Cara Menyimpan Cerita Instagram Dengan Sangat Mudah

Sekiranya anda pengguna Instagram yang sangat aktif, pasti anda sudah biasa dengan nama Instastory, bukan ? Ya, Instagram Story atau lebih biasa dipendekkan Instastory adalah salah satu ciri-ciri pada Instagram yang sangat sempurna terutama di kalangan anak-anak muda dan juga pelajar menggunakan ciri Instastory.

Secara lalai, Instastory hanya dapat menyimpan cerita atau lebih popular dengan istilah snapgram selama 24 jam. Namun, tahukah anda bahawa Instastory dapat menyimpan Snapgram lebih dari 24 jam? Bukan itu sahaja, malah fitur Instastory ini telah berkembang dengan adanya fitur untuk menyelamatkan Snapgram.

Adakah anda tahu cara menyimpan Snapgram ke galeri HP atau cara menyimpan Snapgram selama lebih dari 24 jam? Sekiranya anda belum tahu, kami akan memberikan tutorial cara menyimpan Snapgram di Instagram Story. Jadi, nantikan artikel ini hingga akhir!

Cara Menukar Tetapan Instastory

Sebelum memasuki tahap menyimpan Snapgram, anda mesti memastikan bahawa tetapan Instastory betul. Maksud "betul" di sini adalah bahawa anda telah mengatur untuk dapat menyimpan Instastory secara bebas, sama ada menyimpannya ke galeri mudah alih atau ke arkib Instagram.

Sekiranya anda belum menyiapkannya atau tidak tahu bagaimana mengubah tetapan Instastory, maka di sini kami menyediakan tutorial termudah untuk mengatur Instastory:

1. Log masuk ke akaun Instagram anda.

2. Kemudian, buka profil Instagram dan klik pada simbol titik di sudut kanan atas.

Cara Menukar Tetapan Instastory 1

3. Selepas itu, anda boleh mengklik Tetapan Cerita.

Cara Menukar Tetapan Instastory 2

4. Seterusnya, sila aktifkan ciri simpanan Sekiranya anda ingin menyimpan Snapgram di galeri foto, kemudian aktifkan Simpan ke Galeri. Sementara itu, Save to Archive adalah menyimpan Snapgram dalam arkib Instagram. Anda boleh mengaktifkan kedua-duanya atau hanya satu daripadanya mengikut keperluan setiap pengguna Instagram.

Cara Menukar Tetapan Instastory 3

Cara Simpan Snapgram Secara Langsung

Sekarang anda telah menetapkan Instastory untuk dapat menyimpan Snapgram. Nah, sudah tiba masanya kita beralih ke tutorial penjimatan Snapgram pertama adalah menggunakan fitur Simpan yang telah disediakan oleh Instagram. Ya, Instagram telah mengembangkan aplikasi media sosialnya dengan pelbagai ciri yang diperlukan oleh penggunanya.

Selain menambahkan ciri Instastory, Instagram juga menyediakan fitur untuk menyimpan Snapgram secara langsung dari Instastory yang telah anda kemas kini. Untuk menyimpannya, anda hanya perlu mengikuti langkah-langkah di bawah:

1. Masukkan akaun Instagram anda.

2. Kemudian, anda boleh langsung mengklik ciri Instastory pada akaun Instagram anda.

Cara Menyimpan Snapgram Secara Langsung 1

3. Selepas itu, anda akan memasuki Instastory anda secara automatik. Malah, Instastory juga akan menunjukkan semua Snapgram yang anda masukkan ke dalam Instastory.

4. Kemudian, anda boleh memilih Snapgram yang anda mahu simpan secara langsung.

5. Seterusnya, anda boleh terus klik lebih banyak di sudut kanan bawah.

Cara Menyimpan Snapgram Secara Langsung 2

6. Sekiranya anda telah mengklik lebih banyak, beberapa pilihan akan muncul, seperti hapus, bagikan sebagai pos, dan salah satunya adalah Simpan Foto. Baiklah, anda klik Simpan Foto. Secara automatik, Snapgram akan disimpan di galeri telefon bimbit anda.

Cara Menyimpan Snapgram Secara Langsung 3

Namun, perhatikan juga bahawa kaedah yang satu ini hanya dapat menyimpan Snapgram yang ada di akaun Instagram peribadi Instastory. Jadi, anda tidak dapat menyimpan Snapgram orang lain menggunakan kaedah ini.

Cara Menyimpan Snapgram dalam Arkib Instagram

Sekarang, tutorial seterusnya adalah cara Menyimpan Instastory ke dalam arkib di Instagram. Ya, seperti yang dijelaskan sebelumnya bahawa Instagram mempunyai ciri arkib untuk menyimpan semua Snapgram yang tersedia di Instastory pengguna Instagram.

Arkib itu sendiri ditujukan untuk pengguna Instagram yang mungkin ingin mengemas kini Snapgram yang sama kemudian. Sekiranya anda pengguna Instagram yang aktif menggunakan Instastory, maka ciri arkib ini cukup membantu menyimpan setiap cerita yang anda ketahui. Nah, inilah caranya:

1. Masukkan ke akaun Instagram yang dimiliki oleh anda.

2. Kemudian, anda boleh memasukkan profil Instagram secara langsung dan langsung klik simbol jam di bahagian atas.

Cara Menyimpan Snapgram dalam Arkib Instagram 1

3. Selepas itu, Instagram akan memaparkan semua Snapgram yang dikemas kini di Instastory anda dan semua cerita anda telah disimpan di arkib Instagram.

Cara Menyimpan Snapgram di Instagram Archive 2

Jadi, di sini anda tidak perlu bersusah payah mengklik Simpan atau simpan secara manual. Kerana, pada awalnya anda telah mengatur untuk menyimpan semua cerita dalam arkib di Instagram. Sangat mudah dan ringkas kan?

Sekiranya Snapgram yang anda kemas kini telah hilang di Instastory, maka anda boleh mengambil Snapgram dalam arkib. Kemudian, anda boleh menyimpannya ke galeri HP dan boleh dikemas kini kembali ke Instastory. Oleh itu, jangan risau Kisah atau Snapgram anda akan dihapuskan secara kekal!

Cara Menyimpan Snapgram Orang Lain

Memang Instagram tidak menyediakan ciri untuk menyimpan Snapgram orang lain. Walau bagaimanapun, anda boleh mengikuti petua dan trik bagaimana menyimpan Cerita Instagram orang lain menggunakan aplikasi pihak ketiga.

Ya, anda memerlukan aplikasi tambahan untuk menyimpan Snapgram orang lain. Nah, di sini kami akan mengesyorkan dua aplikasi untuk menyimpan Cerita Instagram orang lain dan berikut aplikasinya:

1. Penjimat Cerita untuk Instagram

Penjimat Cerita untuk Instagram

Aplikasi Story Saver untuk Instagram didakwa dapat menyimpan setiap Story di Instagram dengan mudah, cepat, dan praktikal. Anda hanya perlu log masuk ke akaun Instagram anda, maka aplikasi ini akan menyenaraikan setiap Snapgram dari akaun Instagram rakan anda.

Selepas itu, anda hanya boleh mengklik akaun rakan yang mahu Anda simpan kisah- dia. Kemudian, anda memilih video atau foto Snapgram yang ingin anda simpan. Kemudian klik simpan. Secara automatik, Snapgram yang anda simpan akan masuk ke galeri telefon bimbit anda. Adakah anda ingin mencuba aplikasi ini? Klik terus di sini untuk memuat turunnya.

2. Pembantu Cerita

cara menyimpan snapgram Pembantu Cerita

Tidak jauh berbeza dengan Story Saver untuk Instagram, aplikasi yang telah memperoleh lebih dari 4,000 kali pengunduh juga mempunyai fungsi dan cara kerja yang sama seperti yang anda tahu. Di sini, anda hanya perlu log masuk atau log masuk ke akaun Instagram anda.

Kemudian, pilih akaun rakan yang ingin anda simpan Snapgram . Selepas itu, pilih video atau foto Snapgram yang ingin anda simpan. Kemudian, sila klik simpan untuk menyimpan Snapgram orang lain. Bagaimana, anda berminat untuk mencuba aplikasi ini? Sekiranya anda berminat, anda boleh mendapatkan aplikasi ini di PlayStore secara percuma atau klik di sini.

Cara menggunakan Highlight Story

Tidak lama dahulu, Instagram mengembangkan aplikasinya dengan menghadirkan ciri Highlight Story. Ciri satu ini membolehkan anda menyimpan Snapgram dengan jangka masa yang agak lama dan lebih dari 24 jam.

Snapgram yang disimpan di Highlight Story masih dapat dilihat oleh pengguna Instagram yang lain. Cuma, Snapgram yang disimpan di Highlight Story tidak akan memasuki galeri telefon bimbit anda, ya. Konsep Highlight Story ini seperti membuat folder untuk Snapgram. Nah, inilah cara menggunakan Cerita Sorotan:

1. Log masuk ke akaun Instagram peribadi anda.

2. Kemudian, anda boleh klik dan masukkan Instastory akaun Instagram anda. Kemudian klik Sorotan di bahagian bawah.

Cara Menggunakan Sorotan Cerita 1

3. Secara automatik akan muncul di mana anda harus memberikan nama Sorotan untuk Snapgram. Beri nama, kemudian klik tambah apabila selesai.

Cara Menggunakan Sorotan Cerita 2

3. Sekarang anda sudah selesai membuat Cerita Sorotan dan anda dapat melihatnya di profil Instagram anda.

Cara menggunakan Cerita Sorotan 3

Itulah tutorial untuk menyimpan Snapgram. Bagaimana dengan tutorial cara menyimpan Snapgram di Instagram yang kami berikan sebelumnya? Sangat mudah, bukan?

Ya, anda boleh menyimpan semua cerita di galeri HP atau hanya disimpan di arkib Instagram. Anda bahkan dapat menyimpan Snapgram orang lain dengan mudah. Adakah anda ingin mencubanya?