3 Cara Menghantar Aplikasi Melalui Bluetooth dengan Mudah

Saat ini ada banyak aplikasi Android yang dapat Anda pilih dari Play Store. Terdapat aplikasi yang sangat diperlukan oleh telefon bimbit atau hanya untuk keperluan. Untuk dapat memasang aplikasi ini, anda mesti memuat turunnya menggunakan data mudah alih anda atau melalui rangkaian Wi-Fi.

Bagaimana jika anda menggunakan kuota atau tidak di rangkaian Wi-Fi? Tenang, masih ada cara lain. Salah satu cara mudah untuk mendapatkan aplikasi Android (apk) adalah dengan bertanya kepada rakan anda dan mengirimkannya melalui rangkaian Bluetooth. Jadi, anda tidak memerlukan data lagi untuk dapat memasang aplikasi yang anda mahukan di telefon pintar anda.

Mula-mula anda harus bertanya kepada rakan anda adakah dia mempunyai aplikasi yang anda mahukan atau tidak? Sekiranya ada, minta dia menghantar aplikasi melalui Bluetooth menggunakan kaedah mudah di bawah.

1. Menggunakan ShareCloud

ShareCloud

Cara pertama anda dapat menghantar aplikasi melalui Bluetooth adalah dengan menggunakan aplikasi ShareCloud - Share By 1-Click. Anda boleh memuat turun aplikasi di Play Store dan diklasifikasikan sebagai aplikasi yang sangat popular kerana telah digunakan oleh lebih dari 50 juta pengguna Android. Muat turun ShareCloud di sini.

Selain menggunakan jaringan Bluetooth, aplikasi ini memungkinkan pengguna mengirim aplikasi melalui jaringan HotSpot (tanpa jaringan data dan internet), E-mel, WhatsApp, Dropbox, Google Drive, Facebook, dll. (Lebih dari 10 cara). Dan selain aplikasinya, masih banyak file lain yang dapat Anda kirim dengan ShareCloud, seperti foto, video, lagu, dan dokumen.

Lalu bagaimana anda menghantar aplikasi melalui Bluetooth menggunakan ShareCloud? Berikut adalah langkah-langkahnya:

  • Muat turun dan pasang

Yang harus anda lakukan terlebih dahulu ialah memuat turun aplikasi ShareCloud di Play Store dan memasangnya di telefon bimbit anda. Pautan muat turun ada di sini.

  • Aktifkan Bluetooth

Setelah aplikasi berjaya dipasang di Android anda, aktifkan ciri Bluetooth pada telefon bimbit pengirim dan penerima. Kemudian sambungkan (pasangkan) dua rangkaian Bluetooth.

  • Buka Permohonan

ShareCloud

Kemudian buka aplikasi ShareCloud anda, dan pada tampilan menu awal, klik pada bahagian 'Pilih fail'. Kemudian pilih menu 'Aplikasi' untuk menghantar aplikasi tersebut kepada rakan anda. Sekiranya anda ingin menghantar fail lain, pilih menu mengikut namanya seperti menu 'Muzik', 'Video' dan 'Gambar'.

  • Pilih Aplikasi

Pilih aplikasi yang ingin anda kongsi, sama ada hanya satu aplikasi atau beberapa aplikasi sekaligus. Sekiranya ada, pilih menu 'Lagi' di bahagian bawah. Selepas itu akan muncul pilihan cara menghantar aplikasi. Oleh kerana ia sedang membincangkan melalui Bluetooth, maka pilih kaedah ini.

  • Hantar

Yang terakhir adalah memilih telefon bimbit orang yang telah bersambung ke rangkaian Bluetooth anda. Selepas itu, tunggu sehingga proses penghantaran selesai.

Itu adalah langkah mudah untuk mengirim aplikasi melalui Bluetooth menggunakan aplikasi ShareCloud. Sekiranya anda ingin menghantar aplikasi melalui kaedah lain seperti WhatsApp atau E-mel, ikuti kaedah di atas dan pilih kaedah yang diinginkan seperti pada langkah nombor empat.

2. Menggunakan Pengurus Fail ES File Explorer

Es FX

Cara seterusnya untuk mengirim aplikasi melalui Bluetooth adalah dengan menggunakan aplikasi ES File Explorer File Manager, yang juga dapat diunduh di Play Store. Sebenarnya, aplikasi ini mempunyai tugas untuk menguruskan kandungan memori dalaman telefon pintar anda, serta File Explorer untuk desktop. Muat turun aplikasi di sini.

Aplikasi ini mempunyai banyak kegunaan, seperti untuk memindahkan aplikasi, gambar, muzik, filem, dokumen, tanpa menggunakan data selular dan kabel. Kemudian ia berfungsi untuk menguruskan fail HP di mana anda boleh memotong, menyalin, menampal, atau menamakan semula fail tersebut.

Aplikasi ini juga membolehkan anda memampatkan dan menyahmampatkan fail ZIP dan membuka fail format RAR. Ini kerana aplikasi ini sudah menyokong operasi untuk kedua-dua jenis fail. Perkara lain yang boleh dilakukannya ialah memainkan muzik atau video dan memeriksa gambar dan dokumen. Sangat lengkap, bukan?

Lalu adakah aplikasi ini dapat digunakan untuk mengirim aplikasi lain melalui jaringan Bluetooth? Sudah tentu saya boleh. Sekiranya anda ingin mencubanya, ikuti langkah-langkah di bawah.

  • Muat turun dan pasang

Seperti biasa, perkara pertama yang harus anda lakukan ialah memuat turun aplikasi ini dan memasangnya di telefon pintar anda. Permohonan boleh didapati secara percuma di Play Store. Kerana sangat berguna, aplikasi ES File Explorer File Manager telah dimuat turun oleh lebih daripada 100 juta orang. Muat turun aplikasi di sini.

  • Aktifkan Bluetooth dan Buka Aplikasi

Kemudian jangan lupa untuk mengaktifkan Bluetooth pada telefon bimbit dan telefon bimbit rakan anda yang meminta fail apk anda. Kemudian aplikasi ES File Explorer File Manager berjalan.

  • Pilih Aplikasi

Pengurus Fail ES File Explorer

Setelah memasuki menu utama aplikasi ini, pilih bahagian 'APP' dan di sana anda akan menemui aplikasi yang dipasang pada telefon pintar anda.

  • Hantar Permohonan

Dalam paparan aplikasi, pilih satu atau beberapa aplikasi yang ingin Anda bagikan dengan mengetuk dan menahannya hingga pilihan menu lain muncul di bahagian bawah permukaan layar.

Sekiranya anda telah memilih, klik ikon tiga titik menegak pada menu di bahagian bawah skrin, kemudian klik 'Kongsi'. Pilih pilihan Bluetooth untuk menghantar aplikasi, kemudian tunggu proses penghantaran selesai.

Itulah cara kedua anda boleh menghantar aplikasi melalui Bluetooth. Berbanding dengan yang pertama, aplikasi ini menawarkan ciri yang lebih berguna untuk telefon pintar anda. Aplikasi ini juga dapat mengirim fail lain melalui beberapa pilihan seperti WhatsApp, Gmail, Skype, dan lain-lain.

3. Menggunakan Sandaran & Pemulihan Aplikasi - Alat sandaran termudah

Sandaran Aplikasi

Ini adalah kaedah terakhir yang boleh anda cuba jika anda ingin menghantar aplikasi melalui rangkaian Bluetooth. Aplikasi ini dinamakan App Backup & Restore - alat sandaran termudah dan anda boleh memuat turunnya secara percuma di Play Store (muat turun 5M +). Anda boleh memuat turun aplikasi di sini.

Seperti namanya, tugas utama aplikasi ini adalah membuat sandaran dan memulihkan aplikasi yang ada di telefon pintar anda. Namun, aplikasi ini juga dapat digunakan sebagai alat untuk mengirim aplikasi smartphone Anda melalui jaringan Bluetooth. bagaimana? Berikut adalah langkah mudah.

  • Muat turun dan pasang

Anda pasti sudah tahu apa yang perlu dilakukan untuk pertama kalinya, iaitu memuat turun dan memasang aplikasi ini di telefon Android anda. Untuk mempermudah pencarian, silakan memakan aplikasi di sini.

  • Aktifkan Bluetooth dan Buka Aplikasi

Aktifkan Bluetooth pada kedua-dua telefon yang ingin berkongsi dan menerima aplikasi. Jangan lupa untuk berhubung. Selepas itu buka App Backup & Restore - alat sandaran termudah.

  • Pilih Aplikasi

Sandaran & Pemulihan Aplikasi - Alat sandaran termudah

Di menu utama, anda akan melihat semua aplikasi pada telefon pintar anda. Pilih aplikasi mana yang ingin anda kongsi dengan orang lain dengan mencentang senarai kotak kecil di sebelah kanan nama aplikasi.

  • Hantar Permohonan

Kemudian klik 'HANTAR' di kanan atas menu aplikasi. Kemudian menu penghantaran akan muncul dan pilih bahagian 'Kirim oleh aplikasi lain'. Pilih Bluetooth untuk menghantar aplikasi. Lakukan proses penghantaran aplikasi melalui Bluetooth seperti biasa dan tunggu prosesnya selesai.

Itu adalah cara mudah untuk menghantar aplikasi melalui Bluetooth. Selain aplikasi, melalui kaedah di atas Anda juga dapat mengirim file lain seperti foto, video, lagu, dokumen, dan lain-lain. Menghantar fail menggunakan aplikasi di atas tidak menggunakan data sehingga menjimatkan kuota.