Inilah Cara Tangkapan Skrin di Asus Mobile dengan mudah & cepat

Anda adalah pengguna HP Asus Zenfone dan bingung untuk mengetahui bagaimana tangkapan skrin pada HP Asus? Tenanglah, anda tidak perlu risau kerana kali ini, akan menerangkan tentang cara tangkapan skrin pada Asus HP dengan mudah. Jadi, bagaimana anda melakukannya? Tanpa berlama-lama lagi, mari kita merujuk kepada penjelasan mengenai cara tangkapan skrin pada telefon bimbit Asus berikut.

Cara Tangkapan Skrin pada Asus HP

tangkapan skrin pada Asus HP

Untuk membuat tangkapan skrin pada Asus HP, caranya sangat mudah, anda boleh melakukan langkah-langkah berikut.

  1. Buka paparan telefon bimbit yang ingin anda tangkapan skrin, misalnya artikel mengenai Caris Signal.
  2. Kemudian tekan sahaja butang kelantangan bersama-sama dengan butang kuasa.
  3. Anda juga boleh melakukan tangkapan skrin dengan mudah.

Selain kaedah ini, ada juga tangkapan layar lain di ponsel Asus Asus.Ucapan tangkapan layar pada Asus Zenfone Max Pro M2. Caranya adalah dengan menekan butang kuasa , pilihan "matikan peranti", "mulakan semula" dan "tangkapan skrin" akan muncul. Pilih pilihan "tangkapan skrin" untuk mengambil tangkapan skrin di telefon bimbit Asus ini.

Cara tangkapan skrin lama pada telefon bimbit Asus

Selain kaedah ini, anda juga boleh melakukan tangkapan skrin yang panjang. Ciri tangkapan skrin ini jarang dimiliki oleh telefon bimbit, terutamanya telefon bimbit Asus. Ciri tangkapan skrin yang panjang ini membolehkan anda menangkap bukan sahaja layar tetapi keseluruhan layar. Jadi, bagaimana saya boleh membuat tangkapan skrin panjang di Asus HP? Anda boleh melakukannya dengan menggunakan 2 aplikasi berikut.

1. LongShot

Longshot

LongShot adalah aplikasi yang membolehkan anda melakukan tangkapan skrin panjang. Aplikasi ini membolehkan anda menangkap keseluruhan kandungan, jadi bukan hanya yang kelihatan. Penggunaan aplikasi ini juga agak mudah. Inilah cara anda boleh mengambil tangkapan skrin panjang menggunakan LongShot.

  • Muat turun aplikasi LongShot terlebih dahulu di Google PlayStore. Anda boleh memuat turun aplikasi di sini. Aplikasi ini boleh dimuat turun secara percuma sehingga anda tidak perlu membayarnya.
  • Selepas anda memuat turun, sila buka aplikasi LongShot.
  • Kemudian anda hanya memilih klik  "Tangkap Halaman Web" . Aplikasi ini kemudiannya akan berfungsi seperti penyemak imbas. Anda kemudian memasukkan pautan untuk ditangkap.Longshot
  • Contohnya, anda memasukkan "Caris Signal.com". Seterusnya, anda hanya memilih artikel yang akan diambil. Atau anda boleh terus menangkap halaman utama "Caris Signal.com".
  • Tatal ke bawah. Tujuan tatal ini adalah supaya anda dapat tangkapan skrin hingga bahagian yang anda mahukan. Cukup pilih "Tamat di sini dan tangkap layar" untuk menangkap tangkapan skrin yang panjang.
  • Sila simpan tangkapan skrin panjang anda.

Perkara yang menarik mengenai LongShot adalah ciri-ciri yang dimilikinya. Aplikasi ini mempunyai ciri untuk menggabungkan dua atau lebih tangkapan skrin menjadi satu unit yang meluas. Aplikasi ini juga mempunyai fitur seperti tangkapan layar tangkapan secara automatik , yang merupakan fitur untuk  menatal atau meluncur layar dan membuat tangkapan layar panjang laman web hanya dalam dua klik.

2. Tatal Tangkap untuk Web

Tangkap Tatal untuk Web

Selain LongShot, anda juga dapat melakukan tangkapan layar menggunakan aplikasi Scroll Capture. Anda boleh memuat turun aplikasi ini di sini. Aplikasi ini lebih senang digunakan. Anda hanya perlu membuka aplikasi Scroll Capture kemudian memasukkan pautan laman web yang anda mahu tangkapan skrin. Kemudian ketik butang tangkapan skrin di tengah bawah.

3. Tangkapan Skrol Web

Tangkapan Skrol Web

Aplikasi lain untuk tangkapan skrin yang panjang adalah Tangkapan Skrol Web. Anda boleh memuat turun aplikasi ini di sini. Selepas memuat turun, sila buka aplikasi ini. Aplikasi ini kemudian akan berbentuk seperti penyemak imbas web. Masukkan alamat laman web yang anda mahu tangkapan skrin.

Selepas itu, anda memilih butang tangkapan skrin di kanan bawah. Anda akan diberi pilihan berikut.

  • Muat turun halaman ini sepenuhnya, yang merupakan ciri untuk memuat turun halaman lengkap
  • Tangkap sebagai PDF , yang merupakan ciri tangkapan skrin dengan hasil format PDF
  • Tangkap sebagai Gambar, yang merupakan ciri tangkapan layar dengan hasil format gambar

Tangkapan Skrol Web ini boleh dibilang mempunyai ciri yang menarik, terutamanya ciri Tangkap sebagai PDF. Ciri ini jelas tidak terdapat dalam 2 aplikasi tangkapan skrin panjang yang lain.

Cara Tangkapan Skrin di Asus Mobile dengan Aplikasi

Selain kaedah tangkapan skrin, tangkapan layar pada telefon bimbit Asus juga dapat dilakukan dengan menggunakan aplikasi pihak ketiga. Berikut adalah beberapa aplikasi yang membolehkan anda menangkap gambar di telefon Android.

1. Perakam Rakaman Tangkapan Skrin

Tangkapan tangkapan Perakam

Aplikasi ini menawarkan tangkapan skrin dengan mudah dan tetapan yang anda suka. Maksudnya, anda boleh menentukan cara tangkapan skrin secara bebas. Contohnya ialah menggoncang telefon bimbit, telefon bimbit akan menangkap skrin dengan baik. Atau anda boleh tangkapan skrin menggunakan suara sahaja.

Aplikasi ini dikelaskan sebagai mempunyai ciri standard. Tetapi yang menarik, pilihan untuk menentukan tangkapan skrin yang diperlukan adalah ciri yang paling menarik? Berminat? Sila muat turun aplikasi ini di sini.

2. Sentuh tangkapan skrin

Tangkapan skrin sentuh

Aplikasi tangkapan skrin lain yang harus anda cuba ialah Screenshot Touch. Seperti namanya, aplikasi ini membolehkan anda membuat tangkapan layar dengan hanya menyentuh skrin. Anda juga boleh menetapkan aplikasi ini untuk mengambil tangkapan skrin dengan cara lain seperti dengan menggoyangkan badan telefon misalnya.

Perkara menarik yang menjadikan aplikasi ini menarik adalah ciri untuk merakam video skrin. Jadi, aplikasi ini bukan sahaja dapat membuat tangkapan skrin tetapi juga merakam skrin. Berminat dengan aplikasi ini? Sekiranya berminat, sila muat turun aplikasinya di sini.

3. Tangkapan Skrin - Penggambar Skrin

Tangkapan Skrin - Grabber Skrin

Aplikasi seterusnya untuk menangkap skrin dengan mudah adalah Screenshot - Screen Grabber. Aplikasi ini agak mudah digunakan. Sebabnya, anda hanya perlu klik sekali, anda boleh mendapatkan tangkapan skrin dengan segera .

Perkara lain yang menarik, jika anda menggunakan aplikasi ini, anda boleh berkongsi hasil tangkapan skrin secara langsung ke media sosial. Sebenarnya, anda boleh menghantar tangkapan skrin ke e-mel. Berminat? Sila muat turun aplikasi ini di sini.

4. Tangkapan skrin yang mudah

Aplikasi Tangkapan Skrin yang mudah

Aplikasi tangkapan skrin lain yang boleh anda pasang di telefon bimbit Asus atau di telefon Android anda yang lain ialah Easy Screenshot. Aplikasi ini menyajikan tangkapan skrin yang cukup mudah dilakukan, sesuai dengan namanya.

Aplikasi yang dikembangkan oleh Ice Cold Apps menyajikan keupayaan tangkapan skrin dengan pelbagai cara. Boleh dengan menekan "power" + "home" atau boleh juga dengan menekan "power" dan "volume. Ada juga cara lain yang lebih praktikal, iaitu dengan menggoncang telefon atau dengan ikon pemberitahuan.

Tangkapan Skrin Mudah dikelaskan sebagai aplikasi tangkapan skrin yang boleh dipercayai dan anda mesti mencubanya. Berminat untuk menggunakan aplikasi ini? Sekiranya berminat, sila muat turun aplikasinya di sini.

5. Tangkapan Skrin & Perakam Skrin

Tangkapan Skrin & Perakam Skrin

Aplikasi lain untuk membuat tangkapan skrin ialah Screenshot & Screen Recorder. Aplikasi ini membolehkan anda melakukan tangkapan skrin dengan dua cara. Cara pertama adalah dengan mengklik sekali pada butang tertentu. Cara kedua ialah menggoncang telefon bimbit anda.

Seperti namanya, Screenshot & Screen Recorder memiliki kemampuan untuk merekam layar dalam bentuk, persis dengan fitur yang disertakan dalam Screenshot Touch. Jadi, bagi anda yang memerlukan aplikasi tangkapan skrin dan juga perakam skrin, anda boleh memuat turun aplikasi ini. Sila muat turun aplikasi ini di sini.

6. Master Skrin

Tuan skrin

Aplikasi tangkapan skrin lain yang boleh anda cuba ialah Master Skrin. Aplikasi ini membolehkan anda menangkap skrin dengan mudah. Selain itu, anda juga dapat melakukan tangkapan layar dengan tiga cara, yaitu dengan menggoncang telefon, dengan butang terapung (butang terapung) atau cara biasa, iaitu Tangkapan Web .

Dua kelebihan lain dari Master Screen adalah saiz fail dan ciri HD. Aplikasi ini agak ringan kerana ukuran fail  aplikasi ini agak kecil. Selain itu, aplikasi ini memiliki kemampuan untuk menangkap tangkapan layar dengan gambar beresolusi HD. Berminat? Sila muat turun aplikasi Skrin Master di sini.

Demikian penjelasan tentang bagaimana tangkapan layar pada Asus HP dengan pelbagai kaedah, termasuk tangkapan layar menggunakan aplikasi. Semoga maklumat ini membantu anda yang masih keliru dalam membuat tangkapan skrin pada Asus HP.

Oh ya,  selain cara tangkapan skrin HP Asus, kami juga telah membincangkan cara tangkapan skrin untuk HP OPPO. Untuk mengetahui, anda boleh menyemak artikel ini.