seperti dalam filem aksi ya?

  • Keropok

Berbeza dengan Crackers yang dianggap mempunyai tahap yang lebih rendah jika dibandingkan dengan Hacker. Tidak jarang bagi Crackers mempunyai kebolehan luar biasa dalam bidang sistem komputer. Tetapi sayangnya, kemampuan ini tidak seimbang dengan perkara positif.

Sebagai contoh, Crackers lebih suka merosakkan dan juga mengambil maklumat atau perisian yang bukan merupakan hak mereka. Oleh itu, Cracker dianggap mempunyai tahap Hacker yang rendah. Tetapi tidak dapat dinafikan, beberapa Cracker dapat membuat perisian dan alat yang baru diketahui.

4. Perbezaan Pandangan Terhadap Keselamatan Komputer

perbezaan penggodam dan pandangan penggodam mengenai keselamatan komputer
  • Penggodam

Penggodam dianggap mempunyai pandangan yang baik jika menghadapi masalah mengenai keselamatan komputer. Mereka cenderung mengembalikan sistem seperti dulu dan tidak berusaha merosakkannya. Sebaliknya mereka menggodam untuk memperbaiki sistem keselamatan komputer yang rosak.

Malah, beberapa penggodam juga akan diminta untuk menganalisis Crackers yang sering merosakkan sistem keselamatan komputer. Jadi, penggodam ini akan menggodam jika sistem rosak (rosak) dan mereka juga menggodam untuk mengasah kemahiran mereka dalam penggodaman komputer .

  • Keropok

Sekiranya Peretas cuba memperbaiki sistem keselamatan komputer, maka ia berbeza dengan pandangan Crackers. Mereka sebenarnya cenderung ingin meretas dan merosakkan sistem keselamatan komputer yang ada.

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, tindakan mereka tidak sah, jadi Crackers akan melakukan segala yang mereka mampu untuk merosakkannya dan bahkan tidak teragak-agak untuk mencuri pelbagai maklumat dari sistem komputer. Keropok tidak akan memulihkan sistem keselamatan komputer yang rosak.

5. Pengetahuan mengenai Komputer

Pengetahuan Komputer
  • Penggodam

Anda boleh mengatakan bahawa Penggodam akan selalu kehausan dalam mengetahui komputer. Mereka akan menjadi yang pertama untuk mempelajari perkara baru mengenai bahasa komputer seperti C, C ++, HTML dan lain-lain.

Sebilangan penggodam suka mempelajari perkara baru mengenai penggodaman. Mereka berpendapat bahawa dengan mempelajari peretasan baru mereka dapat mengasah kemampuan mereka untuk mengamankan sistem komputer yang ada.

  • Keropok

Bagi Crackers, mereka cenderung mempunyai pemikiran negatif di mana mereka belajar perkara baru untuk merosakkan sistem komputer. Sekali lagi, tindakan cracker adalah tidak sah, jadi Cracker akan membenarkan segala cara untuk dapat menggodam sistem komputer yang menjadi sasaran Crackers.

6. Matlamat yang berbeza

Perbezaan hacker dan cracker Tujuan yang berbeza
  • Penggodam

Dari segi definisi, mungkin anda sudah dapat meneka apa tujuan Hacker. Ya, tujuan mereka membawa kepada perkara positif. Penggodam mempunyai tujuan di mana mereka akan memperbaiki sistem komputer.

Jadi, mereka akan meluruskan dan bahkan melindungi dari perkara-perkara negatif yang mungkin berlaku dalam sistem komputer. Mereka tidak teragak-agak untuk menjadikan sistem keselamatan lebih terjaga dari tangan Crackers yang nakal.

  • Keropok

Sekiranya ada orang yang menggodam komputer dengan tujuan mencuri maklumat, data, foto, atau hal-hal jahat lainnya, maka kita dapat yakin bahawa dia adalah seorang Cracker. Keropok cenderung mempunyai niat negatif, seperti kerosakan dan pencurian. Bahkan mereka tidak akan peduli bahawa tindakannya tidak sah dan melanggar undang-undang.

Nah, itulah perbezaan antara Hacker dan Crackers. Oleh itu, jika anda menjumpai seseorang yang pandai menggodam komputer dengan tujuan untuk mencuri data atau tujuan buruk lain, maka anda boleh mengatakan bahawa dia adalah seorang Cracker.

Sekarang anda tahu perbezaannya. Sekiranya anda berminat mempelajari peretasan komputer, maka anda harus menjadi Peretas dengan alasan yang baik untuk tidak merosakkan atau mencuri seperti Cracker.