10 Aplikasi Perpustakaan Terbaik di Telefon Pintar Android

Semuanya mudah pada masa kini. Mesej teks, membuat panggilan video, berkongsi detik-detik di media sosial untuk membaca buku kegemaran anda boleh dilakukan secara langsung melalui alat kegemaran anda. Ya, anda tidak perlu selalu pergi ke perpustakaan atau kedai buku untuk membaca buku yang anda suka. Kenapa? Kerana sekarang terdapat banyak aplikasi perpustakaan yang dapat anda gunakan.

Nah, pada kesempatan ini, akan membincangkan sekitar 10 aplikasi perpustakaan yang boleh anda muat turun dan gunakan dengan mudah dan cepat dalam satu tangan. Aplikasi apa itu? Inilah senarai.

1. iPusnas

iPusnas

Perpustakaan Nasional Republik Indonesia bekerjasama dengan pengembang Aksamaraya untuk meluncurkan aplikasi perpustakaan yang disebut iPusnas. Aplikasi ini adalah perpustakaan digital yang dilengkapi dengan ciri media sosial, sehingga anda dapat berkomunikasi dan berinteraksi dengan pengguna lain.

Di samping itu, terdapat ciri lain dalam bentuk ePustaka yang merupakan salah satu ciri utama aplikasi ini. ePustaka adalah ciri yang membolehkan anda menjadi ahli banyak perpustakaan digital yang ada.

Terdapat juga fitur feed untuk memantau aktiviti pengguna lain, koleksi buku untuk meneroka buku elektronik yang akan dibaca, ada fitur eReader yang dapat membantu anda membaca eBook dengan mudah dan cepat ke fitur rak buku untuk menyimpan buku elektronik anda. Sila muat turun aplikasi iPusnas dari Perpustakaan Negara melalui pautan ini.

2. iJakarta

Aplikasi perpustakaan iJakarta

Selain Perpustakaan Nasional Republik Indonesia, Layanan Perpustakaan dan Arkib DKI Jakarta juga bekerjasama dengan pembangun aplikasi untuk mengembangkan iJakarta, aplikasi perpustakaan yang juga dilengkapi dengan fitur media sosial untuk membuat teman baru dan membincangkan buku yang anda baca.

Sama seperti iPusnas, aplikasi iJakarta juga diperkaya dengan fitur seperti ePustaka, feed, koleksi buku elektronik, rak buku maya untuk menyimpan koleksi buku anda kepada eReaders yang dapat membantu alat anda membaca e-buku dengan mudah. Ayuh, muat turun aplikasi perpustakaan iJakarta dari PT. Woolu Aksara Maya dan Perkhidmatan Perpustakaan dan Arkib DKI Jakarta ada di sini sekarang.

3. ePerpus

aplikasi perpustakaan eperpus

Selanjutnya, terdapat aplikasi ePerpus yang dikembangkan oleh Gramedia Digital Nusantara. Aplikasi ini boleh digunakan oleh ahli untuk membaca dan meminjam buku, majalah atau surat khabar digital untuk keperluan syarikat.

Anda boleh meminjam buku, surat khabar dan majalah kapan saja dan di mana sahaja dengan menggunakan aplikasi ini. ePerpus sendiri mengandungi banyak buku dari penerbit dan pengarang terkemuka. Selain Gramedia sendiri, terdapat Mizan, Elex Media Komputindo, John C. Maxwell dan lain-lain.

Anda berminat menggunakan aplikasi ini? Sila muat turun aplikasi ePerpus buatan Gramedia Digital Nusantara secara percuma di sini.

4. iSantri

Aplikasi perpustakaan iSantri

Pelajar-pelajar di Indonesia juga boleh menikmati kemudahan membaca buku-buku melalui perpustakaan digital, anda tahu . Ya, melalui aplikasi iSantri yang dilancarkan oleh Kementerian Agama Republik Indonesia, anda dan pelajar dapat membaca buku dan meminjamnya dengan mudah.

Aplikasi iSantri mempunyai banyak ciri yang serupa dengan aplikasi iJakarta atau iPusnas, yang merupakan koleksi banyak buku yang dapat dibaca dan dipinjam, ePustaka, feed, rak buku dan eReaders. Muat turun aplikasi iSantri dari Kementerian Agama Republik Indonesia secara percuma melalui pautan ini.

Oh ya, selain aplikasi iPusnas iJakarta dan iSantri, pembangun yang sama, PT. Woolu Aksara Maya juga melancarkan aplikasi perpustakaan untuk setiap wilayah seperti iJogja, iJateng, iPekan (Pekanbaru) hingga iBadung. Ada juga aplikasi perpustakaan untuk Bank Indonesia yang disebut iBi.

5. Perpustakaan Berguna

perpustakaan yang berguna

Aplikasi Perpustakaan Berguna membolehkan anda mengimbas ISBN dan mendapatkan butiran dari buku, membacanya dan bahkan meminjamkannya dalam talian. Di samping itu, aplikasi Perpustakaan Berguna juga mempunyai ciri-ciri seperti mencari buku dengan mudah untuk mendapatkan tajuk, pengarang, dan kod ISBN dalam talian.

Anda boleh menambah dan menyimpan buku di Perpustakaan Berguna, mengesan buku yang anda pinjam, menguruskan senarai keinginan anda, menulis nota untuk mencari buku mengikut kata kunci seperti tajuk, kod ISBN dan nama pengarang dan banyak lagi ciri menarik dalam aplikasi. Lokyluck ini.

Aplikasi Perpustakaan Berguna menyokong lebih daripada 10 bahasa. Antaranya Britain, Perancis, Sepanyol, Indonesia, Turki, Poland, Vietnam ke Rusia. Klik pada pautan ini untuk memuat turun Perpustakaan Berguna secara percuma.

6. Mana-mana Buku

sebarang buku

Dengan aplikasi AnyBooks, anda boleh memuat turun pelbagai buku dengan genre yang berbeza. Bermula dari fantasi, kisah seram, kisah cinta, biografi, sejarah dan banyak lagi. Aplikasi ini juga mempunyai kamus terbina dalam yang dapat membantu memperkayakan kosa kata bahasa Inggeris.

AnyBooks juga membolehkan anda membaca buku yang sama di mana sahaja dan bila-bila masa dengan ciri penyegerakannya. Anda juga boleh memberikan ulasan buku yang pernah anda baca sebelumnya. Sekiranya anda ingin mencuba aplikasi perpustakaan AnyBooks yang canggih ini, sila muat turun aplikasi secara langsung melalui pautan ini.

7. Buku Sekolah Elektronik

buku sekolah elektronik

Selain aplikasi yang telah kita bincangkan di atas, anda juga boleh memuat turun aplikasi perpustakaan Buku Sekolah Elektronik yang boleh digunakan oleh bayi kesayangan anda. Aplikasi ini mengandungi buku sekolah digital dalam format PDF.

Terdapat lebih daripada 5000 buku yang anda atau anak anda boleh baca dalam aplikasi ini. Bermula dari 1000 buku dengan kurikulum 2016 dan 1400 buku dengan kurikulum 2013, terdapat 180 komik pendidikan, buku cerita, buku prasekolah, pengetahuan agama Islam, Inggeris, Jawa dan Sunda juga.

Terdapat juga kamus luar talian untuk penukaran bersatu. Bagaimana, anda berminat memuat turun aplikasi ini? Sekiranya ya, klik pada pautan ini untuk memuat turun aplikasi Buku Sekolah Elektronik dari Toto Sugito.

8. T-Perpus

Perpustakaan T

Selain ePerpus, Gramedia Digital Nusantara juga mengembangkan aplikasi lain, yaitu T-Perpus. Aplikasi ini membolehkan anda dan pengguna lain mengakses dan membaca ribuan ebook pada bila-bila masa dan di mana sahaja.

Anda boleh memilih kategori buku yang diinginkan, meminjamkannya dan juga mencari pelbagai tajuk buku kegemaran anda dengan mudah dan cepat. Anda boleh memuat turun T-Perpus secara percuma dan pautan ini.

9. Aplikasi Perpustakaan Islam

Aplikasi perpustakaan Islam

Anda umat Islam dapat mempelajari ilmu agama dengan mudah melalui perpustakaan digital. Salah satunya adalah Aplikasi Perpustakaan Islam. Dalam aplikasi ini terdapat Al-Quran digital, waktu solat, ulasan Ibn Kathir, tafsiran Al-Jalalain, kamus, resipi makanan halal, panduan makanan halal, buku hadis sahih Muslim, Bulughul Maram dan banyak lagi ciri menarik lain yang boleh anda gunakan .

Jika anda berminat untuk menggunakan aplikasi ini, sila klik pautan ini untuk memuat turun Aplikasi Perpustakaan Islam sekarang.

10. Pad Watt

Pad Watt

Siapa yang tidak mengenali aplikasi Wattpad? Dengan aplikasi yang satu ini, kita bukan sahaja dapat membuat dan menerbitkan buku kita sendiri, tetapi juga dapat membina perpustakaan digital secara percuma. Terdapat lebih daripada ribuan buku yang ditulis oleh pengguna Wattpad, serta buku-buku dengan pelbagai genre dari pengarang terkenal lain yang boleh anda baca. Ayuh muat turun aplikasi Wattpad melalui pautan ini.

Baiklah, sampai di sini perbincangan mengenai aplikasi perpustakaan yang boleh dimuat turun secara percuma melalui telefon Android yang anda ada. Sekiranya anda mempunyai cadangan aplikasi perpustakaan yang menarik, hantarkan terus melalui ruangan komen yang disediakan.

Oh ya,  bagi anda yang gemar menulis dan ingin mengasah bakat menulis atau bahkan baru mula menulis, cuba gunakan 10 aplikasi untuk penulis ini, ya.