10 Permainan Seram Terbaik untuk PC & Laptop Super Spooky

Selain siri Dead Space, Amnesia atau Silent Hill, atau bahkan The Walking Dead dan World War Z, terdapat banyak permainan seram pc yang boleh membuat hati anda gugur ketika bermain. Pada kesempatan ini, akan membincangkan mengenai 10 permainan PC seram terbaru yang sangat menyeramkan dan sesuai dimainkan oleh anda yang benar-benar menggemari permainan seram.

Ingin tahu, permainan apa yang boleh membuat rambut anda berdiri tegak atau takut pergi ke tandas sahaja? Rujuk saja perbincangan berikut untuk mengetahui.

1. Chernobylite

chernobylite

  • OS: Windows 7 SP1 (64 bit), Windows 8 (64 bit), Windows 10 (64 bit)
  • Pemproses: CPU Intel Core i7 4790k
  • Memori: RAM 16GB
  • Grafik: NVIDIA Geforce GTX 970 / GTX 1060 atau AMD Radeon RX 480 / RX 570
  • DirectX: Versi 12
  • Storan: 45 GB ruang yang ada

Chernobylite adalah permainan seram pc terbaru yang sangat menarik untuk dimainkan. Permainan ini mengisahkan tentang watak utama yang merupakan ahli fizik. Sebelum ini, ahli fizik bekerja di Loji Nuklear Chernobyl di mana terdapat reaktor nuklear yang meletup dan menyebabkan salah satu bencana nuklear paling mematikan di dunia, bencana Chernobyl.

Watak utama mesti rela kehilangan kekasih yang sangat disayanginya kerana bencana yang berlaku pada tahun 80an. Baiklah, dia kembali ke lokasi bencana Chernobyl yang terletak di kota Pripyat yang sudah mati yang telah ditutup, untuk mencari kekasihnya yang telah hilang secara misterius.

Dalam permainan ini, anda akan dilayan dengan rasa seram yang sangat nyata. Keganasan dari penduduk kota yang mati akan menghantui anda. Tetapi tenang, dalam permainan ini anda boleh melawan mereka dengan senjata yang anda kumpulkan sendiri. Berminat untuk bermain permainan ini? Tunggu permainan dilancarkan di Steam Oktober ini!

2. Mimpi buruk: 1998

DAYMARE 1998

  • OS: Windows 7, 8, 8.1, 10 (64-bit)
  • Pemproses: Intel®Core i7-3770 atau AMD FX-9590 atau lebih baik
  • Memori: RAM 8GB
  • Grafik: NVIDIA GeForce GTX 1060 atau AMD Radeon RX 480 dengan 3GB VRAM
  • DirectX: Versi 11
  • Storan: 23 GB ruang yang ada

Sekiranya anda peminat permainan seram survival 90-an seperti Resident Evil 2, anda pasti akan dimanjakan dengan permainan yang satu ini. Ya, ada Daymare: 1998, permainan seram survival yang dibuat oleh pemaju indie Itali, Invader Studio. Daymare: 1998 menjadi salah satu permainan seram pc yang menjadi rebutan di kalangan pemain masa kini.

Yup , permainan yang satu ini memang serupa dengan Resident Evil. Daymare: 1998 ditempatkan di sebuah laman penyelidikan rahsia di mana terdapat senjata biologi yang berjaya mengubah penduduk menjadi raksasa yang dahagakan darah.

Dalam permainan ini, ada watak utama iaitu tentera, juruterbang pengawal hutan yang keduanya harus bertahan sambil mengetahui sebab-sebab mengapa bencana yang mengerikan ini dapat menimpa wilayah ini.

Permainan ini sungguh berdarah. Anda akan dilayan watak musuh yang menakutkan hingga kepingan tubuh manusia yang tersebar di mana-mana. Walaupun begitu, Daymare: 1998 berjaya menjadikan pemain yang terlepas dari suasana permainan survival menyeramkan yang menyeramkan pada tahun 90-an.

3. Gambar Gelap: Lelaki Medan

lelaki medan

  • OS: Windows 10 (64bit)
  • Pemproses: Intel l®Core i5- 8400 atau AMD Ryzen 5 1600
  • Memori: RAM 8GB
  • Grafik: NVIDIA GeForce GTX 1060 atau AMD Radeon RX 580
  • DirectX: Versi 11
  • Storan: 80 GB ruang yang ada

Kejayaan Man of Medan membuat saya ketakutan ketika melihat treler. Ya, selain Daymare: 1998, permainan yang satu ini juga menjadi mangsa pencinta permainan seram sejak sebelum dilancarkan pada Ogos 2019 lalu.

Permainan ini termasuk dalam antologi The Dark Pictures yang dikembangkan oleh pembangun Supermassive Games di bawah naungan Bandai Namco. Permainan supermassive juga telah menghasilkan permainan hit horror pada tahun 2015, Hingga Dawn.

Antologi Gambar Gelap mengandungi permainan menarik dengan cerita yang berbeza. Nah, siri Man of Medan sendiri menceritakan kisah empat orang muda iaitu Alex, Julia, Brad dan Conrad yang memutuskan untuk menyewa kapal untuk menampung pencarian bangkai kapal atau bangkai kapal di dasar laut.

Dalam permainan ini, SS Ourang Medan diceritakan sebagai kapal milik Amerika, bukan Belanda seperti yang tersebar dalam cerita legenda bandar yang tersebar di masyarakat. Sekiranya SS Ourang Medan 'nyata' mengandungi mayat yang mati secara misterius dan seolah-olah membeku di kapal, SS Ourang Medan dalam permainan ini mengandungi mayat yang ditutup dengan bendera AS.

Dan perjalanan dari SS Ourang Medan terganggu kerana kejadian menembak misteri yang menyebabkan anak kapal dan penumpang terbunuh dengan teruk. Nah , dalam perjalanan, mereka ditawan oleh lanun yang akhirnya berminat untuk mencari harta karun yang dilaporkan disimpan di kapal berhantu.

Tidak diragukan lagi, keempat-empat pemuda dan wanita itu mesti menghadapi keganasan 'penghuni' SS Ourang Medan. Lalu? Apa yang akan berlaku kepada mereka? Daripada ingin tahu, mainkan permainan, ya!

4. Apsulov: Akhir Dewa

apsulov

  • OS: Windows 7, 8, 8.1, 10 64-bit
  • Pemproses:  Intel®Core i3 atau AMD yang setara
  • Memori: RAM 4GB
  • Grafik: NVIDIA GeForce GTX 760
  • DirectX: Versi 11
  • Storan: 8 GB ruang yang ada
  • Kad Bunyi : Sesuai dengan DirectX

Apsulov adalah permainan seram yang menggabungkan mitologi Nordik dan sains moden. Dalam permainan ini, anda akan bermain Sara, seorang wanita yang bangun di tempat perlindungan Nordic yang terbuat dari besi.

Di sana, Sara ditugaskan untuk memerangi bentuknya yang telus dan seluruh tubuhnya terbakar. Sara 'dianugerahkan' tangan besi yang disebut Jarngreipr, mirip dengan sarung tangan besi Thor. Salah satu tangan asli Sara telah dipotong dan digantikan oleh Jarngreipr.

Dalam permainan ini, anda akan dibantu oleh suara seorang saintis yang memotong dan mengganti tangan Sara dengan Jarngreipr untuk melawan semua musuh yang ada di sana. Walaupun ia adalah gabungan sci-fi dan mitologi, elemen seram permainan ini masih ada. Anda akan merasakan suasana yang menakutkan sejak pertama kali memainkan permainan yang dibuat oleh pembangun Studio Angry Demon ini.

Oh ya, permainan Apsulov: End of Gods ini memenangi dua anugerah, salah satunya ialah Dreamhack Summer 2019 untuk kategori seram terbaik dari pemaju indie. Benar-benar hebat, betul ? Adakah anda ingin mencuba bermain permainan?

5. Kesetiaan

permainan seram pc pengabdian

Seterusnya, ada Pengabdian. Permainan ini, yang dirilis pada Februari 2019 oleh pengembang Taiwan, Red Candles, sedang berkembang pesat pada awal rilisnya. Bukan hanya kerana permainan dan cerita yang bagus, tetapi juga kerana munculnya telur paskah yang menjadikan permainan ini akhirnya menarik diri dari peredaran. Yup , dalam permainan Devotion ada meme yang dianggap menghina presiden Republik Rakyat China, Xi Jinping.

Permainan satu ini mengisahkan tentang keluarga yang terdiri daripada ayah, ibu dan seorang anak perempuan. Anaknya sendiri adalah penyanyi yang cukup cekap. Malangnya, Mei Shin, anak itu, mesti menderita penyakit misteri yang tiba-tiba menyerangnya.

Daripada membawa Mei Shin ke doktor, ayahnya sebenarnya melakukan ritual aneh yang dianggap dapat menyembuhkan anak. Dia menenggelamkan Mei Shin selama tujuh hari di tab mandi di apartmennya yang sederhana atas nasihat mentor rohani mereka. Daripada pulih, ia menyebabkan Mei Shin kehilangan nyawanya. Dan sejak itu, keganasan di pangsapuri mula tiba.

Malang sekali bahawa permainan seram psikologi ini dengan kisah yang kemas dan tegang mesti hilang dari pasaran. Terdapat banyak jumpscare yang akan membuat anda sukar tidur setelah bermain permainan yang satu ini. Sekiranya masih ada, Pengabdian yang diilhamkan oleh permainan seperti PT dan Layers of Fears akan sangat menarik untuk dimainkan.

6. Pembuatan Semula Resident Evil 2

penduduk jahat 2 permainan semula seram pc

  • OS: Windows 7, 8, 8.1, 10 64-bit
  • Pemproses: Intel® Core ™ i7-3770 atau AMD FX ™ -9590 atau lebih baik
  • Memori:  RAM 8GB
  • Grafik: NVIDIA® GeForce® GTX 1060 atau AMD Radeon ™ RX 480 dengan 3GB VRAM
  • DirectX: Versi 11
  • Storan: 26 GB ruang yang ada

Kejayaan membuat peminat terkejut dan terkejut dengan Resident Evil 7: Biohazard yang hebat, Capcom membuat kemunculan semula dengan meningkatkan permainan seram survival paling legendaris pada masa itu, Resident Evil 2.

Ya, permainan ini benar-benar menjadi nafas segar di awal tahun. Banyak orang memberikan komen positif walaupun tidak sedikit yang membanjiri kritikan. Saya pernah bermain Resident Evil 2 sendiri dan itu membuat saya berasa seperti saya kembali pada masa kecil saya, ketika saya takut bermain versi lama permainan di PlayStation.

Resident Evil 2 masih membawa kisah yang tidak jauh berbeza dengan permainan sebelumnya, tetapi kini hadir dengan grafik, lakonan suara dan ciri dalam permainan dan sudut kamera yang jauh lebih baik. Selain itu, tidak seperti permainan sebelumnya, zombie dalam versi pembuatan semula Resident Evil 2 sangat sukar dikalahkan sehingga permainan ini lebih menarik.

7. Pintu ke-9

permainan seram pc gerbang ke-9

  • OS: Windows 7 atau lebih tinggi
  • Pemproses: Intel® Core ™ i5 dengan 2.8 GHz atau 4 Core CPU
  • Memori:   RAM 4GB
  • Grafik:  NVIDIA GTX1060 atau Ke Atas
  • DirectX: Versi 11
  • Storan: 6 GB ruang yang ada

Satu lagi permainan seram PC yang menyeronokkan adalah The 9th Gate. Permainan genre seram survival ini menceritakan kisah seorang penyiasat paranormal yang ditugaskan untuk memusnahkan sembilan anak patung terkutuk dan menyelamatkan seorang gadis yang hilang di sebuah pangsapuri berhantu.

Dalam permainan ini, anda harus menghadapi penjaga pangsapuri dengan menggunakan telefon bimbit dan lampu suluh. Terdapat sembilan semangat yang berbeza di apartmen. Setiap kali anda berjaya menghancurkan boneka itu, cabaran yang harus dihadapi menjadi lebih berat. Ingin tahu? Main permainan The 9th Gate sekarang!

8. Pamali: Seram Cerita Rakyat Indonesia

Permainan seram PC Pamali

  • OS: Windows 10 Pro (64-bit)
  • Pemproses: Intel® Core ™ i7-6700 CPU @ 3.40Ghz
  • Memori: RAM 16GB
  • Grafik: NVIDIA GeForce GTX 970
  • DirectX: Versi 12
  • Storan: ruang 3GB tersedia

Seterusnya , ada Pamali: Seram Cerita Rakyat Indonesia. Dari namanya, dapat diramalkan bahawa permainan seram satu ini dibuat oleh pemaju Indonesia. Ya, Pamali: Horor Cerita Rakyat Indonesia yang mempunyai empat kisah berbeza dikembangkan dan dikeluarkan oleh StoryTale Studios, yang sebelumnya berjaya dengan permainan seram gaya Fatal Frame, Dread Out.

Salah satu kisah Pamali sendiri adalah mengenai Jaka, seorang pemuda yang kembali ke rumah orang tuanya dan kakaknya yang sudah tiada. Jaka yang memutuskan untuk menjual rumah itu, merapikan dan menyusun semula rumah itu sendirian.

Tetapi nampaknya, Jaka tidak bersendirian, anda tahu! Ada arwah abang dalam bentuk kuntilanak selalu menemaninya di sana. Pada akhirnya, Jaka terpaksa menyelesaikan misteri yang ada di rumah orang tuanya.

Selain cerita mengenai hantu jaka dan kuntilanak atau wanita putih, dalam cerita lain akan ada tiga hantu yang berbeza iaitu pocong, leak dan tuyul. Permainan dengan perspektif orang pertama mengandungi cerita menarik dan grafiknya tidak apa-apa.

Suasana ngeri sangat ketara, sehingga dapat membuat siapa pun yang bermain sukar tidur nyenyak pada waktu malam. Anda boleh membeli Pamali dan DLC di portal permainan Steam. Permainan ini dan setiap DLC berharga Rp. 50,000, - sahaja.

9. Terlalu lama II

melebihi 2

  • OS: Windows Vista, 7, 8.10 (64 bit)
  • Pemproses: Intel® Core ™ i5
  • Memori: RAM 8GB
  • Grafik:  NVIDIA Geforce GTX 660 / ATI Radeon HD 7850 1.5GB VRAM
  • DirectX: Versi 11
  • Storan: 30 GB ruang yang ada

Red Barrels berjaya membuat gamer tersentak dan ketakutan dengan salah satu permainan seram paling menakutkan yang pernah ada, iaitu Outlast. Nah, akhirnya setelah menuai kejayaan dengan Outlast, Red Barrels menyajikan sekuel permainan fenomenal, Outlast II.

Sama seperti permainan sebelumnya, di Outlast II, anda akan memainkan wartawan yang menyiasat kematian misteri seorang wanita hamil. Blake Langermann, wartawan itu, ditemani oleh isterinya, Lynn, semasa proses siasatan. Malangnya, helikopter yang mereka naiki jatuh dan terbakar. Lynn hilang. Blake akhirnya terpaksa mencari isterinya sambil terus mengungkap misteri yang ada di sana.

Secara keseluruhan, permainan ini masih sama dengan yang pertama. Anda masih harus mengelakkan musuh tanpa menggunakan senjata, dan tidak dibantu oleh sesiapa pun. Cuma paparan grafiknya jauh lebih baik. Perinciannya lebih baik dan suasananya juga menakutkan. Ingin mencuba bermain permainan satu ini?

10. Resident Evil 7: Biohazard

jahat penduduk 7

  • OS: Windows 7, 8, 8.1, 10 (64 bit)
  • Pemproses: Intel® Core ™ i7 3770 3.4GHz atau setara dengan AMD atau lebih baik
  • Memori: RAM 8GB
  • Grafik:  NVIDIA® GeForce® GTX 1060 dengan 3GB VRAM
  • DirectX: Versi 11
  • Storan: 24 GB ruang yang ada

Akhirnya ada Resident Evil 7: Biohazard. Pada pendapat saya, permainan ini adalah nafas segar dari rangkaian permainan Resident Evil yang dikeluarkan oleh Capcom sebelumnya. Resident Evil 7 sekali lagi menggunakan sudut pandang pertama dalam permainan yang menjadikannya lebih menarik dan mencengkam.

Terutama dalam permainan ini, anda bukan bermain wira hebat yang terkenal, tetapi seorang lelaki biasa bernama Ethan Winters. Ethan kembali mencari isterinya, Mia, yang telah tiga tahun hilang.

Mia ternyata berada di sebuah rumah yang penuh dengan misteri di satu kawasan di Louisiana. Rumah itu ternyata milik keluarga Baker yang kemudian menjadi musuh utama Ethan dalam permainan ini. Banyak perkara pelik berlaku di rumah itu. Mia, yang akhirnya dia temui, berubah menjadi jahat seperti seseorang yang dirasuki.

Ya, dalam permainan Resident Evil 7: Biohazard, tidak ada zombie dengan penampilan yang mengerikan, melainkan ahli keluarga Baker yang kelihatan seperti mereka dirasuki. Mereka cuba menyerang Ethan hingga mati. Adakah Ethan dapat menyelamatkan Mia dan dirinya dari keganasan yang diberikan oleh keluarga misteri itu?

Untuk makluman anda, intipati dalam permainan ini sangat, sangat jelas dan setiap jumpscare dapat membuat jantung anda gugur. Salah satu pemandangan yang paling saya ingat adalah ketika Mia cuba memotong tangan Ethan menggunakan gergaji besi. Atau, pemandangan di mana Lucas Baker cuba membunuh Ethan yang cuba melarikan diri dengan sebuah kereta di garaj.

Nah, itulah kesepuluh permainan seram PC terbaru yang menakutkan dan pastinya tidak begitu sesuai dimainkan ketika anda bersendirian, kecuali anda benar-benar berani. Sekiranya anda mempunyai cadangan permainan seram PC lain yang tidak kurang menarik, sila hantarkan terus melalui ruangan komen yang terdapat di bawah, ya.

Oh ya,  jika anda ingin tahu tentang permainan mahal di Steam, mungkin anda boleh mendapatkan maklumat dalam artikel 7 permainan termahal yang dijual di Steam Portal ini.